W124 250 DT gt23vnt penkitetty

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

W124 250 DT gt23vnt penkitetty

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Nyt on vihdoin käyty rullilla.

Moottorista näyttää loppuvan kertakaikkiaan ilma 4000 kierroksen jälkeen. Pumpussa olisi vetäviä kierroksia 5500 rpm asti. Ei kun isompaa vnt-ahdinta hakuun...

Max teho 268 hp @ 4260 rpm

Max vääntömomentti 503 Nm @ 3270 rpm

Vääntö on yli 450 Nm välillä 2300-4150 rpm




Isommalla vnt-tyyppisellä turbolla saattaisi olla aika mukavat käppyrät :roll:

Auto siis W124, moottori 250 DT, ahdin GT23V, pumppu PPD, ahtopaine 1.6 bar, syötöt säädetty noin 115 ml (joka oli näille ilmamäärille yläkierroksilla ihan liikaa), välijäähdytin jätepaloista kyhätty, down pipe 3", siitä eteenpäin 2.5".


Yli 4000 kierroksen vedätyksiä täytyy välttää, pakopaineet nousevat jyrkästi.
Toisaalta rauhallinen cruisailu alemmilla kierroksilla sujuu tosi maukkaasti 8)

Tällä forumilla, oikeiden superturpojen varjossa 268 hp / 500 Nm kuulostaa tosi mopolta, mutta tuntuu tämäkin itseasiassa moneen virkeämpäänkin perusautoon verrattuna melko pirteältä :P

...vielä vähän aikaa :twisted:

Kuva
Viimeksi muokannut paloviita, Pe 05.08.2005 22:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Asialliset lukemathan nuo on. Varmasti käytännön voimaa on hyvin, kun vääntö on noin alhaalla. Onkos sulla PP:n evoluutiopumppu, vai ekaversio?
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

JP74 kirjoitti:evoluutiopumppu, vai ekaversio?
Evoluutio.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Savuttaako paljon? Pitäisi jonkun 80-90 kuutiota piisata noille tehoilla jo, joten lienee fiksuinta kääntää syöttöä kiinni ennen kuin paistat koneen hengiltä.

Voimansiirto ja koneen alakerta on kyllä aika kovilla, varsinkin jos voimaa käyttää tuolla alle 3000 kierroksen.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Hyvä peli kun vaan laittaa oikeen turbon siihen :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

hyvä että kokeillaan muutakin kuin luolamiesturboja. VNT on asiaa. voihan ne siivet kääntää valmiiksi menoasentoon jekkulangalla, jos ei halua vääntöä alakierroksille.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Olikos tuo nyt ensimmäinen superturbo+ PPD 2.5D?
Aika kivan näköset vääntökäppyrät. Varmasti mukava käyttää jopa ihan normiajossa. Varmasti pysyy konekin nipussa kun on riskiraja tiedossa, milloin loppuu ilma. Mutta eihän tuota tarvii kierrättää kun kulkee vähemmälläkin.
Hienoa työtä!
Joku mersupurkaamo??
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minä kyllä tunnen täällä kehitysalueella yhden mustan savuntekokoneen omistajan, josta tulisi onnellinen mies, jos nuo käyrät voisi vaikkapa ihan sellaisinaan siirrettäisiin ....
Vääntökäyräkin on kuin suoraan cdi-moottorista. Perskules, kun on hieno.
Eikö siinä nyt vois olla joku vika, mikä harmittaisi. :?

Moottorista taisi tulla juuri sellainen, kun halusitkin.
Herrasmiesmoottori.

No 320cdi,n ahdin nyt todistetusti riittää 260-270 tehoille.
Ilmeisesti gt2559 ~parikymmentä heppaa vielä päälle.

Toivottavasti tämä toimii nyt kannustimena toisillekin.
Esim. C-mallin, vähän uudempi 250,nen .
Eikös alkaisi olla jo aika, että joku käyttäisi sellaisen sähköohjatun rivipumpun jo "pajalla", ja sitten siihen uuden softan. Niistä voi sitten sitä liikaa vääntöä jo helposti rajoittaa. Nuilla tehoilla/väännöillä auto kyllä jo kulkee "tarpeeksi" . Ennen kaikkea on helppo ajaa ja käyttää "arkiajossa". Kilpurit erikseen. Alkaisi jo sitten ollakkin kokemuksia kaikista "yhdistelmistä".
Tietty jonkinlaista aivovauriotahan se vaatii, tai se ainakin helpottaa aloittamista.

Alussahan se leivätön lapsen käsi tietenkin vähän vaivaa, mutta oikeastaan yllättävän äkkiä siihen tottuu. :roll:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Toi mihin ahdin riittää, on vähän kaksipiippuinen juttu, esim. HX40:selläkin saa tunnetusti yli 500 hv dieselistä, mutta pieneksi se silti alkaa jäämään jo 400-450 hv tehoilla, siitä ylöspäin alkaa kompuran hyötysuhde olemaan ohi ja pakopaineetkin nousussa. Ilman tuottokin on jo hiukan liian pieni. 500 hv tehoille voisi olla suurempi ahdin jo fiksu, vaikka tuolla pienemmälläkin sinne päästäisiin.

Mielestäni ahdin "riittää" niille tehoille joilla pakopaine on maksimissaan yhtä suuri kuin ahtopaine, sen jälkeen se on liian pieni. Tehoa saa tuon jälkeenkin vielä, mutta liian suurella riskillä.

Tämä "vakioahdin riittää niille ja niille tehoille"-juttu on mielestäni lastuvirittäjien hommeli, yleisesti ottaen lastutettujen autojen pakolämpöjä ja - paineita ei kukaan vaivaudu edes seuraamaan, ollaan vaan tyytyväisiä kun teholappu näyttää hyvältä. Mielestäni hiukan kapeakatseista. Tosin hyvin näyttää koneet kestävän, aikankin ne ekat 50-100 tkm lastun jälkeen.

Huomautuksena, en tarkoita tätä millään pahalla lastuvirittelijöitä kohtaan, koitan vaan herättää huomiota siihen, että nykyään virittäminen tuntuu niin tosi helpolta, auto pajalle, syödään sämpylät kun lastu asennetaan / tehdään ja ajetaan kotiin. Mekaaniset muutokset 0. Kuitenkin jos tehonnousu on vaikka 50 %, niin ainakin minun hälytyskellot alkavat soida, harvoin (joskus kylläkin, kun tehottomampi versio on tehty vain ohjelmaa muuttamalla) ne vakio-osat on niin paljon ylimitoitettuja, että toimisivat moitteetta ja riittävästi puolet suuremmilla tehoilla.

Jokatapauksessa, VNT näyttää toimivan hyvin, onnittelut siitä että omat tavoitteet ja toiveet on mitä ilmeisemmin saavutettu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Niinhän se tietenkin on.

Pienen lisätehon saaminen on nykyään helpoa, ei siinä mitään pahaa.
Siinä ei tosiaankaan tarvita minkäänlaista tietämystä tekniikasta, tämä on kyllä koskenut itseänikin.
Ongelma mielestäni asiasta tulee sitten, kun käyttäjät vertailevat niitä "lastujaan" keskenään, ja kuinka ollakkaan, se tehokkain ja eniten vääntöjä antava koetaan "parhaaksi", edelleen koskee myös itseäni.
Tämä vertailu kun on nykyisenä nettiaikana niin tavattoman helppoa.
Se ajaa lastuttajat siihen tilanteeseen , että on pakko luvata seittämän hyvää ja kahdeksan kaunista, ammattitaidon mittariksi tulee tehon määrä. Järkipuhe ei tehoa ihmisiin, joilla ei ole alkeellisimpiakaan perustietoja moottorien toimintaperiaatteista, vaan jotka vetoavat koviin "faktoihin", numeroihin. Edelleen pätee myös minuun.


Paloviidan moottorista vielä sen verran, että mikäli max syötön määrä olisi mitoitettu vaan ~260 hv tasolle, niin tilanne pakosarjan puolella olisi huipputehojenkin kohdalla varmaan lohdullisempi. Kaikin puolin.

Ahtimen mitoitus on kompromissi. (siis minun mielestäni)
Toiset haluaa ulos maksimaalisesti tehoa. Ja käyttää sitä "aktiivisesti".
Toiset taas, että se toimii parhaiten siellä, missä normaalin käytön kierrosluvut liikkuu. Maksimirasitusta tulee heille harvoin, ja silloinkin vaan hetkittäin. Käyttömukavuus on tärkeämpää .
Mitä suurimmassa määrin, moottorin (teniikan yleensäkkin) kestävyys riippuu käyttäjästä.

Hyvä, että joku uskaltaa kokeilla jotain erinlaistakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Minultakin tähän väliin pari kommenttia:

Tavoite oli 250 hp ja 400 Nm laajalla alueella. Tavoite saavutettiin ja ylitettiinkin. Väännön vaarallisuus pienillä kierroksilla täytyy pitää mielessä, mutta uskoisin moottorin ja voimansiirron kestävän, kun vääntöä tulee "vasta" yli 2000 rpm. Vääntöhän on periaatteessa sama asia kierrosluvusta riippumatta. Tekniikkaa rasittavaksi sen tekee mäntämoottorin epätasainen pyöriminen, mikä korostuu alhaisilla kierroksilla. Viitoskoneella pahin alue tuntuu olevan 1800 rpm ja siitä alaspäin. Automaattilaatikolla ja 2-massavauhtipyörällä männän iskut kohdistuvat kiertokankiin (ja siitä eteenpäin kampiakseliin, vaihdelaatikkoon etc.) alakierroksilla teoriassa miedommin kuin kovalla vauhtipyörällä. Momentinmuunnin ja jaettu vauhtipyörä "myötäävät" pahimman kuormituspiikin aikana. Samasta syystä viimeksimainituilla esim. viitoskoneen alakierrosten vääntövärähtely ei siirry voimansiirtoon.

Tottakai olisi maukasta ottaa isommalla ahtimella tuosta se 350 hp, syöttö riittäisi. Pelkään vain, että moottorista tulisi vähemmän mukava niillä kierroksilla, kun se muuten kulkee mukavasti ja äänettömästi. En ole koskaan päässyt 400+ heppaisen Mersun kyytiin :( , joten olen jäävi arvioimaan tuntuuko kone 2500 kierroksella hengettömältä. Tai 3500 kierroksella äänekkäältä.

Saattaa olla, että joskus sorrun vaihtamaan isompaan (vnt-) ahtimeen. Nyt isompia ei ole juurikaan tyrkyllä. Mauri on aivan oikeassa ahtimen hyötysuhteesta. Ahdin ei ole "riittävä" jos kompressori putoaa kartalta. Painesuhdetta ja pakokaasujen lämpötilaa seuraamalla aiheeseen pääsee kiinni. (mielestäni maanläheisemmin kuin kompressorin käyrästöjä ihmettelemällä...)

Syötöstä sen verran, että maksimiväännön alueella moottori pystyy hyödyntämään tuon 115-120 ml melko hyvin (toki hiukan mustaakin lykkää). 4500 kierroksesta ylöspäin tilanne on huonompi, tosin moottoritiellä tuntuma on paljon parempi kuin tehokäyrä antaisi olettaa; moottori vetää kolmosella iloisesti yli 6000 rpm!

Aion silti vähentää vetäviä kierroksia. Hirvittää nykyiset ryntäyskierrokset katsastuksen savutustestissä.

Hauskaahan tää on :lol:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin