onko refleksiputken paikalla väliä?

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

onko refleksiputken paikalla väliä?

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

12" subelle koteloo (refleksi) rakantamassa. ja siinä vaiheessa homma, että pitäisi refleksiputkelle reikä porata.. paikalla väliä?
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

On sillä väliä, muistaakseni niin se tulisi asentaa, ettei elementti siitä suoraan näy. Tulisi jäädä myös hieman tilaa sille putkelle siellä kotelon sisällä, olikos se 5-10cm. Vaiheistuksen voi pilata, jos putken asentaa samaan suuntaan kuin kalvon, se tulee vastakkais vaiheiseksi ja vastakkaisvaiheiset äänethän pyrkivät kumoamaan toisiaan. Korjatkaa jos muistin väärin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

elikkä kun asennan 12" elementin 50cm leveen kotelon melkein reunaan, niin putkelle hyvä paikka olisi pystysuoraan kotelon toisessa reunassa...

[o I] <--- luonnos :lol: :lol: :lol: :lol: 8) :) :? :P
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

tähän samaan kysyn että liekkö sillä putken pyöristyksellä kovin hirvittävää väliä puhallus ääniä silmällä pitäen?`ei näet ole tuosta refleksistä niin kokemuksia vielä. joissain tapauksissa sillä ei ole mitn väliä.. mitä olen kuullut
2.3 l
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

Semmosta tietoa on kuultu että putki ei saisi olla kovin lähellä kotelon seinää pituussuunnassaan ja että putken sisäpään ja vastakkaisen seinämän väliin tulisi jäädä min. putken halkaisijan mitta. Toivottavasti kukaan ei ymmärtäny :?

Pyöristämättömästä putkesta on sen verran kokemusta että kyllähän siitä puhallusääntä tulee jos pistää "ilman liikkumaan". Riippuen tietysti elementin/putken koosta.
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

Kyllä se pyöristetty putki on parempi, eihän sellaisia muuten myytäisi. Se on sitten toinen juttu kuka sen eron kuulee. :) Silti suosittelisin pyöristettyä.
MB 190E 2.3 -92
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Itellä ollut 10,3 ja 13 cm putkea, ei ole äännelly. 8cm tai pienempi voi ruveta ääntelemään kuultavasti.
Pyöristykset on jees, vähentävät turbulenttista virtausta, pääsee ilma virtaamaan laminaarisesti.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja juku_h »

Mulla oli 45L / 25hz viritetyssä kotelossa 8cm halkaisijaltaan oleva putki, ei ollut pyöristettyjä päitä. Elementtinä oli Peerlessin 12" XLS.. Kyllähän ne puhallus äänet vaan kuulu! Subbari oli kotiteatteri laitteistossa.
-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Refleksiputkesta tulevan äänen vaiheisuus ei riipu putken suuntauksesta. Putken toiminta ei myöskään häiriinny siitä jos putken läpi näkee elementin jos kyseessä on subbari. Basso-keskiäänisellä siitä saattaisi olla haittaa koska putken läpi pääsisi vuotamaan myös korkeita taajuuksia.

Yllä mainittiin aivan oikein että putken päähän on jäätävä vähintään säteen verran vapaata ilmatilaa (siis vapaata, ei villaakaan välissä) muuten tehollinen pinta-ala pienenee. Puhallusäänet ja tarvittava putken paksuus riippuu sekä putken pituudesta että tarvittavasta äänenpaineesta. Periaatteena mitä pidempi putki / matalampi viritystaajuus, sen isompi pinta-ala tarvitaan. Kun ilmamassan nopeus ylittää 15m/s putkessa, siitä alkaa kuulua puhaltavaa ääntä. Päiden pyöristys mahdollistaa noin 10% pienemmän putken käytön samalla äänenpaineella ilman puhallusääniä.
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

Nyt muistankin miksi suosin suljettuja koteloja..On aika mielen kiintoista lukemista tämä keskustelu.. :shock:
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

tdt300 kirjoitti:Nyt muistankin miksi suosin suljettuja koteloja..On aika mielen kiintoista lukemista tämä keskustelu.. :shock:
ehkä muissa suljettu on parempikin, mutta mb:ssä kun on toi hattuhylly peltinen ja bensa tankki takapenkkien takana, niin parempi ratkasu reflari kun suljettu mb:ssä..
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

MasaMbW124 kirjoitti:ehkä muissa suljettu on parempikin, mutta mb:ssä kun on toi hattuhylly peltinen ja bensa tankki takapenkkien takana, niin parempi ratkasu reflari kun suljettu mb:ssä..
Voisin väittää muuta...
w201 190D
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

putki

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Kerran oli vanhassa hifi-klubi lehdessä ,että tuo pyöristetty refleksiputki(molemmat päät pyöristetty) vaikuttaa 1-3db????
Ei ole kyllä hinnalla pilattu vaikka sellaisen investoi.

Mutta on kyllä tullut käytettyä tuollaista tavallista viemäriputkeakin. :P
Enkä varmaan ole ainoa?
edesmennyt
W201
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

ehkä muissa suljettu on parempikin, mutta mb:ssä kun on toi hattuhylly peltinen ja bensa tankki takapenkkien takana, niin parempi ratkasu reflari kun suljettu mb:ssä..[/quote]

putket hattuhyllyn läpi.ei se sitä pönttöä määrää vaikka onkin sedani.velipojalle tehtiin umpipönttö ja hyvin soi. :wink:
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kerran oli vanhassa hifi-klubi lehdessä ,että tuo pyöristetty refleksiputki(molemmat päät pyöristetty) vaikuttaa 1-3db????
Vaikuttaa mihin? Pyöristykset eivät tuo lisää herkkyyttä tai tehonkestoa. Pyöristys tarkoittaa vain sitä että voit käyttää noin 10% pienempää halkaisijaa refleksiputkessa ilman häiriöääniä tietyllä äänenvoimakkuudella.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

MasaMbW124 kirjoitti:elikkä kun asennan 12" elementin 50cm leveen kotelon melkein reunaan, niin putkelle hyvä paikka olisi pystysuoraan kotelon toisessa reunassa...

[o I] <--- luonnos :lol: :lol: :lol: :lol: 8) :) :? :P


Meneekö se näin? Vai laitanko putken etuseinään elementin vierelle? Tänä iltana alkaa saha soimaan, mielipiteitä :lol:
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Kunhan se elementti ei näy putkesta ja elementti ja putki eivät aiheuta sitä että elementti ja putki ovat vastakkaisvaiheessa toisiinsa nähden (tietyllä taajuudella ääni katoaa, tms). Itse olen sijoittanut putken elementin kartioon nähden 90 asteen kulmaan kotelon sivulle tai päälle.
Tai sitten voi laittaa kuten yllä olevassa luonnoksessa on esitetty. :wink:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Etulevyyn laitoin sitte. Ei näy elementti siitä. Saa kyllä luvan toimia :D
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

[quote="e320"][quote]Kerran oli vanhassa hifi-klubi lehdessä ,että tuo pyöristetty refleksiputki(molemmat päät pyöristetty) vaikuttaa 1-3db???? [/quote]

Vaikuttaa mihin? Pyöristykset eivät tuo lisää herkkyyttä tai tehonkestoa. Pyöristys tarkoittaa vain sitä että voit käyttää noin 10% pienempää halkaisijaa refleksiputkessa ilman häiriöääniä tietyllä äänenvoimakkuudella.[/quote]

Äänenpainepuolella pyöristyksiä suositaan juuri sen takia että tulee enemmän lukua tauluun , voi hyvinkin vaikuttaa ton 2-3dB tietyillä koteloilla.. Jos ei hanno ostaa pyöristyksiä , ne voi tehdä itsekkin viemäriputkeen . Sopivaa vastakappaletta vasten painamalla ja kuumailmapuhaltimella. Tosin näin on suotavaa, että putki on laitettu etulevyyn valmiiksi ja etulevy irrallaan pyöristää, näin ei tule edes "rappuja" putkeen.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

biltemasta saa säädettävän reflari putken ihan ilmaseks... sieltä vaan käyt hakemassa...
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Mabezki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 27.12.2007 23:55
Paikkakunta: Vähäkyrö

Refleksi putki w201:sen hattuhyllyyn?

Viesti Kirjoittaja Mabezki »

eli kysymys olis että uskaltaako hattuhyllyyn tehdä refleksiputkelle reiän tai vaikka 2 reikää? ajattelin että eikös se ole kantava pelli mikä sielä on?
190D 2.5turbo -88
Avatar
jarno j
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 23.12.2007 18:12
Paikkakunta: oulainen

Re: Refleksi putki w201:sen hattuhyllyyn?

Viesti Kirjoittaja jarno j »

Mabezki kirjoitti:eli kysymys olis että uskaltaako hattuhyllyyn tehdä refleksiputkelle reiän tai vaikka 2 reikää? ajattelin että eikös se ole kantava pelli mikä sielä on?

itellä ei ainakaan minkäänlaisia ongelmia ilmennyt vaikka reijät tehtynä,
tos meinattiin kaverin kans et pitäis kokeilla ottaa tankki pois ja tehdä sinne konttiin takaosiin sivuille tankki n.40l ,et kuinka pirusti se vaikuttaa,
ite mitä oon juttua kuullu noist putki hommista niin kaikki on meinannu et putki ja elementti samaan suuntaa,,osa on tietty tehnyt neliskanttisia "putkeja" vanerista ensiapu laukun tilalle,kotelo oikeen kokonen niin kylläpä puhisee,
Multislayer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 28.06.2007 15:42

Viesti Kirjoittaja Multislayer »

Jos kyseessä on joku väsyny jensseni niin ei varmaan ole väliä pyöristyksillä. Mutta esimerkiks SPL Dynamicsin pro-sarjan 15" subbaria kun käyttää niin 110mm putki ei riitä ilman pyöristyksiä, suhina on melkoinen matalilla taajuuksilla. Ja nimenomaan siks kun kyseinen elementti toistaa matalat taajuudet. Putken paikan sijasta kiinnittäisin enemmän huomiota kotelon viritystaajuuteen, se muuttuu melko nopsaan jos tiedossa ei ole tarkkoja tietoja kotelon tilavuudesta, putken halkaisijasta sekä pituudesta.

Jos omistaa vähänkin työkaluja niin sen pyöristyksen voi tehdä itse eikä tarvi biiltheemasta hakea. Itse sorvasin puusta sopivan muotin putkelle, lämmitin putkenpään kaasupillillä ja painoin muottiin, putkenpää leveni oikein mukavasti ja lopputulos oli yhtä hyvä kuin kaupasta olisi ostanut.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

juku_h kirjoitti:Mulla oli 45L / 25hz viritetyssä kotelossa 8cm halkaisijaltaan oleva putki, ei ollut pyöristettyjä päitä. Elementtinä oli Peerlessin 12" XLS.. Kyllähän ne puhallus äänet vaan kuulu! Subbari oli kotiteatteri laitteistossa.
-Jukka
Olikohan muutenkin pikkusen liian pieni putken halkaisija pitkä iskuiselle 12" XLS:lle :roll:
Putki oli vielä varmaan aika pitkäkin?

Nyrkkisääntönä pidetään yleensä:
10" elementti 3" putki.
12" elementti 4" putki.
15" elementti 6" putki.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

Haisuli kirjoitti:Kunhan se elementti ei näy putkesta ja elementti ja putki eivät aiheuta sitä että elementti ja putki ovat vastakkaisvaiheessa toisiinsa nähden (tietyllä taajuudella ääni katoaa, tms). Itse olen sijoittanut putken elementin kartioon nähden 90 asteen kulmaan kotelon sivulle tai päälle.
Tai sitten voi laittaa kuten yllä olevassa luonnoksessa on esitetty. :wink:


Olen kyllä itse saanut sellaisen käsityksen, että paras mahdollinen paikka olisi samalla seinällä elementin kanssa.. Ei ne ääniaallot toisiaan kumoa koska sehän idea refleksiputkella on että elementin takaa muodostuvilla ääniaalloilla kestää kauemmin saavuttaa ns ilmatila(kontti tai matkustamo). Jos refleksikotelon tekee elementin valmistajan ohjeiden mukaan on todella epätodennäköistä, että niin pahasti epäonnistuisi että tietyillä taajuuksilla ääni häviäisi.
Avatar
evolution
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: Ma 18.06.2007 22:45

Viesti Kirjoittaja evolution »

http://www.audiosavo.fi/index.php4?id=submitoitus siitä voitte laskea koteloita ja refleksi putkia... ja refleksiputkessa tulisi aina olla aeroport päät eli ns ulospäin pyöristetyt

Aeroport:
- Ei turbulensseja putken suilla
- Helpompi ilman virtaus putken läpi
- Ei puhallus ääniä
- Paljon puhtaampi ääni
- Pienempi särö
- Suurempi äänenpaine

Tavalline putki:
- Turbulensseja putken suilla
- Puhallus ääniä
- Suurempi särö
- Pienempi äänenpaine
[url=http://tiku.kuvat.fi/kuvat/Autot/C180%20Sport/]C180 Sport[/url]
Nimble
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 10.07.2007 22:56
Paikkakunta: Kuopio / Varkaus

Viesti Kirjoittaja Nimble »

BassBox Pro 6 laskee elementin mukaan parhaan mahdollisen kotelon, antaa mitat kotelolle, refleksiputkelle, ym...
http://www.uploadfile.org/download.php? ... mOGtOWxBK4
MB W210 300TD -98 Avantgarde
jokuuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 08.05.2008 10:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja jokuuu »

putken päät pitää olaa niinkuin aero-portissakin.. ratkaisu ostakaa aero-portti
Mercedes-Benz w201 proj
Vastaa Viestiin