300TD:n Automaatti aski täristää kylmanä Rikkikö menossa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

300TD:n Automaatti aski täristää kylmanä Rikkikö menossa?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Perheeseen tuli viikko sitten uudempi mersu ja uutena automaattiaskilla varustetun auton omaavana tarvittais tietoa mistä johtuu tai mitä voisi olla vialla kun: Askin toiminta kylmänä ei ole kunnossa. Kun auton käynnistää alkaa aski ravistamaan oli keppi missä asennossa hyvänsä. Peruutusvaihde on ainoa joka ei juurikaan täristä. Kun lähtee liikkeelle täristys loppuu ja alkaa uudelleen kun kierrokset putoaa joutokäynnille ja auton pysäyttää jarrulla. Samoin kun keppi on P tai N -asennossa ja nostaa motin kierroslukua täristyts vähenee tai lakkaa kokonaan. Muuten laatikko tuntuisi toimivan ok. Kun autolla on ajanut niin että laatikon öljyt ovat lämmenneet loppuu tuo ravistus. +8 asteteen lämpötila näyttäisi olevan kriittinen. Se on varmistettu että täristys ei tule motista. Laatikossa näyttäisi olevan oikea määrä öljyä eli lähellä ylärajaa. (tarkistettu lämpimänä auton ollessa joutokäynnillä tasamaalla)
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 798
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Porschen work shop manual selittää näin (Mersun laatikkohan se Porschessa) :

Condition: Strong jolt when engaging selector lever in "D" and "R"

Cause/Correction:

1. adjust idle speed and CO level to specifications

2. check modulating pressure, correcting if necessary

3. check wheter spring is installed underneath valve ball (5) in shift valve housing

4. check vacuum line and connections for leaks

5. check whether pressure acceptance piston in shift valve housing moves easily and is in correct installed position, replacing shift valve housing if necessary

Itse veikkaisin alipainevuotoa tai joutokäyntiä, mutta sehän onkin puhdas arvaus ...
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Luultavasti peruutusvaihteen mäntä rikki.Laatikko irti ja remonttiin.Ei kannata ajella tuollaisena, menee vaan enempi hajalle.Siis jos kyseessä on vm.-96 tai vanhempi.

JariN
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OK Kiitoksia tiedoista Öljyt / suodatin menee jokatapauksessa vaihtoon tulevan viikon tiistaina. Autohan on saksantuonti kamaa. Yhdellä omistajalla ollut. Mukana jotain mittausdokuja ilmeisesti syöttöpumpusta. Huoltokirja lähes täydellinen ja kaikesta päätellen kilometrilukema 228 voi olla jopa lähellä totuutta. Kaikki meselle tyypilliset akilleen kantapäät (ruostevauriot) näyttää olevan kunnossa ja muutenkin kori ajettavuus sekä alusta hyvässä kunnossa. parin kk jälkeen pystyy sanomaan varmemmin mitä tuli ostettua.
vm oli 92

Mesen oireet hiukan poikkeaa porchen oireista. Tuossa täristää oli keppi missä asennossa vaan paitsi siis pakki ei juurikaan täristä. Sitä venttiiliä ei ilmeisestikkän pysty vaihtamaan/tarkistamaan öljypohjan kautta?
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Kokeile vaihde N-asennossa pyrkiikö auto vähän kulkemaan taaksepäin,nosta vaikka takapyörät ilmaan. Jos näin tekee niin vika on tuo edellä mainittu.Vaatii laatikon irroituksen,pakin mäntä on öljypumpun takana.
Ko.vika on aika yleinen, pakin männän pyörimisen estävä tappi menee poikki, tippuu männän ja pesän väliin,seurauksena mäntä vinossa ja painaa koko ajan toisesta reunasta pakin kytkintä kiinni.Pyrkii liikkumaan vapaalla taaksepäin ja muissa asennoissa paitsi pakilla täristelee välillä niin että tuntuu.

JariN
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuo oli niitti :) En ole kokeillut vielä tuota pyörät ilmassa juttua mutta laatikon irroitus on suurella todennäköisyydellä edessä. Osaatko heittää aika-arviota ko. hommalle? Jotain tuon tyylisiä remppoja on tullut tehtyä mutta ei koskaan automaattiaskia. Ammattilaisesta ei muutenkaan voi puhua mutta jonkinlaisena harrastelijana pitäisin itseäni. Tuo kyseinen tapaus on ihan uusi minulle. Tietty kokeilen ensin tuon pyörät ilmassa testin. Miten V- mäisenä hommaa pidät? Siis mitkä on rempan hankalimmat hommat ? :)

Niin ja millaisia varaosia remppaan tarvitaan? Öljyt (ilmeisesi Mobilin SHC ATF käy), öljypohjan tiiviste, metalliverkkosuodin kannattaa tietty vaihtaa, katkenneen sokan tilalle uusi ja varmaankin jotain muutakin?
mkauhea
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 21.03.2006 21:57
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja mkauhea »

Onko mitenkään mahdollista että moottorityynyt ovat skulahtaneet? Eikös niitä ole kumisia ja hydraulisia? Omassa autossani on myös värinää tyhjäkäynnillä kylmänä, moottorityynyt menee kyllä ensimmäisenä vaihtoon.

t. Matti
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Se tappi on samaa valua männän kanssa eli tarvitaan uusi mäntä (about 150€ veholla),pumpun paperitiiviste,ehkä pakin kitkalevyt (olisko jotain15-20€/kpl X 4) ja pumpun paperitiiviste.Ton ikäseen kannattaa jo kyllä harkita että katsoo saman tien kun auki ottaa koko laatikon läpi ja vaihtaa tiivisteet, tiivistesarja maksaa luokkaa 150€.Ehkä kannattaa irroittaa itse ja viedä loota asiansa osaavalle korjaajalle, voi tulla kalliit oppirahat.Tietysti jokainenhan joskus on sen ensimmäisen laatikkonsa korjannut, ei se mahdoton homma ole jos asiaan paneutuu.

JariN
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei pyöriny renkaat taaksepäin takapuoli ilmassa N:llä. Nuo moottorin tyynyt täytyy tarkistaa ensin. Kerron diaknoosin kunhan saan sen selville. Siinä tosin menee jonkin aikaa. Edessä muutama pakollinen reissu. Kiitos vinkeistä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kannattanee ottaa yhteyttä foorumin vaihteisto specialistiin nimimekki Jarkko.S
Laatikko tulee varmasti kuntoon ja uskoisin että hintakin on aika kilpailukykyisellä tasolla.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Yksi tärinän aiheuttaja löytyi Moottorin kumityynyt rikki. katsotaan löytyykö jotain muuta kun tyynyt saadaan vaihdetuksi. Pidetään mielessä tuon spesialistin nimimerkki jos sattuu vaikka tarvitsemaan apuja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tärinä aiheutui pelkästään rikkinäisestä kumityynystä. Kuskinpuoleinen oli pukannut öljyt pihalle eikä toinenkaan hyvässä hapessa enää ollut. No nyt auto pela näiltä osin niinkuin pitääkin. Kiitos foorumilaisille hyvistä vinkeistä.
Vastaa Viestiin