W123:n lämmöt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
intope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 29.12.2004 13:20

W123:n lämmöt

Viesti Kirjoittaja intope »

Auto on 240 tiisseli. :)
Kansiremontin yhteydessä vaihdettiin termostaatti, jonka jälkeen kone kävi melko kuumana = n. 100 asteisena.
Vaihdoin kylmemmän termostaatin (80-asteisen) mutta kone kävi edelleen yhtä kuumana.
Sitten otin viimeisen keinon käyttöön: termostaatti kokonaan pois. Ei meinannut lämmetä normaalilämpöön (80 astetta) tavallisessa ajossa. Mutta kun moottoritiellä paineli kymmeniä kilometrejä 120 vauhtia, alkoi lämmetä, lämmetä ja lämmetä, kunnes piti löysätä reilusti lämmön laskemiseksi. Kun lämmöt olivat laskeneet, saattoi taas ajaa 120 vautia lämmön nousematta edes 80 asteeseen.
Tämä toistui samalla tavalla paluumatkalla.
En ymmärrä, mikä on vikana? :roll:
123 240D -82
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oletko käyttänyt malliin sopivaa termostaattia? Jos, niin ovatko ne olleet alkuperäisiä? Jos vika on ollut termostaatissa, henk. koht. olen kironnut tarviketermarit ja hankkinut alkuperäisiä -> johan ovat lämmöt olleet normaalit.

Eivätkä ne ole edes kalliita, M102:een Veholta 19,40 eur ja TDT:hen 33,60 eur.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Jäähdytysjärjelmässä saattaa olla ilmaa, jos noin tekee.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Termostaattia ei saa ottaa koskaan pois :!:

Lainaus yhestä viritys kirjasta:"Termostaatin muodostaman virtausvastuksen takia vesipumppu saa suuremmilla käyntinopeuksilla moottorin vesikanaviin aikaiseksi noin 2-3bar paineen. Tällainen paine on puolestaan tärkeää siksi, että sen ansiosta jäähdytysneste puristuu tiivisti vesikanaviin, jolloin ilmataskuja ei pääse syntymään ja lämmön siirtyminen moottorista jäähdytysnesteeseen tapahtuu mahdollisimman tehokkaasti."

Ja jatkoa vapaasti lainaten:"Jos termostaatin poistaa alenee paine, syntyy ilmataskuja, moottori ylikuumenee jne."

Vaikka lämpömittari näyttäis termostaatin pois ollessa normaaleja lukemia voi neste paikallisesti kiehua esim. palotilojen ja pakoventtiilien läheisyydessä.

Ja alkuperäiseen kysymykseen vielä, ilmasitko jäähdytysjärjestelmän kunnolla?(myös lämmityslaitteen hanat auki)
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
intope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 29.12.2004 13:20

Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja intope »

En olisi uskonut, että alkuperäisosa voi olla näin selvästi parempi. Vaihdoin originaalitermostaatin ja lämpö pysyy hienosti vakaana vähän yli 80 asteessa. Kiitos vihjeestä. :lol:
123 240D -82
Vastaa Viestiin