Katselin tuossa aikani kuluksi autoni ohjekirjaa ja "tekniset tiedot "kohdassa huomasin mielenkiintoisen seikan:
Taulukosta löytyi kaksi kertaa sama auto eli SLK200 K..tekniset tiedot olivat molemmissa identtiset,poislukien teho,vääntö,kiihtyvyys ja huippunopeus.
Jälkimmäisen perässä luki suluissa "vain Portugalin markkinoille".
Erot noissa mainitsemissani ominaisuuksissa olivat varsin merkittävät..Suomen markkinoiden SLK200 120Kw..Portugalin SLK200 141kw!
Samaa luokkaa erot olivat myöskin muissa ominaisuuksissa..ja itseasiassa tuo Portugalin SLK200 vastaa teho- ja suorituskykyominaisuuksiltaan kutakuinkin identtisesti Suomen markkinoiden SLK230 K:ta
Onko kellään tietoa mistä johtuu noinkin iso ero eri maihin myytävien mallien välillä?
Onko kyseessä kenties jokin kohdemaan autoverotuskiemura..vai mistä lienee kyse?
Toinen..pienemmän tosin..ihmettelyn aihe on se että miksi ihmeessä Suomeen myydyn SLK230 K:n ohjekirjasta löytyy Portugalin markkinoille tarkoitetun SLK200 K:n tiedot/ ohjeet?
No..ehkä tuon asian selitys on paino-/ suomennuskustannukset..tiedä häntä..
Eri tehoiset SLK200 K:t
Itsekin epäilen tuota verotuskäytäntöä. Voisiko olla, että Portugaliin ei edes vietäisi suurempitilavuuksista moottoria, vaan tarjolla on yksi malli, alle kaksilitrainen, mutta tehoiltaan vastaava malli. Esim. Italiassahan joku raja kulkee tuossa 2000 cm3:ssa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Joo..saattaa hyvinkin olla noin! Ja sen verran tässä sain selviteltyä asiaa lisää että kyseinen 141Kw malli on Portugalin lisäksi tarkoitettu myös juuri tuonne Italian markkinoille..eli siis verotuskiemuroista on mitä ilmeisimmin kyse.
Ja toisaalta tuosta voisi päätellä että 200K koneisiin voi mitä ilmeisimmin aika huoleti viritellä ainakin sen 20kw lisää tehoa..koska varsin todennäköistä on että voimansiirto ym on mitoitettu sen mukaan..
Ja toisaalta tuosta voisi päätellä että 200K koneisiin voi mitä ilmeisimmin aika huoleti viritellä ainakin sen 20kw lisää tehoa..koska varsin todennäköistä on että voimansiirto ym on mitoitettu sen mukaan..