204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
therat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 05.09.2014 13:36

204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja therat »

Maantaina illalla ajosta, tiistaina aamulla ei lähtenyt käyntiin. Polttoaine ehkä vähän vähissä(näytti yli 80 kilsaa rangea, ollut joskus kuivempikin), 8litran lisääminen ei auttanut, koodinlukija sanoo nyt 15litraa tankissa. Polttoainepumppu pitää virrat päälle laitettaessa omituista kuplintaa/pulputusta. Oma arvaus oli että saanut tankista imettyä vettä ja jäätynyt mutta eipä lähtenyt eilisen plussakeleilläkään.

Spoilereissa logeja starttausyrityksistä, paska resoluutio(oispa star), mutta B4/6(Rail pressure sensor) pitäis ilmeisesti sanoa jotain muuta kuin 0 tai 3baria, joiden välillä piirtää kanttiaaltoa koodinlukijan näytölle?

hyviä Ideoita?

sijainti itäinen uusimaa loviisan ja porvoon välissä, jos joku haluaa starilla tulla katsomaan ennen ku hinautan paaliin/pajalle
► Näytä spoileri
► Näytä spoileri
► Näytä spoileri
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 408
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Korkeapainepumppuun viittaa kun siirtopaine on 4bar mutta railpaine ei nouse, onkohan näissä vastaava vetokappale pumpulle kuin vanhemmissa CDI-koneissa, niitä on kai joskus vanhemmiten särkynyt. Toinen voisi olla auki jumittunut railpaineen säätöventtiili, toki en tiedä nousisiko silloin paine edes vähän.

Mitään vikakoodeja ei vissiin ole?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6272
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Taitaa olla hammaspyöräveto jo.

mikä tuo testi on missä näkyy 310 bar?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

therat kirjoitti: Su 18.02.2024 16:22 Maantaina illalla ajosta, tiistaina aamulla ei lähtenyt käyntiin. Polttoaine ehkä vähän vähissä(näytti yli 80 kilsaa rangea, ollut joskus kuivempikin), 8litran lisääminen ei auttanut, koodinlukija sanoo nyt 15litraa tankissa. Polttoainepumppu pitää virrat päälle laitettaessa omituista kuplintaa/pulputusta. Oma arvaus oli että saanut tankista imettyä vettä ja jäätynyt mutta eipä lähtenyt eilisen plussakeleilläkään.

Spoilereissa logeja starttausyrityksistä, paska resoluutio(oispa star), mutta B4/6(Rail pressure sensor) pitäis ilmeisesti sanoa jotain muuta kuin 0 tai 3baria, joiden välillä piirtää kanttiaaltoa koodinlukijan näytölle?

hyviä Ideoita?

sijainti itäinen uusimaa loviisan ja porvoon välissä, jos joku haluaa starilla tulla katsomaan ennen ku hinautan paaliin/pajalle
► Näytä spoileri
► Näytä spoileri
► Näytä spoileri
Tuolla vimäisessä on railipainett yli 300bar niin ainkin korkeapainen pumppu toimii käyntiinlähtöön riitävän paineen verran jos se tuonverran painetta tekee,



jos systeemin on päässyt ilmaa niin 651 ja sen "hyvät" suuttimet...
eli suutimista ei tule ainetta,
kantta tarkistaa myös määrän/paineen säätimet pariin kertaan että
tuo yli 300bar ei ole vain satunaista junitavan säätimen toimintaa
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3911
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sellainen muistikuva on että noissakin on "sulake" pumpun vedossa että ei riko muuta jos pumppu narahtaa kiinni.
Vetoratas alkaa pyörimään tyhjää akselilla = ei rail painetta.
therat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 05.09.2014 13:36

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja therat »

Pumpusta löytyi kuulemma ruostetta, kun ei marmorihintoja viittis maksaa ja juuri pajan antamalla osanumerolla a6510702701 ei ebaysta huollettua pumppua löydy niin onko noissa 651 pumpuissa eroja c200/220/250 mallien välillä? entäs E/A/B/sprinter?
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Vastaava vika löytyi E sarjalaisesta. Pumppu ruostemujua täynnä.
Star
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

therat kirjoitti: Pe 22.03.2024 14:31 Pumpusta löytyi kuulemma ruostetta, kun ei marmorihintoja viittis maksaa ja juuri pajan antamalla osanumerolla a6510702701 ei ebaysta huollettua pumppua löydy niin onko noissa 651 pumpuissa eroja c200/220/250 mallien välillä? entäs E/A/B/sprinter?
Miten ihmeessä suodattimen läpi on päässyt ruostetta? Suodattimen suodatuskyky on 2 - 3 millimetrin tuhannesosaa (0,002mm - 0,003mm)

Ellei sitten ole järjestelmällisesti jätetty suodatin vaihtamatta?
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Jos siellä pumpussa on ruostetta, niin arvelen sitä löytyvän kaikkialta siitä eteenpäinkin...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Jürgen kirjoitti: Pe 22.03.2024 16:55 Jos siellä pumpussa on ruostetta, niin arvelen sitä löytyvän kaikkialta siitä eteenpäinkin...
Ääni tuolle. Pumpulle tuleva polttoaine on suodatettua ja ennen suodatusta paljon likaisempaa joten tankissa on paljon roinaa joka ei sinne kuulu.

Pumpun jälkeen tulevat kaikkein herkimmät osat eli paineensäädin ja suuttimet. Tuollaisen vian jälkiselvittely vaatii koko järjestelmän puhdistamisen jos suuttimet vielä sattuisivat toimimaan.

Koska pumppu tekee vielä 300bar painetta eikä moottori käynnisty, on pumpun jälkeen jokin vialla.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Eemelin pumppu tosiaan purettiin ja se on ruosteessa,tuli vaihto pumppu. Auto on ajossa toistaiseksi ja tiedostetaan tulevat ongelmat ,esim. Suuttimet ja säätimet,vaihdellaan sitten niitä jos tarvitsee. Kukaan ei tiedä mitä on käynyt,mutta eikö se ruoste viittaisi että vettä on kulkeutunut linjoissa. Autoa on huolto ilmoituksen välein huollettu ja polttoaine suodatinta on vaihdeltu kyllä. Vaikea aihe koittaa selvittää mitä tosiaan on käynyt.
Star
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Kyllä siellä linjoissa ja tankissa on vettä. Se myös pääsee suodattimesta läpi ja tekee tuhojaan jos seisoo pitkiä aikoja.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Bomber4 kirjoitti: Pe 22.03.2024 20:08 Eemelin pumppu tosiaan purettiin ja se on ruosteessa,tuli vaihto pumppu. Auto on ajossa toistaiseksi ja tiedostetaan tulevat ongelmat ,esim. Suuttimet ja säätimet,vaihdellaan sitten niitä jos tarvitsee. Kukaan ei tiedä mitä on käynyt,mutta eikö se ruoste viittaisi että vettä on kulkeutunut linjoissa. Autoa on huolto ilmoituksen välein huollettu ja polttoaine suodatinta on vaihdeltu kyllä. Vaikea aihe koittaa selvittää mitä tosiaan on käynyt.
Tuossa on yksi mahdollinen syy, autoa on huollettu määräaikaishuolloissa.

Tässä samalla sivulla oli ongelmia GLK 350 CDI:n kanssa ja vilkaisin speksejä joiden mukaan pa-suodattimen vaihto on 75 000km. Siellä ehtii ruoste olla jopa monta vuotta ennen suodattimen vaihtoa.

Olen itse sen verran köyhä, laiska ja huonomuistinen, että vaihdan pa-suodattimen perheen molempiin dieseleihin samalla kun
moottoriöljynkin, 10 000km välein.
Ylimäääräinen kustannus on mitätön siihen verrattuna, että moottori/polttoainejärjestelmä kuluu liian pitkän vaihtovälin johdosta. Perheen toisessa autossa öljynvaihdolle on kaksi huoltoväliä, toinen 15 000km ja vaativissa oloissa (lyhyttä ajoa, kaupunkiajo) 7500km.
therat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 05.09.2014 13:36

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja therat »

Kyllähän tuo kuukauden kerkes seistä, välillä oli pidempääkin roikassa että jonkun verran lämpöäkin ollu, tankki tosiaan oli aika kuiva niin jos sieltä on vettä imastu? Pirustako näitä tietää, keksikää mulle läpikäyty pumppu jostain tai kertokaa onko pumpuissa eroa niin pääsee sitte seuraavaks suuttimia etsimään?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja dealer »

E200kompressor kirjoitti: La 23.03.2024 01:02 Olen itse sen verran köyhä, laiska ja huonomuistinen, että vaihdan pa-suodattimen perheen molempiin dieseleihin samalla kun
moottoriöljynkin, 10 000km välein.
Kaikki tällainen "köyhyys, laiskuus ja huonomuistisuus" oikeasti säästää pitkässä juoksussa rahaa.
Mekaanikkona ollessani törmäsin säännöllisesti sellaiseen ajattelutapaan asiakkaan taholta että korjaamo huijaa ja yrittää vaan saada myyntiä, kun huollossa mainitsin että nyt kannattaisi samalla vaihtaa ilmansuodatinkin vaikkei vielä ole ns. kilometrit täynnä (esimerkiksi W211 OM642 joka sotkee suodattimet paljon lyhyemmällä ajomatkalla mitä huoltoväli on) tai jonkin korjauksen yhteydessä kysyin että vaihdettaisiinko moottoriöljyt samalla kertaa nyt (vaikkapa OM651-koneinen auto jonka öljyillä ajettu yli 20tkm ja kovat pakkaset käsillä, mutta huoltonäytön mukaan huolto ei vielä ajankohtainen)
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: Su 24.03.2024 08:00
E200kompressor kirjoitti: La 23.03.2024 01:02 Olen itse sen verran köyhä, laiska ja huonomuistinen, että vaihdan pa-suodattimen perheen molempiin dieseleihin samalla kun
moottoriöljynkin, 10 000km välein.
Kaikki tällainen "köyhyys, laiskuus ja huonomuistisuus" oikeasti säästää pitkässä juoksussa rahaa.
Mekaanikkona ollessani törmäsin säännöllisesti sellaiseen ajattelutapaan asiakkaan taholta että korjaamo huijaa ja yrittää vaan saada myyntiä, kun huollossa mainitsin että nyt kannattaisi samalla vaihtaa ilmansuodatinkin vaikkei vielä ole ns. kilometrit täynnä (esimerkiksi W211 OM642 joka sotkee suodattimet paljon lyhyemmällä ajomatkalla mitä huoltoväli on) tai jonkin korjauksen yhteydessä kysyin että vaihdettaisiinko moottoriöljyt samalla kertaa nyt (vaikkapa OM651-koneinen auto jonka öljyillä ajettu yli 20tkm ja kovat pakkaset käsillä, mutta huoltonäytön mukaan huolto ei vielä ajankohtainen)
Kyllä, ihmisille muodostuu ajatusvirhe huolloista kun luotetaan liikaa siihen ilmoitettuun maksimiin vaikka ajo saattaa olla hyvinkin kuluttavaa pätkäajoa kaupunkialueella. Mahdolliset ylipitkät vaihtovälit voivat maksaa useita tuhansia ja niiden välttäminen tiheämmällä huollolla korkeintaan satasia.

Meillä on toisessa dieselissä jostakin syystä ilmansuodattimen tuloputki sellaisessa paikassa, että ilmansuodatin on aivan hirveän näköinen jo 10tkm jälkeen. Tarvikesuodatin maksaa noin 8€ ja alkuperäislaatuinen 13€ joten rahasta ei tuokaan jää kiinni ja vaihtityöhön menee aikaa imurointineen
alle 5 minuuttia.

Kuvan suodattimella ajettu noin 10 000km. kestopäällysteteitä 99%.

https://aijaa.com/JTYftW
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Ajatusvirhe on muodostunut erääälle tuntemalleni korjaamon työjohtajallekin, joka pitää tiukasti kiinni valmistajan huolto ohjelmasta.
Kuulemma tietävät että esim 30tkm huoltoväli on hyvä! Mistäköhän on saanut tuon tiedon. Paras on kun noudattaa omissa ajoneuvoissa tuota samaa
huoltoväliä, vaikka noita korjataan sielläkin säännöllisesti. Perustelut on että nykyjan öljyissä on niin hyvät lisäaineet, että voitelee.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 204 cdi om651 pyörittää, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

E200kompressor kirjoitti: Su 24.03.2024 17:34
dealer kirjoitti: Su 24.03.2024 08:00
E200kompressor kirjoitti: La 23.03.2024 01:02 Olen itse sen verran köyhä, laiska ja huonomuistinen, että vaihdan pa-suodattimen perheen molempiin dieseleihin samalla kun
moottoriöljynkin, 10 000km välein.
Kaikki tällainen "köyhyys, laiskuus ja huonomuistisuus" oikeasti säästää pitkässä juoksussa rahaa.
Mekaanikkona ollessani törmäsin säännöllisesti sellaiseen ajattelutapaan asiakkaan taholta että korjaamo huijaa ja yrittää vaan saada myyntiä, kun huollossa mainitsin että nyt kannattaisi samalla vaihtaa ilmansuodatinkin vaikkei vielä ole ns. kilometrit täynnä (esimerkiksi W211 OM642 joka sotkee suodattimet paljon lyhyemmällä ajomatkalla mitä huoltoväli on) tai jonkin korjauksen yhteydessä kysyin että vaihdettaisiinko moottoriöljyt samalla kertaa nyt (vaikkapa OM651-koneinen auto jonka öljyillä ajettu yli 20tkm ja kovat pakkaset käsillä, mutta huoltonäytön mukaan huolto ei vielä ajankohtainen)
Kyllä, ihmisille muodostuu ajatusvirhe huolloista kun luotetaan liikaa siihen ilmoitettuun maksimiin vaikka ajo saattaa olla hyvinkin kuluttavaa pätkäajoa kaupunkialueella. Mahdolliset ylipitkät vaihtovälit voivat maksaa useita tuhansia ja niiden välttäminen tiheämmällä huollolla korkeintaan satasia.

Meillä on toisessa dieselissä jostakin syystä ilmansuodattimen tuloputki sellaisessa paikassa, että ilmansuodatin on aivan hirveän näköinen jo 10tkm jälkeen. Tarvikesuodatin maksaa noin 8€ ja alkuperäislaatuinen 13€ joten rahasta ei tuokaan jää kiinni ja vaihtityöhön menee aikaa imurointineen
alle 5 minuuttia.

Kuvan suodattimella ajettu noin 10 000km. kestopäällysteteitä 99%.

edit kuva lisätty uudestaan

https://aijaa.com/U8GHcK
Vastaa Viestiin