200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

tuikku kirjoitti:.
Tämä vaati nyt aikaslailla voimistelua, mutta pakko mahtua, kun on vihittykkin.
Letkujen ja putkien kanssa piti miettiä oikea järjestys.
Eikä pakoputken lähtökään ihan helppo ollut.

http://tinypic.com/view/?pic=rct441
http://tinypic.com/view/?pic=rct4pe
.
No niin...

Mitenkäs eroaa edellisestä?

Onko käyttäytymisessä tai pakopaineissa eroa?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

rullille vaan nii saahaa faktaa :)


on muuten tällee metallimiehenä pakko kommentoida noita "letkujen" kiinnityksiä, onko väliaikaiset vai miten ? koska on siihen malliin heppailtu että irtoaa ekassa kiihdytyksessä :oops:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

epk kirjoitti: on muuten tällee metallimiehenä pakko kommentoida noita "letkujen" kiinnityksiä, onko väliaikaiset vai miten ? koska on siihen malliin heppailtu että irtoaa ekassa kiihdytyksessä :oops:
Heh :lol:
Vai pisti metallimiestä silmään.
No onneksi ne jää aikas syvälle piloon.
Ei taida oikeaa rasitusta tulla noille.


Ahtimelle tulevaa ja lähtevää oljyputkea piti hiukan kaltoin kohdella.
Tarkoitin imu- ja paineputkia, sekä jäähdytysvesiletkuja.

Toiminnassa nyt jo kyllä huomaa, että aikalailla vakiota suurempi on nyt ahdistin. Eipäs enää kovin äkkinäisiä ole ahtopainemittarin liikkeet.
Mutta kyllä sen verran toimii, että olkoon nyt toistaiseksi paikoillaan.
Ei tässä ole vielä oikein kerinnyt testaamaankaan.

Kun ahtopaine ei niin herkästi nouse, niin teho pienemmillä kierroksilla on tietenkin vähentynyt.
Ei se huono ole nytkään ja sen saa varmaan paremmaksi syöttöä lisäämällä.
Todennäköisesti vieläkin saa alavääntöjä liikaakin, jos niikseen tulee.
Maksimi ahdot ei jostain syystä nouse enää, kun 1,6,teen. :?:
Ennaikoiko ahtimen softa tulevaa suurinta ahtopainetta ja aukaisee siipiä jo hiukan lisää ennakkoon, ja se nyt sitten riittääkin pitämään ahdot alakantissa täsää mopossa.
En nyt oikein tajua.
Pakopaineiden pitäisi riittää ahtojen nostoon.

Näyttää, ettei pakopaineissa vieläkään päässyt ahtojen alle koko kierrosalueella.
Pienillä kierroksilla pakopainetta edelleen hiukan ahtoja enemmän. Suunnilleen kilon kohdalla ahdot menee pakopaineitten ohi.
3000 rpm ahdot 1,6 ja pako 1,3.
Hiukan päälle neljässä tonnissa on ahtopaine ja pakopaine sama, 1,3.
4500 rpm kohdalla ahdot edelleen 1,3 ja pako 1,5.

Hiukan siis parannusta, mutta ei vieläkään niin hyvä, kun verkkainen ahtopaineen käyttäytyminen antaisi olettaa.
No tässä ahtimessa on kuitenkin nyt selvästi varaa lisätä syöttöä, sekä pitäisi nyt jaksaa pitää paineetkin siellä 1,7 ssä, kunhan sinne asti päästään.
Täytyy tässä nyt edelleen koettaa tuota hengitystä parantaa, imu- ja pakoputkistoahan tässä nyt yritetään näperrellä.

Jospas se ohjelmapuolikin sieltä mukana seuraisi.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tere! Vaihdoitko pelkän ahtimen, vai laitoitko samalla myös suuremman pakoputkiston?
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pelkkä ahdin vaan.
Täytyykin mitata tosiaan, mitä on pakoputken vastapaineelle tapahtunut.

Aiemmin mittasin uudelleen hiukan tarkemmalla mittarilla 0,3bar.

Oliskohan syöttöä vaan liian vähän, kun näyttää, ettei saa savua aikaiseksi minkään vertaa. Taitaisi tämänkokoinen ahdin jo tarvita jonkilaista pöllähystä putkenpäästä toimiakseen.
Osakaasulla nyt aikalailla mukavasti ahtopaineet nousee, mutta kun polkaisee pohjaan kaasun, niin ei tule mitään muutosta. Vähän niinkuin corollalla ajaisi, pintakaasulla kulkee kivasti, eikä kaasun polkaisu pohjaan muuta tilannetta mitenkään.
Toimii vähän liian eleettömästi.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

tuikku kirjoitti:.
Pelkkä ahdin vaan.
Täytyykin mitata tosiaan, mitä on pakoputken vastapaineelle tapahtunut.

Aiemmin mittasin uudelleen hiukan tarkemmalla mittarilla 0,3bar.

Oliskohan syöttöä vaan liian vähän, kun näyttää, ettei saa savua aikaiseksi minkään vertaa. Taitaisi tämänkokoinen ahdin jo tarvita jonkilaista pöllähystä putkenpäästä toimiakseen.
Osakaasulla nyt aikalailla mukavasti ahtopaineet nousee, mutta kun polkaisee pohjaan kaasun, niin ei tule mitään muutosta. Vähän niinkuin corollalla ajaisi, pintakaasulla kulkee kivasti, eikä kaasun polkaisu pohjaan muuta tilannetta mitenkään.
Toimii vähän liian eleettömästi.
.
Isompi ahdin ei välttämättä auta ennen kuin laitat sen putkenkin suurempaan. Tosin jos ei savua edes polkaistessa kaasu pohjaan, näyttäis ettei ohjelma anna lisää polttoainetta.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
pekkapee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 31.07.2004 18:17

Viesti Kirjoittaja pekkapee »

Kyllä tuikun kirjoituksia on ilo lukea.

Tekninen tietämykseni on kaukana Sinusta, mutta tekstistäsi on paljon tarttunut.

En tiedä mitä teet työksesi, mutta toivottavasti se liittyy autoiluun.

Itselleäni on juuri tuo 200 cdi, ja automaatilla. Vikojenkin jälkeen katson (myöskin) lasien läpi tätä mb maailmaa.

En kaipaa hirveitä tehoja, mutta ajatus on ollut pientä tehon nostoa, tuonne 220 mallin tasolle hivuttaa.

Joku kysyikin, kestääkö automaatti? Onko kokemuksia?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä se kestää, ja paljon enemmänkin.
Laitata samalla vaivalla vaan kaikki, mitä lähtee
Auto kestää sen kyllä ihan hyvin.
Kulkujakin tulee kivasti.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

tuikku kirjoitti:.
Kyllä se kestää, ja paljon enemmänkin.
Laitata samalla vaivalla vaan kaikki, mitä lähtee
Auto kestää sen kyllä ihan hyvin.
Kulkujakin tulee kivasti.
.
Aika hyvä vastaus :shock:

Oon tässä huomannut kun on meidän firmassa tehty kaikkea auton viritystä että aina sitä kaikki tarvis tehdä kerralla mutta harvoin rahapussi kestää..

Oon samaa mieltä tekee kerralla sellaisen evo1 mallin, ajelee sillä niin kauan kuin kestää ja sitten tekee uuden evo2 mallin.

Ekaan versioon vaikka suuttimet, pakosarja, turbo, pakoputki, cooleri ja säätö.
On ton jälkeen varmasti kuin uus auto
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu
Kaikki rahansahan näihin saa helpostikin menemään.

Lastutus on ihan hyvä tapa aloittaa, ja lopettaa tämä harrastus.
Ei tarvi mitään muutoksia. = tavattoman helppo.
Tehon muutos on kuitenkin jo aika reilu, kaksatasessa varsinkin.

Suutinmuutos ja ahtimen vaihto on kyllä "parempi" tapa nostaa tehoa, mutta vaatii tosiaan jo joko painetta poveen, tai mustat näpit, kustannus on väkisellä suurempi ja pitäisi loppujn lopuksi aikalailla tietääkkin jo järjestelmän toiminnasta jotain.

Tässä omia, sekä toisten toimia seuratessa tulee väkisinkin sellainen ajatus, että aika vähän loppujen lopuksi auton kestävyydellä ja teholla on mitään tekemistä toistensa kanssa.
Toisilla vaan autot kestää ja toisilla ei. ( Kuten Veskulla)
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Trompi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 17.08.2005 08:29
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trompi »

pitipä se tännekin nyt tulla kun juttu alkaa mennä kinnostavaksi.

VW:ssä ja mersuissa on samanlainen tuo MAF-anturi, ja moni on niitä Mersun versioita VAG-kulkineeseenkin laittanut, kun on halvempi.
Tuotahan voi huijata varsin helposti ja itselleni teen kevääksi ns. säädettävän MAF-käyrän, jolla voi pikkuisen rajoittaa noita vääntöjä alhaalta.
Pikkuisen jos elektroniikka taipuu, niin täältä löytyy Bosch -> Pierburg ja toisin päin, konvertterin teko ohjeet, joista voi sitten muokata säädettävän konvertterin. http://www.geocities.com/tech4tdi/
Pikkuisen kehittää pidemmälle, ja kohta on joka anturilla oma "huijaus".
Miksei voisi tehdä säädettävän käyrän myos MAP anturille. Pelkän kulmakertoimen muutos ei voi olla kovin vaikeaa, siten että lähtötaso on sama, mutta yläpäässä tulee eroa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Terve vaan Trompi !
Vielä kun löytäisit mesen pihaltasi, niin alkaispa elämä hymyilemään. :lol:

Hankaluus on siinä, ettei normaali - ilmakehän paineessa MAPin lukema ole nolla, vaan jotain muuta.

Luulin, että egr olisi huomannut tulppauksen, mutta taitaakin olla vaan volkkarivika.

Mulla ei nyt tällä ahtimella ahtopaine tavoita ohjelman pyyntiä, tai ainakin joissain tilanteissa jää siitä liikaa, tehojen putoaminen johtuukin varmaan siitä, eikä tulppauksesta.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

tuikku kirjoitti: Hankaluus on siinä, ettei normaali - ilmakehän paineessa MAPin lukema ole nolla, vaan jotain muuta.
1V +/-0,2V

Perkele. Nyt meni mapit ja mafit sekaisin. Unohtakaa koko juttu...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Trompi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 17.08.2005 08:29
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trompi »

Tällainen on Bosch MAP anturin käyttäytyminen Passatissa:

Kuva

Voihan sitä MAP:ia huijata muutenkin. Samalla tavalla kuten minä teen omassa autossani, jossa MAP on ECUn sisällä, eli pitää tehdä vuotoa neulaventtiilillä sopivasti MAP:lle menevään letkuun, jotta Ecu ohjaa ahtoja lisää.
Miksi ei MAPia voisi siirtää pois alkup. paikasta, vaikka erilliseen pieneen säiliöön/koteloon , jonne johdettaisiin paine letkulla. Jos tähän letkuun laittaisi T-haaran ja neulaventtiilin, niin siinähän olisi jo turboruuvi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Trompi kirjoitti:Voihan sitä MAP:ia huijata muutenkin. Samalla tavalla kuten minä teen omassa autossani, jossa MAP on ECUn sisällä, eli pitää tehdä vuotoa neulaventtiilillä sopivasti MAP:lle menevään letkuun, jotta Ecu ohjaa ahtoja lisää.
Miksi ei MAPia voisi siirtää pois alkup. paikasta, vaikka erilliseen pieneen säiliöön/koteloon , jonne johdettaisiin paine letkulla. Jos tähän letkuun laittaisi T-haaran ja neulaventtiilin, niin siinähän olisi jo turboruuvi.
Mikäli lukee tuon ehdotukseni tuolta aiempaa, niin se ei kelvannut näille herroille. Ei ole riittävän elegantti tapa toteuttaa Mercedekseen :lol: Nooh kunhan joku se tekee ensimmäisenä ja laittaa laput silmille niin eiköhän tuokin yleisty.

Tuntuu että volkkariharrastavat ovat noin kolme vuotta edelle mersuharrastajia näiden sähköisten kikkailujen kohdalla.

Kiitos muuten tuosta linkistä, ajattelin itse ensin käyttää oparia, mutta tuolla kytkennällähän se syntyy luotettavammin, ainakin tekstin mukaan. Tosin mielestäni kyllä opari toimii riittävän hyvin autokäytössä kun se sijoitetaan sopivaan paikkaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Petri K kirjoitti: Isompi ahdin ei välttämättä auta ennen kuin laitat sen putkenkin suurempaan. Tosin jos ei savua edes polkaistessa kaasu pohjaan, näyttäis ettei ohjelma anna lisää polttoainetta.
Näin tuo näyttää olevan.
Putki on nyt vaihdatettu kolmituumaiseksi. Kaksi vaimenninta. Normi ajossa suunnilleen vakioäänet, vedätyksessä hiukan sitten kumisee. Kait se on hyväksyttävä. Erittäin tytyväinen olen, suosittelen. Kajaanin Euromaster teki.
Nyt oikeastaan ensikerran voi sanoa, että pakopaineet on ahtojen alle.
Pienillä, alle 1bar ahdoilla tosin vielä pakopaine on 0,1-0,2bar suurempi, mutta se ei ole ahtimen vika, vaan johtuu ohjelmasta. Aikaisen heräämisen ja pakokaasujen kierrätyksen takia väännetty noin.
Nilkka suoranakin pakopaineet pysyy korkeintaan 1,2bar tasolla.
Nyt näyttäisi jo ihan hyvältä, järjestelmässä on nyt todellista virivaraakin.
Samansuuntainen, myönteinen kehitys on myös pakokaasujen lämmön suhteen.

Syötöt on nyt tosiaan "liian" pienellä.
Nyt olisi selvästi lisäysvaraa, vaikka ei edelleenkään ahtoja nostettaisi.
Hengitys on tärkeä juttu.

Ahtimen toiminta ei ole vielä aivan ongelmatonta.
Tietyssä kohden eri anturien antamat tiedot ovat varmaan boxin mielestä niin ristiriitaiset, että napsauttaa ns "vikatilan" päälle. Tarvitsee uudelleenkäynnistyksen, jonka jälkeen pelaa. Tekee tämän häirön korkeintaa yhden kerran päivässä ?????.

Tasakaasulla on ahtoja tosi vähän, olisiko jo liiankin vähän pyyntiin nähden.
Kaasupolkimen asentotunnistimen ja ruiskutetavan polttoaineen määräkin poikkeaa jo varmaan alkuperäisestä aikalailla.
Pakokaasujen kierrätyksen poistokin voi jotain osaa näytellä.
Kun auto kumminin hyvin kulkee, niin se näyttää nyt olevan käyttöjärjestelmälle liikaa joskus.
No, jospa tuo selviäisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Ihan pikku juttu vaan että oothan Tuikku kokeillu ettei vaimennetun painemittarin sisällä ole 'vastapainetta', näyttää nimittäin liian vähän silloin. Vedät siitä kuoresta kumitutin ulos niin sihahtaa jos on painetta. Itselle meinasi käydä pieni mittavirhe tuon takia, näytti vähän liian hyvältä tulokset :oops: .
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

TDIfreak kirjoitti:Ihan pikku juttu vaan että oothan Tuikku kokeillu ettei vaimennetun painemittarin sisällä ole 'vastapainetta', näyttää nimittäin liian vähän silloin. Vedät siitä kuoresta kumitutin ulos niin sihahtaa jos on painetta. Itselle meinasi käydä pieni mittavirhe tuon takia, näytti vähän liian hyvältä tulokset :oops: .
Ooppa hilijaa, pahahenki.


Kyllästyin järjestelmän kiukutteluun, joka paheni ilmojen lämmetessä.
Vaihdoin GT22,sen takaisin.

GT23,sesta jotain.
Ahdin pelaa itsessään hyvin, ja mitattujen arvojen perusteella on "juuri se oikea" tälle moottorille. Ahtopaine nousee aluksi hiukan verkkaisesti, mutta kuitenkin sen verran, että toimii ihan hyvin. Syöttöjä lisäämällä varmaan jo oikeinkin hyvin. Ahtimessa on selvästi tehonlisäysvaraa.
Pakopaineet saa oikeasti ahtojen alle ja tällä ahtimella homma pelaa varmaankin vielä 1,7bar ahdoillakin.
Ongelmaksi muodostui se, että kun ajetaan muun liikenteen mukana laillista nopeutta, on ahtopaine todella pieni, noin 0.1-0.2 bar. Tämä on boxin mielestä liian vähän kahdella suurimmalla vaihteella. Ohjelma tiputti tehot alas sellaisessa tilanteessa, kun pintakaasulla ajettiin loivaa ylämäkeä, boxi tunnisti lisääntyneen tehontarpeen, mutta pieni kaasunpainallus ei nostanut vielä ahtoja tarpeeksi, ohjelman vaatimukseen nähden -> vikatila.
Neljällä pienimmällä vaihteella tätä ongelmaa ei ole.
Näyttäisi, että suurimmilla vaihteilla tietynasteisen kaasunpainalluksen jälkeen pitäisi ahtopaineen ylittää 0.5bar.
Jos vastainen oli niin suuri, että tämä vaatimus ylittyi, ei tullut ongelmiakaan, tai jos vastaavasti ajeli lähes koko ajan niin suurella nopeudella, että ahtopainevaatimus ylittui, niin silloinkaan ei ongelmia tullut.

No. Pienemmällä ahtimella ja avarammalla pakoputkella alkaa ahtopainemittaria seuraillessa tulla mieleen tuttuja tuntemuksia lähimenneisyydestä, senverran nöyrästi näkyy viisari kaasupoljinta seurailevan ja ilman viiveitä.
Kahden ja kolmen tuhannen kierroksen välimaastossa kun kaasun polkaisee pohjaan, niin seuraa selvä "ahtopiikki", elikkäs siivet joutuu käymään aivan auki ja vielä ollaan kompurapuolella "kartalla".
Siipiä on jo jonkunverran säätöruuvilla valmiiksi aukaistu.
Kun jouduin vähän ikäänkuin palaamaan takaisinpäin, niin oli oma siipi senverran maassa, etten kehdannut mittausjuttuja enää asennella tähän ahtimeen.
Pakopainetietoa ei nyt ole.
Tuntemukset on sellaiset, että tämä GT22,nen riittää ~100hv/litra tehoon ja 1,5bar ahtopaineeseen. Silloin ei pitäisi vielä savua tulla ja siihen pitäisi päästä kyllä 1350bar järjestelmilläkin. Pakopaine jää vielä maksimissaankin alle kahden kilon ja pakolämmötkin "hyväksyttävälle" tasolle, kunhan nyt ei kokopäiväksi sen kaasupolkimen päälle hyppää.
Suurempia paineodotuksia ei tälle ahtimelle kannata asetella.
Nämä nyt käytössä olevat VNT-ahtimet on virikäyttöä ajatellen aikas surkeita.

Lisäksi vielä loppuun.
Tuo Mikan tekemä esto pakokaasujen kierrätykselle näyttää toimivan ongelmitta. Pienemmällä ahtimella on nyt kaikki "diskovalot" näytöstä sammuneet. Suosittelen, jos maailman pelastuminen ei huoleta, eikä omatunto vaivaa.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin.
Kuukauden päivät on nyt taas ajeltu pienemmällä (270cdi,n) ahtimella.
Satatuhattakin meni jo rikki.
Ihmeestihän tuo on kestänyt, heti alusta asti jonkinlaista viritelmää.
Ensimmäist 60 tuhatta monenmoista ohjelmanmuutosta.
Viimeiset 40 tuhatta on jo tekniikkankin tullut kaikenlaista päivitystä, toiset on onnistuneet, toiset ei.

Nyt on jo hiukan kokemuksia paremmin virtaavista putkista, sekä pakokaasujen kierrätyksen poistosta.

Tuntuukin ihan luonnolliselta, että kun virtaus moottori läpi paranee, niin ahtimenkin täytyy suurentua.

Nyt on tilanne seuraavanlainen:
2000- 3000rpm välillä tulee selvä ahtopiikki, ilma kulkee moottorin läpi nyt niin hyvin, että ahdinkin toimii kevyesti.

Talvipensalla se ahtopainepiikki vielä pysyi juuri ja juuri aisoissa.
Mutta nyt kesäpensalla nousee piikki yli kahden kilonkin, jos oikein asiaan haluaa panostaa. Mapin lukualue kun loppuu siihen 1,85 bar, niin muutaman sekunnin ylityksen jälkeen tietenkin seuraa vikatila.
Sopivan pienillä kierroksilla ja sopivan suurilla syötöillä kykenee kompurasiipi siis tuottamaan "ylipainettakin". Kierrosten noustessa ja ilmamäärän lisääntyessä siten siiven tuotto ei enää riitä ja (paine)tilanne rauhoittuu "väkisellä".

Pakoputken suurentaminen on mieleenkiintoinen juttu.
Miten parempi voi ollakkin huonompi.
Kun vielä imupuoleltakin on esteitä poistettu, niin ahdin onkin käymässä pieneksi.
Lähes vakioputkistolla pelasi sama ahdin hienosti.
Samoilla tehoilla.
Nyt on tosin tilanne sillalailla erinlainen verrattuna entiseen, että todellinen moottorin läpi kulkeva ilmamäärä on väkisellä suurentunut, kun ei näytä saavan aikaiseksi minkäänlaista savun pöllähdystäkään, jonka peilistä huomaisi.

Tämä mesen käyttämä painetietoon perustuva syötönsäätö aiheuttaa siis omat kommervenkkinsä.
Kun alkuperäiseen ohjelmaan on kirjoitettu tietty ahtopaineen ylityksen salliminen, sen VNT- ahtimen toimintaperiaatteen mukaisesti, niin tämä voi käytännössä aiheuttaakkin tilanteen, ettei järjestelmällä ole oikein hampaita puuttua tilanteeseen, jossa ahtopainepiikistä on muodostumassa liiankin korkea.
Seuraa "hätäratkaisu", eli vikatila.

Nyt tuntuu siltä, ettei vakiopakoputkistot olekkaan ihan sattumalta mitoitettu ihan "justiinsa".
Kun pakoputki jo alunperin suunitellaan "sopivan" ahtaaksi, niin ahdin ei pääse edes tekemään kovin kummoista ahtopainepiikkiä, kun lisääntynyt pakoputkiston vastapaine toimii ikäänkuin pakokaasujarruna, estäen näin sen syntymistä.
Kompurapuoli siis paimennetaan takaisin ruotuun tekemällä pakosiiven "olosuhteet "sopivan" huonoiksi.

Hmm, kovin tuntuu nyt teoreettiseksi menevän.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Eiköhän nyt ole sitten aika laittaa se oikea ahdistin sinne paikalleen ja käydä tuolla Karalan pajalla säätämässä sitä ohjlemaa ;) Tuollahan särkee vaan koneet kun piikittää nuin kovasti.
diipa daapa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

:roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^^Kaikki ulos vaan 200:sesta... :twisted:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jokohan kohta alkaa mopo keulimaan. :lol:
Maailman ensimmäinen ja ainut Veskuboxi.
Ja toimiikin.
Jokohan nyt nousisi paine muuallakin, kun otsasuonissa.
On se ainakin migreenilääkepurkkiin pakattu.
"Plug and play"

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Jokos on veskuboksista tyypit otettu?
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei ole vielä.

Sopiva päivä on vielä hakusessa, toivottavasti ihan pikapuoliin.
Jos ei parin, kolmen viikon sisään, niin sitten kyllä jää Mikan kesäloman yli, elokuulle.
Työ nyt häiritsee harrastamista.

Ahdot näyttäisi nousevan juuri sopivasti.
Boxissa on kaksi asetusta ~1,5bar ahdot ja hiukan alle 1,7bar ahdot.
Kierroslukualuueen loppuun asti.
Kun vakioahdoista (~1,3bar) lähdetään huijaamaan.
Pienemmät ahdot GT22,lle.
Suuremmat GT23,lle.

Ensin ajattelin käydä ensimmäisen leimankin hakemassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Nokiarvo oli erinomainen, vieläpä kymmenkertainenkin arvo olisi mennyt läpi.
Päästötesti on kyllä nykyisellään näille uudemmille vähän turha.
Ei kyllä vastaa tarkoitustaan.

Uutta ohjelmaa odotellessa olen ainakin yrittänyt parantaa moottorin hengitystä.
Tässä yksi homma.
Kuva Kuva

Ja
Kuva Kuva

Isomman ahtimen mukanaan tuomia ääniäkin olen saanut jo aikalailla poikkeen.
Näkyy olevan, että jos haluaa, että joku homma tulee tehtyä kunnolla, niin sen joutuu kyllä useampaan kertaan tekemään.
Tai sitten minä olen vaan niin kädetön.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Ihanko raakasti raapaisit kaikki kanavan puolelle ulottuvat yhdistetyn pakokaasun ja kampikammion huohotusöljyn sekoittajan värkit kankaalle. Onko jo kokemuksia tuosta amputaatiosta :roll: .
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuo on se osa, josta kierrätystavara tulee puhtaan ilman sekaan.
On nyt totaalisesti pois pelistä.
Huohotusöljyt tulee vielä moottoriin.
Niille kun pitäisi sitten laitella jonkinlainen astia.
Haluan kuitenkin pitää jostain syystä moottoritilan täysin alkuperäisen näköisenä.
Kun moottorin sisälle tulee alipaine, niin siitäkin on jotain etua.

Muutaman sadan kilometrin kokemuksella.
On siitä jotain etua.
Mitattua tietoa ei valitettavasti ole, kun nyt töissä on niin kiirettä, että väliajat menee ihan nukkuessa.
Olisi ollut mielenkiintoista piirrättää käyrää ahtopaineen ja kierrosluvun suhteesta enennen ja jälkeen muutoksen.

Imuäänet pieneni.
Ahdot nousee hiukan paremmin, vaikka sitä ei mittarista huomaa, koska taas on se tilanne, että ahtopaineherjat on loppuneet.
Tämä tilanne on ollut jo niin monesti aikaisemminkin, ettei siitä nyt enää jaksa ilakoida. Seuraava muutos saattaa tuoda ne takaisin. Ihan siinä huulella pyöritään. Alakierrosten syötönlisäyksellä siitä päästään toivottavasti lopullisesti eroon.

Nämä vikatilat ja niistä tulevat herjat on kyllä yhtä helvettiä.
Olen yrittänyt useita kertoja aina peräkkäin saada kunnolla vikatilaan, että tulisi joku kunnollinen vikailmoitus, johon sitten pääsisi kiinni, mutta ei.
Aina vaan joku epämääräinen herja liian pienestä ahtopaineesta.
Josta siitäkään ei jää mitään jäljelle, enää toisen startin jälkeen.

Olisi mukava tietää, että minkä antureiden tiedon perusteella ohjelma todella päättelee jotain olevan pielessä ja mitkä ovat raja- arvot.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tuikun kokemukset muistuttavat hyvin läheltä tee-se-itse kaiutinrakentajan kokemaa kurimusta. Kokeilua, rakentamista, mittausta ja aina säädetään lisää kun ei olla tyytyväisiä.

Kuulostaa tosi mielenkiintoiselta, kunhan kurimus ei vie mukanaan sillä seurauksella että homma saa negatiivisen maun.

Kieltämättä itsekin seuraan mielenkiinnolla kun haussa olisi cdi-koneinen kulkuneuvo seuraavaksi. :roll:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuossa on nyt graafisesti esitettynä se, miksi Veskuboxia tarvitaan.
Näillä syötöillä, joiden alkupäätä on nyt vielä voimakkaasti rajoitettu, saavutetaan 1,6bar ahdot 3000rpm.
Jonkun insinöörin neronleimauksesta johtuen 3300rpm kohdalla ohjelma alkaakin rajoittamaan max ahtoja, ja pienentää syöttöä.
Jos max ahtopaine pidetään max 1,3bar tasolla (=vakiotaso), ei tätä ilmiötä tule.
Kun Veskuboxi on kytkettynä, näkee ecu ahtopaineen tason 1,3bar, kun todellinen ahtopaine on joko 1,5bar, tai 1,7bar.

Voimantunnetta alkaa tulla kun ahdot on 0,5bar.
Max syöttötaso saavutetaan, kun ahdot on 1,3bar.
Ahdinta saadaan vielä nykyistä paremmin (aikaisemmin) heräilemään lisäämällä syötettävän polttoaineen määrää suhteessa ilmamäärään pienemmillä kierroksilla.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin