lataako liian vähän ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

lataako liian vähän ?

Viesti Kirjoittaja mikko »

Moi

Lataako autoni liian vähän. latausjännite on noin 13.5 volttia ilman kuormaa (noin 3000rpm)

kun puhallin, takalasinlämmitin ja kaikki valot ovat päällä tippuu jännite noin 12.5 volttiin.

En omista pihtivirtamittaria niin en pysty mittaamaan latausvirtaa tarkasti, mutta ilmeisesti latausjännitekin jotain siitä kertoo.

Muistelen vain että joskus olisin kuullut että 14.2volttia olisi optimaalinen latausjännite.

Mikko
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: lataako liian vähän ?

Viesti Kirjoittaja Jack »

mikko kirjoitti:Moi

Lataako autoni liian vähän. latausjännite on noin 13.5 volttia ilman kuormaa (noin 3000rpm)

kun puhallin, takalasinlämmitin ja kaikki valot ovat päällä tippuu jännite noin 12.5 volttiin.

En omista pihtivirtamittaria niin en pysty mittaamaan latausvirtaa tarkasti, mutta ilmeisesti latausjännitekin jotain siitä kertoo.

Muistelen vain että joskus olisin kuullut että 14.2volttia olisi optimaalinen latausjännite.

Mikko
Mielestäni sen pitäisi ladata n. 13,5 volttia jo tyhjäkäynnin tuntumassa.

jännitteen ei tarvitse olla "14,2" volttia, 13,5 on riittävä jännite.
Mutta mitenkä lie amppeerien kanssa?`

laturin maadoitus esimerkiksi viallinen, kuorman kanssa ei kykene enää lataamaan riittävästi, mutta "tyhjäkäynnilla" toimii jotenkuten.

pihtimittareilla pitäisi mitata tuo, ei siihen muuten tule selvyyttä käytännössä.

terveisin
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tuo 13.5V riittää kyllä mutta sen pitäisi olla yli 13V kuormitettunakin
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mika.T kirjoitti:tuo 13.5V riittää kyllä mutta sen pitäisi olla yli 13V kuormitettunakin
Riippunee kuormasta. Jos pyydetään enempi kuin laturi tuottaa amppeereita niin laskeehan se.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laturin tehon puutetta jos lataus jännite laskee. Kyllä 55A laturin pitää antaa vähintään se 55A ennekuin jännite alkaa tippumaan. Oman 190E:n 55A laturi antoi penkissä 62A ennenkuin jännite alkoi tippumaan.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Kyllä 13,5 volttia lämmitykset ja valot päällä on liian vähän täkäläiseen talveen. Kesällä tuo toki juuri menee. Itse pistän säätimen romuiksi jos jännite ei pysy välillä 13.8 ---- 14,5 edellyttäen tietenkin että akku on ok ja jonkinlaisessa lataustilassakin.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

On noita heikosti lataavia latureita tullut vastaan. Vian voi oikastaan todeta vain mittaamalla ampeerit latauspiiristä. Mitä lähempänä jännite pysyy 14:ia, sen parempi. Heitot kumpaankin suuntaan lyhtentävät akun ikää.

Ennen suurempia tutkimuksia voisit mitata jännite-eron moottorin käydessä laturin rungon ja akun - -navan, sekä laturin + ja akun + -navan väliltä. Jännite-eroa ei saisi olla kuin 0.2V tai vähemmän. Vika lienee kuitenkin laturissa.

Laturissa voi olla vaikkapa katkos diodissa tai viallinen säädin.
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

Perttu K kirjoitti:

Laturissa voi olla vaikkapa katkos diodissa tai viallinen säädin.
Voisko tuo aiheuttaa myös seuraavanlaista vikaa: Eli just äsken imas akun tyhjäks, jonka pystyi ajossa jo päättelemään siitä ,että ABS-valo alkoi välkkymään ajon aikana. No autoon lisää virtaa ja käyntiin. Lataus olematonta pienillä kierroksilla, mutta suurilla kierroksilla lataa jonkun verran, ainakin pystyin ajaan 10km motaria huuattamalla. Latauksen toimivuuden pystyin päätteleen hälyttimestä, joka varoittaa pienellä piippauksella, kun jännite laskee alle 10 tai 11 V. Suurilla kierroksilla hälytin oli hiljaa, mutta heti taajamassa pienillä kierroksilla piippas. Eli hiilet vai diodi? Oisko ehdotuksia? Kenties joku muu vika?
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Nyrkkisääntönä sanoisin että jos latausvalo toimii normaalisti ( myös virta päällä auto sammutettuna ) on joko säädin rikki tai hihna löysällä.
Toki suuri vastus esim pahasti hapettunut akunkenkä voi tyhjentää akun, mutta silloin jännite pitäisi olla ok laturilta mitattuna.
Myös suuri kuormitus voi pudottaa jännitteen esim. dieselissä rikkinäinen hehkurele jolloin hehkut jäävät päälle jatkuvasti.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rieskale kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:

Laturissa voi olla vaikkapa katkos diodissa tai viallinen säädin.
Voisko tuo aiheuttaa myös seuraavanlaista vikaa: Eli just äsken imas akun tyhjäks, jonka pystyi ajossa jo päättelemään siitä ,että ABS-valo alkoi välkkymään ajon aikana. No autoon lisää virtaa ja käyntiin. Lataus olematonta pienillä kierroksilla, mutta suurilla kierroksilla lataa jonkun verran, ainakin pystyin ajaan 10km motaria huuattamalla. Latauksen toimivuuden pystyin päätteleen hälyttimestä, joka varoittaa pienellä piippauksella, kun jännite laskee alle 10 tai 11 V. Suurilla kierroksilla hälytin oli hiljaa, mutta heti taajamassa pienillä kierroksilla piippas. Eli hiilet vai diodi? Oisko ehdotuksia? Kenties joku muu vika?
Vaikuttaa diodi vialta. Tyhjeneekö akku jos sen lataa ja jättää auton parkkiin?

Mutta taas vastaavasti hiili vialta jos ei pura akkua parkissa.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä tuo diodilta vaikuttaisi ja kyllä ne diodit palaa yleensä poikki ja silloin eivät pura akkua
niin mainitaan vielä lataus säätimestä että siinä on kolme toimintoa
1 autossa pieni virran kulutus jolloin säädin luovuttaa pienen mangetointi virran
2 autossa suuri virran kulutus vastaavasti suuri mangetointi virta
3 jos jostain syystä lataus jännite kohoaa liian suureksi säädin oiko sulkee mangetointi käämin
(kohdat 1 ja 2 ovat kaksi toisistaan riippumattomia piiriä jos ykkös piiri on haajonnut niin päästää akun melko tyhjäksi jolloin vasta kakkos piiri puuttuu peliin pimeässä ajaessa voi joskus havaita kun valot ykskaks kirkastuvat jos piiri kaksi on rikki niin laturi ei pysty luovuttamaan suurta virta määrää

saakohan tuosta kukaan mitään selvää :idea:
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

Eli mittelöin vähän tuota akkua ja latausjännite akulta: 700rpm n.13,2V, 1000rpm n.13,3V, MUTTA >2500rpm niin alle 12V ja sitä pienempi mitä enemmän kierroksia!!! Eli just päinvastoin, mitä perstuntumalta pystyin sanomaan. Jännitteensäädin tai diodi tuntuis nyt järkevältä vaihtoehdolta???
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laturin hiilirenkaat on kuluneet epäkeskoiksi. ne "heittää" hiilet pois kehältä kun kierrokset nousee. Omassa oli sama vika ennen laturi remonttia. ei voinut yli 100km/h ajaa kun heitti lataamasta. :D
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

Kiitokset hyvästä vinkistä. Pitänee alkaa tutkimaan, jos jostain sais työkalut ja tarpeet. Ei paljoa kiinnostais tossa kerrostalon pihalla alkaa värkkään...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

Viesti Kirjoittaja mikko »

Moro

Vaihdoin tänään säätimen hiilineen ja nyt ilman kuormaa 14.2 volttia. (3000rpm)
ajovalot päällä 14 tasan.

sumarit, ajovalot,takalasinlämmitin ja puhallin päällä tippuu edelleen 12 volttiin.

Joku väitti ettei sitä latausvirtaa voisi päätellä latausjännitteestä, mutta itse olen hiukan toista mieltä. varsinkin jos akku on sama.
akussahan on jonkunlainen sisäresistanssi, ja akun napajännitteen=latausjännitteen nousu ohmin lain mukaan tarkoittaa että tämän sisäresistanssin yli kulkee suurempi virta.

säätimen vaihto on todella helppo ja halpa parkkipaikkakorjauksenakin. nysämeisseli, kaksi ruuvia auki laturin takaalta ja uusi tilalle. noin 5 min meni.


T:Mikko
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

mikko kirjoitti:Moro

Vaihdoin tänään säätimen hiilineen ja nyt ilman kuormaa 14.2 volttia. (3000rpm)
ajovalot päällä 14 tasan.

sumarit, ajovalot,takalasinlämmitin ja puhallin päällä tippuu edelleen 12 volttiin.

Joku väitti ettei sitä latausvirtaa voisi päätellä latausjännitteestä, mutta itse olen hiukan toista mieltä. varsinkin jos akku on sama.
akussahan on jonkunlainen sisäresistanssi, ja akun napajännitteen=latausjännitteen nousu ohmin lain mukaan tarkoittaa että tämän sisäresistanssin yli kulkee suurempi virta.

säätimen vaihto on todella helppo ja halpa parkkipaikkakorjauksenakin. nysämeisseli, kaksi ruuvia auki laturin takaalta ja uusi tilalle. noin 5 min meni.


T:Mikko

joo helppoa on hiilien vaihto =)

mutta jotta ei mene ihan leikkimiseksi ja nysväämiseksi tämä homma (kuten monasti menee).

jos johdot/kaapelit/akku on kunnossa, niin vaihdamme hiilet, jos ei korjaannu, vaihdamme _laturin_ uuteen. ei siinä sen kummempia.

Kalliimmaksi se tulee nysvätä liikaa ja miettiä diodisiltoja, vaikka itse työn tekisin, niin ei minulla riitä kärsivällisyys tuhlata vapaa aikaa sellaiseen :D.

tämä asenne voi tietysti johtua siitä että näitä joutuu rassaamaan veholla peukalo keskellä kämmentä.

ystävällisin terveisin ja pilke silmäkulmassa
Jaska
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kyllä latausjännitteestä voi suoraan tulkita laturin lataustehon.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

Avasin sen takakannen sieltä laturista ja ihmetykseni sain huomata, että toinen hiili oli menny johonkin huishelevettiin sieltä. Ei ihme ettei ladannut kunnolla. Vaihdoin säätimen ja hiilet kokonaan uusiin ja nyt pelaa taas niinku pitääkin 8)
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mittaa nyt ne jännitteet ja kerro täällä miltä näyttää. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"jos johdot/kaapelit/akku on kunnossa, niin vaihdamme hiilet, jos ei korjaannu, vaihdamme _laturin_ uuteen. ei siinä sen kummempia", kirjoitti Jaska.

Just niin. :D

Rieskale, oliko liukurenkaat kunnossa ? Jos ei, ei toimi kovin pitkään. :(
oulaistenliikenne.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:"jos johdot/kaapelit/akku on kunnossa, niin vaihdamme hiilet, jos ei korjaannu, vaihdamme _laturin_ uuteen. ei siinä sen kummempia", kirjoitti Jaska.

Just niin. :D
Ei ole laturissa mitään vikaa mutta ajattelin kilometrien perusteella, että olisi aika perushuollolle. Eli:

a) Puranko sieltä kaiken ja vaihdan kuluneet osat (eli hiilet) ja 'sorvaan' liukupinnat vesihiomapaperilla tjms. kuntoon.

b) Kiikutan laturin asiantuntevaan autosähkökorjaamoon

c) Haen motonetista vaihtolaitteen
motonet kirjoitti:"
V/Vito Diesel/TurboD --99 90A (ei vapaakytkintä!). . . . . 13-2199 249.00 ??? P50
...ELÄMÄ ON....

...jaa sama kysymys starttimoottorille ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jo se, että kysyit noin kertoo osaamisestasi, joten ei muuta kuin käy kimppuun ja tee se. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Niitä halvimpia latureita saa sitten ostaa liki joka vuosi, jos semmosen laittaa..
Minun mielestä luotettavampi tulee kun korjaa/huoltaa vanhan, siis jos se on pääosiltaan terve. Paras jos ostaa esim. uuden boschin tai boschin kunnostetun(nämä ei ole kovinkaan kalliita).
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

dealer kirjoitti:
Rieskale, oliko liukurenkaat kunnossa ? Jos ei, ei toimi kovin pitkään. :(
Sitäpä mietinkin tänään, että mikähän on mahdollisesti aiheuttanut hiilen irtoamisen. Eli vika on korjautunut ainakin toistaiseksi, mutta saapas nähdä toimiiko kuinka kauan. Jos vika uusintuu, niin uutta laturia kehiin.

Tällä hetkellä tyhjäkäyntijännite akulta 13,8V
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
Vastaa Viestiin