Suutirempan jälkeinen kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Matti 58
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 02.11.2013 18:29
Paikkakunta: Juankoski

Suutirempan jälkeinen kulutus

Viesti Kirjoittaja Matti 58 »

Teetätin tuohon meseen suutinrempan ammattilaisella eli uudet suutinkärjet tiivisteet ja suuttimien säätö tehdasarvoihin boschin laitteilla. Kyseessä w203 -03
270cdi om612 koneella. Autolla ajettu 500000km ja 4suuttimen kärjet oli syöpyneet jo melkoisesti.
Käynti tasottui huomattavasti ja lähtee herkemmin käyntiin kylmällä koneella. Tässä lähinnä ihmettelin kun ajotietokone alkoi näyttää kulutuksen kasvaneen reilulla litralla/100km
No nyt kuitenkin on niin,että todellinen kulutus on vähän laskenut. Meinasin jo soittaa huoltoon,että mikä meni pieleen ennenkuin mittasin tuon todellisen kulutuksen. Onko muilla samanlaisia kokemuksia asian tiimoilta?
Niin ja savutus on pienentynyt huomattavasti rempan jälkeen
eli ei mennyt mielestäni hukkaan rahat tässä remontissa
MB 270cdi -03
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 905
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Suutirempan jälkeinen kulutus

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Oliskohan jäänyt suuttimien koodaus tekemättä? En tiedä miten onnistuu Boschilla, starilla onnistuu. Niissä on aina koodi, joka pitää syöttää ohjelmaan.

Tilannehan ei ole huono ollenkaan jos kulutus on ajotietokoneen näyttöä pienempi, mutta olisi se silti syytä varmistaa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6272
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Suutirempan jälkeinen kulutus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mä vaihdoin värysen OM612 koneeseen koprkeapainepumpun tiivisteet ja tuon jälkeen tietokoneen näyttämä kulutus putosi muistaakseni n. litralla. Mitattu kulutus ei muuttunut mihinkään. EN myöskään ymmärrä miten tuo mun remppa muka vaikutti arvoihin että ECUn laskenta muuttui.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Suutirempan jälkeinen kulutus

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Laskeeko ecu kulutuksen suutinten aukioloajoista vai mistä? Onko mahdollista, että ecu tasoittanut käyntiä kuluneilla suuttimilla lyhentämällä suutinten aukioloaikaa ja tämä näkyisi sitä kautta mittarissa pienempänä kulutuksena? Aiheesta en mitään ymmärrä, mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna tuli tälläinen mieleen.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 905
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Suutirempan jälkeinen kulutus

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Toteutuneesta ruiskutuksesta x ruiskutusten määrä / matka. Mikä sitten oikeasti toteutui, on toinen juttu.

Arvo on laskennallinen.
Matti 58
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 02.11.2013 18:29
Paikkakunta: Juankoski

Re: Suutirempan jälkeinen kulutus

Viesti Kirjoittaja Matti 58 »

Soitin huoltoon ja kysyin tuosta suuttimien koodauksesta
Vastaus oli,että ei tarvetta koodaukseen tämän ikäisessä mesessä ja vuosimallihan on -03
MB 270cdi -03
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6272
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Suutirempan jälkeinen kulutus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No sitä ei tiedä ennekuin sen katsoo, onko ecussa koodausmahdollisuus vai ei. Suuttimissa todennäköisesti on vähintään ympyröity numero väliltä 1-5. Usemman digitin koodaus tullee vähän myöhemmin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Suutirempan jälkeinen kulutus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Eipä se suuttimeen merkitty alkuperäinen koodaus välttämättä enää pidä paikkaansa korjatun suuttimen kohdalla.
Jotkin saksalaiset pajat jotka suuttimia korjaavat, toimittavat uudet koodausarvot.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Suutirempan jälkeinen kulutus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Risto113 kirjoitti: Ma 04.09.2023 11:58 Eipä se suuttimeen merkitty alkuperäinen koodaus välttämättä enää pidä paikkaansa korjatun suuttimen kohdalla.
Jotkin saksalaiset pajat jotka suuttimia korjaavat, toimittavat uudet koodausarvot.
Kuten esimerkiksi https://www.diesel-technik-biberach.de/ ... eistungen/ jonka peruskorjaamilla suuttimilla on nyt reilu 100 000km ajettu.

Maksoivat muistaakseni noin 140€/kpl aikanaan.

Joihinkin automerkkeihin saa tehdasuusiakin suuttimia kohtuuhintaan. Ostin joku aika sitten neljä Denson 1600bar suutinta, kpl-hinta 194€.
Matti 58
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 02.11.2013 18:29
Paikkakunta: Juankoski

Re: Suutirempan jälkeinen kulutus

Viesti Kirjoittaja Matti 58 »

No nyt on reilu 2000km ajettu rempan jälkeen ja tietokoneen näyttö keskikulutus 7l/100km ja tankkauksista laskettu kulutus 7.2l/100km eli eipä ole paljon heittoa. Keskikulutus pudonnut puolilitraa sadalle kilometrille. Koodauksen tarve selvitetty eikä sille merkkihuollon mukaan tarvetta
MB 270cdi -03
Vastaa Viestiin