onko refleksiputken paikalla väliä?
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
onko refleksiputken paikalla väliä?
12" subelle koteloo (refleksi) rakantamassa. ja siinä vaiheessa homma, että pitäisi refleksiputkelle reikä porata.. paikalla väliä?
On sillä väliä, muistaakseni niin se tulisi asentaa, ettei elementti siitä suoraan näy. Tulisi jäädä myös hieman tilaa sille putkelle siellä kotelon sisällä, olikos se 5-10cm. Vaiheistuksen voi pilata, jos putken asentaa samaan suuntaan kuin kalvon, se tulee vastakkais vaiheiseksi ja vastakkaisvaiheiset äänethän pyrkivät kumoamaan toisiaan. Korjatkaa jos muistin väärin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
Semmosta tietoa on kuultu että putki ei saisi olla kovin lähellä kotelon seinää pituussuunnassaan ja että putken sisäpään ja vastakkaisen seinämän väliin tulisi jäädä min. putken halkaisijan mitta. Toivottavasti kukaan ei ymmärtäny
Pyöristämättömästä putkesta on sen verran kokemusta että kyllähän siitä puhallusääntä tulee jos pistää "ilman liikkumaan". Riippuen tietysti elementin/putken koosta.
Pyöristämättömästä putkesta on sen verran kokemusta että kyllähän siitä puhallusääntä tulee jos pistää "ilman liikkumaan". Riippuen tietysti elementin/putken koosta.
Mulla oli 45L / 25hz viritetyssä kotelossa 8cm halkaisijaltaan oleva putki, ei ollut pyöristettyjä päitä. Elementtinä oli Peerlessin 12" XLS.. Kyllähän ne puhallus äänet vaan kuulu! Subbari oli kotiteatteri laitteistossa.
-Jukka
-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Refleksiputkesta tulevan äänen vaiheisuus ei riipu putken suuntauksesta. Putken toiminta ei myöskään häiriinny siitä jos putken läpi näkee elementin jos kyseessä on subbari. Basso-keskiäänisellä siitä saattaisi olla haittaa koska putken läpi pääsisi vuotamaan myös korkeita taajuuksia.
Yllä mainittiin aivan oikein että putken päähän on jäätävä vähintään säteen verran vapaata ilmatilaa (siis vapaata, ei villaakaan välissä) muuten tehollinen pinta-ala pienenee. Puhallusäänet ja tarvittava putken paksuus riippuu sekä putken pituudesta että tarvittavasta äänenpaineesta. Periaatteena mitä pidempi putki / matalampi viritystaajuus, sen isompi pinta-ala tarvitaan. Kun ilmamassan nopeus ylittää 15m/s putkessa, siitä alkaa kuulua puhaltavaa ääntä. Päiden pyöristys mahdollistaa noin 10% pienemmän putken käytön samalla äänenpaineella ilman puhallusääniä.
Yllä mainittiin aivan oikein että putken päähän on jäätävä vähintään säteen verran vapaata ilmatilaa (siis vapaata, ei villaakaan välissä) muuten tehollinen pinta-ala pienenee. Puhallusäänet ja tarvittava putken paksuus riippuu sekä putken pituudesta että tarvittavasta äänenpaineesta. Periaatteena mitä pidempi putki / matalampi viritystaajuus, sen isompi pinta-ala tarvitaan. Kun ilmamassan nopeus ylittää 15m/s putkessa, siitä alkaa kuulua puhaltavaa ääntä. Päiden pyöristys mahdollistaa noin 10% pienemmän putken käytön samalla äänenpaineella ilman puhallusääniä.
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
putki
Kerran oli vanhassa hifi-klubi lehdessä ,että tuo pyöristetty refleksiputki(molemmat päät pyöristetty) vaikuttaa 1-3db????
Ei ole kyllä hinnalla pilattu vaikka sellaisen investoi.
Mutta on kyllä tullut käytettyä tuollaista tavallista viemäriputkeakin.
Enkä varmaan ole ainoa?
Ei ole kyllä hinnalla pilattu vaikka sellaisen investoi.
Mutta on kyllä tullut käytettyä tuollaista tavallista viemäriputkeakin.
Enkä varmaan ole ainoa?
edesmennyt
W201
W201
Vaikuttaa mihin? Pyöristykset eivät tuo lisää herkkyyttä tai tehonkestoa. Pyöristys tarkoittaa vain sitä että voit käyttää noin 10% pienempää halkaisijaa refleksiputkessa ilman häiriöääniä tietyllä äänenvoimakkuudella.Kerran oli vanhassa hifi-klubi lehdessä ,että tuo pyöristetty refleksiputki(molemmat päät pyöristetty) vaikuttaa 1-3db????
Kunhan se elementti ei näy putkesta ja elementti ja putki eivät aiheuta sitä että elementti ja putki ovat vastakkaisvaiheessa toisiinsa nähden (tietyllä taajuudella ääni katoaa, tms). Itse olen sijoittanut putken elementin kartioon nähden 90 asteen kulmaan kotelon sivulle tai päälle.
Tai sitten voi laittaa kuten yllä olevassa luonnoksessa on esitetty.
Tai sitten voi laittaa kuten yllä olevassa luonnoksessa on esitetty.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
[quote="e320"][quote]Kerran oli vanhassa hifi-klubi lehdessä ,että tuo pyöristetty refleksiputki(molemmat päät pyöristetty) vaikuttaa 1-3db???? [/quote]
Vaikuttaa mihin? Pyöristykset eivät tuo lisää herkkyyttä tai tehonkestoa. Pyöristys tarkoittaa vain sitä että voit käyttää noin 10% pienempää halkaisijaa refleksiputkessa ilman häiriöääniä tietyllä äänenvoimakkuudella.[/quote]
Äänenpainepuolella pyöristyksiä suositaan juuri sen takia että tulee enemmän lukua tauluun , voi hyvinkin vaikuttaa ton 2-3dB tietyillä koteloilla.. Jos ei hanno ostaa pyöristyksiä , ne voi tehdä itsekkin viemäriputkeen . Sopivaa vastakappaletta vasten painamalla ja kuumailmapuhaltimella. Tosin näin on suotavaa, että putki on laitettu etulevyyn valmiiksi ja etulevy irrallaan pyöristää, näin ei tule edes "rappuja" putkeen.
Vaikuttaa mihin? Pyöristykset eivät tuo lisää herkkyyttä tai tehonkestoa. Pyöristys tarkoittaa vain sitä että voit käyttää noin 10% pienempää halkaisijaa refleksiputkessa ilman häiriöääniä tietyllä äänenvoimakkuudella.[/quote]
Äänenpainepuolella pyöristyksiä suositaan juuri sen takia että tulee enemmän lukua tauluun , voi hyvinkin vaikuttaa ton 2-3dB tietyillä koteloilla.. Jos ei hanno ostaa pyöristyksiä , ne voi tehdä itsekkin viemäriputkeen . Sopivaa vastakappaletta vasten painamalla ja kuumailmapuhaltimella. Tosin näin on suotavaa, että putki on laitettu etulevyyn valmiiksi ja etulevy irrallaan pyöristää, näin ei tule edes "rappuja" putkeen.
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
Refleksi putki w201:sen hattuhyllyyn?
eli kysymys olis että uskaltaako hattuhyllyyn tehdä refleksiputkelle reiän tai vaikka 2 reikää? ajattelin että eikös se ole kantava pelli mikä sielä on?
190D 2.5turbo -88
Re: Refleksi putki w201:sen hattuhyllyyn?
Mabezki kirjoitti:eli kysymys olis että uskaltaako hattuhyllyyn tehdä refleksiputkelle reiän tai vaikka 2 reikää? ajattelin että eikös se ole kantava pelli mikä sielä on?
itellä ei ainakaan minkäänlaisia ongelmia ilmennyt vaikka reijät tehtynä,
tos meinattiin kaverin kans et pitäis kokeilla ottaa tankki pois ja tehdä sinne konttiin takaosiin sivuille tankki n.40l ,et kuinka pirusti se vaikuttaa,
ite mitä oon juttua kuullu noist putki hommista niin kaikki on meinannu et putki ja elementti samaan suuntaa,,osa on tietty tehnyt neliskanttisia "putkeja" vanerista ensiapu laukun tilalle,kotelo oikeen kokonen niin kylläpä puhisee,
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: To 28.06.2007 15:42
Jos kyseessä on joku väsyny jensseni niin ei varmaan ole väliä pyöristyksillä. Mutta esimerkiks SPL Dynamicsin pro-sarjan 15" subbaria kun käyttää niin 110mm putki ei riitä ilman pyöristyksiä, suhina on melkoinen matalilla taajuuksilla. Ja nimenomaan siks kun kyseinen elementti toistaa matalat taajuudet. Putken paikan sijasta kiinnittäisin enemmän huomiota kotelon viritystaajuuteen, se muuttuu melko nopsaan jos tiedossa ei ole tarkkoja tietoja kotelon tilavuudesta, putken halkaisijasta sekä pituudesta.
Jos omistaa vähänkin työkaluja niin sen pyöristyksen voi tehdä itse eikä tarvi biiltheemasta hakea. Itse sorvasin puusta sopivan muotin putkelle, lämmitin putkenpään kaasupillillä ja painoin muottiin, putkenpää leveni oikein mukavasti ja lopputulos oli yhtä hyvä kuin kaupasta olisi ostanut.
Jos omistaa vähänkin työkaluja niin sen pyöristyksen voi tehdä itse eikä tarvi biiltheemasta hakea. Itse sorvasin puusta sopivan muotin putkelle, lämmitin putkenpään kaasupillillä ja painoin muottiin, putkenpää leveni oikein mukavasti ja lopputulos oli yhtä hyvä kuin kaupasta olisi ostanut.
Olikohan muutenkin pikkusen liian pieni putken halkaisija pitkä iskuiselle 12" XLS:llejuku_h kirjoitti:Mulla oli 45L / 25hz viritetyssä kotelossa 8cm halkaisijaltaan oleva putki, ei ollut pyöristettyjä päitä. Elementtinä oli Peerlessin 12" XLS.. Kyllähän ne puhallus äänet vaan kuulu! Subbari oli kotiteatteri laitteistossa.
-Jukka
Putki oli vielä varmaan aika pitkäkin?
Nyrkkisääntönä pidetään yleensä:
10" elementti 3" putki.
12" elementti 4" putki.
15" elementti 6" putki.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Haisuli kirjoitti:Kunhan se elementti ei näy putkesta ja elementti ja putki eivät aiheuta sitä että elementti ja putki ovat vastakkaisvaiheessa toisiinsa nähden (tietyllä taajuudella ääni katoaa, tms). Itse olen sijoittanut putken elementin kartioon nähden 90 asteen kulmaan kotelon sivulle tai päälle.
Tai sitten voi laittaa kuten yllä olevassa luonnoksessa on esitetty.
Olen kyllä itse saanut sellaisen käsityksen, että paras mahdollinen paikka olisi samalla seinällä elementin kanssa.. Ei ne ääniaallot toisiaan kumoa koska sehän idea refleksiputkella on että elementin takaa muodostuvilla ääniaalloilla kestää kauemmin saavuttaa ns ilmatila(kontti tai matkustamo). Jos refleksikotelon tekee elementin valmistajan ohjeiden mukaan on todella epätodennäköistä, että niin pahasti epäonnistuisi että tietyillä taajuuksilla ääni häviäisi.
http://www.audiosavo.fi/index.php4?id=submitoitus siitä voitte laskea koteloita ja refleksi putkia... ja refleksiputkessa tulisi aina olla aeroport päät eli ns ulospäin pyöristetyt
Aeroport:
- Ei turbulensseja putken suilla
- Helpompi ilman virtaus putken läpi
- Ei puhallus ääniä
- Paljon puhtaampi ääni
- Pienempi särö
- Suurempi äänenpaine
Tavalline putki:
- Turbulensseja putken suilla
- Puhallus ääniä
- Suurempi särö
- Pienempi äänenpaine
Aeroport:
- Ei turbulensseja putken suilla
- Helpompi ilman virtaus putken läpi
- Ei puhallus ääniä
- Paljon puhtaampi ääni
- Pienempi särö
- Suurempi äänenpaine
Tavalline putki:
- Turbulensseja putken suilla
- Puhallus ääniä
- Suurempi särö
- Pienempi äänenpaine
[url=http://tiku.kuvat.fi/kuvat/Autot/C180%20Sport/]C180 Sport[/url]
BassBox Pro 6 laskee elementin mukaan parhaan mahdollisen kotelon, antaa mitat kotelolle, refleksiputkelle, ym...
http://www.uploadfile.org/download.php? ... mOGtOWxBK4
http://www.uploadfile.org/download.php? ... mOGtOWxBK4
MB W210 300TD -98 Avantgarde