ML läppämoottori

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

ML läppämoottori

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Vm 2005 ML 320 CDI, 270tkm ajettu, hävisi tehot. Syynä oli imusarjan läppämoottorin vikaantuminen. Vaihtoehtona on tietysti uuden moottorin asennus. Riskinä on se, että onko imusarja kunnossa eli ei ole karstaa eikä läpän akselit karnita. Olen kuullut, että laitetaan moottori suraamaan itsekseen sivuun ja käännetään läpät aukiasentoon. Tämä siksi, ettei tule vikailmoituksia. Vanha moottori voi pitää läpät auki. Nyt kuitenkin kokeilin laittaa 4.7 kilo-ohmin vastuksen moottorin liittimen kahden ksekimmäisen pinnin väliin. Tämä näyttää toimivan hyvin elikkä ei tule vikailmoituksia.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 905
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ML läppämoottori

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Vastus toimii kyllä. Alavääntö vähän laski ja polttoaineenkulutus vähän nousi matka-ajossa tuon myötä kun se pääasiassa suht pienillä kierroksilla tapahtuu. Sen oikeastaan huomaa vasta kun on vähän ohjelmoitu.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: ML läppämoottori

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Mistä tietää, että on ohjelmalla optimoitu ? Minulla on kolme ML:ää ja tuntuisi, että yksi Viron tuonti on vähän ärhakämpi.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: ML läppämoottori

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Eipä sitä läppien puutetta voi mitenkään ohjelmalla "paikata tai optimoida".
Ne tarvitaan kunnollisen virtausnopeuden ja sitäkautta hyvän pyörteen (+palamisen) saamiseksi palotilaan, suhteellisen alhaisillakin kierrosluvuilla.
Kuten esim matka-aossa.
Jos palotilaan ei muodostu hyvän palamistuloksen vaatimaa, tasaisesti sekoittunutta seosta, niin softalla ei asiaa voi auttaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 905
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ML läppämoottori

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Tarkoitin lähinnä, että läppien poistamisen vuoksi pudonneen alaväännön huomaa ajossa sitten vasta, kun sitä alavääntöä on ensin tarpeeksi.

Siis siihen, että tuntee persdynossa jotain puuttuvan.
Vastaa Viestiin