ML 270 cdi imusarjan remontti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

ML 270 cdi imusarjan remontti

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Olen irrottamassa imusarjaa ja imusarjan läpi menevät johdot tuottavat ongelmia. Oliko niin, että yksi tällainen on nopeusmittarin vaijeri, joka mennee vaihdelaatikon kylkeen. Eli se pitäisi irrottaa vaihdelaatikosta? Harmi, kun auto ei ole nosturilla.

Muistelen selailleeni näillä sivuilla jokin aika sitten jonkun britin tekemään kuvaukseen imusarjan remontista. Linkki oli sivuille joko täältä tai mesen sivuilta. Kuvaus oli suomennettu ja siinä oli paljon valokuvia. Ei siis youtube. Olisikohan kenenkään arkistoissa/kuistissa tämä kyseinen juttu tallessa.
Siitä olisi nyt apua.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ML 270 cdi imusarjan remontti

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mersumatti kirjoitti: Ti 09.04.2024 10:24 Olen irrottamassa imusarjaa ja imusarjan läpi menevät johdot tuottavat ongelmia. Oliko niin, että yksi tällainen on nopeusmittarin vaijeri, joka mennee vaihdelaatikon kylkeen. Eli se pitäisi irrottaa vaihdelaatikosta? Harmi, kun auto ei ole nosturilla.

Muistelen selailleeni näillä sivuilla jokin aika sitten jonkun britin tekemään kuvaukseen imusarjan remontista. Linkki oli sivuille joko täältä tai mesen sivuilta. Kuvaus oli suomennettu ja siinä oli paljon valokuvia. Ei siis youtube. Olisikohan kenenkään arkistoissa/kuistissa tämä kyseinen juttu tallessa.
Siitä olisi nyt apua.
Ei mahda ainakaan nopeusmittarin vajeria olla haittana
Mökkillä
'
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: ML 270 cdi imusarjan remontti

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

No näinpä. Starttimoottorille näyttää menevän. Taitaa olla vaijerit historiaa. Vaikka pianhan tämäkin on museoauto.

Kaksi kolmesta on selvinnyt, eli läppämoottorille menee muutama piuha, ja nipusta erkanee vielä yksi piuha tulipeltiin päin, mutta ei ole vielä löytynyt määränpää?
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17213
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ML 270 cdi imusarjan remontti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Startin heräte, öljyntasoanturi, läppämoottori, sähköinen lisälämmitin ja kampiakselin asentotunnistin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: ML 270 cdi imusarjan remontti

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Ok. Sähköinen lisälämmitin ei taida kuulua varusteisiin, vaikkakin epäselväksi jäi ne piuhat, jotka ilmastoinnin kompuran selkäpuolelta kulkivat johonkin. Kampiakselin asentotunnistin on varmaankin se, joka on ns. kytkinkopan päällä (automaatti kylläkin). Onkohan jokin erityinen idea laittaa nää piuhat plus polttoaineputket imusarjan läpi. Luulisi helpompiakin reittejä olevan.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: ML 270 cdi imusarjan remontti

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Ne on niitä mersun insinöörin ideoita, ja niitähän riittää vaikka mitä ihmeellisempiä.
Ei sinne pääsekään "normaali" inssit.
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: ML 270 cdi imusarjan remontti

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Nyt on imusarja irti ja läpät toimii hienosti, mutta moottorin kunnon testaamiseen tarvisin opastusta, kolme pinniä näkyy olevan pistorasiassa. Kävin Venetmäellä tänään ja olivat kyllä sitä mieltä, että vika on todennäköisesti sulakkeessa. Se on kuulemma sen toisen kannen alla, jossa on mielestäni vain pistokkeita ja paljon johtoja. Yritin kopioida kuvaa tähän, mutta eipä nyt onnistunut.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17213
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ML 270 cdi imusarjan remontti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se ei kuntoon tule, ennen kuin löytyy ja vaihdetaan sulake, josta toisaalla mainittiin.
Läppämoottorin kunnon testaaminen menee niin, että sulakkeen vaihtamisen jälkeen käytellään moottoria ja seurataan testerillä mikä vika ensimmäiseksi tulee. Jos sulake palaa aina saman tien kun häiriö ilmenee, joutuu yksitellen irrottelemaan johtoja niistä osista joita sulake suojaa, ja sitten kun sulake ei enää pala tietää missä vika oli.
Yleisin syyllinen on huohotinputken lämmitin, josta saa johtoliittimen irti naps vaan.
Imusarjan irrottaminen ei niiden toisaalla mainittujen vikakoodien vuoksi ole ollenkaan järkevää, mutta sitähän ei kysytty.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: ML 270 cdi imusarjan remontti

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Kopioin tähän nesteongelmaa koskevan viestiketjun vastaukseni, jos joku seuraa näitä ketjuja erikseen.

No löytyihän se sulake viimein tai ainakin yksi 10 A palanut sulake. Mutta ei ollut kuvan mukaisessa paikassa vaan alimmassa kuvassa näkyvässä jatkokotelossa, ihan vasemmassa laidassa tuon sinivalkoisen pistokkeen? vieressä noin 5-7 senttiä syvällä. Ei ihan helppo paikka löytää. No täytyy nyt vaan kiltisti koota imusarja paikoilleen ja kokeilla uudella sulakkeella. Samalla kuitenkin yritän paikallistaa öljyvuodon tai ainakin siivota sen aiheuttaman sotkun ja laitella johtoja vähän siistimmin nippuun.
Kannattaisiko avata läppämoottorin kotelo, sieltäkin oletettavasti löytyy jonkinlainen piirilevy, jossa juotoksia poikki. Entä tuo pakokaasun "pistoraide", voisiko siellä olla jotain puhdistettavaa tai ihmeteltävää. Vai kiertääkö siellä vain lämmitysvesi.

Kiitoksia neuvoista.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Vastaa Viestiin