W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja Karel »

Satakolmosmoottorin virranjaoittimen osat ovat kalliita. Pyörrin ja kansi kustantavat ostopaikasta riippuen alkuperäisenä (Bosch) 150-300 euroa. Näitä ei ole tarkoitettu tuhkatiehään vaihdettaviksi, kuten tavanomaisia halpisosia yleensä. Uutena ässien sytkiin ei yleensä tarvinnut tulppia lukuun ottamatta kajota ensimmäiseen sadantuhannen kilometrin aikana.

Näiden osien elinikään vaikuttavat olennaisena kolme osaa: Suojakansi, pohjalevyn tiivisterengas ja nokka-akselin päätytiiviste. Suojakansi ”unohtuu” usein kotinikkarien remonteissa, tiivisterengasta ei ymmärretä vaihtaa, eikä pohjalevyn alla olevan akselitiivisteen olemassaoloa edes tiedosteta.

Tutkailin varastoon jätettyjä vanhoja vaihdettuja kansia ja yhteistä kaikille oli oikeastaan yksi vika: rikkoutunut tai jumittunut keskielektrodi. Jumittamiseen en keksi muuta syytä kuin hiilen turpoaminen öljyn ja/tai kosteuden vaikutuksesta. Alla kuvaa kansista, ja yhdestä 40.000 kilometriä ajetusta Boschin kannesta ja roottorista, joka öljyn vaikutuksesta on alkanut murentua. Hiilitappi löytyi sisältä murusina. Moottori kuitenkin kävi nätisti, mutta sammuili välillä tyhjäkäynnillä.

Iso tiivisterengas tulee kiinni pohjalevyn reunaan. Akselitiivisteen vaihtoa varten täytyy poistaa pyörtimen kiinnityskappale (torx-ruuvi akselin päässä), jaottimen pohjalevy, venttiilikoppa ja sylinterinkannen päätykappale, joka on kiinni neljällä pultilla ja kahdella ohjuritapilla. Kyseessä on stefa, jonka mitat ovat 30x40x7, ja niitä löytyy myös tarvikeliikkeistä muutamalla eurolla. Alkuperäinen maksaa muutaman kympin. Sylinterinkannen päätykappaleen takaisin asennuksessa käytetään tiivistysmassaa. Vanhojen tiivistejäämien poistossa on syytä varoa, ettei kappaleita tipu öljytilaan.

Varaosanumerot:

Kansi A1031580002
Pyörrin A1031580331
Akselitiiviste A0189977947
Tiivisterengas A0149975848

Lopuksi varsinainen ennätys-hintapommi niille, jotka haluavat vaihdella näitä osia jokaisen öljynvaihdon yhteydessä:
https://www.ebay.de/itm/386211329276?fi ... BMmsv1rOxi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Hyvä idea huoltaa omaankin m103:seen tämä toimenpide. Tosin itsellä on osat pysyneet kunnossa kun käytän vain kesäisin autoa ja vähintään kerran kesässä käytän kannen auki ja tarkistan tilanteen. Oma m103 menee vieläkin samoilla sytkäosilla kuin mitkä olivat paikallaan ostaessani auton vuonna 2005. Siihen mennessä ne varmasti olivat vaihdettu kertaalleen.

Knoppitkysymys vielä, kelpaako tuo tenavan 2.6 kannet ja pyörijät kaikkiin m103:siin?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja seppola »

Oliskos joku joskus kokeillut sitä virranjakajan kannen sisäpäpuolen lakkausta, että onko mitään hyötyä vai ei...? Minulla on muutamia kansia mennyt vuosien saatossa >200 000 km matkalla, vähän tuurissa on ollut miten mikäkin merkki kestänyt.
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja Karel »

Joskus törmännyt tuohon lakkaukseen. En tosin tiedä mitä sillä saavutettaisiin, jos ja kun kansi on tiivis, eikä sen sisälle pääse öljyä tai kosteutta.

Juttelin tutun korjaajan kanssa näistä kansista ja kerroin jumittavasta keskielektrodista. Näytti ylimääräistä jotain ilmeisesti Volkkarin kantta. Vaikutti keskitappi ihan identtiseltä näiden M103 kansien kanssa. Otin sen mukaan, ja ajattelin kokeilla tuon nastan vaihtoa. Kuulemma ennen vanhaan niitä hiilitappeja vietereineen sai ostaa ihan erikseen. Tosiaan muilta osin täysin moitteettomassa kunnossa olevia noita kansia löytyy laatikollinen.

Ere: tenavan M103-moottorit eivät näiltä osin poikkea muista.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Keskihiilien irtomyynti on kyllä jotain ennen 80-lukua jolloin minä alalle tulin. Tosin muistan kyllä kuulleeni niistä.
Lakkaus, mielestäni sillä torjuttiin kosteutta..
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja Karel »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: To 26.10.2023 21:25 Keskihiilien irtomyynti on kyllä jotain ennen 80-lukua jolloin minä alalle tulin. Tosin muistan kyllä kuulleeni niistä.
Lakkaus, mielestäni sillä torjuttiin kosteutta..
En epäile yhtään. Tämä kyseinen guru eläköityi joskus 10 vuota sitten. Lakkaus lisää oletettavasti pintajännitystä, jolloin mahdollisen kosteuden haitta on pienempi. Olisiko näin?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

"Iso tiivisterengas tulee kiinni pohjalevyn reunaan" onko tästä tiivisteestä kuvaa kun en nyt saa mieleen mikä tiiviste kyseessä. 190E 2.6 kanssa tullut värkättyä nuiden sytkäosien kanssa ja vasta Bosch kannen myötä asia pysynyt hyvänä paitsi nyt välillä käynnistyksen yhteydessä ihme röpöttelyä (saattaa johtua suuttimistakin). Auto satunnaisessa käytössä niin kosteus virranjakajassa ei oo pois suljettu
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja Karel »

kerosiini kirjoitti: Pe 27.10.2023 21:35 "Iso tiivisterengas tulee kiinni pohjalevyn reunaan" onko tästä tiivisteestä kuvaa kun en nyt saa mieleen mikä tiiviste kyseessä. 190E 2.6 kanssa tullut värkättyä nuiden sytkäosien kanssa ja vasta Bosch kannen myötä asia pysynyt hyvänä paitsi nyt välillä käynnistyksen yhteydessä ihme röpöttelyä (saattaa johtua suuttimistakin). Auto satunnaisessa käytössä niin kosteus virranjakajassa ei oo pois suljettu
https://www.lllparts.co.uk/product/seal ... 0149975848

Kuvassa osa numero 17 ja tulee siis pohjalevyyn nro 14. Kyseessä on erittäin iso o-rengas. Pohjalevy on saman väristä muovia kuin itse kansi, eikä sitä saa irti irrottamatta roottorin kiinnitysrautaa nokka-akselin päästä. Eli tämä tiiviste jää siksi helposti huomiotta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja Hery »

millaisia oireita tuo vahvistimen lämmönjohtavuus aiheuttaa? voiko rikkoa yksikön? ajatellut että voisi tahnat vaihtaa tässä ennen seuraavaa ajokautta, ei varmaan ole ikinä irrotettu...
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja Karel »

Liika lämpö ei ole hyväksi, siksi lämmön pitää johtua pois korin rakenteisiin. Ylimääräistä lämpenemistä aiheuttavat sitten myös huonot muut osat kuten puola, pyörrin, kansi ja johtimet. Eli kaikki missä sytytysvirran kulkemista hankaloitetaan tavalla tai toisella, lisää vahvistimen rasitusta. Vaikka jo liian isot kärkivälit tulpissa tai liian isot vastukset johtimissa. Siksi ei kannata käyttää heikkolaatuisia varaosia näissä. Lähes aina syy rikkoutumiseen on yhdistelmä huonoja tarvikeosia ja koriin heikosti kiinnitetty vahvistin yhtä aikaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tämä onkin hyvä kirjoitus. Samat jutut pätee myös M104.980 koneeseen. Ilmeisesti pohjalevy ajan oloon kehittää hiusmurtumia ja alkaa tehdä häiriötä sitä kautta. Aika rajun näköisiä jakajan osat aloitusviestissä, onko auto vielä käynyt noiden kanssa?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja Karel »

JPM kirjoitti: Ti 07.11.2023 15:26 Tämä onkin hyvä kirjoitus. Samat jutut pätee myös M104.980 koneeseen. Ilmeisesti pohjalevy ajan oloon kehittää hiusmurtumia ja alkaa tehdä häiriötä sitä kautta. Aika rajun näköisiä jakajan osat aloitusviestissä, onko auto vielä käynyt noiden kanssa?
Kyllä ovat noilla käyneet. Noista se pahimman näköinen kansi aiheutti ajoittaista sammumista tyhjäkäynnillä ja ontumista liikkeelle lähdössä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Karel kirjoitti: Pe 27.10.2023 22:26
https://www.lllparts.co.uk/product/seal ... 0149975848

Kuvassa osa numero 17 ja tulee siis pohjalevyyn nro 14. Kyseessä on erittäin iso o-rengas. Pohjalevy on saman väristä muovia kuin itse kansi, eikä sitä saa irti irrottamatta roottorin kiinnitysrautaa nokka-akselin päästä. Eli tämä tiiviste jää siksi helposti huomiotta.
Kiitän! Uusin tuossa suuttimet ja päätin samalla tarkistaa jakajan tilanteen. Eihän sieltä löydy koko o-rengasta ja lisäksi näyttää nokka-akselin stefa vuotavan taas. Vaihdoin sen kansirempan yhteydessä ja muistaakseni vielä kerran sen jälkeen mutta liekkö Elring niin kuraa että ostettava alkuperäislaatuista seuraavaksi
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Tulisko tonne vahvistimen taakse lämpötahnan päälle jonkinlainen muovikalvo vai joku muu
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Omassa on tahnan ja korin välissä muovi..oli kesällä uskoakseni ensimmäistä kertaa irti tehtaalta. Sellaista vähän tyrnempää kirkasta mitä tupakkiaskin ympärillä.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tahna vahvistimen pohjaan ja kalvo päälle ja kalvo koria vasten. Kalvolla on vain ”hygieeninen” tehtävä, eli pitää tahna vahvistimessa eikä tarttumassa koriin. Sellofaanista tai läpinäkyvästä paistopussista voi tehdä tarvittaessa uuden suojakalvon.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Re: W126, 124, 201 M103 Sytytyksen huoltovinkki

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Ok, hyvä tarkistaa omakin
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Vastaa Viestiin