m10x venavarrenkumien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

m10x venavarrenkumien vaihto

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

ei ois kukaa vaihtanu venavarren kumeja m102 tai m103 koneeseen ilman kannen irroitusta, onko miten veemäinen operaatio
arto62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 28.12.2023 21:12

Re: m10x venavarrenkumien vaihto

Viesti Kirjoittaja arto62 »

:thumbup: Olen itse vaihtanut kerran 6 sylinteriseen bensa mersuun oliskohan jotain 70 luvun loppupuolelta ollut coupe.Paineilmaa tulpan reijästä, niin pysyy venat kiinni.Sitten pitää olla vipu jolla jousen lautasen painaa alas että saa lukot irti.Kerran vaihdoin japsiin niin että työnsin narua tulpan reijästä ja pyöritin männän ylös,molemmat oli soch koneita eli vipukoneisto oli irroitettu ensitöiksi.Viime vuona vaihdoin moottoripyörästä paineilmalla 16 venttiilisestä koneesta,sekin onnistui kun ensin valmistin työkaluja,tulppa-avain jossa oli mangneetti lyhensin sopivaksi ja napakka lyönti jousen lautaseen niin lukot jäi mangneettiin joka onnistui monesti eka lyönillä.Pitää olla myös pihdit jolla saa vanhat tiivisteet pois ja työkalu jolla saa uudet suoraan paikalleen.Mutta jos on kyseessä mersu 2 nokalla ja ketju jakopäällä niin ei ehkä onnistu näillä ohjeilla kun pitää saada nokkaakselit pois ekana ja jakopää ei saa mennä sekaisin,jos on vain vipukoneisto niin se vain irti, niin vois onnistuakkin.En tunne tätä konetta enkä tiedä minkälainen venttiilikoneisto on.Mutta jos onnistuu kulut jää pienemäksi ja mahdollinen kannen oikaisu jää pois.Mutta jos päätyy kokeilemaan paineilmalla pitää varmistua että ilmaa riittää ja se ei saa loppua" missään" vaiheessa,elikkä sylinteri kerralla olipa venoja 2 tai 4.
Avatar
Jore J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 08.05.2022 08:49

Re: m10x venavarrenkumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Jore J »

Suosiolla ottaisin kannen kokonaan irti, huomattavasti helpompi niin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: m10x venavarrenkumien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

marsumestari kirjoitti: Ma 04.03.2024 12:52 ei ois kukaa vaihtanu venavarren kumeja m102 tai m103 koneeseen ilman kannen irroitusta, onko miten veemäinen operaatio
Eihän tuossa muuta vaikeaa ole kuin pitää huolen ettei ko. sylinterissä mäntä pääse liikahtamaan koska se käy äkkiä eikä mitään ehdi tehdä. Turvallinta on ohjeesta poiketen pitää kampiakseli alakuolokohdassa kun paineilma on sylinterissä jolloin vaaraa pyörähtämisestä ei ole. Ei tarvitse naruja.

Toinen tarkka paikka on ettei hakkaa/lyö/väännä venttiilinvartta kiiloja/jousia irroitettaessa. Jousipuristimen valinta on makuasia. Itsellä on parhaaksi osoittautunut pitkällä tangolla kanteen kiinnitettävä malli mutta muillakin pärjää eikä ole kalliita.

Uusia ohjurinkumia varten on hyvä olla tarkoitukseen tehdyt pihdit jotka myös ovat halvat.

https://www.youtube.com/watch?v=WuKxCpqkXxQ

Kuva

Kuva
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

tupla

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m10x venavarrenkumien vaihto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jore J kirjoitti: To 07.03.2024 13:42 Suosiolla ottaisin kannen kokonaan irti, huomattavasti helpompi niin.
Kannatan tätä ratkaisua, erityisesti jos kannentiiviste on alkuperäinen tai ikääntynyt. Kun kansi on irti ja työpöydällä/ruustukissa, saa venttiilijouset puristettua halvalla työkalulla, jolla lukituskiilojen paikalleen laitto on myös helppoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: m10x venavarrenkumien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tomant kirjoitti: La 09.03.2024 14:16
Jore J kirjoitti: To 07.03.2024 13:42 Suosiolla ottaisin kannen kokonaan irti, huomattavasti helpompi niin.
Kannatan tätä ratkaisua, erityisesti jos kannentiiviste on alkuperäinen tai ikääntynyt. Kun kansi on irti ja työpöydällä/ruustukissa, saa venttiilijouset puristettua halvalla työkalulla, jolla lukituskiilojen paikalleen laitto on myös helppoa.

tomant
Tuossa on taustatietona juuri tehty kansiremppa jossa taisi mennä imu- ja pakopuolen ohjurinkumit sekaisin. Joten kannentiiviste ainakin on uusi.

Ymmärtääkseni kyseessä on 12v -moottori joten vain 2 venttiiliä per sylinteri.

mikäköhän mahtaa olla kun m103 rupes kansirempan jälkeen karstottamaan tulppia? ovat aivan ryönäset 1000km ajon jälkeen Mitä kansi rempassa tehtiin/miksi se tehtiin ? onko pahvi oikean paksuinen, jako kohdallaan ? minkä lasiata karsataa ...
Viimeksi muokannut E200kompressor, La 09.03.2024 17:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

tupla

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

.
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m10x venavarrenkumien vaihto

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

Joo, kumet oli aivan sekaisin...


Rakensin 2 haaraisesta ulosvetimestä, puolikkaasta sakkelista, parista rikasta ja parista metallilevystä venttiilin puristimen :D

mäntä alas, 8bar painetta tulpanreijästä ja eiku puristimella jousi pois.. Magneettitikku on lukkojen poistoon hyvä!

hommaan meni yhteensä ehkä 2 tuntia
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: m10x venavarrenkumien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

marsumestari kirjoitti: Su 17.03.2024 08:04 Joo, kumet oli aivan sekaisin...


Rakensin 2 haaraisesta ulosvetimestä, puolikkaasta sakkelista, parista rikasta ja parista metallilevystä venttiilin puristimen :D

mäntä alas, 8bar painetta tulpanreijästä ja eiku puristimella jousi pois.. Magneettitikku on lukkojen poistoon hyvä!

hommaan meni yhteensä ehkä 2 tuntia
Hyvin toimittu, kaikkein nopein tapa ja moottorityyppi suosii tuollaista vaihtoa.
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m10x venavarrenkumien vaihto

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

E200kompressor kirjoitti: Su 17.03.2024 10:04
marsumestari kirjoitti: Su 17.03.2024 08:04 Joo, kumet oli aivan sekaisin...


Rakensin 2 haaraisesta ulosvetimestä, puolikkaasta sakkelista, parista rikasta ja parista metallilevystä venttiilin puristimen :D

mäntä alas, 8bar painetta tulpanreijästä ja eiku puristimella jousi pois.. Magneettitikku on lukkojen poistoon hyvä!

hommaan meni yhteensä ehkä 2 tuntia
Hyvin toimittu, kaikkein nopein tapa ja moottorityyppi suosii tuollaista vaihtoa.
joo, ei oikein napannu käyttää kantta auki ku syksyllä käytin
Vastaa Viestiin