Manuskan mukaan ASD lähtee toimimaan jos etu- ja taka-akselin pyörimis-
nopeuden ero saavuttaa 2 km/h. Mutta lukko toimii ainoastaan 25 km/h nopeuteen asti. Ilmeinen tarkoitus on kait helpottaa juuri liikkeelle lähtemistä. Tosin se "keltainen varoituskolmio" syttyy palamaan myös kovemmissa nopeuksissa mutta silloin se ainoastaan varoittaa kuskia, jotta nyt suttaa
Mutta mutta.. Pystyisikö joku kertomaan miten tuo ASD itseasiassa toimii? Nimittäin samainen manuska kertoo myös, että seisontajarrua dynamometrissä testatessa, virta-avain ei saa olla käännettynä 2-asentoon, eli auto ei saisi olla käynnissä
Manuskan mukaan ASD lähtee toimimaan jos etu- ja taka-akselin pyörimis-
nopeuden ero saavuttaa 2 km/h. Mutta lukko toimii ainoastaan 25 km/h nopeuteen asti. Ilmeinen tarkoitus on kait helpottaa juuri liikkeelle lähtemistä. Tosin se "keltainen varoituskolmio" syttyy palamaan myös kovemmissa nopeuksissa mutta silloin se ainoastaan varoittaa kuskia, jotta nyt suttaa
Mutta mutta.. Pystyisikö joku kertomaan miten tuo ASD itseasiassa toimii? Nimittäin samainen manuska kertoo myös, että seisontajarrua dynamometrissä testatessa, virta-avain ei saa olla käännettynä 2-asentoon, eli auto ei saisi olla käynnissä
Kun ymmärrys loppuu, alkaa ihmettely.
Jees, eli tuon 25 km/h:n jälkeen on edelleen toiminnassa kitkalukko, vissiin joku 25-30 %:nen.
ASD toimii koneen hydraulipumppua käyttäen niin että perämurikan sisällä olevat kitkalevyt (kummallakin pyörällä omansa) painetaan hydraulisesti yhteen jos auto sutii, eli jos kone ei käy, ei hydraulisylinteri luonnollisesti toimi. Eli näin siis taka-akselisto on yhtä puuta silloin kun pito on heikkoa, kitkalukko taas välittää vain sen 25 - 30 % voimasta pitävämmälle pyörälle, näin auton käytös on vauhdissa rauhallisempaa vaikka sutimista esiintyisi.
Kummasti näissä ASD-autoissa on seisontajarrut aina ihan tasaiset kun eivät inssit osaa katsastaa niitä
Eli mitään vauriota ei takapäässä tapahdu vaikka auto olisikin käynnissä.
Vaan seisontajarrua testatessa testerin viisarit taitaa nousta tasaisesti, kiitos
ASD:n...
Sportline kirjoitti:Hei nythän mä taisin löytää valon
Eli mitään vauriota ei takapäässä tapahdu vaikka auto olisikin käynnissä.
Vaan seisontajarrua testatessa testerin viisarit taitaa nousta tasaisesti, kiitos
ASD:n...
HEHE!!
Ainiin, sen takiahhan se niin menee Eikö normaali takajarrut käyttäydy sitten samoin??
Olenkin aina ihmetellyt, miten käsijarru ja takajarrut ottavat aina niin tasaisesti, vaikka auto olis seisonut talvenkin yli.
Vielä tarkennusta tekniikasta. Pumpulta menee öljy painevaarajalle jonka juuressa on magneettiventtiili joka sähköisesti ohjaa öljyvirtaa perän jarruvevyille tai normaalitilassa paluukiertoon.
Muistaakseni mulla manuaali kertoo, että tuonne jonnekin 25kph asti on käytössä ns. kemppilukko, eli 100%. Sitten siitä eteenpäin taisi olla 35%, mutta ylärajanopeutta siinä ei lukenut. Voin kyllä tarkastaa. Ainakin ASD-kolmion saa syttymään vielä piiiitkälle yli satkun vauhdeissa (talvirenkailla kuivalla asvaltilla )
Mulla kyllä systeemi toimii riittävän hyvin, mutta sellainen käsitys on että lukko ei aivan sataprosenttinen ole pienissä nopeuksissa. Tuohon voisi ehkä vaikuttaa se, jos perämurikan sisällä on vääränlaista öljyä (eivätkä kitkapinnat tartu kunnolla). Mitähän sinne pitäisi laittaa, jos peräöljyt vaihtaa? Käykö sinne tavallinen kitkalukkoperään tarkoitettu öljy? Onko tuo peräöljyjen vaihto minkämoinen toimenpide, en ole sitä koskaan tehnyt. Onko siellä tyhjennysproppu alhaalla ja täyttö/tarkastusproppu yläösassa?
m4rcuz kirjoitti:Muistaakseni mulla manuaali kertoo, että tuonne jonnekin 25kph asti on käytössä ns. kemppilukko, eli 100%. Sitten siitä eteenpäin taisi olla 35%, mutta ylärajanopeutta siinä ei lukenut. Voin kyllä tarkastaa. Ainakin ASD-kolmion saa syttymään vielä piiiitkälle yli satkun vauhdeissa (talvirenkailla kuivalla asvaltilla )
Mulla kyllä systeemi toimii riittävän hyvin, mutta sellainen käsitys on että lukko ei aivan sataprosenttinen ole pienissä nopeuksissa. Tuohon voisi ehkä vaikuttaa se, jos perämurikan sisällä on vääränlaista öljyä (eivätkä kitkapinnat tartu kunnolla). Mitähän sinne pitäisi laittaa, jos peräöljyt vaihtaa? Käykö sinne tavallinen kitkalukkoperään tarkoitettu öljy? Onko tuo peräöljyjen vaihto minkämoinen toimenpide, en ole sitä koskaan tehnyt. Onko siellä tyhjennysproppu alhaalla ja täyttö/tarkastusproppu yläösassa?
KL:stä saa lukkoperäöljyä.
Vanhat valuu perän alapropusta pois 12 tai 13mm kuusiokolo. Uudet menee yläproipusta sisään tippakannulla tai pumpulla. 1 litra uppoaa sinne. Vaihto on helppoa, jos on esim. hyvä tippakannu.
Minulla on castrolin täyssynteettiset normaaliöljyt ja lukko pitää ihan hyvin. Kaksi viivaa jää asfalttiin, kun sutii ja samalla kääntää rattia.
Sportline kirjoitti:No tuota... kiistelemään en ala mutta käyttöohjekirja väittää kyllä toisin.
Joo ei tarvi väitellä. Tässä väitteen tueksi teknarin tekstiä: "ASD on automaattisesti kytkeytyvä tasauspyörästönlukko, joka toimii alle 60 km/h nopeuksissa." "Varoitusvalo kertoo luistosta yli 60 km/h nopeuksissa, vaikka lukko ei tällöin enää kytkeydy."
Sportline kirjoitti:No tuota... kiistelemään en ala mutta käyttöohjekirja väittää kyllä toisin.
Joo ei tarvi väitellä. Tässä väitteen tueksi teknarin tekstiä: "ASD on automaattisesti kytkeytyvä tasauspyörästönlukko, joka toimii alle 60 km/h nopeuksissa." "Varoitusvalo kertoo luistosta yli 60 km/h nopeuksissa, vaikka lukko ei tällöin enää kytkeydy."
Joo, voihan olla että kitkalukkokin lakkaa toimimasta sitten yli 60:n nopeuksissa, mutta 100%:n lukitus loppuu 25:ssä ja hyvä näin.
Näin on. Ei manuaali kerro "tippuuko" kitkalukko pois päältä 60 km/h nopeudessa. Ainoastaan että ASD toimii 25 km/h asti. Minkä jälkeen sulkuteho(suora suomennus) on max 35%. Mihin nopeuteen saakka, sitä en tiedä.