124.n etuiskareiden vaihtotyön manööverit käytännössä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

124.n etuiskareiden vaihtotyön manööverit käytännössä?

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Muuttuipa ajotuntuma kerrassaan levottomaksi ja epäilyt(suhisee vasenta kulmaa painaessa) kohdistuvat etuiskareihin.Alfamerin opusta lueskellessa "pelotellaan" jousten puristimilla ja muulla kivalla mutta eikö siis onnistu vaihto kotikonstein helpommallaskin? :shock:Hämmästyttää... Takaiskarit onkin tullut vaihdettua aikaisemmin ja sehän oli kyllä helppoa kuin heinänteko!
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Ei ole paha homma, ei välttämättä tarvi jousta puristaa ollenkaan,

Eli auton kulma ylös, rengas pois, tunkilla tukee tukivartta, iskari irti, uusi iskari takaisin, rengas kiinni, auto alas, ja sama toiselle puolelle.

Ite käytin varmistuksena semmosia "halpispuristimia" jotka laitoin jouseen mutta eikai se välttämätöntä ole, ei se jousi sieltä karkaa mihinkään, kun tosiaan tunkilla tukee sitä tukivartta.

Ja jarruasetelmaa ei saa sitten roikuttaa pelkän letkun varassa vaan sitä pitäis jollakin tukea..

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Oolrait.!
Jotain tuommoista itsekkin uumoilin, maallikkona vain tuntuu oudolta että nuo iskarit on tsydeemin "rajoittimena".Pitää varmaan ne halpis jousenpuristimet hommata notta ei tule irtopäitä :wink:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1166
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Samanlaiset kujeet kaiketi kuin w201:ssä.
Itse vaihdatin justiinsa.Mersuammattilainen sanoi että "on aika nopea homma".
Hyvä että meni rikki,en olisi muuten älynnyt vaihtaa:nyt kulkee kyllä jämäkästi!!

Takaiskarit yritän vaihtaa itse.Olen käsittänyt ettei siis tartte mitään toimenpiteitä iskarin suhteen,senkun ruuvaa kiinni?Eikä ilmeisesti mitään purkamista?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Ari kirjoitti:Samanlaiset kujeet kaiketi kuin w201:ssä.
Itse vaihdatin justiinsa.Mersuammattilainen sanoi että "on aika nopea homma".
Hyvä että meni rikki,en olisi muuten älynnyt vaihtaa:nyt kulkee kyllä jämäkästi!!

Takaiskarit yritän vaihtaa itse.Olen käsittänyt ettei siis tartte mitään toimenpiteitä iskarin suhteen,senkun ruuvaa kiinni?Eikä ilmeisesti mitään purkamista?
Jepulista selkeetä hommaa ainakin kakkosnelosessa, eipä eksoottisempaa kuin ruuvien aukailuja.Takatukivarsista piti muistaakseni ottaa muovisuojukset ylhäältä pois tieltä.Tunkilla takakulma ylös,rengas pois tieltä ja jopa näkyy selkeesti mitäpä irroitella.Lähti jopa omassa kaikki mutterit suosiolla auki ilman ärräpäitä :wink:. EDIT: Hmm taisivatpa jotkut hurjat vaihtaa takaiskarit jopa renkaita irroittamatta!Haulla taitaapi löytyä turinoita enemmältikin..
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

Viesti Kirjoittaja mikko »

auto ylös, rengas irti, pukki alatukivarren alle mahdollisimman lähelle palloniveltä ja auton paino pukin päälle puristamaan jousta lyttyyn.

4 pulttia ja jarruletku pois,iskari irti ja uutta peliin

Näin muistaakseni ite tein


Mikko
Vastaa Viestiin