Bensa vs. Diesel kustannukset nykyään.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Bensa vs. Diesel kustannukset nykyään.

Viesti Kirjoittaja Jack »

Oletteko laskeneet mitkä ovat nykyään suhdanteet bensa/diesel autojen välillä, nykyisellä diesel verolla ja litrahinnalla.?

Eli kuinka paljon Dieselillä _pitää_ ajaa ennen kuin se lyö leiville, eli tulee halvemmaksi kuin bensa-auto (toki autoista kiinni, mutta noin keskimäärin=).?

Olisi mielenkiintoista tietää vähän suuntia, ennen taidettiin puhua että vähintään 10 000 km vuoteen (vai oliko se 20 000? ).


terveisin
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Aika merkittvä tekijä tähän laskutoimitukseen on, ajetaanko uudella, vai vanhalla autolla. Uudessa autossa ajettava kilometrimäärä on suurempi, koska pääoman korko on dieselissä suurempi, korkeammasta hankitahinnasta johtuen. Vanhassa autossa hinnoissa ei juuri ole eroa ja kulutusero on suurempi esim.(MB124/201).

Henk. koht tykkään ajaa dieselillä ihan muuten vaan, kilometrejä ei kerry mitenkään hirveästi.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

300 SE
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Sillä hintaerolla jonka olisin joutunut maksamaan väykystäni dieselmallina tuo laskuri ilmoittaa vain 'leikkauspistettä ei synny' eli olisi mennyt yli 4 vuotta meikäläisen ajomäärillä (50 000km/v) ennenkuin diesel alkaisi kannattaa.

Tietysti jos olisi ostanut 2-3 kertaa enemmin ajetun dieselin olisi sen saanut suunnilleen samaan hintaan. Mutta ei hotsittanut.
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

Viesti Kirjoittaja jaket »

e320 kirjoitti:Sillä hintaerolla jonka olisin joutunut maksamaan väykystäni dieselmallina tuo laskuri ilmoittaa vain 'leikkauspistettä ei synny' eli olisi mennyt yli 4 vuotta meikäläisen ajomäärillä (50 000km/v) ennenkuin diesel alkaisi kannattaa.

Tietysti jos olisi ostanut 2-3 kertaa enemmin ajetun dieselin olisi sen saanut suunnilleen samaan hintaan. Mutta ei hotsittanut.
Johtunee siitä että diesel-malli on hankintahinnaltaan halvempi kuin bensa.

Mercedes-Benz E 200 CDI
OVH: 55150 EUR

Mercedes-Benz E 200 Kompressor
OVH: 57550 EUR
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Totta, teoria on erikseen.

lähinnä tässä mietin että jos auton hankinta/huolto kustannuksia ei oteta huomioon, vaan lähinnä tuo vero / dieselin litra hinta.

otin tuossa kuvia w203 kompressor mersun kompressorin vaihdosta, pitää postailla jollekkin osiolle kun kerkeää kotia.

terveisin
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

No en minä mitään 200CDI:tä olisi edes uneksinut hankkivani.. Silloin kun omani ostin niin lähellekään vastaavasta dieselmallista olisi saanut maksaa 10t€ enemmän.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pussimersu 310D kuluttaa kymmenen litraa dieseliä sadalle kilometrille ja vero on vuodessa 105,12 € (10,5 € / istuinpaikka) 8)
Bensavehkeenä voisi olettaa kulutuksen pyörivän viidentoista nurkilla?

Päässä laskien tuhatkunta kilometriä pitää vuodessa ajaa niin mennään plussan puolelle ? :shock:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Joskus räknäsin erotuksen omasta autosta verrattuna vastaavan tehoiseen diesel malliin eli w124 220E vs. 300DT. Kummatkin sedaneita, 150hv .

Kuva

Kulutuslukemat on vedetty arviolta mutta keskimääräisinä lukemina meikän ajotyylillä pitänee aika hyvin paikkansa. Toi polttoaineen hintaero on kait keskimäärin aika lähellä 25 centtiä ja dieselvero ihan hatusta mutta lähellä oikeaa. Tässä tapauksessa hankintahintaa ei ole otettu huomioon, dieselimalli lienee pari tonnia kalliimpi tämän hetken markkinahinnoilla, saman verran ajettuna varsinkin. Dieselin vakuutukset on noin 7% kalliimmat. Enempää asiasta filosofoimatta huomaan jotten ainakaan ääretöntä tappiota tee bensavehkeen kanssa, varsinkin kun ajoa tulee alle 20tkm vuosi.

Jos olisin ostanut 300DT:n 3000e kalliimmalla niin vajaan kymmenen vuotta täytyisi ajella että alkaa menemään samoihin :) Mutta tässä laskemisessa ei voita kukaan mitään, näitä numeroita saa veivata loputtomiin miten kukin haluaa ja aina tulee eri summa viivan alle ;)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Taitaa se siinä 15000 km hujakoilla olla se kannattavuuden rajaviiva.
Mulla on kaksi autoa kerrallaan ajossa viidestä, ja jokaisella ehkä 10000 km vuodessa niin ei oikeen diisseli kandee. Mut olishan siinä fiilistä olla joku vanha taksi vielä tossa rivistössä.
Mutta diisselihän ei kuulu ässään eikä avoautoihin.

Pakettiauto pajero ajaa d-asian, sillä roudataan mersunosia ja hinataan naapurit ja muut ojista talvella..
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

niin..

Viesti Kirjoittaja peteracing »

onko tossa ny laskettu ett esim. 124 mese menee diisselinä melk. puolet vähemmällä aineella....
power is nothing without control...
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Ajotavallakin taitaa olla aikasmoinen vaikutus tuohon kulutukseen. Diesel sietää huomattavasti "rankempaa" polkemista ja silti kulutus ei hirvittävästi nouse. Vastaavasti taas bensiinin myllyn polkeminen näkyy aikas nopeasti.

:shock:

Mutta nuo laskelmat on vaan suuntaa antavia ja kuljettaja tietää itse sitten miten autoa tahtoo ajaa. :roll:
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: niin..

Viesti Kirjoittaja juha »

peteracing kirjoitti:onko tossa ny laskettu ett esim. 124 mese menee diisselinä melk. puolet vähemmällä aineella....
Nämä laskelmat perustuu faktaan eikä esson baarin mutujuttuun :) Mun laskelmien verrokkiautojen kaupunkikulutuksen ero on 1.9l sataselle mutta matka ajon 120kmh enää 0,5l /100km. Mutta kuten sanoin näitä voi laskea niin monella tavalla, joku saattaa hinata mersua vaikka valmetilla saadakseen keskikulutuksen alle 4l, on sitten lapsille kerrottavaa ettei tarvitse kiikkustuolissa valehdella :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Vane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 24.05.2005 10:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vane »

Oiskos ollut joskus aikaa sitten jossain töllöttimen automagazine ohjelmassa oiko ollut tv2 - puskuri niin laskivat erotusta ja saivat jotakuinkin että 30 000 km pitäisi riiseliä ulkoilluttaa ennen kuin tulee takaisin päin. Toki autot olivat suht uusia.....

8)
200T (S)/W124 -86
*********************
Interior - 071 Fabric black+anthracite
Paint - 568 signal red (T)

Options
260 elimination of model designation on rear lid
341 additional lamp
481 undershields
(541 double roller blind used as luggage and passenger guard)
605 headlamp wiper unit and license plate mounting

Oil for rear axle with limited-slip differential in canisters and trim strips on hardtop
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bensa- ja diesel 124 keskikulutuksessa on eroa varmasti ainakin se kolme litraa dieselin eduksi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

diesel/bensa

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mulla autot ollut tähän mennessä aika sopuhintaan ostettuja. Siirryin dieselauton kannattajaksi kun aikaisemmat bensa-autoni hyydyttivät kuskin hymyn kulutuksellaan ja kaiken maailman vioilla.

Kun ei ole ollut vielä mulla mitään turbodieseliä, niin on kuitenkin voima ollut hieman kateissa bensa V8:siin verrattuna, jolla alotin autoilun.

Voimaa ja tehoa kaipaisin lähinnä ohituksiin ja hinaamiseen.

Tankkaus.com:ista voi katsoa mitkä autot on ollut sen käyttäjien keskuudessa pienikulutuksisempia diesel- ja bensa-autoja.

http://www.tankkaus.com/consumption_lis ... 029ac6d4e6

Listan kärjessä olevat menopelit ei minua valitettavasti oikein iske. Omasta mielestäni asiallinen jämäkkä, mutta kohtuuhintainen menopeli voisi olla esim. turbomallin suoraruiskutteisella 4 litran kutosdieselillä oleva Toyota Landcruiser HJ-61:nen. Kuvittelisin sen menevän johonkin 10 litraan/100 km.

Nykyinen Mersun turboton w123 300 dieselini menee ehkä keskimäärin johonkin 8 litraan ja pääsee sillä pienemmälläkin, mutta kaipaisin siihen lisää voimaa ja virittäminen on hankalaa kun ei ole turboa.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Onhan siinä HJ:n pannussa löylyä kyllä, vaan ajo-ominaisuudet aivan olemattomat. Mites sitä suorilla kärrynakseleilla saiskaan.. :shock:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Re: diesel/bensa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Jori Ravantti kirjoitti:Mulla autot ollut tähän mennessä aika sopuhintaan ostettuja. Siirryin dieselauton kannattajaksi kun aikaisemmat bensa-autoni hyydyttivät kuskin hymyn kulutuksellaan ja kaiken maailman vioilla.

Kun ei ole ollut vielä mulla mitään turbodieseliä, niin on kuitenkin voima ollut hieman kateissa bensa V8:siin verrattuna, jolla alotin autoilun.

Voimaa ja tehoa kaipaisin lähinnä ohituksiin ja hinaamiseen.

Tankkaus.com:ista voi katsoa mitkä autot on ollut sen käyttäjien keskuudessa pienikulutuksisempia diesel- ja bensa-autoja.

http://www.tankkaus.com/consumption_lis ... 029ac6d4e6

Listan kärjessä olevat menopelit ei minua valitettavasti oikein iske. Omasta mielestäni asiallinen jämäkkä, mutta kohtuuhintainen menopeli voisi olla esim. turbomallin suoraruiskutteisella 4 litran kutosdieselillä oleva Toyota Landcruiser HJ-61:nen. Kuvittelisin sen menevän johonkin 10 litraan/100 km.

Nykyinen Mersun turboton w123 300 dieselini menee ehkä keskimäärin johonkin 8 litraan ja pääsee sillä pienemmälläkin, mutta kaipaisin siihen lisää voimaa ja virittäminen on hankalaa kun ei ole turboa.
Pumppu säätöihin, niin kulku paranee!
Maksimi rundeja lisää ja syöttöä isommalle!
Itellä ainakin meno kohentui selvästi pumpun säädöllä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: diesel/bensa

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Minkähän verta pumpun säädättäminen maksaa? Joskus kokeilin Toyotan 2,2:seen dieselkoneeseen ruuvata syöttöä lisää, eikä siitä ollut juurikaan hyötyä.

Ajotyylini on vieläpä sellainen, että yleensä en ihmeempiä kierrättele konetta, niin ei ole mitään hyötyä vaikka tehoa saisikin ylärekisteriin. Potkua pitäisi saada alarekisteriin ja keskikierroksille. :P

Joskus kokeilin tuollaista puhumaani HJ61:stä ja siitä jäi mieleen, että tässäpä vasta hyvä kone on. Välttämättä sen nopean ajon ajo-ominaisuudet eivät ole ihan parhaasta päästä, mutta aika vähissä tuntuu olevan nykyisin nopeat ajamiset Mersullakin. Rupeaa polttoainekin olemaan sen verta kallista, että yritän ajaa pikemminkin taloudellisuusajoa.
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Meillä käyttövoimavalinta ratkesi sillä että parvekkeella oli paffilaatikossa tiisselikäyttöinen eberi :D. Siskonperheellä se taasen ratkesi sillä että "emmää ny mitää tiisseliä osta".

No sitten mä elvistelen että meidän auto vie normaaliajossa 7.4 l / 100 km.
Siskonmies taas "yhteislähdössä" vilkuttelee takavaloja. Vain yksi asia on varmaa; edullista ei ole kummallakaan. Meni kyllä OT:ksi mutta enemmän nämä taitaa olla kuitenkin henkimaailman juttuja. Karkeita kilometriarvioita tietysti on ja ne on jo aikalailla listattukin.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

A-Mersulla alkaa kannattaa jo hyvinkin äkkiä (keskikulutus sisältäen maantietä ja kaupunkia noin 4,5 litraa / 100 km, matka-ajossa pääsee helposti alle 4 litran), näin pikaisesti kun vertaan edelliseen bensa-autooni, jonka keskikulutus MAANTIEAJOSSA 6,5 litraa / 100 km ei ollut paha sekään. Oletetaan vaikka, että dieselin vuotuinen keskihinta on 0,9 € / litra ja bensan 1,20 € / litra. En nyt muista tarkkaa A:n dieseliveron määrää, jotain 380 tais olla tjsp, mutta lasketaan 400 eurolla:

x*4,5*0,9+400=x*6,5*1,20
josta x=106,666

Eli kilometrejä tarvitsee tulla 10666, jotta olisivat yhtä kannattavia. Mun ajolukemilla sitten alkaa säästääkin rahassa semmoisen tuhat euroa vuodessa plus sitten tietysti huoltokuluissa ja siinä vitutuksessa, että saa olla pari kertaa viikossa tankilla. Eikä dieselauton arvo laske niin nopeasti, vaikka se pari tonnia bensamallia enemmän maksoikin. Kyllä se vaan pussissa tuntuu kummasti.
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Kaikki on suhteellista, juuri mietiskelen että lähtisikö Kuopiossa käymään (1000km) bensa volkkarilla vai tuolla mersulla, mersun kulutus n8-9l/100km ja volkkarissa noin 5-6l/100km-> dieselillä välittömät bensa kulut n8,5€/100km ja bensalla 6,2€/100km. Toki autoilla on ikäeroa noin 23 vuotta joten on tuota kehitystä tapahtunut :D Mersu pitää huoltaa (teoriassa) 4500km välein ja volkkarilla huollot tulevat noin 30 000km välein :arrow: kompensoi kummasti hieman arvokkaampia huoltoja. No, pääomakuluista ei lie tarvitse mainita, mersussa niitä ei juuri ole vaan parhaassa tapauksessa saattaa jopa arvo nousta toisin kuin volkkarissa, hinta tippuu muutamassa kuukaudessa mersun koko hinnan :cry:

Turbo-Dieselien voimantunne on kyllä aivan todellista, jos katsoo tehokäyrää (tai vääntökäyrää) niillä kierroslukualueilla joita normaali autoilija päivittäisessä ajossa käyttää niin TURBO-dieselit pääosin pesevät kyllä kovinakin pidettyjä ahtamattomia bensaautoja mennen tullen! Kierroslukualue vain loppuu kesken varsinkin suoraruiskutusmoottoreissa verrattuna bensa moottoreihin. Kyllä ahdettu diesel+automaatti laatikko voi olla jopa "urheilullisen tuntuinen", esim. vw 2,0tdi+DSG laatikko on melko muikea kokemus ja odottakaahan kun siitä tulee 170 hv versio niin on moni GTI tiukilla. Luonnollisesti isot koneet esim. mb v8 diesel jne kuljettavat autoa kuin autoa melko hurjasti! Ahtaminen on kuitenkin koko homman juju vai mitä super-TURBO porukka sanoo :wink:

Vanhojen imudieselien voimantunne sen sijaan voi olla harhaan johtavaa johtuen ruiskutuspumppujen toimintaperiaatteesta, vaikkei kaasua juuri painakkaan niin saattaa olla jo lähes täydet syötöt päällä mikäli kierroluku ja kaasun asento eivät vastaa toisiaan.

Itse laittaisin lyhyeen pätkäajoon bensa auton ja jos tulee paljon maantiekilometrejä niin Dieselin, jotenkin on sellainen tunne että nykyiset (ja vanhatkin) dieselkoneet ovat arempia kylmäkäynnistyksille ja pätkäajolle kuin pienet bensapirrat ja mikäli jotain tulee niin korjaaminen on kallista, maantiellähän dieseliä (siis moottoria, ei polttoainetta tankista :lol: ) ei tunnu saavan loppumaan millään 8)
300td -91, manuaali.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"...volkkarilla huollot tulevat noin 30 000km välein ..."

Kun noita longlife huoltovälejä noudattaa niin joka neljäs huolto saattaa olla "iso huolto" kun vaihdetaan turbo ja moottorin alakerta > suosittelen öljynvaihtoa 15000 km välein. :wink:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Hmmm, silloinhan ei ainakaan ohjeen mukaankaan tarvitse käyttää sika/törkeän/hirveän kallista longlife öljyäkään. Auto on siis kylläkin turboton bensa mutta silti lie huomion arvoinen pointti. Ongelmiahan on ollut lähinnä (tietääkseni) 1,8 turbossa ja siinäkin lähinnä USA:ssa ja sittenkin lukemieni tietolähteiden mukaan kyseessä on yleensä aina ollut tilanne missä ei ole käytetty suositusten mukaista öljyä ja/tai on ajettu öljynvaihtoväli reilusti pitkäksi jopa tuosta longlife välistä? Onneksi meillä tulee tuohon autoon 2-vuotta täyteen reilusti ennen kuin 30tkm joten automaattisesti joutuu huoltamaan tiheämmän. (on vaimon käytössä ja ei juuri poistu rovaniemeltä jossei sitten perjantaina lähde kuopioon)

Millaisia kokemuksia on mersun vastaavasta järjestelmästä ( noin ihan mielenkinnosta kyselen), sprinttereihinhän oli muistaakseni jossain luvattu jopa yli 50 000km vaihtoväli ja mersun standardit ainakin aikaisemmin on olleet öljyille melko väljät (joskus muistaakseni lehdistötiedotteessa mainostettu auton ensi esittelyn yhteydessä että 4-venttiili 124D moottoriin kelpaisi laadullisesti jopa muiden autojen jäteöljy?)
Viimeksi muokannut roiala, To 07.07.2005 09:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
300td -91, manuaali.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Olisko se kuitenkin näin, että diesel se tulee halvemmaksi vaikkei ajais kun kilometrin kuussa. Senverran käyttövarmempia pelejä ovat, varsinkin kun 123/124:sta puhutaan.
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Ongelmiahan on ollut lähinnä (tietääkseni) 1,8 turbossa ja siinäkin lähinnä USA:ssa ..."

Turbossa ongelma on esillä, paikat karstoittuvat ja sihti menee tukkoon > öljynkierto lakkaa > KILKS.

USA:ssa ? Ja Ylivieskassa. :D
Minäkin olen yhden muistaakseni noin 4000 € rempan tehnyt volkkariin, reilu 100000 ajettu ja 3 öljynvaihtoa takana.
Merkkihuollossa huollettu auto jota ei ollut mitenkään laiminlyöty.

Jos minulla olisi auto jossa öljynvaihtoväliksi on ilmoitettu vaikka tuo 30 tkm, olisin varmasti niin jääräpää että vaihtaisin öljyt 15 tkm välein, vaikkapa tavallista laadukasta öljyä.
Käyttökustannukset eivät "tuplaöljynvaihdolla" pahasti nouse, mutta voi säästyä paljolta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

kulutus...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

no mulla on diesel ja bensa mersu molemmat... voihan noita kulutuksia laskee ja pihistellen ajella mut tosi asia kuitenki on ett 50:llä ajaa aika paljo kauemmas ja monta työmatkaa enemmän dieselillä ku bensalla....
power is nothing without control...
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

dealer kirjoitti:Bensa- ja diesel 124 keskikulutuksessa on eroa varmasti ainakin se kolme litraa dieselin eduksi.
näin on kesällä ja sanoisin että talvella jollain viiden kilometrin työ matkalla tuplaten tuo ja se valehtelee joka väittää pääsevänsä vähemmällä itellä on piili joka menee siis pensa matka ajossa noin yheksallä litralla tänään katoin pätkä ajon keskikulutuksen tietokoneesta ja oli 14,6 pitää olla melko sankari joka 124/300d syöttää tuon määrän nakua :wink:
Vastaa Viestiin