Tehon katoaminen moottorista.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
com605
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 07.04.2024 19:08

Tehon katoaminen moottorista.

Viesti Kirjoittaja com605 »

Moppe pyytää tietäjiltä apua visaiseen ongelmaan
.
MB C-Class T Model (S202) 250 TDT 202.188 mittarilukema 290tkm.

OM 605 toimii osateholla. Käynnistyy hyvin ja käynti on ihan OK . Vääntöä vaan ei ole läheskään niin paljon kuin pitäisi olla. Koko teho saattaa olla tallella usein (mutta ei aina) liikkeelle lähdettäessä jopa viidentoista minuutin pysäyksen jälkeenkin mutta vika tulee 0,3- 1km ajon jälkeen.
Kaasu on "kuminauhakaasu". Kun kaasua polkaisee ei tapahdu juuri mitään mutta vauhti nousee pikkuhiljaa tasaisella 150km/h asti. Jyrkemmässä pitkässä ylämäessä saattaa pykältää neloselle kun ei jaksa nousta mäkeä vitosella ylös. Ei savuta eikä kuluta öljyä (turbon kautta). Ilmamassamittari, ilmansuodatin ja yksi magn. venttiili (EGR:ään liittyvä) vaihdettu. EGR venttiili puhdistettu. Turbo tarkastettu. Pakoputki (hiukkassuodatin) ei ole tukossa (putki vaihdettu).
Star vinkkasi EGR suuntaan. Tätä on selvitelty yli vuoden ajan
Kaupunkiajossa pärjäilee mutta tiellä on hankala ongelma kun ohittaminen ei oikein onnistu.
Olisko tietäjillä vinkkiä tähän vaivaan?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17213
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tehon katoaminen moottorista.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käytä vielä (Starin) piuhan nokassa ja jaa meille vikakoodi. Alipaineet mitattu EGR ohjaavalta venttiililtä onko riittävä ?
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tehon katoaminen moottorista.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos mosan EGR:ään liittyviä mitään kellojen alipaineletkuja, ilmamassaa, sitä väliläppää tms. on vähänkään peukaloitu ni noin siinä käy kun mosan lämpö nousee senverta että ECU yrittää alkaa kierrättämään pakokaasuja. Menee vikatilaan ja sit alipaineohjattu ahdin lakkaa ahtamasta josta seurauksena just tuo et ei ole vetoja. Vikatila johtunee siitä että ilmamassan läpi menee liikaa ilmaa koska osa pitäis tulla kierrätyksen kautta. Ja kun ei tule ni siitä vikatila veikkaan näin.

Kun laitat ahtomittarin painepuolelle ja käyt ajamassa ni näkee heti mitä käy. Jos kylmänä ahdot nousee ja vedot on tallessa ja kun mosalämpö nousee yli 60 ni sit menee vikatilaan ja ahdot lakkaa voi epäillä blommia siinä kierrätysputkessa tai sit tosiaan nuita muita mitä alkuun mainitsin.

Alipaineohjatussa OM602DT:ssa tuon pystyy kiertämään sillä että laittaa ECU:n kierrätyksenlämpötilaa valvovan anturin väliin 3K ohmin vastuksen. ECU luulee että mosa on kylmä aina vaan ja ei sit edes yritä alkaa kierrättämään. Sit saa olla blommeja jne.

605:ssa taisi olla niin että mittariston lämpötilatieto sekä kierrätyksen lämpötilaa valvova anturi on sama joten tuo vastuskikka ei välttämättä toimi. Ja jos toimiikin niin sitte ei mosalämmöistä tiedä kun mittariston neula on ja pysyy alhaalla vaikka mosa käyntiolämmin olisikin. Enkä edes tiedä toimisikokaan tuo lainkaan kuten se 602:ssa toimi
com605
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 07.04.2024 19:08

Re: Tehon katoaminen moottorista.

Viesti Kirjoittaja com605 »

Kiitos kaikille tietäville hyvistä neuvoista.
Vien auton vielä Star:iin ja sitten vikakoodin tänne tulkattavaksi.
com605
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 07.04.2024 19:08

Re: Tehon katoaminen moottorista.

Viesti Kirjoittaja com605 »

Sain tiedon korjaajalta että turbon siivet on ottanu kosketusta ja tyssääntyny.
Turbon vaihto?
Mistä turbo kannattais hankkia? Mistä turboa EI kannattais hankkia? Kokemuksia kotimaasta? Uusi vai korjattu?
36kk takuu, onko huijausta koko takuu ja vika aina asiakkaassa?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tehon katoaminen moottorista.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Joissain tapauksissa myös alkuperäisen korjaaminen voi olla järkevää.

Mutta jos Starin mukaan on EGR vika ni vedot ei korjaannu vaikka ahdin kunnossa olisikin näin epäilen. Siis jos kulkineessa on vielä alkuperäinen alipaineohjattu hukkaportinkello. Tuo vikatila veikkaan on sen laatuinen et ahtoja ei ole. Eli sanoisin että syy EGR vikaan kannattaa kyllä ehdottomasti selvitellä.

Jos ostaa uutta ahdinta ni sit voi harkita/selvitellä sitä et jos hankkisikin sellaista missä on paineohjattu hukkaportti ja pelaisiko sellainen. Pääsee eroon vikatilan aiheuttamasta ahtamatomuudesta ja sentakia huonosta vedosta. Kun eikös siinä kulkineessa ole kuitenkin rivipumppu kun on 605?
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Tehon katoaminen moottorista.

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Jos on varma tieto että siivet ottanu kosketusta ja jälkiä, niin pitäähän ne korjata. Tuolta https://turbotekniikka.fi/
on hyviä kokemuksia. Ei se vika aina ole asiakkaassa, mutta kyllä niitä välillä ryssitään.
Vastaa Viestiin