Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Muistan, kun ollessani 16-17 -vuotias, W210 esiteltiin. Savonlinnan Sokoksen lehtihyllyllä se mulkoili ams:n kannessa viininpunaisena - juttu oli otsikoitu "Augen auf" eli silmät auki. Tuumasin, että nyt tuli rimanalitus. Koetin etsiä hienoja kuvakulmia autosta niitä järin löytämättä, mutta silti ahmin kaikki jutut. Bemarin esitellessä uuden vitosen peli tuntui menetetyltä. Miten Mersu voi tehdä noin ruman auton, voi miksi!? Paikalliset taksitkin olivat valkeita tai mustia perusvarustein, korkealla alustalla ja ykkössarjan mustilla helmoilla, argh. No, silloin en autoon päässyt tarkemmin tutustumaan.
Eikun puolella paranoo: jossain vaiheessa alkoi kuulua ruostevaivoista juttua ja niistä sai sitten mersumiehenä kuulla tarpeeksi.
Väyrynen on ehkä edellä mainituista syistä jäänyt hyvin tuntemattomaksi minulle. Faceliftin tullessa, opiskeluaikana Joensuussa sain Hartikaiselta hetkeksi koeajoon kullanvärisen E 200 CDI:n. Tuntui ripeälle. Joskus 2003 pääsin lainaamaan naapurin 1997 E 290 Turbodieseliä. Tuntui laadukkaalle autolle. Eero ajoi sillä kyllä aina tajuttoman kovaa JKL-SLN -väliä - rauha muistolle :-) .

Kului parikymmentä vuotta, kun huomasin katselevani ykkössarjan väykkyjä. Näin niissä paljon klassisia mersumaisuuksia, kuten 124:ssä. Väykky astui isoihin saappaisiin korvatessaan W124:n, joten lähtökohta lie ollut suunnitella kaikin puolin parempi auto, mutta kustannustehokkaammin. Jostain syystä mielenkiintoni on ollut näissäkin nelikoissa. Ikä on kuitenkin tehnyt tehtävänsä, eikä kaikkia nelikon osia enää saa uutena tarvikkeenakaan. Ikä on myös pyöristänyt kulmia suhteessani väyrysen ulkomuotoon.

Kaikesta huolimatta nyt kokeilussa hypättiin suoraan syvään päähän. Iso bensa ja nelikko. Auto ei ole kovin yleinen, niitä on tehty Engelenin kirjan mukaan n. 1300 kpl. Todennäköisesti tämä auto tulee palvelemaan jonkun aikaa kakkosautona, lähiviikot näyttävät, kuinka kauan. Se riippuu paljolti ruostevaurioiden laajuudesta, kehtaako niitä käydä korjaamaan. Foorumilla on paljon väyrystietäjiä, joten tämä topic tulee todennäköisesti olemaan sellainen vasta-alkajan avunpyyntö- ja havaintotopic.

Auto on myyty 20.1.2000 maailman vanhimmalta piirimyyjältä S&G Automobililta Karlsruhesta ja siihen on valittu kohtuulliset varusteet:

212A Galaksinsininen nahka sales
213 Parametriohjaus/Vario-ohjaus sales
220 Pysäköintiavustin takana sales
228 Lisälämmityslaite sales
231 Autotallin oven avaaja sales
242 Sähkötoimisesti säädettävä kuljettajan istuin oikea muistitoiminnolla
249 Sisä- ja ulkopeilit automaattisesti himmentyvät
275 Muistipaketti (kulj. istuin, ohjauspyörä ja peili)
293 Sivuturvatyynyt takana sales
317 Matkapuhelin kyynärnojassa
345 Sadetunnistin sales
352 Comand APS
366U Atsuriitinsininen - metalliväri sales
401 Istuintuuletus edessä sales
414 Sähkötoiminen lasikattoluukku sales
423 Automaattivaihteisto 5-vaihteinen sales
480 Taso - säätö sales
500 Ulkopeilit sähkötoimisesti käännettävät sales
543 Valaistut meikkipeilit
551 Murto- ja varashälytin perus (EDW) sales
581 Ilmastointiautomatiikka sales
600 Valonpesimet sales
611 Ympäristövalaistus sales
612 Xenon-lähivalot sales
644 5-puolaiset aluvanteet
673 Suurempi akku sales
679 Tuotesuoja - osasuoja sales
691 Tuotesuoja - Puskuri sales
735 sapeli braun -puuverhous E 430 sales
800 mallivuosi 2000
813 Linguatronic saksa, puheohjausjärjestelmä
816 Viihdekeskuksen kaukokäyttö sales
876 Sisävalopaketti sales
877 Lukuvalot takana sales
882 sisätilatutka/poishinaussuoja
910 Suuritehoinen generaattori sales
925 Euro3
954 Malliversio/varustepaketti – AVANTGARDE sales
988 auton rekisteröintitodistus ja CoC-paperi ja tyyppikilpi sales
jälkiasennuskoukku

Auton mittarilukema on 327 tkm. Auto on tullut Suomeen 14 vuotta sitten n. 225 tkm ajettuna miehelle, jonka kuolinpesä auton nyt möi. Auto oli pari kuukautta myyntitilissä joensuulaisessa liikkeessä. Kaveri kävi viime tiistaina katsomassa autoa, totesi pohjan Finikor-käsitellyksi, totesi ovien ruostevauriot ja ajotuntuman hyväksi ja mainitsi, että jos tällaista haluaa, hankkii tämän. Hassua sinällään, että samainen kaveri oli huoltanut autoa 2010-luvulla usean vuoden ajan :-). Huoltokirjaa oli pidetty säännölleen 200 tkm saakka, Suomeen tultua huollot merkittiin erilliseen huoltokorttiin ja osin huoltokirjaan. Lisäksi löytyy muutamia kuitteja merkkiliikkeestä. Näyttää sille, että auton tekniikasta on pidetty kohtuullisen hyvää huolta. Öljyt on vaihdettu 0-200 tkm välillä huoltonäytön mukaisesti, mutta Suomeen tultua 5-8 tkm välein. Ruostevaurioista myöhemmin. Autossa havaittuja vikoja ja puutteita (osista ostoilmoitus kauppatorilla):

-facelift Avantgarde maskista lähtee "kromi" levyinä
-takatähti jäi pesusieneen
-peilien säätökatkaisijan nuppi on irti (katkennut?)

-sininen kuskin sähköpenkin ulompi verhoilulevy on rikki
-sininen apparin jalakatilan ulomman verhoilulevyn kiinnitysruuvin verhoilulevy puuttuu
-farkun takapenkin istuinosan toppari puuttuu
-sininen apukuskin penkin ja konsolin välinen verhoilu, joka estää pikkutavaroiden putoamisen sinne, puuttuu
-siniset etukýnnyslistat, joissa MB-teksti, ovat kovasti kuluneet
-bensafarkun työkalut puuttuvat
-kattoluukun veivi puuttuu
-8x17 5-puolavanteet puuttuu

Puuttuvia osia saa tarjota.

-etujalkatilojen valot eivät toimi (nämä lienee ledit?)
-ilmastointi lie tyhjä, kun EC ei lähde pois päältä?
-Tempomatin viiksi temppuilee, ei ota päälle kuin tuurilla ja tarjoaa joka väliin LIM-toimintoa
-vasen parkkipolttimon kanta metallikannalle, oikea lasikannalle :?:
-ohjainrulla ääntää

-joku rele tms. naputtaa ABS-yksikön vieressä vas. etuloksun päällä, liittyykö bensahöyryihin?
-keskushydrauliikkaöljyssä vajanto

-tavaratilan suojapeite nousee yläasentoon tärähdyksistä
-moottorin ääni jostain vasemmalta kuormitettaessa
-etupää ylhäällä/takapää alhaalla

Ostettaessa vain pari ovivaloa toimi, myöskään apukuskin sähköistuin ei liikkunut. Nostelin kaikki sulakkeet paikaltaan kolmesta sulaketaulusta ja katso, valkeus ja liike tuli! Moottori kävi myös kylmänä. Auto oli ollut viimeiset pari vuotta hyvin vähällä ajolla. Vaihdoin moottoriöljyksi Shell Helix 5W-30 (koska Ärrässä samaa, lie sopivaa), tarkastin ilmansuodattimen lähes uudeksi ja vaihdoin kaikki sisäilmasuodattimet. Motonet myi termostaatin Borg Warnerin pakkauksessa. Sieltä paljastui Wahlerin 87-asteinen termostaatti, josta oli hiottu tähtinumero pois. Nyt moottori tavoittaa oikean käyntilämmön. Ratin volyymi- ym. napeissa oli oikein kunnon rasvakerros, se puhdistui Sinolilla varovasti hankaamalla. Nahkaosat kaipaavat jossain vaiheessa puhdistuskäsittelyn. Sisustuksessa näkyy käytön jälki kulumisille alttiissa osissa, enkä toistaiseksi aio sitä osien vaihdolla kunnostaa huippukuntoon. Tämä toimittaa nyt kuluneen käyttöauton virkaa. Em. huoltotöiden lisäksi poistin tummennuskalvot ikkunoista, jolloin galaksinsininen sisustus pääsee oikeuksiinsa Avantgarden sinisine turvavöineen ja sinisine ohjauspyörineen katsottuna sinisten sävylasien läpi :-D.

Vähän kabiinissa könynneenä täytyy sanoa, että todella laadukkaan oloiset rakenteet; mm. oviverhoilun tuntuma on todella topakka verrattuna 124:ään.

Auto on todella, todella miellyttävä ajaa. Kulkee suoraan, alla on alkuperäistä 235:ttä kapeammat, lähes uudet 225/45-17 Bridgestone-nastat, jota ovat TODELLA äänekkäät. Mikään ei kolise. Toiselle puolelle eteen on vaihdettu takavedon ylätukivarsi, koska nelikon omaa ei enää saa. Jäljen perusteella se ottaa kiinni jousikuppiin alasjoustossa. Takapäähän on vaihdettu JNS Hartikaisella 2023 Lesjöforsin W203 takajouset, syytä emme tiedä - ehkä äkilliseen tarpeeseen. Luulen, että ne ovat liian löysät. Aion vaihdattaa sinne oikeat takajouset. Paikallaan on kolmosen kumit.
Olen pistänyt merkille, että usein W210 4Maticit kulkevat keula pystyssä. Onko takapää painuksissa vai onko joku rakenteellinen seikka, että keula on ylhäällä? Tähän autoon tarjotaan vain yhtä etujousta. Paikalla on kolmosen kumit, ajattelin tarjota sinne ykkösiä, liekö liian radikaalia? Etuiskarit on vaihdettu n. 80 tkm sitten 2017.

Moottori on minulle suuri tuntematon. Ensimmäinen veekasini. Luonne tuntuu aika kivalta punnertajalta, raskas auto tuntuu melko kevytkulkuiselta. Tuplatulpat on vaihdettu n. 70 tkm sitten. Venakoppien ympärillä on vanhaa öljytauhkaa ja kampuran takastefa taitaa vähän tihkua. Termarin onnistuin vaihtamaan, saa nähdä, miten käy tulppien ja venakoppien tiivisteiden kanssa? Miten tuota moottoria uskaltaa pestä, koska puhdistus puolien alta on ehdotonta ennen mitään toimia.

Palaan vikakohteisiin sitä myötä kun saan aikaiseksi käydä niihin käsiksi. Vinkit ja ennakoivat toimiehdotukset ovat tervetulleita sekä auton, että moottorin osalta. Ohessa pari ulkokuvaa, en ota enempiä noilla vanteilla :| .

IMG_20241111_103650_HDR.jpg
IMG_20241111_103634_HDR.jpg
IMG_20241111_103622_HDR.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1637
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Timo L. kirjoitti: Ma 11.11.2024 22:45 joku rele tms. naputtaa ABS-yksikön vieressä vas. etuloksun päällä, liittyykö bensahöyryihin?
Kyllä, höyryjen takaisinkierrätys. Jos ei naputa, niin pian on tankki rusinana.
Timo L. kirjoitti: Ma 11.11.2024 22:45 Venakoppien ympärillä on vanhaa öljytauhkaa...
Venttiilikopat ovat kaksi'osaiset. Varsinaisten koppien päällä on pienemmät huohotuskopat, jotka ovat tiivistetty pelkällä liimalla. Nämä vuotavat melkein useammin kuin varsinaiset venttiilikopat joissa siis tiiviste.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13610
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja karra »

Onnittelut veekasimaailmaan siirtymisessä! En ole tuota pienempää kasia koskaan päässyt kokeilemaan, paljonkos siinä on tehoa?

Onhantuossa kaikenlaista laittamista; oliko nuo kaikki tiedossa? Mikä on keskushydrauliikan öljy?

Itse en oldschool miehenä laittaisi mitään 30-asteista kuuman pään öljyä, mutta kai nuo nykyöljyt toimii. Kerran olivat huollossa iskälle tuota laittaneet mutta sitten taas merkkiliike siirtyi 5W-40 laatuun, 2004 C180 siis.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos vastauksista. Pitää kaapia jollain koppien ympärystä puhtaaksi ja katsoa, mistä vuotaa vai vuotaako.
Hydrauliikka käyttää käsittääkseni ohjaustehostinta ja tasonsäätöä. Luokitus ja osanro on eri, kuin W124 ZH-M:llä.
Ei noista ollut hankittaessa tiedossa, kuin että apparin penkki ei liiku 🙂.
Tehoa tässä on samanverran kuin siun exässä, 279 hv, mutta samansuuruinen vääntö tulee 3000-4400 k/min kun 420:ssä se oli 3900 k/min.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja E38 »

Onnea täältäkin uudelle hankinnalle! Jos tuollasen haluaa pelastaa niin varmaa tämä malli on sellainen. :thumbup:

Itsekkin ihmetellyt monesti, että keula "taivaassa" matkaavat. Ehkä kumeilla saa stancea kohdalleen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

E38 kirjoitti: Ti 12.11.2024 11:53 Onnea täältäkin uudelle hankinnalle! Jos tuollasen haluaa pelastaa niin varmaa tämä malli on sellainen. :thumbup:

Itsekkin ihmetellyt monesti, että keula "taivaassa" matkaavat. Ehkä kumeilla saa stancea kohdalleen.
Mietin tuota, että kun nelikon omia ylätukivarsia ei enää saa (tässä toiselle puolen vaihdettu takavedon) ja takavedon varsi käy, mutta ottaa alasjoustossa kiinni jousen yläkuppiin, aiheutuuko haittaa jos vaihdan kolmosen kumit ykkösen kumeihin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1802
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tai sitten säädät peränkorkeussäätövivusta perän samalle tasolle keulan kanssa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

sompio kirjoitti: Ti 12.11.2024 14:10 Tai sitten säädät peränkorkeussäätövivusta perän samalle tasolle keulan kanssa.
Sitä ei pysty tekemään, keula on korkealla jopa mulle 😄. Parkkikantojen erilaisuus selvisi, toinen sulanut ja korvattu T10 lasikantakannalla. Mistähän tuollaisen yhden löytää, liekö joku Mersun koko vai universaali? Halkaisija n. 12,5 mm.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

6w halogeeni on orggis poltin etu parkkiin
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 989
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Tiedoksi vaan että minulla on purussa 1998 E320 4-matic 180tkm ajettu, jos tulee tarvetta noille nelivedon osille.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vaihdan taakse alkuperäiset jouset, kun siellä on nyt jotkut W203-jouset. Auto sai pisteitä 73, laskin mukaan jälkiasenteisen vetokoukun. Normaalijousituksella jousen nro on 202 324 18 04. Avantgarden jouset olisivat 210 324 34 04 . Auto on siis 4Matic Avantgarde ja keulaan tarjotaan vain yhtä jousta. Kuuluuko 4Maticiin taakse nuo 5 mm madaltavat jouset vai normaalit?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1566
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja illinois »

Kuvien perusteella etupää on liian korkealla ja takapää minusta osapuille oikein.
Näissä on yleistä että varaosaliikkeestä hakiessa tulee aina liian korkeat jouset eteen vaikka kuinka vahtaa VIN:iä. Toki jousi voi olla liki samankorkuinen, mutta jousivakio eri. Itse alkaisin etupäästä ja jos pielessä niin sitten vasta takajousien kimppuun jos tosiaan 203:n jouset olisi väärät (en tiedä onko).

Ajoltaan W210/S210 on erittäin hyvä maantiellä, ohjaus juuri sopiva. Kaupunkipyörityksessä ei ehkä niin ketterä kuin esim. S211. Rengaskoolla 225/55/16 menee sukkasillaan mutta profiili "joustaa" raskaalla autolla nopeissa mutkissa, tuolla mainitulla 225/45/17 rengastuksella tuo uraherkkyyttä hiukan ja tuota ääntä (kokeiltu on Classic S210:ssa.) Ehkä tähän löytyy joku kompromissi jos haluaa koko vaihtaa.En usko että paljoa hiljenee jos koko on tuo ja nastat on alla.
Sulaneet parkin kannat on "tyyppivika" joten en näe ongelmaa jättää se noin kuten korjattu. No toisaalta, Veholta sai parkkipolttimon kantoja vielä muutama vuosi sitten ihan varaosana.Vanhassa S 210:ssa polttoaineputki (metallinen takakelkan uumenissa alkaa lahoamaan ja vuotamaan bensaa ja ne vakio jarruputket siinä eturenkaan ja takarenkaan välissä alkaa olla lahot myös (kuskin penkin ja takarenkaan välinen alue ja erityisesti putken kiinnikkeen alle / kiinnikkeeseen jäävä osuus).Kannattaa ainakin katsoa läpi jos aikaa ja mahdollisuus.Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa jos ei ole ikinä vaihdettu. Takatukivarsia jos vaihtelee niin vaihdattaisin kerralla kaikki (mikä sitten vaatii takakelkan alaspäin saamisen/irrottamisen).
Viimeksi muokannut illinois, To 21.11.2024 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Näin se on. Tämä ilta on selvitetty, kuuluuko 4Maticiin madallusjouset vai ei. Vastaus: mielestäni ei kuulu. Käyttöohjekirjassa kohdassa auton korkeus urheilualustalla on viiva. Samoin Engelenin kirja antaa vain yhden korkeuden, kun muissa mainitaan Avantgarde-alustan korkeus erikseen. Näin ollen tilaan autoon normaalijouset taakse. Samalla tilaan myös etujouset ja ykkösen kumit, kun etujousistakaan ei ole varmuutta, mitkä siellä on.

Löysin polttimokannan Motonetista ja tuunasin paremman sävyiset parkit, aah.

Bensasuodatin ja joku putkista on vaihdettu. En tiedä tuosta rengaskoon pienentämisestä, 430:ssä on vakiona 17" - tyylijuttu vai isommat jarrut?

Vaihdoin ohjainrullan, kun se mielestäni piti ääntä. Pultin (T50) irrotusta varten täytyy löysätä hihna (E10 avain kiristinpyörän keskelle, tosi helppo löysätä) ja irrottaa tuuletin. Öljytikku kannattaa ottaa tieltä pois, ettei hantaaki katkea. Tuuletin on kiinni 36 mm akselimutterilla, ja hihnapyörästä täytyy pitää kiinni samalla. Sitä varten piti tehdä pidätinerikoistyökalu Valmet 05-srj. keulapainotelineen romusta , kun ei muuta ollut 🙂. Samalla tuli puhdistettua visko töhnästä. Leiman perusteella se oli alkuperäinen, neljännesvuosisadan ikäinen siis.
Mutterin kiristys 45 Nm, hihnapyörän 35 Nm. Loppupelissä tuntuu, että ääni vaimeni vähän, mutta saattaa tullakin kiristimen pyörästä 🙄.

Tutkin vähän ovien vaurioita. Lähes jokaisessa ovessa on yläpuolella ruostetta, pahin on oikea taka, jossa myös alalaita huono. Sen oven joutunee ehkä vaihtamaan. Muissa alalaidoissa ruoste vielä maalin alla tiivisteurassa, ei pinnalla.
Millä lailla noita yläosia on korjattu ja millä menestyksellä? Pitää laittaa huomenna kuvia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1566
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja illinois »

Omat kokemukset rajoittuu 1999 mallin ihan viimeisiin S210 ykkössarjalaiseen. Aikanaan takuuna meni oikea takaovi kokonaan vaihtoon. Muut ovat korjattiin takuuna tiivisteen alta mutta en muista enää maalattiinko koko ovi vai pelkästää tiivisteen alle jäävä kapea reuna. Veikkaan jälkimmäistä. Auton arvo nyt ei ole suuri joten koko auton maalaaminen ei ole järkevää. Jostain syystä takaluukku kestää aikaa paremmin kuin muut pinnat ja en puhu kiveniskuista vaan ihan mistä tahansa muusta pinnasta johon ei kiveniskuja ole tullut.

Pikkupaikkaaminen maalaamalla taas tuo sen ongelman että kun paikkaat yhden kohdan niin alkaa kukkimaan toisesta kohtaa jne jne. Kukkiminen voi alkaa ehjän maalin tasaiselta pinnalta (esim. kattokaiteiden kiinnityksen reunat, oven karmit, oven alareuna).

Paras ohje olisi pestä autoa usein jos suolatuilla teillä ajelee ja erityisesti (edes) reunojen huuhtelu suolassa ajon jälkeen (puskuri vs kori reunat, takarekisterinkilven yläpuoli, etupuskuri vs etulokarireunat . Ei tuota paremmaksi saa oikein halvalla millään.

Etujousikupit ovat arka paikka, mutta jos aikanaan suojattu ja massattu liitos koriin melko uuteena kotimaassa niin kestää kyllä, alatukivarsi on yleensä pehmeää peltiä + 25 vuotiaassa W210ssa. Etulokari lienee pahin paikka johtuen sisäisestä rakenteesta jolloin muta jää ns. hyllylle, moottorin edessä alapalkki on myös varma ruostekohdat, samoin pohjalevyn kiinnityskohdat joissa se pieni suorakulmainen vastin mutteriosa lyötynä sisään rakenteeseen. Meinaa myös ruoste hiipiä sisälle akkukotelon pohjasta (farmari) sekä takapuskurin "takaa" sivusta katsottuna on raakaa nähtävää (jos vetää takapuskurin pois paikoiltaan). Eberspächerin pakoputkisto kestää erittäin hyvin aikaa ainakin bensavehkeessä,lienee tuplarakenteinen pönttö.

On kyllä älyttömän tilava auto jos nykytyylin mukaan sähkömies/ LVI asentaja joutuu ajamaan priva-autolla työajoja romppeet mukana.
Varsinkin jos takapenkin istuinosat heivaa autotalliin ja selkänoja lattiaksi.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja jackie »

illinois kirjoitti: Ke 13.11.2024 22:54alatukivarsi on yleensä pehmeää peltiä + 25 vuotiaassa W210ssa
Paitsi 4maticissa :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1802
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja sompio »

"On kyllä älyttömän tilava auto jos nykytyylin mukaan sähkömies/ LVI asentaja joutuu ajamaan priva-autolla työajoja romppeet mukana.
Varsinkin jos takapenkin istuinosat heivaa autotalliin ja selkänoja lattiaksi.
S210 `R42"
Just tuosta syystä itsellä on nelimatikki väykky. Tavaratilaan mahtuu kevyesti iso pystypakastinkin ja kaikkea muuta pitkää tavaraa eikä takaluukun yläreunaa ole kallistettu eteenpäin ulkonäön vuoksi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
V-K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 19.09.2012 17:58

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja V-K »

Timo L. kirjoitti: Ke 13.11.2024 22:37 Näin se on. Tämä ilta on selvitetty, kuuluuko 4Maticiin madallusjouset vai ei. Vastaus: mielestäni ei kuulu. Käyttöohjekirjassa kohdassa auton korkeus urheilualustalla on viiva. Samoin Engelenin kirja antaa vain yhden korkeuden, kun muissa mainitaan Avantgarde-alustan korkeus erikseen. Näin ollen tilaan autoon normaalijouset taakse.
Asia olikin jo selvitetty, mutta tammikuu 2002 hinnastossa lukee Avantgarden alla näin "Tiefergelegtes Fahrzeug (außer 4MATIC)". Eli oikeaan on päädytty, myöskään "Sportfahrwerkia" ei ole voinut tilata Maticciin.

Hinnaston voi ladata tästä jos kiinnostaa, sivustolta löytää hinnastoja muihinkin vanhoihin ja uusiin autoihin. Itse ainakin tykkään niitä tutkailla. :)
https://www.auto-preisliste.de/download ... e-t-modell
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos paljon vinkistä! Suomalainen hinnasto minulla on vlta 1995, faceliftin puuttuu.
Jousijuttu tarkistettiin vielä Vehon toimesta taulukkokirjasta. Tämän auton/nelikon vetarinkulma takana on sama kuin Classicissa. Edessä korkeus on sama kuin korkean maavaran autossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ynnään tähän korjauksia ja huoltoja, mitä autoon on tehty Suomeen tuotua 27.1.2010:

1/10 kaikki ö+s, laatikon sähköpistoke, takahelat, ohjainrulla, takajarruhuolto 224786 maahantuontihuolto
10/10 takalasinnostin oik. ja etuiskarit 235000
2/11 webaston huolto, ö+s 238000
5/11 jäähdytinneste, 3x lauhduttimen tiiviste (?), hihna 242000
7/11 ö+s 244000
1/12 sulka, oikea raidepää 249450
5/12 ö+s, ilmansuodattimet, etujarrupalat 252500
12/12 ö+s, sytytystulpat, webaston huolto, kampiakselin tunnistin 260000
1/13 vasen raidepää 262100
1/13 Finikor-ruosteenestokäsittely
5/13 kaikki ö+s, ilmastointihuolto, vas. takalasinnostin 265500
11/13 ö+s, alustan ja jarrujen tarkastus 273200
9/14 ö+s, takapalat, etujarrulevyt+palat 281500
10/14 kelkan kumit, ulommat vetarin suojakumit, etujarruletkut 281800
9/15 ö+s, ilmansuodattimet 290600
2/17 oik. ylätukivarsi 302102
8/17 ö+s, ilmansuodattimet, pa-suodatin, sytytystulpat, pakoputki 304883
2/18 takajarruletkut 307033
11/19 ö+s
4/20 vesipumppu, jähdytysneste, hihna 305837
12/22 ö+s, ilmansuodattimet, pa-suodatin, jarruneste, automaatin öljyt. 324418. Havaittu vuotoa ilm. kompurasta, ei täytetty. Kampuran hihnapyörä vispaa. Oik. raidetangon sisäpää välyksellinen. Kardaanin tukilaakeri rikki. Eturenkaiden sisä/ulkolaidat halkeilleet (225/45R17). Vasen takajousi poikki.
1/23 takajouset W203 Lesjöfors 22-4256850 (!?), oik. raidetangon sisäpään vaihto, pyöränkulmat, kampiakselin/värinänvaimentimen vaihto, ohjainrulla. 324577. Havaittu vasenta taka-aurausta ei saa säädettyä, säätöpultti ja -tanko tulisi uusia.
2/23 etuparkkipolttimon kanta sulanut jakorvattu lasikannalla. 324651

327000 omistajanvaihdos

11/24 ö+s, ilmansuodattimet, termostaatti, ohjainrulla, uusi kanta vas. etuparkkiin, ovien alatiivistekourujen puhdistus ja maalaus, peilinsäätimen nupin korjaus, tummennuskalvojen poisto. 327200
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Muutama kysymys.

Minkälainen pää tässä naviantennissa kuuluisi olla, ja saako sitä erikseen?
IMG_20241119_210102_HDR.jpg
Onko tämä puhelimen antenni? Puhelin lienee jälkiasenteinen, koska en ollut löytävinäni sitä koodeista:
IMG_20241119_210155_HDR.jpg
IMG_20241119_210132_HDR.jpg
Sitten ruosteesta. Kuskin puolen alareunat oli aika helpot, kovaa peltiä kuplien alla. Raspasin tiivisteurat niin hyvin kuin pystyin koukkupäisellä meisselillä ja käsittelin asianmukaisilla aineilla. Mitenkä noita ylätiivisteuria on korjattu? Muistan kuulleeni jostain Varkaudessa kehitetystä Vehon kalvaimesta, joka helpotti työtä kovasti. Tässä autossa oikea takaovi on pahin, ruoste pukkaa maalin alla pinnalle alhaalla ja ylhäällä. Muiden ovien ylätiivisteurassa on kuvan kaltaisia rokamia.
IMG_20241114_194703.jpg
Pinnalla päin selviä tapauksia on vasemman takakaaren ja puskurin hankauma. Takalasin alareunassa on aivan pientä kuplaa. Oikealla pohjassa ainakin yksi helmamuovin kiinnike on ruostunut irti. Muuten pohja jousikuppeineen näyttää kohtuullisen ehjältä. Tunkinreiät olivat aivan puhtaat, mutta totuus paljastunee vasta kun ottaa helmamuovit ja takapuskurin irti.
IMG_20241114_195338_HDR.jpg
IMG_20241109_192806.jpg
IMG_20241109_192817.jpg
Pesin ja käsittelin nahkaverhoilun. Ovien kyynärnoja lie myös nahkaa, ainakin hoitoainetta imi kovanlaisesti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1361
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Karel »

Itse olen ovia hoitanut ohennetulla Owatrol-ruosteenestoöljyllä. Ja navin antenni on minulla saman näköisessä kunnossa. Korjaus-sarjoja on netissä paljon, tuossa yksi: https://www.ebay.de/itm/294344447575?_s ... BM5u_J5ehk
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

IMG-20241122-WA0003.jpg
Eilen tuli pakettia piirimyyjältä ja Autodocilta.

Orkkisjouset eteen ja taakse, sinkkilevyt taakse ja ykkösen kumit eteen, takatähti holkkeineen, hydrauliikan suodatin, ilmastoinnin kompura, kuivain, kytkimet ja tiivisteet. Tarvikemaski myös 😄. Tehtaalta ei enää saanutkaan konsolin ja penkin väliin tulevaa suojusta eikä kuskin penkin ulompaa muovia, saati kynnyslistoja. Näitä pitää nyt metsästää, niin saa osien puolesta auton täydelliseksi. Evo X:n sanoin ehkä tämä on osahankintojen kanssa sitä alkuhössötystä, koska autohan on täysin ajokunnossa. Jotenkin sitä ei vaan osaa antaa noiden osapuutteiden olla.

Orkkismaskin takaa löytyi alkavaa pintaruostetta, jonka rapsuttelin pois, nyt on maali kuivumassa. Tavaratilan peitteen "lukot" D-pilareissa ovat löysät, koska peite nousee yläasentoon pienestä kolauksesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aloitin ovien ylätiivisteurien ruosteiden poiston. Jostain kohti tiivisteuran laitaan tulee jäämään orkonen, koska pelti on syöpynyt pois. Ehkä tuohon ammattimies voisi hitsata uuden pätkän tiivisteuraa, mutta maksaako vaivan ja saattaisi joutua pintaakin maalaamaan. Valtaosa korjauksista tulee jäämään tiivisteen alle. Pakkelin kanssa en ala pelaamaan vaan suojaan uran niin hyvin kuin osaan. Uran sisältä ruoste lähtee aika hyvin koukkupäämeisselillä. Endoskooppi on myös suurena apuna.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja epk »

ai että tuohon olisi noverox paikallaan, harmi ettei sitä enää missään myydä jostain syystä. Laita kunnon myrkyt uraan , voi tehdä kulmaan taitetun pensselin samalla idealla mitä tuo meisseli niin pysyy pitkään ruoste poissa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No mulla on Noveroxin tapainen ruosteenmuuntoaine käytössä. Pensselinä toimii vaimolta lainattu, taitettu ripsiväriharja :-D .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kävin noukkimassa toissayönä nelikko-osiltaan täydellisen, 195 tkm ajetun E 320 4Maticin. Musta nahkasisus ja moottori ainakin joutaa myyntiin.
Keskiviikolle varattu aika jousien vaihtoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 989
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Timo L. kirjoitti: La 30.11.2024 14:32 Kävin noukkimassa toissayönä nelikko-osiltaan täydellisen, 195 tkm ajetun E 320 4Maticin. Musta nahkasisus ja moottori ainakin joutaa myyntiin.
Keskiviikolle varattu aika jousien vaihtoon.
Aika hieno, mistä löysit :angel:
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13610
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja karra »

Ville126 kirjoitti: Su 01.12.2024 23:08
Timo L. kirjoitti: La 30.11.2024 14:32 Kävin noukkimassa toissayönä nelikko-osiltaan täydellisen, 195 tkm ajetun E 320 4Maticin. Musta nahkasisus ja moottori ainakin joutaa myyntiin.
Keskiviikolle varattu aika jousien vaihtoon.
Aika hieno, mistä löysit :angel:
Niinku joku totesi, tämä haiskahtaa harrastamiselta.

Luulin että käyttöauto ... :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä, vaikkakin lyhyt video 4Maticin pyöräntuennan eroista



Benzworldissa topic W210 4Matic etuiskarin ja etujousen vaihdosta, mukana myös työohje WIS:sta:

https://www.benzworld.org/threads/so-re ... t.1781353/

Pitänee siis vaihtaa pakettina. Muuten tuo vaikuttaa vähän samalle, kuin W251 etuilmajousen vaihto, paitsi ei tarvitse pelata vaarallisten jousipuristimien kanssa, kun siinä sai Starilla paineet pois pussista :oops: . Pyörännapa oli kammettava sivuun jotta iskarin alahaarukan sai juuri liu'utettua vetarin yli. Tässä se ei lie teräsjousen takia mahdollista, vaan vetari täytyy irroittaa. Autossa on nyt kolmosen jousen yläpään kumit edessä ja takana. Näinköhän menee keula liian matalaksi, jos laittaa ykköset eteen? Kumin paksuusero on 8 mm, mutta mitä lie kaarella? Vaihtoaika huomenna.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tässäkin autossa lie väykkytyypillisesti kulunut rattiakselin läpivienti, koska moottorin ääni kuuluu jostain vasemmalta selvästi. Osaako joku sanoa, näkyykö ko. osa tässä kuvassa? Onko se tuo nro 660?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin