lataako liian vähän ?
lataako liian vähän ?
Moi
Lataako autoni liian vähän. latausjännite on noin 13.5 volttia ilman kuormaa (noin 3000rpm)
kun puhallin, takalasinlämmitin ja kaikki valot ovat päällä tippuu jännite noin 12.5 volttiin.
En omista pihtivirtamittaria niin en pysty mittaamaan latausvirtaa tarkasti, mutta ilmeisesti latausjännitekin jotain siitä kertoo.
Muistelen vain että joskus olisin kuullut että 14.2volttia olisi optimaalinen latausjännite.
Mikko
Lataako autoni liian vähän. latausjännite on noin 13.5 volttia ilman kuormaa (noin 3000rpm)
kun puhallin, takalasinlämmitin ja kaikki valot ovat päällä tippuu jännite noin 12.5 volttiin.
En omista pihtivirtamittaria niin en pysty mittaamaan latausvirtaa tarkasti, mutta ilmeisesti latausjännitekin jotain siitä kertoo.
Muistelen vain että joskus olisin kuullut että 14.2volttia olisi optimaalinen latausjännite.
Mikko
Re: lataako liian vähän ?
Mielestäni sen pitäisi ladata n. 13,5 volttia jo tyhjäkäynnin tuntumassa.mikko kirjoitti:Moi
Lataako autoni liian vähän. latausjännite on noin 13.5 volttia ilman kuormaa (noin 3000rpm)
kun puhallin, takalasinlämmitin ja kaikki valot ovat päällä tippuu jännite noin 12.5 volttiin.
En omista pihtivirtamittaria niin en pysty mittaamaan latausvirtaa tarkasti, mutta ilmeisesti latausjännitekin jotain siitä kertoo.
Muistelen vain että joskus olisin kuullut että 14.2volttia olisi optimaalinen latausjännite.
Mikko
jännitteen ei tarvitse olla "14,2" volttia, 13,5 on riittävä jännite.
Mutta mitenkä lie amppeerien kanssa?`
laturin maadoitus esimerkiksi viallinen, kuorman kanssa ei kykene enää lataamaan riittävästi, mutta "tyhjäkäynnilla" toimii jotenkuten.
pihtimittareilla pitäisi mitata tuo, ei siihen muuten tule selvyyttä käytännössä.
terveisin
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
On noita heikosti lataavia latureita tullut vastaan. Vian voi oikastaan todeta vain mittaamalla ampeerit latauspiiristä. Mitä lähempänä jännite pysyy 14:ia, sen parempi. Heitot kumpaankin suuntaan lyhtentävät akun ikää.
Ennen suurempia tutkimuksia voisit mitata jännite-eron moottorin käydessä laturin rungon ja akun - -navan, sekä laturin + ja akun + -navan väliltä. Jännite-eroa ei saisi olla kuin 0.2V tai vähemmän. Vika lienee kuitenkin laturissa.
Laturissa voi olla vaikkapa katkos diodissa tai viallinen säädin.
Ennen suurempia tutkimuksia voisit mitata jännite-eron moottorin käydessä laturin rungon ja akun - -navan, sekä laturin + ja akun + -navan väliltä. Jännite-eroa ei saisi olla kuin 0.2V tai vähemmän. Vika lienee kuitenkin laturissa.
Laturissa voi olla vaikkapa katkos diodissa tai viallinen säädin.
Voisko tuo aiheuttaa myös seuraavanlaista vikaa: Eli just äsken imas akun tyhjäks, jonka pystyi ajossa jo päättelemään siitä ,että ABS-valo alkoi välkkymään ajon aikana. No autoon lisää virtaa ja käyntiin. Lataus olematonta pienillä kierroksilla, mutta suurilla kierroksilla lataa jonkun verran, ainakin pystyin ajaan 10km motaria huuattamalla. Latauksen toimivuuden pystyin päätteleen hälyttimestä, joka varoittaa pienellä piippauksella, kun jännite laskee alle 10 tai 11 V. Suurilla kierroksilla hälytin oli hiljaa, mutta heti taajamassa pienillä kierroksilla piippas. Eli hiilet vai diodi? Oisko ehdotuksia? Kenties joku muu vika?Perttu K kirjoitti:
Laturissa voi olla vaikkapa katkos diodissa tai viallinen säädin.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
-300 CE-
Nyrkkisääntönä sanoisin että jos latausvalo toimii normaalisti ( myös virta päällä auto sammutettuna ) on joko säädin rikki tai hihna löysällä.
Toki suuri vastus esim pahasti hapettunut akunkenkä voi tyhjentää akun, mutta silloin jännite pitäisi olla ok laturilta mitattuna.
Myös suuri kuormitus voi pudottaa jännitteen esim. dieselissä rikkinäinen hehkurele jolloin hehkut jäävät päälle jatkuvasti.
Toki suuri vastus esim pahasti hapettunut akunkenkä voi tyhjentää akun, mutta silloin jännite pitäisi olla ok laturilta mitattuna.
Myös suuri kuormitus voi pudottaa jännitteen esim. dieselissä rikkinäinen hehkurele jolloin hehkut jäävät päälle jatkuvasti.
Vaikuttaa diodi vialta. Tyhjeneekö akku jos sen lataa ja jättää auton parkkiin?Rieskale kirjoitti:Voisko tuo aiheuttaa myös seuraavanlaista vikaa: Eli just äsken imas akun tyhjäks, jonka pystyi ajossa jo päättelemään siitä ,että ABS-valo alkoi välkkymään ajon aikana. No autoon lisää virtaa ja käyntiin. Lataus olematonta pienillä kierroksilla, mutta suurilla kierroksilla lataa jonkun verran, ainakin pystyin ajaan 10km motaria huuattamalla. Latauksen toimivuuden pystyin päätteleen hälyttimestä, joka varoittaa pienellä piippauksella, kun jännite laskee alle 10 tai 11 V. Suurilla kierroksilla hälytin oli hiljaa, mutta heti taajamassa pienillä kierroksilla piippas. Eli hiilet vai diodi? Oisko ehdotuksia? Kenties joku muu vika?Perttu K kirjoitti:
Laturissa voi olla vaikkapa katkos diodissa tai viallinen säädin.
Mutta taas vastaavasti hiili vialta jos ei pura akkua parkissa.
kyllä tuo diodilta vaikuttaisi ja kyllä ne diodit palaa yleensä poikki ja silloin eivät pura akkua
niin mainitaan vielä lataus säätimestä että siinä on kolme toimintoa
1 autossa pieni virran kulutus jolloin säädin luovuttaa pienen mangetointi virran
2 autossa suuri virran kulutus vastaavasti suuri mangetointi virta
3 jos jostain syystä lataus jännite kohoaa liian suureksi säädin oiko sulkee mangetointi käämin
(kohdat 1 ja 2 ovat kaksi toisistaan riippumattomia piiriä jos ykkös piiri on haajonnut niin päästää akun melko tyhjäksi jolloin vasta kakkos piiri puuttuu peliin pimeässä ajaessa voi joskus havaita kun valot ykskaks kirkastuvat jos piiri kaksi on rikki niin laturi ei pysty luovuttamaan suurta virta määrää
saakohan tuosta kukaan mitään selvää
niin mainitaan vielä lataus säätimestä että siinä on kolme toimintoa
1 autossa pieni virran kulutus jolloin säädin luovuttaa pienen mangetointi virran
2 autossa suuri virran kulutus vastaavasti suuri mangetointi virta
3 jos jostain syystä lataus jännite kohoaa liian suureksi säädin oiko sulkee mangetointi käämin
(kohdat 1 ja 2 ovat kaksi toisistaan riippumattomia piiriä jos ykkös piiri on haajonnut niin päästää akun melko tyhjäksi jolloin vasta kakkos piiri puuttuu peliin pimeässä ajaessa voi joskus havaita kun valot ykskaks kirkastuvat jos piiri kaksi on rikki niin laturi ei pysty luovuttamaan suurta virta määrää
saakohan tuosta kukaan mitään selvää
Eli mittelöin vähän tuota akkua ja latausjännite akulta: 700rpm n.13,2V, 1000rpm n.13,3V, MUTTA >2500rpm niin alle 12V ja sitä pienempi mitä enemmän kierroksia!!! Eli just päinvastoin, mitä perstuntumalta pystyin sanomaan. Jännitteensäädin tai diodi tuntuis nyt järkevältä vaihtoehdolta???
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
-300 CE-
Moro
Vaihdoin tänään säätimen hiilineen ja nyt ilman kuormaa 14.2 volttia. (3000rpm)
ajovalot päällä 14 tasan.
sumarit, ajovalot,takalasinlämmitin ja puhallin päällä tippuu edelleen 12 volttiin.
Joku väitti ettei sitä latausvirtaa voisi päätellä latausjännitteestä, mutta itse olen hiukan toista mieltä. varsinkin jos akku on sama.
akussahan on jonkunlainen sisäresistanssi, ja akun napajännitteen=latausjännitteen nousu ohmin lain mukaan tarkoittaa että tämän sisäresistanssin yli kulkee suurempi virta.
säätimen vaihto on todella helppo ja halpa parkkipaikkakorjauksenakin. nysämeisseli, kaksi ruuvia auki laturin takaalta ja uusi tilalle. noin 5 min meni.
T:Mikko
Vaihdoin tänään säätimen hiilineen ja nyt ilman kuormaa 14.2 volttia. (3000rpm)
ajovalot päällä 14 tasan.
sumarit, ajovalot,takalasinlämmitin ja puhallin päällä tippuu edelleen 12 volttiin.
Joku väitti ettei sitä latausvirtaa voisi päätellä latausjännitteestä, mutta itse olen hiukan toista mieltä. varsinkin jos akku on sama.
akussahan on jonkunlainen sisäresistanssi, ja akun napajännitteen=latausjännitteen nousu ohmin lain mukaan tarkoittaa että tämän sisäresistanssin yli kulkee suurempi virta.
säätimen vaihto on todella helppo ja halpa parkkipaikkakorjauksenakin. nysämeisseli, kaksi ruuvia auki laturin takaalta ja uusi tilalle. noin 5 min meni.
T:Mikko
mikko kirjoitti:Moro
Vaihdoin tänään säätimen hiilineen ja nyt ilman kuormaa 14.2 volttia. (3000rpm)
ajovalot päällä 14 tasan.
sumarit, ajovalot,takalasinlämmitin ja puhallin päällä tippuu edelleen 12 volttiin.
Joku väitti ettei sitä latausvirtaa voisi päätellä latausjännitteestä, mutta itse olen hiukan toista mieltä. varsinkin jos akku on sama.
akussahan on jonkunlainen sisäresistanssi, ja akun napajännitteen=latausjännitteen nousu ohmin lain mukaan tarkoittaa että tämän sisäresistanssin yli kulkee suurempi virta.
säätimen vaihto on todella helppo ja halpa parkkipaikkakorjauksenakin. nysämeisseli, kaksi ruuvia auki laturin takaalta ja uusi tilalle. noin 5 min meni.
T:Mikko
joo helppoa on hiilien vaihto =)
mutta jotta ei mene ihan leikkimiseksi ja nysväämiseksi tämä homma (kuten monasti menee).
jos johdot/kaapelit/akku on kunnossa, niin vaihdamme hiilet, jos ei korjaannu, vaihdamme _laturin_ uuteen. ei siinä sen kummempia.
Kalliimmaksi se tulee nysvätä liikaa ja miettiä diodisiltoja, vaikka itse työn tekisin, niin ei minulla riitä kärsivällisyys tuhlata vapaa aikaa sellaiseen .
tämä asenne voi tietysti johtua siitä että näitä joutuu rassaamaan veholla peukalo keskellä kämmentä.
ystävällisin terveisin ja pilke silmäkulmassa
Jaska
Avasin sen takakannen sieltä laturista ja ihmetykseni sain huomata, että toinen hiili oli menny johonkin huishelevettiin sieltä. Ei ihme ettei ladannut kunnolla. Vaihdoin säätimen ja hiilet kokonaan uusiin ja nyt pelaa taas niinku pitääkin
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
-300 CE-
Ei ole laturissa mitään vikaa mutta ajattelin kilometrien perusteella, että olisi aika perushuollolle. Eli:dealer kirjoitti:"jos johdot/kaapelit/akku on kunnossa, niin vaihdamme hiilet, jos ei korjaannu, vaihdamme _laturin_ uuteen. ei siinä sen kummempia", kirjoitti Jaska.
Just niin.
a) Puranko sieltä kaiken ja vaihdan kuluneet osat (eli hiilet) ja 'sorvaan' liukupinnat vesihiomapaperilla tjms. kuntoon.
b) Kiikutan laturin asiantuntevaan autosähkökorjaamoon
c) Haen motonetista vaihtolaitteen
...ELÄMÄ ON....motonet kirjoitti:"
V/Vito Diesel/TurboD --99 90A (ei vapaakytkintä!). . . . . 13-2199 249.00 ??? P50
...jaa sama kysymys starttimoottorille ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sitäpä mietinkin tänään, että mikähän on mahdollisesti aiheuttanut hiilen irtoamisen. Eli vika on korjautunut ainakin toistaiseksi, mutta saapas nähdä toimiiko kuinka kauan. Jos vika uusintuu, niin uutta laturia kehiin.dealer kirjoitti:
Rieskale, oliko liukurenkaat kunnossa ? Jos ei, ei toimi kovin pitkään.
Tällä hetkellä tyhjäkäyntijännite akulta 13,8V
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
-300 CE-