W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja joukot »

Eli potilas on 2007 facelift W211 320cdi 211.022 jossa polttoaineen kulutus noussut aivan järjettömiin lukemiin. Ennen tankillisella ajoi aina sen 800-900km (80l tankki) vaikka millaista ajoa ja webastoa oli.
Nyt jonkin aikaa jo ollut melkein tuplat tuo kulutus. Tankillisella pääsee juuri ja juuri 450-500km. Tämä siis VAIN kaupunkiajossa. Matka-ajoa jos ajelee niin tankilla edelleen ajaa sen ~900km ihan helposti.

Missä ihmeessä siis vikaa. Kaikki perinteiset olen nyt koittanut katsella. Lämmöt ok, renkaat samat ku ennen, polttoainetta ei tiputa mihinkään (ainakaan ei kuse alleen) savua ei tule (ainakaan merkittävästi). Ilmansuodattimet vaihdettu, turbon Y-haarajuttu fiksattu (ei pitäisi vuotaa).

Muita oireita on, että aamulla saa sahata aivan helvetin kauan, että lähtee käyntiin jos heti hehkun jälkeen starttaa, jos antaa olla virrat 20-30sek lisää niin lähtee "normaalisti".

Alkaa käymään lompsan päälle näillä hinnoilla kun tankki maksaa 150+e ja sillä pääsee 400km.

Oisko kellään mitään ideaa? Star löytyy, eikä löydä mitään.
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 408
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Onko DPF, näyttääkö kaikki anturit ajossa järkeviä lukemia? Suutinten korjausarvot normaalit? Outo juttu tuo käynnistys, en ihan heti keksi mihin tuo 20-30sek odottelu voisi vaikuttaa.

Onko tehty jotain remonttia viime aikoina?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaikea ajatella että moottori polttaisi tuplaten dieseliä, että onnistuisiko sellainen edes mitenkään ilman selviä jonkinlaisia oireita; savutus jne...
Joku ehdottaa varmasti että "laahaako jarrut", no sen voi tarkistaa sillä että jos niistä nousee savu ja haisee voimakkaasti kun nousee autosta niin voi laahata. Tuskinpa siis tällä(kään) kertaa. Mikään sellainen "laahaaminen" että renkaan nostaa koholle ja se tuntuu pyörittäessä hiemaan nahkealta liikkumaan ei ole yhtään mitään.
Pitkän starttauksen tarve viittaa siihen että auton seisoessa polttoaine valuu jonnekin tavalla jota ei pitäisi tapahtua, mutta kun ei tiputa polttoainetta niin ... no, minulla ei ole ehdottaa vikapaikkaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja MiHe »

dealerin mainitsema 'ongelma' tosiaan outo, pitäisi siitä jälki näkyä jo löpöä menee tuplaten... no spekuloidaan...Eli ongelma kaupunkiajossa --> tyhjäkäyntiä paljon, suutin pissii sylinteriin ja silloin et huomaa kovin helposti jos palamatonta tulee putkesta, Tämä on helppo tietty todentaa kotipihassa. En tiedä voiko puristusten puuttuminen aiheuttaa, no seki pitäisi näkyä korjauskertoimesta. DPF regeni, onko öljynpinta nnormaali? Jatkuvan polton luulisi nostoavan tasoja, toki starikin näytää koska se on polttanut tai yrittänyt polttaa. Ne paineanturit tutkinataan, jos painetieto viallinen (tai todellinen blokki), voi ecu joutua pyytämään enempi löpöä ja moottori joutuu tekemään töitä vastapainetta vastaan. Livedataa vain lukemaan ja jos löytyy verrokkiauto mihin verrata niin NikkeKnatteronmaisia johtopäätöksiä siitä... seurataan...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Kone siis OM642. Tähän koneeseen liittyy näitä mystisiä kulutustarinoita googlella. Vastaavia ei tunnu löytyvän esim OM648. Muutenkin kuluttaa enemmän tämä kone.
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja joukot »

Ei ollut tullut ilmoitusta uusista viesteistä niin vasta nyt huomasin.
Koitan nyt taas lomaviikolla kurkkailla starin läpi ja katson miltä näyttää.

Mites nuo reaaliaikalukemat katsotaan sillä (newbie starin kanssa)
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3919
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kylmänä pitkä startti voi johtua viallisesta lämpöanturista. Starilla katsomaan mitä anturit näyttää, suuttimien korjausarvot?
Ahtovuodot? Turbon vnt säädin?
Vaihteiston luisto kaupungissa?
Mlloin vka on tullut, ohjelmoinnin jälkeen, jonkin muun remontn jälkeen?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jos sitä ainetta menee tuohon tahtiin syystä että
suutimet "kusee" niin siitä kyllä tulee jotain oireita vaikapa
epätäydelisestä palmisesta lähtevä ääni,
määrä on sitä luokaa että äänen lisäksi
kone remontti on lähellä,

ennemin jo mainitua
väärä lämpötila/paine tietoa,
tukos jossain/pumppaus häviöitä ja sitä myöten paljon ylimääräistä homma koneella
(pohdiskelua mikä tukos olisi vain taajama ajossa tai
mikä saisi suutimien "kusemisen" loppumaan isomilla teillä,
enemän ainetta toki silloin tarivitsee)

huono ilman läpi meno"hengitys" yhdistettynän painevuotton ja
turbinin liialisen luistoon voisi myös selittä
tuolaista,
jos on pieni ahtovuoto tms syy miksi painen ei nouse ihan suunitelusti(viive alle vika rajan)
niin se näkyy kyllä kulutksessa, eikä sitä niin helposti huomaa jos pikku hiljaa tulle
joka kuoramn kasvu tilantessa mene enemän ainetta
mutta että siitä syystä menis tupalten ainetta ilman mitään oireita/havaitua outotutta missään muuala
niin pitäis kyllä olla melkoista pätkä ajoa siis todella paljon liikeelle lähtöjä/nopeuden vaihtelua
ehkäpä jos on moni vamma potilas eli turbin luistoa, vääriä lämpötila tietoaja yhdistettynän muuihin mainituihin
sitten jos on joku sorkinpa hitu pöinkää ohjelma niin kaikki on mahdolista

joutuuko taajama ajossa kaasua painamaan poikeukselisen syvälle/nouseeko kierokset korkealle suhtessa nouden nousuun ?
Mökkillä
'
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja joukot »

Tälläiset tuli virheet: Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut joukot, Pe 13.10.2023 00:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja joukot »

Sitten koitin tehdä tuon takaisinkierrätystestin ja ei saanut tehtyä kun Lambda näytti nollaa (pitäis olla 1-10)
Kuva
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja joukot »

:shock: Erittäin kiitollinen jos joku osais avata mulle nuo jutut ku ei oo ihan omaan päähän sopivaa tekstiä
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3919
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Siitä sitten seuraavaksi tutkimaan mitä ohjattu vianhaku kertoo, onko dpf paineanturit ehjiä, ja onko niiden letkut ehjiä?
Ja onko anturille menevä letku / putki auki vai tukossa.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

noi kaksi alinta viittaa siihen että Maffi on viallinen. se herjaa silloin dpf läpivirtauksesta ja myös tosta ilmamassa määrä mittauksesta.

on tuo eroanturin matala signaalitasokin huono, eli varmaan siinäkin vikaa.

näihin ei maffit ole halpoja, mutta kannattaa silti ostaa joku merkki bosch tms, koska ei ne halvimmat toimi
W212 E350cdi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Aloittaisin DPF-eropaineanturista, mitä se näyttää virta päällä, mutta moottori ei käynnissä? Sen pitäisi näyttää hyvin liki nollaa.

Se voi johtaa kaikkeen muuhun, DPF poltto ei ole käynnistynyt, koska eropaine aivan metsässä, DPF tukkoon ja ihan oikeasti huima vastapaine jne.

Anturi ja sen letkut, myös ne teräspillit, onko ne auki?
Markushei
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 09.04.2014 21:31

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja Markushei »

Minulla oli joskus tuo paine eroanturi juuri viallinen, ja johti siihen että DPF oli tukossa. Piti vaihtaa anturi, ja sitten laittaa Starilla väkisin käyntiin DPF poltto. Siis juuri OM642 moottori. Sillä tuli kuntoonnuo vastaavat vikailmoitukset.

Kun polttaoaineen kulutus oli kerran koholla selvästi, oli huonotusventtiili oli rikki. Tästä olen lukenut kokemuksia muiltakin että kulutus nousee kun se alkaa lykkäämään öljyä. Jos se jää jumiin kiinni, niin öljyä tulee ahtimelta pakopuolelle myös. Ainakin näin olin tukitsevinani. Karmee käry ja murehdin jo että auto on ihan valmis, vaan tuon venttiilin kun vaihtoi ,niin jäi savuttelut kun kävi kurvailemassa motarilla. Myös kulutus palasi normaaliksi. Voisiko sinulla on tuo DPF tukossa juuri sen takia?
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja joukot »

Nurmituomas kirjoitti: Pe 13.10.2023 10:09 noi kaksi alinta viittaa siihen että Maffi on viallinen. se herjaa silloin dpf läpivirtauksesta ja myös tosta ilmamassa määrä mittauksesta.

on tuo eroanturin matala signaalitasokin huono, eli varmaan siinäkin vikaa.

näihin ei maffit ole halpoja, mutta kannattaa silti ostaa joku merkki bosch tms, koska ei ne halvimmat toimi
Siis koko tämä (hyihelvettimikähinta) systeemi pitäis vaihtaa??
https://www.merteil.fi/fin/ilmamassamit ... 27742-8-29
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja joukot »

Markushei kirjoitti: Ma 16.10.2023 15:13 Minulla oli joskus tuo paine eroanturi juuri viallinen, ja johti siihen että DPF oli tukossa. Piti vaihtaa anturi, ja sitten laittaa Starilla väkisin käyntiin DPF poltto. Siis juuri OM642 moottori. Sillä tuli kuntoonnuo vastaavat vikailmoitukset.

Kun polttaoaineen kulutus oli kerran koholla selvästi, oli huonotusventtiili oli rikki. Tästä olen lukenut kokemuksia muiltakin että kulutus nousee kun se alkaa lykkäämään öljyä. Jos se jää jumiin kiinni, niin öljyä tulee ahtimelta pakopuolelle myös. Ainakin näin olin tukitsevinani. Karmee käry ja murehdin jo että auto on ihan valmis, vaan tuon venttiilin kun vaihtoi ,niin jäi savuttelut kun kävi kurvailemassa motarilla. Myös kulutus palasi normaaliksi. Voisiko sinulla on tuo DPF tukossa juuri sen takia?
Tuo huohutusventtiili (jääkiekko?) on vaihdettu ihan hiljattain uuteen.
Mistä tuo paineeroanturi löytyy?

Voiko tuo lambda-anturi siis olla sökö myös kun näyttää nollaa? Mistä se löytyy?
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W211 320cdi polttoaineen kulutuksen tuplaantuminen

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Paine-eroanturin löydät helposti kun otat pohjalevyt irti ja DPF:hän on siellä pakoputkessa katalysaattorin jälkeen. Siitä lähtee kummastakin päästä ensin teräsputki, jotka vaihtuu letkuiksi. Niiden letkujen päästä löytyy se eropaineanturi, todennäköisesti rintapellissä. Vaihda nyt vain se ensin ja sitten kuten edellä sanottiin, pakkopoltto käyntiin starilla.

Ei todellakaan kannata lähteä vaihtelemaan repullista osia umpimähkään, vaan tuo ensin ja sitten katsoa miten tilanne muuttui. Sehän on ainoa josta star ilmoittaa, ettei ole ollenkaan alueella.

Tarkista myös että anturin johto on ehjä.
Vastaa Viestiin