W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 02.11.2011 19:31
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja JHe »

Hyvää yötä!

Muutaman viikon olen nyt ajellut 2017 E220d 4maticilla. Olen kiinnittänyt huomiota, että nopeusmittarin virhe on aika iso - lähes 10 %. Alla on 245/45 R18 renkaat (ja talvirenkaiksi mukaan tuli 225/55 R17).

Käyttöohjekirjaa ei tietenkään ole täällä töissä mukana, mutta muistelisin lukeneeni sieltä, että tämän rengaskoon - niin tyyppihyväksytty kuin onkin - käyttö on kielletty taksi- ja vuokra-autokäytössä. Muistaakseni viitattiin mittarivirheeseen. Tämähän olisi jopa loogista.

Itse kysymys onkin, että onko kukaan alkanut taklata tätä ongelmaa? Jos kyllä, niin miten? Itsellä tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa; kikkailu rengaskoolla tai mahdollisesti auton ohjemaparametrien muuttaminen asiansa osaavan koodivelhon toimesta... Ennen kuin kukaan ehtii ehdottaa, niin vannekaupoille en pysty tässä vaiheessa menemään. Ja rengaskaupoillakin viive on tietysti jonkinlainen.

Onko vierintäsäteen muutos Starilla tai vastaavalla edes mahdollista? Mahdollinen "kyllä" poikii tietysti seuraavaksi kysymyksen, että kuinka suureen tarkkuuteen on järkevää / mahdollista pyrkiä? Onko kukaan tehnyt moista?

Kokemuksia ja havaintoja toivoisin. Samoin ajatuksia järkevästä rengaskoosta - myös sillä tavalla, etteivät renkaiden hinnat ihan räjähtäisi käsiin.

-Jukka-
Taitava kuljettaja selviää sellaisista tilanteista joihin hyvä ei edes joudu - kumpi haluat olla?
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Odotan mielenkiinnolla löytyykö mittarin kalibroijaa ja tuon yhden S213:n kalibroitavaksi jos joku sen osaa tehdä?

systemaattista tutkimusta en ole tehnyt, mutta muutamasta autosta olen vertaillut OBD-portista väylältä luettua nopeustietoa satelliittipaikanmuksella mitattuun ja esimerkkiautoissani auton mittaama lukema pysytteli reilusti alle 1 km/h toleranssilla GPS:n kertomassa nopeudessa. Tyypillisesti tarkkuus oli 0.2 km/h tarkkuudella sama ja nopeusmittarissa ihan jotain muuta.

Mittarista siis voisi saada varsin tarkan jos joku osaa ravistella bitit sellaiseen asentoon, jossa nopeusmittari näyttää auton mittaaman tiedon sellaisenaan. W212 osalta tätä kyselinkin aiemmin, mutta bitin taluttajaa ei silloin löytynyt. Tempomaattia olisi mukavampi käyttää jos tasakympeille osuvat säädöt olisivat suoraan kohdallaan ilman lisänapsuja mittarivirheen kompensoimiseksi.

Off-Topic: signaturesi on ikävä catch 22, johon en osaa vastata. Klassinen kysymys hyvän ja taitavan kuljettajan välillä valitsemisesta tuntuu periksiantamiselta. Sen voi kääntää muotoon "haluatko olla varovainen joka ei osaa vai osaaja joka ei varo?"

Eikö parempi tavoite olisi opiskella asiantuntijan vetämillä EAK koulutuksilla niin hyväksi kuljettajaksi, että hätätilanteita sattuu harvoin, mutta SEKÄ OMAN että muiden erehtyväisyyden ymmärtäen harjoitella myös ajotaitoaan radalla tai vaikkapa Klubin talviajokoulutuksessa? Minusta homman puolitiehen jättämistä parempi tavoite on pyrkiä kehittymään hyväksi JA taitavaksi kuljettajaksi.

Miljoona kilometriä ratin takana on hyvä alku ammattuiralle, mutta hyvä kuljettaja saa luonnostaan niin vähän hätätilanneharjoitusta, että sitten kun antaa yllättää itsensä joko oman tai jonkun muun tekemän virheen seurauksena, ei tarvittavia taitoja ole ellei niitä ole harjoiteltu tietoisilla toistoilla jo ennalta valmiiksi. Tähän rutiiniin liittyy myös henkinen valmius toimia ilman hartialukkoa.

Ennen valintaa hyvän ja taitavan kuljettajan välillä kannattaa pohtia millä todennäköisyydellä onnistuu ajamaan koko ikänsä tekemättä yhtään havaintovirhettä tai sinänsä oikeiden havaintojen perusteella yhtään arviointivirhettä?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

225/55 R17 renkaat 2016 mallista jos laittaa 2009 w212 seen, niin mittarivirhe käytännössä katoaa. kun siinä kai 17 vanteella pitäs olla 50 profiili.
W212 E350cdi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kyseessä taitaa olla asia, jota ei ole tehty muuteltavaksi, eli ainakaan starilla ei onnistu. Liittyy aika tiukasti lainsäädäntöön jne. Nopeusmittarin ilmeisesti on näytettävä aina vähän yli, ei koskaan ali. Tai toinen vaihtoehto on, että autonvalmistajat laittavat varmuuden vuoksi vähän yli, koska yhtään alle olisi heille huono juttu seuraamuksiltaan.

Omissa mersuissa olen huomannut, että mittarivirhe on aina tasan 3km yli, olipa alla mitkä tahansa renkaat, uudet tai kuluneet. Ilmeisesti tapahtuu adaptaatiota GPS-tiedon mukaan. Olen ollut huomaavinani, että kun renkaat vaihtaa esim. kuluneista uusiin, jonkin aikaa saattaa olla isompi ero, mutta se tasaantuu taas siihen kolmeen muutaman sadan kilometrin ajolla. Tämä ei ole tieto, mutta tällaisen havainnon olen tehnyt.

Tuosta koon isommasta muutoksesta tulee lähinnä mieleen, että se on aika lailla sama kuin jos perävälitys muuttuisi, mutta kun pyöränakseleissa on nopeusanturit, niin sitä ei passaa muuttaa yhtään.

En usko, että on mitään muuta hyvää keinoa kuin käyttää juuri oikeankokoisia renkaita. Tai ehkä Vediamolla voisi ollakin mahdollista.
Avatar
JHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 02.11.2011 19:31
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja JHe »

@740GLE : Siinä nimenomaan pointti, että kun laittaa vakkariin 100, niin nopeus myös olisi 100. Ilman kliksuttelua. Noiden tutkimuskohteidesi poikkeuksellinen tarkkuus (jos siis ovat "tehdaskuntoisia") herättää ajatuksen, että oletko mittaillut ajopiirturiautojen nopeutta?

Tämä "off-topic -reaktiosi" kertoo, että allekirjoitus on saavuttanut tarkoituksensa. Herättää pohtimaan asiaa. Samoista asioista olisi mielenkiintoista istua alas vaikka tuopin ääreen ja filosofoida asiaa. Ja siltikään emme löytäisi yhtä ainoaa totuutta. Samanlainen vääntö voitaisiin käydä vaikka viisauden ja älyn keskinäisestä suhteesta. Mutta se on kokonaan eri keskustelun aihe. Pyrkimys kun on herätellä turvallisuusajattelua. Isäukko - ikänsä auton ratissa olleena - ohjeisti aina, että jos alkaa tuntua siltä että osaa ajaa, alkaa olla vaarallisimmillaan niin itselleen kuin eritoten muille. Ja näen, että asiassa on vissi perä; alkaa tuntea olevansa hyvä, niin helposti alkaa tulla.... (mikähän se olisi, sanotaan vaikka)...tietty huolimattomuus mukaan kuvaan. Ja silloin vahinkoriski kasvaa. Ja jokaisellehan tulee päivittäin havaintovirheitä. Useimmat niistä vain jäävät havaitsematta. Tätähän ovat liikennepsykologit tutkineet paljonkin.

Sen verran pitää kuitenkin sanoa, että kolmas miljoona on hyvässä vauhdissa. Ja työni vuoksi olen saanut monenmoista ajokoulutusta ja -harjoitusta. Myös tositilanteita on työajon luonteen vuoksi osunut eteen - toistaiseksi ilman suurempaa pellin uusmuotoilua. Tieteellinen ideaali olisi mainitsemasi hyvä JA taitava kuljettaja. Mutta olemme vain ihmisiä.

@TPLtre : Havaintoosi perustuen täytyy ihmetellä Mersujesi mittareiden tarkkuutta? Ilmeinen johtopäätös on, että sinulla on osunut aina suurimmalla tyyppihyväksytyllä rengaskoolla olevia yksilöitä. Miä en ole koskaan oikein innostunut "55 tuuman vanteista joiden ympärille on vedetty kumimatto".(sarkasmivaroitus). Nopeusmittarinhan tulee pykälien mukaan näyttää aina vähintään todellinen nopeus, mutta se saa falskata ylöspäin 10%. Juuri siksi peräänkuulutin sitä järkevää toleranssia, en absoluuttista mittaustulosta.

Meillä jommalla kummalla menee nyt ajatus nurin päin. Jos laitetaan alle uusi rengas, sen vierintäsäde on X. Renkaan kuluessa sen halkaisija (ja sitä myötä vierintäsäde) pienenee. Eli samalla todellisella nopeudella renkaan pitäisi siis pyöriä nopeammin. Eli mittarivirhe teoreettisesti kasvaa renkaan kulumisen myötä. Eikö niin?

Ajattelisin, että tiettyyn rajaan asti voi kikkailla rengaskoolla - ja tätä olen myös tehnyt. Mutta liki 10% muutos ei liene monestakaan syystä järkevää. Laillista ei kovin äkkiä ainakaan - ilman muutoskatsastusta.

Mutta avaapa vähän, miksi (kärjistäen) niin suuret renkaat kuin ikinä mahtuu muuttaisi tilannetta muuten kuin kokonaisvälityksen kannalta, jos joka nurkassa on samalla vierintäsäteellä olevat renkaat. Suurempi vierintäkehä, niin pyörät pyörivät hitaammin, eli mittarivirhe pienenee. Lähtöoletuksena tietenkin, että virhe on "laillinen", eli mittari näyttää liikaa.

Juuri näiden kaikenlaisten pohdintojen tuloksena kyselinkin, että olisiko tuota "kalibrointia" mahdollista tehdä bittejä nikkaroimalla. Voisi lopulta olla yksinkertaisinta, jos siihen löytyy keinot. Tätähän @740GLE myös tarkoitti.

Tuli vähän pitkät tarinat - myös off-topicista. Mutta reaktio / assosiaatio synnyttää uusia mielleyhtymiä. Tai tarvetta tarkentaa lausumaansa niin, että se ymmärrettäisiin oikein. Tuostakin aiheesta keskustelu on ihan mielenkiintoista, mutta kuten todettu, ei ihan istu tähän ketjuun.

Eli alkuperäinen kysymys; onko moinen kalibrointi mahdollista ja osaako sen joku tehdä?

-Jukka-
Taitava kuljettaja selviää sellaisista tilanteista joihin hyvä ei edes joudu - kumpi haluat olla?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No sen verran havainnostani vielä, että olen aika säännöllisesti testannut tuota mittarivirhettä. Kun tulee vastaan (toivottavasti toimiva) nopeudenmittauspiste, laitan vakkariin ko. kohdan rajoituksen +3km/h ja ihan tasan 80 tai 100 on taulussa. Paitsi juuri vaihdetuilla renkailla voi olla jotain muuta. Loogisesti se olisi ylinopeutta ja näin saattoi ollakin, mutta varmaksi en mene sanomaan.

Tämä on jo useammasta autosta ja useamman vuoden ajalta tietysti.
Avatar
JHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 02.11.2011 19:31
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja JHe »

TPLtre, tarkoitit siis näitä nopeudennäyttötauluja. Tämä selvensi asiaa kummasti.Joskus vain olen kuullut väittämän, että niidenkään näyttämä ei olisi ihan absoluuttisen tarkka. Minä kun en moisiin ole törmännyt maailman aikoihin moisiin - poislukien jossain koulujen lähellä (vast) oleviin. Ja näissähän on kyse taajamanopeuksista. Mutta en toki käy kiistelemään asiasta kanssasi.

Se, mikä minua viestissäsi kummastutti tämä, että miten päin tuo pyörimisnopeuden muutos toimii. Mutta ei meidän kannata alkaa tästä vääntää....
Taitava kuljettaja selviää sellaisista tilanteista joihin hyvä ei edes joudu - kumpi haluat olla?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Minä ymmärsin jäsen TPLtre:n havainnot niin että auto 'tekee' itse sen 3km/h ylityskorjauksen MITTARIN näyttämään, verrattuna auton gps mittaamaan. Kun rengaskoko muuttuu (ja samalla vierintäkehä) renkaiden vaihodssa, systeemiltä kestää vähän aikaa säätyä taas siihen 3kmh ylitykseen. Tämä olisi hyvinkin järjeenkäyvä selitys uudemmissa autoissa. Yli 15 vuotta vanhoissa tuollaista ei vielä ole ollut. Niissäkin oli joku rengaskoko optio, mutta se liittyi jotenkin matkan mittaamiseen 'kotipesään' (vai kotkanpesään kun saksasta tullaan), en ole koskaan tuohon perehtynyt mutta on vastaan tullut kun starilla räplää :)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Kyl ainakin W906 Sprinterissä vm 2010 saa asettaa rengaskoon vaihtoehdoista jolloin mittarivirhe "korjaantuu". Tuon tehny muutamankin kerran omalle autolle. Siellä kun on vakiokoodauksissa 235/65R16 kummit ja alla on 225/75R16.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

TPLtre kirjoitti: Ti 17.10.2023 16:36 Kyseessä taitaa olla asia, jota ei ole tehty muuteltavaksi, eli ainakaan starilla ei onnistu. Liittyy aika tiukasti lainsäädäntöön jne. Nopeusmittarin ilmeisesti on näytettävä aina vähän yli, ei koskaan ali. Tai toinen vaihtoehto on, että autonvalmistajat laittavat varmuuden vuoksi vähän yli, koska yhtään alle olisi heille huono juttu seuraamuksiltaan.

En usko, että on mitään muuta hyvää keinoa kuin käyttää juuri oikeankokoisia renkaita. Tai ehkä Vediamolla voisi ollakin mahdollista.
3 vaihtoehto kulutajan kusetus
saadan auton kulutus näytämään pienemältä
kun kulutukset ilmoitetaan tietyn nopuden mukaan,
mersuissa onneksi ero nopeudessa on yleensä vain jojkusen km,
(normi kulutajn kannalta paljon pahempi kuin
klonks konsernin kohuttu päästö huijaus
siinähän lähinnä hujattiin veroja/saastemaksuja alemassa)
Mökkillä
'
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 18.10.2023 10:49 3 vaihtoehto kulutajan kusetus
saadan auton kulutus näytämään pienemältä
kun kulutukset ilmoitetaan tietyn nopuden mukaan,
mersuissa onneksi ero nopeudessa on yleensä vain jojkusen km,
(normi kulutajn kannalta paljon pahempi kuin
klonks konsernin kohuttu päästö huijaus
siinähän lähinnä hujattiin veroja/saastemaksuja alemassa)
No en uskoisi tässä kohtaa. Omissa lintoissa vaikka nopeustieto heittää tuon kolme yli mittarissa, matkasta ovat ihan liikuttavan hyvin samaa mieltä sekä ajotietokone, että gps-navigaattori. Se kulutustieto on sitten ihan toinen juttu ja se on kyllä kusetettavissa muutenkin.

Ainakin W220 oli korjauskerroin, jota käytinkin. Alkuperäinen kulutuslukema oli, sanotaanko hieman optimistinen. Nykyisestä en ole vaivautunut niin tarkkaan seuraamaan, kaikki menee kuitenkin mitä tankkiin lorottaa. Ohjelma vaikuttaa myös tietysti, että nyt saatan olla mahdolliseen virheeseen kulutuslukemassa syyllinen ihan itse.
Avatar
JHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 02.11.2011 19:31
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W213 nopeusmittarivirhe ja sen eliminointi?

Viesti Kirjoittaja JHe »

No niin... amatoori oli ensimmäinen, joka antoi vähän toivoa, että nopeusmittarin näyttämää olisi mahdollista sopeuttaa rengaskokoon. Onko Pohjanmaan suunnalla ketään bittinikkaria, joka on asiaan perehtynyt / jonka kanssa asiaa voisi selvittää?
Taitava kuljettaja selviää sellaisista tilanteista joihin hyvä ei edes joudu - kumpi haluat olla?
Vastaa Viestiin