W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Morjes!

Elikkä w211 -03 om648 pitää kummallisia ääniä tyhjäkäynnillä, jostain etuosasta kuuluu rohinaa se voisi olla joku hihnapyörä, mutta mikä? Missään ei havaittavissa välystä jne, toki en ole koittanut käyttää ilman hihnaa että kuuluuko edes hihnapyöristä sekä toiseksi voiko näitä ilman ongelmia hetken käyttää ilman hihnaa?

Toinen isompi ääni(kuuluu videossa huonosti taustalla)
Tuommoinen pieni kolina, ei ole ns metallinen kilinä vaan pehmeä ja matala ääni mutta kuuluu suhtkoht lujaa ja se kuuluu enimmäkseen imusarjan puolelta moottorin takaosasta/vaihteiston etuosasta.
Voiko imupuolella olla jotain joka pitäisi tuommosta ääntä, esim egr puolella?
Voiko turbiini pitää tuommoista ääntä jos sielä jotain ongelmaa?
Turbiini ajoittain mielestäni luistaa vähän, joskus myös nykii ennen vaihtoa vähän mutta se on vain ollut pakkaskeleillä ja lämmetessään ei mitään ongelmaa. Öljyt vaihdettu 30tkm sitten, ääni kuulunut jo vuoden enkä ole siinä mitään muutoksia huomannut.
Äänet kuuluu vain tyhjäkäynnillä, kun nostaa kierroksia niin äänet lakkaa, ei myöskään väliä onko vaihteisto P-R-N-D asennossa.

Moottorin sekä vaihteiston tuenta tarkastettu ja tukikumet vaihdettu jotka kyllä olivatkin loppu, mutta ei vaikutuksia muuten kuin ei juurikaan niin täristä. Moottorin tuennat olivat ainakin ihan loppu.

Autossa ei ole tietääkseni egr käytössä sekä dpf ei ole tehtaaltakaan.

Onko jollain mitään ideaa mistä lähteä etsimään vikaa? Vaihteistoa nyt ei huvittaisi heti irroitella.
Niin ja vetolevyn pultit ainakin tarkastettu että ovat kiinni, myöskään starttimoottorista ei ääni kuulu sekä vikakoodeja ei ilmaannu, mielestäni myös ohjaus on hiukan jäykkä mutta niin taitaa kaikissa w211 prefl olla jos fl vertaa, ei mitenkään erityisen jäykkä kyllä ole.

Video liitteenä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Voit huoletta hetken käyttää ilma hihnaa. Varsinkin kylmää moottoria.
Ja kun otat hihnan irti niin voithan käsin pyöritellä kaikki hihnapyörät onko laakerit ok?
Jos katsot hihnaa yläpuolelta kun on käynnissä niin vaeltaako hihna laidasta laitaan? Siis tietenkin sellaisen pyörän kohdalla missä hihnan selkä on pyörää vasten.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Mulla katkesi joskus hihna lähellä kotia samasta moottorista kotimatkalla. Tapahtui moottoritiellä, joten siinä vaiheessa kun pääsin seuraavalle rampille olivat lämmöt jo mittarin mukaan tapissaan. Tovi jäähdyttelyä ja nilkuttaen muutaman kilometrin päähän kotia. Hihnan vaihto ei onnistunut pihassa, joten ajelin auton vielä pihasta hiljaisia teitä pitkin 15km päähän tallille, jona aikana ei edes kesäkelissä kerenneet lämmöt nousta korkealle. Sen verran heikko lämmöntuottaja ilman egr:ää tuo om648 on, eikä tuosta motarilla tapahtuneesta lämpöjen karkaamisestakaan syntynyt mitään vaurioita.

Sanoisin siis, että ilman hihnaa voi kyllä käyttää autoa tutkimusmielessä aivan huoletta. Jos ei vesipumpun, kiristimen ja pikkurullien vaihdosta ole tietoa, niin ne kannattaa vaihtaa. Mulla meni oletettavasti alkuperäinen vesipumppu jossain 450km kohilla. Laakeri oli niin väljä, että siipipyörä junttasi jumiin vesipumpun kanteen ajossa ja hihna paloi poikki. Vaikka laakeri oli näin väljä, niin minkäänlaisella äänellä tai vuodolla ei vesipumppu missään vaiheessa itsestään ilmoitellut.
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Tenutähti kirjoitti: Su 22.10.2023 13:43 Voit huoletta hetken käyttää ilma hihnaa. Varsinkin kylmää moottoria.
Ja kun otat hihnan irti niin voithan käsin pyöritellä kaikki hihnapyörät onko laakerit ok?
Jos katsot hihnaa yläpuolelta kun on käynnissä niin vaeltaako hihna laidasta laitaan? Siis tietenkin sellaisen pyörän kohdalla missä hihnan selkä on pyörää vasten.
Tutkitaan ens vklp kun pääsee tallille, mielestäni ei vaella mitenkään erityisemmin.

Vesipumppu tosiaan vaihdettu kuitin mukaan pari vuotta sitten entisen omistajan toimesta, kiristimestä ja muista rullista ei tietoa.

Enemmän ihmetyttää toi toinen kolina ääni, voiko imusarjan puolella olla mitään aiheuttavaa? No en tiedä auttaako kysely, täytyy varmaan vaan purkaa ja tutkia löytyykö mitään ja jos ei löydy niin seuraavaksi varmaan lootaa irroittamaan.

Kiitos vastauksista.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Laitan nyt tähän jos sattuisi olemaan asiaan yhteyttä, tosiaan starttimoottori vaihdettu kun entinen poltti vaan sulaketta, uusi vaihdettiin 7/23 joka toimi hyvin niin kauan kunnes rupesi 9/23 tekemään niin että ei startannut kunnolla vaan kuulosti ikäänkuin yrittäisi mennä kehälle mutta ei mee vaan surisi pelkästään ja kun uudelleen starttasi niin meni ongelmitta, sen vaihdoin takuuseen 6.10.23 eli noin 3vk sitten ja nyt teki ensimmäisen kerran saman tempun.
Kun startin otti pois ja katsoi hammaspyörää joka vaihteistossa päin niin ei ollut mitään jälkiä tai huonon näköistä, ei helissyt eikä liikkunut.
Akut vaihdettu 2/2023, jännite ei kyykkää eikä ole alhainen.

Onko kellään mitään ideaa mistä tämä johtuisi? Ei anna minkäänlaista vikakoodiakaan.
Onko tuolla jonkinäköistä relettä startilla ja voisiko se temppuilla näin?
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Noniin, autoa päästy ruuvaamaan.

Tosiaan käytin autoa ilman hihnaa ja äänet jatkui samanlailla, vaihdoin nyt kuitenkin hihnapyörät sekä kiristimen kun ne jo vanhat olivat sekö hiukan äänti.
Kuitenkin tuo kolina jatkuu ja en tiedä mistä se nyt tulee, erittäin vaikea paikantaa kuuluuko moottorista vai vaihteistosta.

En tiedä, mutta varmaan seuraavaksi täytyy vaihteisto napata irti…
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Oireiden ja kuvauksen perusteella automaattivaihteiston vetolevy on hajonnut ja startin hammaspyörä ei enää ulotu kunnolla vetolevyn hammaskehään. Keskiosasta, kampiakselin pulttikehältä murtunut.

Murtunut vetolevy aiheuttaa alkuvaiheessa naputusta joka muuttuu myöhemmin kolinaksi joka edelleen voimistuu kampiakselin laakerivauriota muistuttavaksi koska kuuluu sieltä suunnilta.

Lopullinen hajoaminen on tuossa vaiheessa lähellä ja huipentuu kovaan rysähdykseen jonka jälkeen auto ei enää käynnisty vaikka vielä jotenkin saisi startin pyöräyttämään koska vetolevyllä oleva kampiakselin hammaskehä siirtyy samalla aiheuttaen ajoitusvirheen polttoaineen suihkutuksessa/nokka-akselin/kampiakselin synkronoinnissa.

Tuo startin sulakkeen palaminenkin sopii oireisiin koska murtuma voi aiheuttaa vetolevyn epäkeskeisen pyörimisen jolloin "tiukassa" kohtaa pyörähdystä startti jumittaa vetolevyn hammaskehälle polttaen sulakkeen. Kun vetolevy taas uudestaan pyörähtää, tulee "löysä" kohta vetolevyllä ja startti pyörittää hyvin.

Toimenpide on aivan oikea, toki voisi endoskoopilla varmistaa vaikka vaihteisto on vielä kiinni.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

^bensa autois tuo vetolevy oireili vasta lämpimänä? Onko diesel sama?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Sprinter99 kirjoitti: Ma 13.11.2023 05:42 ^bensa autois tuo vetolevy oireili vasta lämpimänä? Onko diesel sama?
Ainakin minulla kolkotusta oli myös kylmänä ja lopulta kunnon jysähdys. Onneksi selvisi vetolevyllä ja sirpaleen läpäisemällä kampiakselin tiivisteellä. Tosin ei ollut Mercedes mutta ei se auto sitä tiennyt.
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

E200kompressor kirjoitti: Ma 13.11.2023 00:11 Oireiden ja kuvauksen perusteella automaattivaihteiston vetolevy on hajonnut ja startin hammaspyörä ei enää ulotu kunnolla vetolevyn hammaskehään. Keskiosasta, kampiakselin pulttikehältä murtunut.

Murtunut vetolevy aiheuttaa alkuvaiheessa naputusta joka muuttuu myöhemmin kolinaksi joka edelleen voimistuu kampiakselin laakerivauriota muistuttavaksi koska kuuluu sieltä suunnilta.

Lopullinen hajoaminen on tuossa vaiheessa lähellä ja huipentuu kovaan rysähdykseen jonka jälkeen auto ei enää käynnisty vaikka vielä jotenkin saisi startin pyöräyttämään koska vetolevyllä oleva kampiakselin hammaskehä siirtyy samalla aiheuttaen ajoitusvirheen polttoaineen suihkutuksessa/nokka-akselin/kampiakselin synkronoinnissa.

Tuo startin sulakkeen palaminenkin sopii oireisiin koska murtuma voi aiheuttaa vetolevyn epäkeskeisen pyörimisen jolloin "tiukassa" kohtaa pyörähdystä startti jumittaa vetolevyn hammaskehälle polttaen sulakkeen. Kun vetolevy taas uudestaan pyörähtää, tulee "löysä" kohta vetolevyllä ja startti pyörittää hyvin.

Toimenpide on aivan oikea, toki voisi endoskoopilla varmistaa vaikka vaihteisto on vielä kiinni.
Tähän nyt vastaten kun vika saatu selville!
Elikkä kampiakselin tärinänvaimennin”Dampperi” oli hajalla, oli halki koko matkaltaan ja oli aika vaikeasti havaittavissa kun ei käsin helissyt, mutta osan nun irroitti lähti koko kehä irti pyörästä, kolinat loppui siihen. Startti ongelma selvisi sillä että vaihtoi tarvike starttimoottorin alkuperäiseen boschilaiseeen ja ei ole ongelmia ollut sen jälkeen, sattuiko vaan olemaan 2 huonoa tarvike starttia vai mikä nuossa sitten on…

Noh, ongelmat ei loppunut siihen, saihan sitä jo useamman viikon ja 4000km ajaa ilman kolinoita… Eli eilen tein yhden tiukemman kiihdytyksen, ei nyt mikään erityisen raju mutta ripeä 100 vauhtiin kiihdytys ja huomasin että rupesi hiukan täryyttämään sen jälkeen, etenkin kun laittaa R vaihteen päälle niin tärisee koko koriin järkyttävän lujaa, D ei muutoin kuin hiukan moottorijarrutuksessa. Myös töyssyihin ajaessa resonoi hiukan koriin ajossa välillä, mikähän nyt mahtaa olla ongelma? Vaihteisto pelittää normaalisti eli vaihtaa niinkuin kuuluukin, ei muutoksia siinä.
Myös sammuttaessa tärähtää koriin kunnolla ja käynnistäessä hiukan, moottorin kumityynyt sekä vaihteiston kumityyny vaihdettu kesällä joten ei luulisi ne olevan.
Autoa en saa nosturille viikkoon joten en pääse oikein tutkimaan vielä, mutta voisiko mahdollisesti olla kardaanin kannatinlaaketi tai ristinivel? Tunkilla sain autoa sen verran ylös että ei ainakaan nuo kuminivelet pikaisin puolin pahalta näyttänyt.

Jos jollain vastaavaa ollut niin kiinostaisi kuulla.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Tässä esimerkki siitä että veikaten voittaa erittäin harvoin. Ei mmuta kun tutkimaan myös sitä kardaania.
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

CDI_05 kirjoitti: Ti 30.01.2024 12:38 Tässä esimerkki siitä että veikaten voittaa erittäin harvoin. Ei mmuta kun tutkimaan myös sitä kardaania.
Jep, niinhän se on. Nyt vaan tilanne että autolla täytyy ajaa päivittäin eikä mahdollisuutta nosturille ennen vklp.
Varovasti olen nyt tuolla ajellut, vähön eilen sain tunkattua autoa eikä nyt nuossa kuminivelissä mitään kummoista näkynyt.
Lähinnä jos muilla ollut vastaavaa ja osaavat antaa neuvoa, voi kai se turbiinikin täryyttää vaikka ei vaihdossa mitenkään oireile, vai voiko?
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Älä luota että ne moottorin tukikumit on ehjät vaikka vasta vaihdettu! Minkä valmistajan? Nykymaailma on sellaista että ”merkkiosienkin” laatu joissain tapauksissa on täyttä kuraa. Ajattelin vain kun kirjoitit kolahduksesta käynnistäessä/sammuttaessa. Ja täryyttämisestä vaihde päällä, sopisi hyvin tukikumiin…
Tuota että ”autolla täytyy ajaa” tai on ”pakko” kannattaa miettiä… en tarkoita että tässä nimenomaisessa tapauksessa olisi mitään erityisen vaarallista.
Mutta sopivan huonolla tuurilla kun autolla ”on pakko ajaa” niin remontin hintaan saattaa tulla nolla perään ja sen jälkeen saa kertoa kahdella… olisko halvempi vaikka ostaa joku 500e pommi tms jos ei mitään muuta ratkaisua/kyytiä?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W211 OM648 omituiset käyntiäänet

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Tenutähti kirjoitti: Ti 30.01.2024 18:30 Älä luota että ne moottorin tukikumit on ehjät vaikka vasta vaihdettu! Minkä valmistajan? Nykymaailma on sellaista että ”merkkiosienkin” laatu joissain tapauksissa on täyttä kuraa. Ajattelin vain kun kirjoitit kolahduksesta käynnistäessä/sammuttaessa. Ja täryyttämisestä vaihde päällä, sopisi hyvin tukikumiin…
Tuota että ”autolla täytyy ajaa” tai on ”pakko” kannattaa miettiä… en tarkoita että tässä nimenomaisessa tapauksessa olisi mitään erityisen vaarallista.
Mutta sopivan huonolla tuurilla kun autolla ”on pakko ajaa” niin remontin hintaan saattaa tulla nolla perään ja sen jälkeen saa kertoa kahdella… olisko halvempi vaikka ostaa joku 500e pommi tms jos ei mitään muuta ratkaisua/kyytiä?
Minustakin oireilee juuri niinkuin tilanteessa jossa on tukikumit hajalla, mutta epäilytti niin kovasti kun juuri vaihdettu, toki eihän ne 2 tarvike starttimoottoriakaan toiminut… 😅

En nyt muista merkkiä noille tukikumeille, eivät kuitenkaan ihan ilmaiset ollut, täytynee kuitti kaivaa jostain, alkuperäiset ne eivät kuitenkaan ollut eli tarvikkeet on.

Sen verran tutkin ettei ainakaan näkynyt selvää murtumaa tukikumissa, mutta vklp pääsee tutkiin tarkemmin!

Palataan!
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Vastaa Viestiin