Eikun puolella paranoo: jossain vaiheessa alkoi kuulua ruostevaivoista juttua ja niistä sai sitten mersumiehenä kuulla tarpeeksi.
Väyrynen on ehkä edellä mainituista syistä jäänyt hyvin tuntemattomaksi minulle. Faceliftin tullessa, opiskeluaikana Joensuussa sain Hartikaiselta hetkeksi koeajoon kullanvärisen E 200 CDI:n. Tuntui ripeälle. Joskus 2003 pääsin lainaamaan naapurin 1997 E 290 Turbodieseliä. Tuntui laadukkaalle autolle. Eero ajoi sillä kyllä aina tajuttoman kovaa JKL-SLN -väliä - rauha muistolle

Kului parikymmentä vuotta, kun huomasin katselevani ykkössarjan väykkyjä. Näin niissä paljon klassisia mersumaisuuksia, kuten 124:ssä. Väykky astui isoihin saappaisiin korvatessaan W124:n, joten lähtökohta lie ollut suunnitella kaikin puolin parempi auto, mutta kustannustehokkaammin. Jostain syystä mielenkiintoni on ollut näissäkin nelikoissa. Ikä on kuitenkin tehnyt tehtävänsä, eikä kaikkia nelikon osia enää saa uutena tarvikkeenakaan. Ikä on myös pyöristänyt kulmia suhteessani väyrysen ulkomuotoon.
Kaikesta huolimatta nyt kokeilussa hypättiin suoraan syvään päähän. Iso bensa ja nelikko. Auto ei ole kovin yleinen, niitä on tehty Engelenin kirjan mukaan n. 1300 kpl. Todennäköisesti tämä auto tulee palvelemaan jonkun aikaa kakkosautona, lähiviikot näyttävät, kuinka kauan. Se riippuu paljolti ruostevaurioiden laajuudesta, kehtaako niitä käydä korjaamaan. Foorumilla on paljon väyrystietäjiä, joten tämä topic tulee todennäköisesti olemaan sellainen vasta-alkajan avunpyyntö- ja havaintotopic.
Auto on myyty 20.1.2000 maailman vanhimmalta piirimyyjältä S&G Automobililta Karlsruhesta ja siihen on valittu kohtuulliset varusteet:
212A Galaksinsininen nahka sales
213 Parametriohjaus/Vario-ohjaus sales
220 Pysäköintiavustin takana sales
228 Lisälämmityslaite sales
231 Autotallin oven avaaja sales
242 Sähkötoimisesti säädettävä kuljettajan istuin oikea muistitoiminnolla
249 Sisä- ja ulkopeilit automaattisesti himmentyvät
275 Muistipaketti (kulj. istuin, ohjauspyörä ja peili)
293 Sivuturvatyynyt takana sales
317 Matkapuhelin kyynärnojassa
345 Sadetunnistin sales
352 Comand APS
366U Atsuriitinsininen - metalliväri sales
401 Istuintuuletus edessä sales
414 Sähkötoiminen lasikattoluukku sales
423 Automaattivaihteisto 5-vaihteinen sales
480 Taso - säätö sales
500 Ulkopeilit sähkötoimisesti käännettävät sales
543 Valaistut meikkipeilit
551 Murto- ja varashälytin perus (EDW) sales
581 Ilmastointiautomatiikka sales
600 Valonpesimet sales
611 Ympäristövalaistus sales
612 Xenon-lähivalot sales
644 5-puolaiset aluvanteet
673 Suurempi akku sales
679 Tuotesuoja - osasuoja sales
691 Tuotesuoja - Puskuri sales
735 sapeli braun -puuverhous E 430 sales
800 mallivuosi 2000
813 Linguatronic saksa, puheohjausjärjestelmä
816 Viihdekeskuksen kaukokäyttö sales
876 Sisävalopaketti sales
877 Lukuvalot takana sales
882 sisätilatutka/poishinaussuoja
910 Suuritehoinen generaattori sales
925 Euro3
954 Malliversio/varustepaketti – AVANTGARDE sales
988 auton rekisteröintitodistus ja CoC-paperi ja tyyppikilpi sales
jälkiasennuskoukku
Auton mittarilukema on 327 tkm. Auto on tullut Suomeen 14 vuotta sitten n. 225 tkm ajettuna miehelle, jonka kuolinpesä auton nyt möi. Auto oli pari kuukautta myyntitilissä joensuulaisessa liikkeessä. Kaveri kävi viime tiistaina katsomassa autoa, totesi pohjan Finikor-käsitellyksi, totesi ovien ruostevauriot ja ajotuntuman hyväksi ja mainitsi, että jos tällaista haluaa, hankkii tämän. Hassua sinällään, että samainen kaveri oli huoltanut autoa 2010-luvulla usean vuoden ajan

-facelift Avantgarde maskista lähtee "kromi" levyinä
-takatähti jäi pesusieneen
-peilien säätökatkaisijan nuppi on irti (katkennut?)
-sininen kuskin sähköpenkin ulompi verhoilulevy on rikki
-sininen apparin jalakatilan ulomman verhoilulevyn kiinnitysruuvin verhoilulevy puuttuu
-farkun takapenkin istuinosan toppari puuttuu
-sininen apukuskin penkin ja konsolin välinen verhoilu, joka estää pikkutavaroiden putoamisen sinne, puuttuu
-siniset etukýnnyslistat, joissa MB-teksti, ovat kovasti kuluneet
-bensafarkun työkalut puuttuvat
-kattoluukun veivi puuttuu
-8x17 5-puolavanteet puuttuu
Puuttuvia osia saa tarjota.
-etujalkatilojen valot eivät toimi (nämä lienee ledit?)
-ilmastointi lie tyhjä, kun EC ei lähde pois päältä?
-Tempomatin viiksi temppuilee, ei ota päälle kuin tuurilla ja tarjoaa joka väliin LIM-toimintoa
-vasen parkkipolttimon kanta metallikannalle, oikea lasikannalle

-ohjainrulla ääntää
-joku rele tms. naputtaa ABS-yksikön vieressä vas. etuloksun päällä, liittyykö bensahöyryihin?
-keskushydrauliikkaöljyssä vajanto
-tavaratilan suojapeite nousee yläasentoon tärähdyksistä
-moottorin ääni jostain vasemmalta kuormitettaessa
-etupää ylhäällä/takapää alhaalla
Ostettaessa vain pari ovivaloa toimi, myöskään apukuskin sähköistuin ei liikkunut. Nostelin kaikki sulakkeet paikaltaan kolmesta sulaketaulusta ja katso, valkeus ja liike tuli! Moottori kävi myös kylmänä. Auto oli ollut viimeiset pari vuotta hyvin vähällä ajolla. Vaihdoin moottoriöljyksi Shell Helix 5W-30 (koska Ärrässä samaa, lie sopivaa), tarkastin ilmansuodattimen lähes uudeksi ja vaihdoin kaikki sisäilmasuodattimet. Motonet myi termostaatin Borg Warnerin pakkauksessa. Sieltä paljastui Wahlerin 87-asteinen termostaatti, josta oli hiottu tähtinumero pois. Nyt moottori tavoittaa oikean käyntilämmön. Ratin volyymi- ym. napeissa oli oikein kunnon rasvakerros, se puhdistui Sinolilla varovasti hankaamalla. Nahkaosat kaipaavat jossain vaiheessa puhdistuskäsittelyn. Sisustuksessa näkyy käytön jälki kulumisille alttiissa osissa, enkä toistaiseksi aio sitä osien vaihdolla kunnostaa huippukuntoon. Tämä toimittaa nyt kuluneen käyttöauton virkaa. Em. huoltotöiden lisäksi poistin tummennuskalvot ikkunoista, jolloin galaksinsininen sisustus pääsee oikeuksiinsa Avantgarden sinisine turvavöineen ja sinisine ohjauspyörineen katsottuna sinisten sävylasien läpi

Vähän kabiinissa könynneenä täytyy sanoa, että todella laadukkaan oloiset rakenteet; mm. oviverhoilun tuntuma on todella topakka verrattuna 124:ään.
Auto on todella, todella miellyttävä ajaa. Kulkee suoraan, alla on alkuperäistä 235:ttä kapeammat, lähes uudet 225/45-17 Bridgestone-nastat, jota ovat TODELLA äänekkäät. Mikään ei kolise. Toiselle puolelle eteen on vaihdettu takavedon ylätukivarsi, koska nelikon omaa ei enää saa. Jäljen perusteella se ottaa kiinni jousikuppiin alasjoustossa. Takapäähän on vaihdettu JNS Hartikaisella 2023 Lesjöforsin W203 takajouset, syytä emme tiedä - ehkä äkilliseen tarpeeseen. Luulen, että ne ovat liian löysät. Aion vaihdattaa sinne oikeat takajouset. Paikallaan on kolmosen kumit.
Olen pistänyt merkille, että usein W210 4Maticit kulkevat keula pystyssä. Onko takapää painuksissa vai onko joku rakenteellinen seikka, että keula on ylhäällä? Tähän autoon tarjotaan vain yhtä etujousta. Paikalla on kolmosen kumit, ajattelin tarjota sinne ykkösiä, liekö liian radikaalia? Etuiskarit on vaihdettu n. 80 tkm sitten 2017.
Moottori on minulle suuri tuntematon. Ensimmäinen veekasini. Luonne tuntuu aika kivalta punnertajalta, raskas auto tuntuu melko kevytkulkuiselta. Tuplatulpat on vaihdettu n. 70 tkm sitten. Venakoppien ympärillä on vanhaa öljytauhkaa ja kampuran takastefa taitaa vähän tihkua. Termarin onnistuin vaihtamaan, saa nähdä, miten käy tulppien ja venakoppien tiivisteiden kanssa? Miten tuota moottoria uskaltaa pestä, koska puhdistus puolien alta on ehdotonta ennen mitään toimia.
Palaan vikakohteisiin sitä myötä kun saan aikaiseksi käydä niihin käsiksi. Vinkit ja ennakoivat toimiehdotukset ovat tervetulleita sekä auton, että moottorin osalta. Ohessa pari ulkokuvaa, en ota enempiä noilla vanteilla
