W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Eli potilas -05 cls 55 amg, joka kolahti vedossa ykkösellä. Luulin, että ajoin kuoppaan tms. eikä siitä aluksi mitään seurannutkaan. Kun tulin ekaan risteykseen ja seisoin jarrulla vaihdetta vasten, niin huomasin, että moottorin värinät tulevat uudella tapaa kroppaan. Vapaalla tyhjäkäynnillä ei ehkä huomaa, mutta jos on D tai R, niin täristää erilailla, kun ennen. Ei ole järkyttävä tärinä, mutta muutos vanhaan selkeä.

Moottori meni rajottimelle (Vakio rajoitin) ja mielestäni kolaus tuli samoihin aikoihin, ennen vaihtoa siis. Ja vaikka luulin aluksi ajaneeni kuoppaan tms. niin en usko, että ajoin vaan kolaus tuli nyt jostain muusta syystä. Jotenkin tuntui, että takaa se tuli, mielessä kävi perä, vetari, mutta ne toimivat vielä ainakin, eikä uutta ääntä tullut pikku kisuttelulla.

Onko jollain vastaavasti mennyt esim. joku tuenta, moottori, laatikko tai perä/apurunko? Voihan se olla kardaanin kannatuskin? Mistä lähtis syytä hakemaan?

Kilsoja vasta 100k, mutta onhan tuo jo teini-ikäinen.
CLS 55 AMG
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Moottorin ja laatikon tukikumet vaihtoon.
Star C3 @LPR
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Saako dp:p/sarjat olla paikoilaan, kun vaihtaa moottorin kumit? Ne löytyykin jo hyllystä, mutta, jos putkistoa pitää ittotella, niin siinä pn riski, että orkkiskamat täytyy päivittää.
CLS 55 AMG
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Ite irroitin dp:t. Muistaakseni kuskinpuoleinen oli ahdas saada pois. Lisäksi väsäilin kiintoavaimesta missä toinen pää on 1/2" karalla ja toinen pultin kannan kokoinen, oisko ollut 18mm. Toi sopii siis kun yläpuolelta kun lähtee irroittamaan pulttia. Alkuperäiset kumet oli aivan lytyssä ja nesteet karanneet aikapäiviä sitten.
Star C3 @LPR
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pacer kirjoitti: Su 24.09.2023 18:49 Eli potilas -05 cls 55 amg, joka kolahti vedossa ykkösellä. Luulin, että ajoin kuoppaan tms. eikä siitä aluksi mitään seurannutkaan. Kun tulin ekaan risteykseen ja seisoin jarrulla vaihdetta vasten, niin huomasin, että moottorin värinät tulevat uudella tapaa kroppaan. Vapaalla tyhjäkäynnillä ei ehkä huomaa, mutta jos on D tai R, niin täristää erilailla, kun ennen. Ei ole järkyttävä tärinä, mutta muutos vanhaan selkeä.

Moottori meni rajottimelle (Vakio rajoitin) ja mielestäni kolaus tuli samoihin aikoihin, ennen vaihtoa siis. Ja vaikka luulin aluksi ajaneeni kuoppaan tms. niin en usko, että ajoin vaan kolaus tuli nyt jostain muusta syystä. Jotenkin tuntui, että takaa se tuli, mielessä kävi perä, vetari, mutta ne toimivat vielä ainakin, eikä uutta ääntä tullut pikku kisuttelulla.

Onko jollain vastaavasti mennyt esim. joku tuenta, moottori, laatikko tai perä/apurunko? Voihan se olla kardaanin kannatuskin? Mistä lähtis syytä hakemaan?

Kilsoja vasta 100k, mutta onhan tuo jo teini-ikäinen.
Kardanin tuki se tuskin on se kun ei liikuu silloin kun vaihde on P
tai auto paikallaan jarrua vasten
Mökkillä
'
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ääni täältäkin moottorin tukikumeille. Ne on öljytäytteiset ja ihme että ovat kestäneetkin satatonnia.
Pacer kirjoitti: Su 24.09.2023 19:47 Saako dp:p/sarjat olla paikoilaan, kun vaihtaa moottorin kumit? Ne löytyykin jo hyllystä, mutta, jos putkistoa pitää irrotella, niin siinä pn riski, että orkkiskamat täytyy päivittää.
Ei mahdu tulemaan, katit on tiellä. Nyt olisi erinomainen paikka päivittää sinne kunnon pakosarjat. Niillä moottori herää henkiin jo ilman ohjelmaakin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Jep. En ole vielä ottanut työn alle, talli vielä hetken muussa käytössä. Mursu menee sitten talviunille, niin alkaa työstö.

Kiitos kommenteista, rajaavat ongelmaa, toki käyn kaikki paikat läpi, kun tuo tulee kuivatelakalle. Ja kuten todettu, ei sinne kehtaisi vakiosarjoja laittaa takaisin, hiukan vaan nieleskelyttää nuo MBH:n sarjojen hinta tuotuna kotiin. Kiinansarjoja saisi vielä kolme satsia varaosiksi samaan rahaan...

Katsotaan mitä tapahtuu, oon siirtänyt virittämistä kokoajan, koska vaatii kerralla niin paljon alkaen jäähdytyksen rakentamisesta. Toinen on nuo sarjat ja kattimuutokset, napsua pienempi hihnapyörä ja softa tukemaan näitä kaikkia.
CLS 55 AMG
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Pacer kirjoitti: To 05.10.2023 13:24 Jep. En ole vielä ottanut työn alle, talli vielä hetken muussa käytössä. Mursu menee sitten talviunille, niin alkaa työstö.

Kiitos kommenteista, rajaavat ongelmaa, toki käyn kaikki paikat läpi, kun tuo tulee kuivatelakalle. Ja kuten todettu, ei sinne kehtaisi vakiosarjoja laittaa takaisin, hiukan vaan nieleskelyttää nuo MBH:n sarjojen hinta tuotuna kotiin. Kiinansarjoja saisi vielä kolme satsia varaosiksi samaan rahaan...

Katsotaan mitä tapahtuu, oon siirtänyt virittämistä kokoajan, koska vaatii kerralla niin paljon alkaen jäähdytyksen rakentamisesta. Toinen on nuo sarjat ja kattimuutokset, napsua pienempi hihnapyörä ja softa tukemaan näitä kaikkia.
Mulla on ollut kaikissa noissa M113 mottorisissa Kleemannin pakosarjat Marteliuksen keraamisella pinnoituksella ja hyvin ovat toimineet. En oikeen pysty perustelemaan MBH:n sarjojen hintaa.

Jos oikein haluaa sniiduilla, niin muokkaa alkuperäiset pakosarjat kollektorin kohdalta 3" halkaisijalle. Ei toki anna scavenging efektiä kuin kunnon putkisarja, mutta avaamalla sen 45mm aukon vaikka siihen 73 milliin, auttaa hengitystä yläkierroksilla paljonkin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MouTine kirjoitti: Pe 06.10.2023 07:23
Pacer kirjoitti: To 05.10.2023 13:24 Jos oikein haluaa sniiduilla, niin muokkaa alkuperäiset pakosarjat kollektorin kohdalta 3" halkaisijalle. Ei toki anna scavenging efektiä kuin kunnon putkisarja, mutta avaamalla sen 45mm aukon vaikka siihen 73 milliin, auttaa hengitystä yläkierroksilla paljonkin.
Tuosta tuli mieleen hassu takauma kun 1980-luvun lopussa tein jenkki V-8:iin putkistoa ja silloin oli muotia tehdä 2" putkella. Ajattelin asiaa ja tein peltisarjojen kollektoreilta taaksepäin samanpaksuisena 3" putkena takavaimentinille saakka ja H-putkella lisättynä. Vasta taka-akselilta loppupää 2 1/2" putkilla. Hyvin toimi ja hengitti.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Putken/sarjojen tekemien on kompromissi eri kierros alueiden välillä(ja käytettävissä olevan tilan)
jos siis ei tehdä vain jotain yhttä käyttö tarkoitusta varteen vaikkapa vartille
Mökkillä
'
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Tämä projekti alkaa vihdoin liikahtamaan eteenpäin, kun osia on tipahdellut kotiin. Hommahan lähti lapasesta tietenkin, kun on mahis päivittää osia, jos joku paikka on auki. Pakosarjoista oli jo juttua, kun moottorikumien vaihto vaatii putkiston laskua jne. Tuubia katsellu ja on noita vaihdettu edestä alakauttakin, joten vissiin turhaan lähti lapasesta :)

No, rakentaminen on kivaa.
- LTH:t kiinasta. Tilasin alibabasta näytteenä, ei maksanu "mitään". Tuttu hitsari katsoi saumat läpi etukäteen ja sano, että hyvää paskaa. Ei tarvinnut täyttää, hioi vähän röpöjä, laipan ja lähtöjen saumoista. Hitsattu vain sisäpuolelta.
- DTK:n iso cooleri
- DTK: ECU softa
- DTK 77m pulley
- DTK:n TCU
- Davies Craig 80l/min kiertovesipumppu. Onko kukaan tällasta laittanu näihin?
- Raceturn hihnapyöriä ja BWK
- Innovate dual laajakaista
- Sälää kaikkea, lambdaa, anturia jne. "while we're there"

Revin myös jo lisäilmapumpun ja alipaineosat pois. Keula on jo rakennettu, putkisto pudotettu, toinen sarja irrotettu, toinen pitäs tänään lähteä, niin saa mallattua uusia sarjoja ja katsottua laajakaistan lambdoille paikat. Sarjat käy sitten hitsarilla, ennen kun pääsee asentamaan.

Sillä aikaa voisi katsoa ne tukikumit ja ihmetellä mikä niistä petti, josta koko homma lähti. Mulla oli jo hyllyssä orkkiskumit, mutta nyt aloin miettimään, pitäisikö kuitenkin laittaa tiukempaa, ettei koneen vääntö rikkoisi sarjoja heti. Suosituksia? Riittääkö Black Series? En haluaisi, että jyrisee hampaat irti.
CLS 55 AMG
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Suosittelen orkkiksia kumeja. Ne on mukavimmat eikä pilaa hienoa autoa ylimääräisellä NVH:lla.

Asiasta toiseen... Nyt kun niitä putkiloita askartelet niin jos mahdollista, tee paineentasaus crossflow H-putki moottorin ja vaihteiston väliin. Vaimentaa hyvin mekkalaa ja antaa kauniin sivistyneen saundin kuorman alla. Toki makuasioita mutta tällä saa sen jenkki-V8 lotkotuksen pois ja tilalle täyteläinen kuin lyhytiskuisen kasin murina.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Putkiloiden kanssa tuli tommonen x-pipen tekele, eli mutkaosat hitsattu yhteen ja väliseinä poistettu. Eikös x-pitäisi olla parempi, kuin H-pipe. Orkkis väliputkessahan on H-pipe.
CLS 55 AMG
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja MouTine »

X tekee räkäisen soundin ja se on sielä keskellä. H mahdollisimman edessä muuttaa saundia paljon. Mutta nää on makuasioita ja kiva kokeilla erilaisia setuppeja.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Ok, ymmärrän. Itse en siis hae mahdollisimman kovaa ääntä, kuten tuntuu, että monella on. Tässä autossa oli jo ostaessa MEC Designin loppuputki ja on orkkisalkupään kanssa todella matalaa päästävä
2000 rpm resonoi. Saa nähdä mitä nyt tulee ja muutanko mitään nyt ensin, taidan lyödä kasaan tuolla x:llä ja katsotaan. Saundit on makuasioita, mutta harvoin kuulee omaan makuun oikeaa, tunnistan myös tuon räkäsaundin, josta puhuit.
CLS 55 AMG
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Ainakin kuskin puolen tukikumi rikki. Yläpään kiinnitys (vulkanoitu mutteri) irtosi möykystä kokonaan ja suojahupun alla öljyä. Toista en vielä avannut, kun halusin ensin mallata sarjoja, kun tiedossa oli säätölambdojen uudellen positiointi. Kiinalainen on laittanut paikat suoraan ylöspäin kohti lattiaa, ja tilaa se 3 cm. Luin tämän jo tuotteen arvosteluista,, joten uutta nippaa vaan ja hitsurille takaisin.

Laajakaistalle ei sitten enää tilaa olekaan kollektorissa, enkä nyt yhteen runnerriin haluaisi laittaa. Katsotaan niille paikat liitosputkista sitten niitä kootessa keväällä, ennen katteja luonnollisesti. Tai, luin myös jostain että Innovate osaa muuttaa sisääntulevan laajakaistan kapaeksi ECUa varten. Silloin ei tarvittaisi, kuin yhdet anturit

Mallaillessa sarjoja, huomasin, että myös lämpöpeltejä täytyy hiukan paukuttaa lyttyyn, meni sen verran läheltä. Tosin mulla ei ollut kuin huulilla muutama mutteri, joten lopullinen paikka saattaa muuttaa välykset paremmiksi tai täysin katastrofaalisiksi.

Btw, orrkkis pakosarjojen tiivisteet oli kaksiosaiset eli oli kaksi ohutta metallitiivistettä päällekkäin ja uudet tiivisteet on Victor Reintzit ja mielestäni olivat yksiosaiset, mutta olisikovathan olleet paksummat. Onko mitään väliä? Kiinasta tuli pahvitiivisteet mukana, niitä en laita
CLS 55 AMG
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pacer kirjoitti: Su 14.01.2024 18:04 Laajakaistalle ei sitten enää tilaa olekaan kollektorissa, enkä nyt yhteen runnerriin haluaisi laittaa. Katsotaan niille paikat liitosputkista sitten niitä kootessa keväällä, ennen katteja luonnollisesti. Tai, luin myös jostain että Innovate osaa muuttaa sisääntulevan laajakaistan kapaeksi ECUa varten. Silloin ei tarvittaisi, kuin yhdet anturit

Mallaillessa sarjoja, huomasin, että myös lämpöpeltejä täytyy hiukan paukuttaa lyttyyn, meni sen verran läheltä. Tosin mulla ei ollut kuin huulilla muutama mutteri, joten lopullinen paikka saattaa muuttaa välykset paremmiksi tai täysin katastrofaalisiksi.

Btw, orrkkis pakosarjojen tiivisteet oli kaksiosaiset eli oli kaksi ohutta metallitiivistettä päällekkäin ja uudet tiivisteet on Victor Reintzit ja mielestäni olivat yksiosaiset, mutta olisikovathan olleet paksummat. Onko mitään väliä? Kiinasta tuli pahvitiivisteet mukana, niitä en laita
Jep innovate osaa tuon muutoksen,
tiivsteistä tarkista että ei jää reikä tukkimaan
Mökkillä
'
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Pacer kirjoitti: Su 14.01.2024 18:04 Btw, orrkkis pakosarjojen tiivisteet oli kaksiosaiset eli oli kaksi ohutta metallitiivistettä päällekkäin ja uudet tiivisteet on Victor Reintzit ja mielestäni olivat yksiosaiset, mutta olisikovathan olleet paksummat. Onko mitään väliä? Kiinasta tuli pahvitiivisteet mukana, niitä en laita
Laita alkuperäiset tiivut. Victor Reinz on kyllä laadukas tiivstevalmistaja, mutta olsiko tässäkin joku alihankintaketjutus tms. Itse luottaisin alkuperäisiin.

Tsekkaa muutem millaiset pinnapultin reijät on laipoissa. Onko ne jämptit vai isommat? Omisssa M113:ssa, mihin laitoin Kleemannin sarjoja, oli huomattavasti isommat reijät kuin olisi tarvinnut ja sarjat olisi pystynyt periaatteessa asentamaan hyvinkin vinoon. Tein sitten M6 jatkomuttereista "koneistamalla" sellaset matalat spaceriholkit jotka jäivät laipan sisään ja keskittivät laipan suoraan. Ei niitä tarvi kuin pariin pinnapultiin pistää niin pysyy suorassa eikä liiku vaikka lämmöt vatkaisi ja joku osuisikin putkistoon.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

Re: W219 55 amg kolahti vedossa - nyt tärisee

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Joo, katselin tiivisteitä hieman hätäisesti, kyllä ne Victorit oli täysin alkuperäisiä vastaavat, kaksikerroksiset.

Ja, kyllä laippojen reiät olivat reilut verrattuna pinnapultin kokoon. Tuo oli hyvä tipsi, tehdä holkki, mutta tuli asennettua ne ennen kuin näin. Koitin kyllä hieroa niitä, että tulisi mahdollismman keskelle kiinni, toivotaan parasta. Hantin puolen kiinnitys oli 10min. homma, kivasti pääsi muttereihin käsiksi, mutta kuskin puolella kaksi muttereista oli haastavia ja niissä paloi aikaa. Mulla oli kyllä varmaan 6 erilaista 10mm avainta, räikällä ja ilman, pientä ja mutkaa, mutta pari avainta piti rakentaa rälläkän avulla, että mahtui ja silti sai ähertää.

Sarjoista yleisesti, kuskin puolelta yhtä runneria lämmitettiin ja lyötiin hiukan länään, koska meni niin läheltä tuen yläpulttia, muuten menivät oikein somasti, kun vaan naputteli lämpöpelleistä tyhjät pois etukäteen.

Moottorituista vain kuskin puoli oli selkeästi rikki, mutta kai se riittää, että jyrinät tuli sisään. Paikoilleen meni nyt uudet orkkikset, toivotaan, että kestää jonnin aikaa ja että ei anna vääntää sarjoja halki. Tukia ei muuten enää vaihda ilman sarjojen irroitusta, yläpultti ei mahdu ulos.

Seuraavaksi vaihtelen rullia keulalta ja jotain muuta pientä sälää, muuten odotellaan kevätkelejä, että saa ajettua auton hitsarille ja saadaan loput pakoputkesta rakennettua. Tarkoittaa kattien hitsaus, joustopalojen hitsaus, x-pipe. Johonkin väliin laitan v-bandit.

Jos haluaa päivittää puolat, niin mitkä ne pitää olla?
CLS 55 AMG
Vastaa Viestiin