Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002 (RATKAISTU)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
ArskaArska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43

Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002 (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja ArskaArska »

Sellainen ongelma löytyy, että:

"Electrical consumers switched off" tuli satunnaisesti ajossa. Päätin vaihtaa jännitteen säätimen ja todella kuluneet hiilethän siinä oli. Korjasi ongelman, mutta synnytti uuden.

Käynnistettäessä tulee 1-3 sekunnin käynnin jälkeen sama vikailmoitus, mutta myös punainen akun kuva, "Visit workshop". Tämä näin talvella etenkin vähän epäkäytännöllistä, kun ei puhallus toimi. Kun autona käynnistää noin 5-6 kertaa vikaa ei enää tule, kaikki laitteet toimii. Toki siinä tuo "Electrical consumers" teksti vielä jäänyt muistiin.

Aiemmin jännitteitä mittailin, niin ihan kohillaan oli ja käynnistyskään ei sakkaa. Myös BCM liittimet kontaktin puhdistusaineella putsasin. Miten tästä eteenpäin? Löytysköhän staaria Kouvolasta 100 km säteellä?
Viimeksi muokannut ArskaArska, La 06.01.2024 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja dealer »

Säädinkö oli varmuudella oikea kyseisen ikäisen 211:n latausjärjestelmään eli samoilla numeroilla ja sopi paikalleen kaikin puolin ilman virityksiä ?
Sähköliitin meni paikoilleen eikä tarvinnut raaputella "haittaa" pois ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
ArskaArska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja ArskaArska »

Ridex-merkin, autodocista, ei virityksiä. Alkuperäisen Boschin tilalle.
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3913
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Usein noin vanhassa kollektorin liukupinnat on melkein puhki ja lataa satunnaisesti vaikka säädin onkin uusi. Pikkuakku huono ja antaa samaa herjaa muistaakseni.
Avatar
ArskaArska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja ArskaArska »

Onko testitapaa, jolla todeta pikkuakku syylliseksi?
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
Sähkäri 08
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 09.03.2013 17:52
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja Sähkäri 08 »

Lataapa se pikkuakku erikseen ..suoraan pikkuakun navoista .. ja katso minkä ikäinen akku on .. .. uusi jos muutamia vuosia vanha .. toki akkuliikkeet mittaakin sen .. mutta vie se mittsukseen ladattuna .. irrallaan ei autossa kiinni olevana ..
w220 400cdi 01 & w210 270cdi 01& w210 270cdi 02 ollut....nyt w211 270 cdi & w212 350cdi 4matik
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja dealer »

No vaikka mittaat jännitteen pikkuakusta.
Jos jonnekin liikkeeseen viet pikkuakun mittaukseen niin ei sitä tarvitse irrottaa autosta tai sen kaapeleita irrotella, ei mitään merkitystä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Pikkuakkuhan sen punasen akun aina aiheuttaa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei, vaan joko se että laturi ei lataa tai se että pikkuakku on rikki.
Nyt kun ongelma on alkanut laturia sepitettäessä olisi todennäköisempää että vika on laturissa.
oulaistenliikenne.fi
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Ensin tuli vikailmoitus satunnaisesti ajossa SEN JÄLKEEN laturin kimppuun. Keskity pikku akkuun ensin, jos vaihdat laatuakku tilalle ei mitään halpis juttuja.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omaan 211:een vaihdoin pikkuakun 19.3.2018 ja seuraavan kerran punainen ruutu syttyi samasta syystä 27.7.2023.
Uusi Euroglobe maksoi 45€.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
ArskaArska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja ArskaArska »

Akkutesterillä testasin kumpaisenkin akun erikseen. Pikkuakulle antoi: "good, but recharge". Isolle akulle antoi: "Replace". Oli EN arvo 620 vaikka pitäs 800 olla. Vaihdoin Exide EK960 96 Ah / 850 A akku P353 x L175 x K190 -+ akun paikalleen, Motonetistä, AGM-akku siis. Edellinen oli 2020 vuonna vaihettu joku Snajder. Vika on korjaantunut. Katsotaan miten huomenaamulla sitten, että onko vika jossain muualla(kin).
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3913
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ne snajderit vois työntää johonkin valmistajan perseeseen, aivan paskoja kaikki.
Ollut muutama paneliakku ja just takuun kesti ja sitten alkoi hiipumaan todella nopeasti. Yksi vaunussa alle vuoden. Yksi oli starttiakkuna skodassa minkä ostin ja ekat pakkaset niin akkukaupoille oli lähdettävä. Halpaa paskaa
Raumalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

MJPfin kirjoitti: Ma 04.12.2023 21:52 Ne snajderit vois työntää johonkin valmistajan perseeseen, aivan paskoja kaikki.
Ollut muutama paneliakku ja just takuun kesti ja sitten alkoi hiipumaan todella nopeasti. Yksi vaunussa alle vuoden. Yksi oli starttiakkuna skodassa minkä ostin ja ekat pakkaset niin akkukaupoille oli lähdettävä. Halpaa paskaa
Mökillä 110 amppeeriin halpiksia kolmet, aurinkokennon 330w nokassa kesät talvet, pieni komperessori kylmälaukku (18litraa) huhtikuusta lokakuulle jatkuvasti päällä pyynnillä 1+ aste. Kaksi pihavalaisinta ledeillä ja pieni 300w invertteri tarvittaessa lataamassa makitan akkuja sekä leikkikaluja.
4 kesää akuilla ikää, motonetistä juurikin. Toistaiseksi snajderit toimineet. Tosin ovat laadukkaan säätimen nokassa mikä ei päästä akkuja liian tyhjäksi vaikka yrittäisi.
Nyt varmaan kun menee täällä kehumaan niin...

Talvella ilman lämpöjä mökki. Ja kenno aika pystyssä sekä ylhäällä, aurinko pääsee talvellakin hyvässä kulmassa paistamaan, jos sattuu lumet puuttumaan.
08 Clk 220
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja dealer »

KL-Varaosat myi aikoinaan erän mersuun sopivan kokoisia AGM Sznadjereita kun oli pitkästä aikaa kova pakkastalvi ja Vartat loppui hetkeksi maailmasta, otettiin niitä 10 kpl erä sieltä kun tarjosivat jälleenmyyjille edulisesti.
Joka ikinen niistä jouduttiin samana talvena vaihtamaan takuuseen, tilalle eri merkkiä.
Sen jälkeen olen sitä merkkiä kaihtanut, ei sillä että olisi välttämättä enää syytä vaikka silloin vuosia sitten ne ei 25-30 asteen pakkasissa kestäneet ollenkaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
ArskaArska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja ArskaArska »

No on se perkule. Vika iski edelleen tänä aamuna...
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Tulee itselle mieleen, että se alkuperäinen ""Electrical consumers switched off"" -vika olisi johtunut huonosta akusta ja nykyinen vika siitä uudesta säätimestä, joka vaihdettu paikoilleen. Eikös tuo ""Electrical consumers switched off"" -herja liity juurikin huonoon akkuun, eikä varsinaiseen latausvikaan?
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Uudet akut ei ole ladattu täyteen nykyään, useasti suositus on lataus ennen asennusta. Mutta nythän AGM kyseessä? Mittaa latausvirta pihtimittarilla jos on, jos ei normi kytkentä. Ajoitko kuinka pitkän lenkin akun vaihdon jälkeen, Akku pitäisi saada seuraavaksi varmasti täyteen. Napajännite 12.7v levossa.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

T-Row kirjoitti: Ti 05.12.2023 08:12 Tulee itselle mieleen, että se alkuperäinen ""Electrical consumers switched off"" -vika olisi johtunut huonosta akusta ja nykyinen vika siitä uudesta säätimestä, joka vaihdettu paikoilleen. Eikös tuo ""Electrical consumers switched off"" -herja liity juurikin huonoon akkuun, eikä varsinaiseen latausvikaan?
Ei tarvitse olle huono akkukaan, ainoastaan vähällä varauksella oleva, nimim. 3 kertaa talvessa laturissa lyhyiden ajojen takia.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Totta kyllä. Itse asensin defan ylläpitolaturin juuri tuosta syystä. Pointtina kuitenkin se, että niin pitkään kun tulee tämä "harmaa" herja, niin latauksessa tuskin on vikaa. Sitten kun tulee punainen herja, on joku jossain pielessä.

Tuossa vähän aikaa sitten purin yhden koskemattoman orkkis S211 laturin. Sen lisäksi, että hiilet olivat aivan lopussa, olivat myös liukupinnat aivan loppu. MJPfin tuossa jo aiheesta mainitsikin aiemmin. Tämän purkamani perusteella sanoisin, että jos alkuperäinen laturi lakkaa lataamasta, älä vaihda säädintä, vaan vaihda laturi.

Ridex merkki lataussäätimessä ei herätä kyllä luottamusta, vaikka ridexin jarrulevyt olivatkin huippulaatua hetkessä kieroutuviin Zimmermaneihin verrattuna.
Avatar
ArskaArska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja ArskaArska »

Auton sammuttamisen jälkeen, kun laittaa ensimmäisen kerran sytytysvirrat päälle, tulee tuttu "elec cons switched off" mutta pöhöttää täysiä. Pienen mietinnän jälkeen sisävalokin syttyy, jos ovi auki. Toisella kertaa sytytysvirrat kun laittaa päälle, ei mitään vikatilaa. Edelleen jos käynnistää, antaa kaikkien toimia noin 3 sekuntia, jonka jälkeen alkaa paniikki punaisella ja valkoisella.
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
Avatar
ArskaArska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja ArskaArska »

Jännitteen säätimiä oli kahdenlaisilla tiedoilla myynnissä rekkarin perusteella. Toisissa luki 14 ja toisissa 14,2 V. Onkohan tietoa, että kumpi pitäisi oikeasti olla autooni? Ostin 14V mallisen
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Alkuperäisnumeroa vastaava pitää olla. Ei väliä onko 14V vai 14,2V. Näissä vaihtui jossain vaiheessa laturi ja sitä myötä myös ohjaus muuttui eriksi. Tai muuttivatkp ohjausta ja sen takia piti laittaa erilainen laturi tietystä päivästä eteenpäin. Ei tarkkaa muistikuvaa päivästä, osaluettelo kertoo oikean osanumeron millä pelaa.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3913
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Noissa kannattaa tarkastaa myös moottorin ja rungon välinen maajohto. Se hapettuu kuoren sisältä ja tulee vastusta johtoon, akun kuva loimottaa ensin jonkun kerran starttauksen jälkeen ja lopulta se johto palaa poikki eikä mitään eloa enään.

On muuten kiva kun olet jossain taipaleella eikä lähdekään käyntiin.
Avatar
ArskaArska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja ArskaArska »

Uusi pikkuakku vaihdettu. Ei muutosta. Näpsähtää hyvin käyntiin edelleen. Seisonut nyt noin viikon siis. Käynnistyksen jälkeen sisävalo edessä palaa tosi kirkkaana/kirkastuu selkeästi käynnistyksessä, siis ennen kuin sammuu. Lienee ominaisuus, mutta tulipahan huomattua. Näin ollen täytynee varmaan merkkipajalle siirtyä, kun ei oikeen muuta pysty itse tekemään.
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
Avatar
ArskaArska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002

Viesti Kirjoittaja ArskaArska »

Ratkaisu: Ridex-jännitteensäädin antoi virtapiiriin 61 väärän arvon, joka aiheutti vikatilan. Kaikki osat kuitenkin toimivat ns. oikein muuten. Alkuperäisen valmistajan jännitteensäätimen kun vaihtoi, antoi oikeaa arvoa ja korjasi ongelman.

Tarinan opetus: säästä 20€, maksa 467€ ammattilaiselle.
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002 (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Hyvä kun tuli kuntoon.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002 (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Näin se valitettavasti usein menee. Ensin yritetään "säästää" mutta lopulta se oikea huolto olisi ollut halvempi.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Visit workshop, punainen akku, vika W211, E270, 2002 (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Ridex, miksiköhän en ole lainkaan yllättynyt...
Vastaa Viestiin