W123 kunnostus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Heip kaikille.
Pitkään mietin mihin osastoon tämän kirjoituksen sijoittaisi,ja lopulta tulin tulokseen että projektihan se on tämäkin,W123 200 -84,vaikka auto on rekkarissa ja toimiva.Kuvia ei ole vielä antaa,mutta koitan saada aikaiseksi.

Myin yli 20v sitten ekan Mersuni,W123 230,ja nyt iski autokuume saada saman korimallin edustaja.En mitenkään kaivannut vanhaa kulkinetta,mutta pitkään jotain vanhempaa Mersua haikailleena valinta oli aika helppo.W123 on tarpeeksi vanha ja toisaalta tarpeeksi uusi,jotta kunnostelu ja varaosien saanti ei ole niin hankalaa.

Laitettuja,museorekisteröityjä on myynnissä jonkin verran,halvemmat vielä kunnostuskelpoiset on vähissä.Toki toiset tekee auton mistä vaan,kuten tällä palstalla voimme ihastella,mutta itse en kuulu heihin.

Auto ei ollut ns.puoli-ilmainen,mutta omistushistoria vakuutti ottamaan riskin: Ollut 30 vuotta samalla omistajalla(Jari K.,Oulu)ja sitten samalla suunnalla 5 vuotta kokolailla ajamattomana.Viimeiset katsastukset oli hyväksytty ensiyrittämällä.Varmaan joillakin foorumilaisilla on tietoa tästä ONH-9xx-autosta,joten olisi huisaa kuulla. Edellinen omistaja oli ostanut auton vuosi sitten ja ajellut vain kesällä jonkin verran.

Auto ajettiin 250km kotiin,ja oli kyllä surkea.Ajattelin että 20v.talvirenkaat syylliset,mutta unohtui että kyllä kunnossa oleva auto kulkee ihan ok vanhoillakin renkailla.Jarruthan siellä kanitti,ja ne on nyt laitettu.Muistan että omistamani W123 kulki ihan mukavasti ja ainoa kritiikkini taisi liittyä melutasoon maantiellä,vaikka olin uusinut ovi-ja ikkunatiivisteitä.

Ymmärrän toki että uudempiin autoihin tottuneena voi W123 kokemus olla lievä pettymys,mutta selvästi tässä autossa on jotain pielessä;varsinkin hiljaisemmassa vauhdissa ei ole tasaista menoa ja 70-80km tunnissakin se on vain suht ok hyvällä asfaltilla.

Autoa on selvästi pidetty hyvin ja kaikenlaista osaa päivitetty.Vuotavan vesipumpun vaihdoin sekä ikkunoitten huulitiivisteet,ovitiivisteen sekä jarruosia.Kuten aina,vesipumppu oireili alhaisena moottorin lämpötilana.Yleensähän autoissa mainitaan oireeksi lämpötilan nouseminen.Korissa on laitettavaa,mutta hitsauksia ei tarvita,pohjaan on jo tehty parit hyvät paikkaukset.Kaikenkaikkiaan ällistyttävän hyväkuntoinen joka suhteessa..paitsi kulku ei ole ihan kohdallaan.

-Renkaat on uudet Nankang kitkat,alkuperäiskoossa(itse hankin).Laitan auton mukana tulleen vanhan kesärengassatsin alle jotta näkee onko uudessa sarjassa ehkä tasapainotus mennyt pieleen.Sitä tapahtuu!
-Alustan osat näyttää hyvältä.Etutukivarret voisi uusia(kumit epäilyttävät),muutoin näyttää valmiiksi laitetulta.
-Takakelkan kumit näyttää hyvältä(vähän kauempaa ainakin)
-Perämurikan kannatin tilattu.Niin oudolta kuin tuntuukin,niin voi ilmeisesti vaikuttaa jopa perän korkeuteen..ja tässä on perä matalalla.Arvelin ensin että jouset,mutta koitetaan nyt tätä ensin.

Tässä nyt ensihätään.Kaikki vinkit ja apu otetaan kiitollisuudella vastaan,ja raportoin jatkossa kaikkea mitä mahdollisesti opin ja mikä voisi hyödyttää muita(aloittelijatkin lukee tätä osiota,huom.)
Kun omistin ekan W123,en paljon autoista ymmärtänyt.Nyt vähän enemmän,mutta kyllä tämäkin opiskelua vaatii :D
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1015
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!
Hienoa, että pelastit auton talteen. :thumbup:
Minulle jäi pikkaisen epäselväksi, että mikä siinä ajossa tuntuu huonolta, mutta äkkiseltään tulee mieleen:
- Renkaiden paineet & tasapainotus?
- Voisiko jonkun renkaan kudokset olla irti/vialla, se tekee tuollaista "haamu" temppuilua. Normiautoilijan on lisäksi vaikea nähdä kudosvauriota.
- Pyörien laakereissä liikaa välyksiä?
- Nelipyöräsuuntausten tarkistus, tässä on tosin se ongelma, että mistä löydät siihen tekijän? Tekijämiehet ovat 70-80 vuotiaita. 123:n suuntaukset on vaikea toteuttaa kunnolla ja osaan säädöistä ei ole koskettu 40 vuoteen, eli niissä on aikamoinen liottelu.
- Kardaanissa jotain häikkää nivelissä, tukilaakerissa tai taspainoituksessa.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiitos Timo vinkeistä!Monia noista olen miettinytkin.Ihan mahdollista että renkaitten tasapainotus ei ole ihan priimaa,varsinkin hiljaisemmassa vauhdissa huomaa pientä vapinaa/tärinää vaihde vapaallakin.Viimeksi ajaessani auto tuntui kuitenkin paremmalta..jopa melko hyvältä,joten katsotaan "tekeytyykö" itsekseen paremmaksi pikkuhiljaa :)

Seuraava vaihe taitaa olla auton päästöjen mittauttaminen ja jos kaikki ok niin katsastus odottaa kuun lopussa.Onneksi Tampereella on vielä yritys,missä nämä vanhat vehkeet kaasuttimineen tunnetaan.
Moottori on ollut iloinen yllätys;nätisti ja odotettua hiljempaa käy.Öljynpaine menee kolmoseen ajossa ja tyhjäkäynnillä hieman yli 2,joten hyvältä vaikuttaa.Ainoa harmitus on,että savuttaa tyhjäkäynnillä melkolailla koneen lämmettyä.
Bensapumppua ja suodatinta en ole vielä vilkaissutkaan.Ei olisi yllätys vaikka olisivat suht tuoreen näköisiä,autoa on selvästi pidetty hyvin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1015
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Ari kirjoitti: Pe 05.04.2024 19:59 Moottori on ollut iloinen yllätys;nätisti ja odotettua hiljempaa käy.Öljynpaine menee kolmoseen ajossa ja tyhjäkäynnillä hieman yli 2,joten hyvältä vaikuttaa.Ainoa harmitus on,että savuttaa tyhjäkäynnillä melkolailla koneen lämmettyä.
Hyvällä tuurilla siinä tyhjäkäynnin savuttamisessa ei ole muusta kyse kuin venttiilin ohjureitten kumien kovettumisesta.
Uudet kumit ei paljoa maksa, mutta niiden vaihto vaatii tekijän..
Venttiilivarren tiiviste 190
Asennuspuoli: Imupuoli 169299 1.41 €


KL-Varaosalla löytyy vielä jotain osaakin noihin malleihin.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/varaosat
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ohjausvaihteen välys voi myös vaikuttaa ajettavuuteen epämääräisyytenä, joten se kannattaa tarkastaa. Paljon ajetuissa saattaa olla etuakseliston pitkittäisessä reaktiotuessa kumipuslassa väljää joka voi saada eturenkaan hytkyttämään vauhdissa.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiitos neuvoista molemmille!Ohjausvaihteen säädöt on nyt kokolailla käytetty loppuun,mutta ei klappi mitenkään sietämätön ole.Huomasin pienen välyksen vasemmassa etupyörässä ja raidetangon kumitkin tuntuu aika kovilta,joten sen voisi vaihtaa.Katsastukseen vien ensi viikolla,jännää on.

Tehtyä:
Käytin auton pakokaasutestissä/säädössä.Kaasuttimen kalvon vaihdoin sitä ennen ja neulan vaihtoakin yritin,mutta moottori ei käynnistynyt sen jälkeen;neula jumitti.Oliko vika neulassa vai enkö työntänyt sitä täysin pohjaan?Vanha oli laitettava takaisin.

Moottoria ja alustaa on tulllut puhdisteltua.Vaihdeloota ym.oli tietenkin mustan töhnän peitossa,mutta yllättävän pienellä vaivalla sieltä alkoi tulla kiiltävääkin esiin.Kaapimistahan se ensin on,ja sen jälkeen näemmä miniteräsharja on mainio väline.

Nesteitä on vaihdettu: Moottoriin,perään ja vaihteistoon.Jälkimmäinen onnistui helposti vetämällä pitkä letku ylös moottoritilaan,mistä sitten kaateli suppiloon uutta öljyä.Perämurikan kannattimen vaihdoin.

Talvi tuli takaisin joten hommat on nyt hetken tauolla.

Vikoja:
-Keskuslukitus ei toimi,täytyy perehtyä tuohon ilmalla toimivaan systeemiin.Youtubesta olen jo opetusfilmejä katsellut.
-Kojetaulun harvat puuosat täytyy liimata,irvistelee.Raitisilmasuuttimien alla oleva pätkä olisi helppo,jos se olisi suora.Ei valitettavasti ole,enää.
-Häiritsevin asia on se,että vaunun etuosa on liian ylhäällä.En tiedä mistä lähtisi asiaa korjaamaan?Ehkä takajouset voisi vaihtaa ja samalla laittaa paksuimmat kumit,jos ei jo ole.Mites,onko vahvistetut etujouset korkeammat,vai ainoastaan jäykemmät?Vahvistetuilla tämä auto on uutena tullut,ja mieluummin itse valitsisin vahvistamattomat.
-Onneksi ilkeät ruostekorjaukset on jo joku pätevä kaveri tehnyt.Itselle jää helpommat jutut korissa,siellä täällä.Ainakin takalokarit täytyy maalata kokonaan,koska niissä väärä sävy ja pientä laitettavaa muutenkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ari »

https://www.youtube.com/watch?v=XP_yoNEfOWo
Tässä Billin näkemys W123:sta.Ensin tietysti tavalliset ruikutukset säästä ja linnuista :)
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja ATa »

Ari kirjoitti: La 20.04.2024 14:33 -Kojetaulun harvat puuosat täytyy liimata,irvistelee.Raitisilmasuuttimien alla oleva pätkä olisi helppo,jos se olisi suora.Ei valitettavasti ole,enää.
Jos puissa ei ole muuta vikaa kuin kaarevuus niin ei niitä kannata hylätä kokeilematta oikaisua. Itse suoristin omani, jotka olivat myös pahasti käyristyneet sen jälkeen kun olivat irronneet taustan metalliliuskasta paljastaen taustan raa'an puun. Kostutin puun kunnolla ja laitoin painon alle oikeaan muotoon eli suorana. Tämän jälkeen annoin kuivaa kaikessa rauhassa. Kosteana puu ottaa vastaan muotoilun ja kuivettuaan pysyy siinä mihin se on muotoiltu. Sen jälkeen peltiset pohjat irti kojelaudasta ja uudelleen kiinni puihin.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ari »

En missään nimessä hylkää.Jotain tuollaista aion yrittää,kyllä ne kiinni saadaan asiallisesti.Hyvä kuulla että on noin oikaistavissa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ari »

Katsastus sujui hyväksytysti ja ilman huomautettavaa,oikein kiva.Vuoden päästä saakin kahden vuoden leiman.Puuosat on irrotettu ja suoristumassa.Odottelen tilaamaani jousipuristinta https://www.vidaxl.fi/e/5-osainen-jousi ... -7EALw_wcB Toivottavasti tuolla pärjää.Hinta tuntuu nousevan;taannoin oli 112e,tilasin 120e:lla ja nyt on 124e.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin