R-134A kylmäaineen määrä ja vaihto R-12 tilalle W201
R-134A kylmäaineen määrä ja vaihto R-12 tilalle W201
Olen vaihtamassa kylmäaineita erään kylmäkoneasentajan kanssa mutta
moottoritilasta on kadonnut lappu jossa luki aineen määrä.
Voisko joku katsoa paljonko R-134A:ta W201/124 dieseliin menee.
Muistaakseni W124:een meni 0,1 kg enemmän kuin W201:een.
Onkohan automaatti/manuaali-ilmastoinneisssa täytöseroja
meikäläisellä kun on manuaali mallinen.
Mainitkaapa vastauksissa mistä mallista ootte katsoneet.
Kiitos.
moottoritilasta on kadonnut lappu jossa luki aineen määrä.
Voisko joku katsoa paljonko R-134A:ta W201/124 dieseliin menee.
Muistaakseni W124:een meni 0,1 kg enemmän kuin W201:een.
Onkohan automaatti/manuaali-ilmastoinneisssa täytöseroja
meikäläisellä kun on manuaali mallinen.
Mainitkaapa vastauksissa mistä mallista ootte katsoneet.
Kiitos.
Viimeksi muokannut Spudenius, Su 22.04.2007 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W201 2.5 TURBO
Vastaanpa tähän tyhjentävästi itse jos joku tulevaisuudessa päivittää oman
ilmastoinnin.
Elikkä täytösmäärät on W124 & W201 malleille seuraavasti:
W124: R-12 1100g , R-134A 950 g. Tämä pätee sekä auto. että man. ilmastointiin.
W201: R-12 1000g , R-134A 865 g Tämä pätee sekä auto. että man. ilmastointiin.
W201:stä ei ole tehtaalla koskaan täytetty R-134A:lla joten siitä ei tietoa missään ole. Ylläoleva täytösmäärä on päätelty W124:en täytösmääristä
( R- 134A täytös = 0,8636x R-12 täytös).
Ylläolevat tiedot on kaivettu Vehon huotomanuaalista.
Vien ilmastoinnin täytettäväksi ensi tiistaina. Kerron sitten miten toimii
päivitetty R-12 järjestelmä R-134A:lla täytettynä...
päivitetty
ilmastoinnin.
Elikkä täytösmäärät on W124 & W201 malleille seuraavasti:
W124: R-12 1100g , R-134A 950 g. Tämä pätee sekä auto. että man. ilmastointiin.
W201: R-12 1000g , R-134A 865 g Tämä pätee sekä auto. että man. ilmastointiin.
W201:stä ei ole tehtaalla koskaan täytetty R-134A:lla joten siitä ei tietoa missään ole. Ylläoleva täytösmäärä on päätelty W124:en täytösmääristä
( R- 134A täytös = 0,8636x R-12 täytös).
Ylläolevat tiedot on kaivettu Vehon huotomanuaalista.
Vien ilmastoinnin täytettäväksi ensi tiistaina. Kerron sitten miten toimii
päivitetty R-12 järjestelmä R-134A:lla täytettynä...
päivitetty
MB W201 2.5 TURBO
Nyt on ilmastointi täytetty R-134a:lla R12:sta sijaan ja hyvin pelittää.
Muillekkin tiedoksi jos haluaa vaihtaa ainetta.
Päivittämiseen vaaditaan:
- Uudet tiivisteet veholta (ei pakollinen mutta suositeltava, R-12 tiivisteitä
voi usein yleisen käsityksen vastaisesti käyttää myös R-134a:n kanssa)
- Vanha öljy saatava pois mahdollisimman tarkoin, tilalle laitetaan muutosöljy
joka sopii molempien aineiden kanssa.Ostin autovarusteluliikkeestä.
- Paisuntaventtiilissä tulee lukea R-134a ( R-12:sta käytetään usein kuitenkin samaa venttiiliä).
-Uusi kuivain.
- Pikaliitinadapterit suur/pienpainepuolelle (erilaisilla aineilla eri liittimet)
Näiden hommien jälkeen järjestelmä täytetään ja nautitaan viileästä...
Muillekkin tiedoksi jos haluaa vaihtaa ainetta.
Päivittämiseen vaaditaan:
- Uudet tiivisteet veholta (ei pakollinen mutta suositeltava, R-12 tiivisteitä
voi usein yleisen käsityksen vastaisesti käyttää myös R-134a:n kanssa)
- Vanha öljy saatava pois mahdollisimman tarkoin, tilalle laitetaan muutosöljy
joka sopii molempien aineiden kanssa.Ostin autovarusteluliikkeestä.
- Paisuntaventtiilissä tulee lukea R-134a ( R-12:sta käytetään usein kuitenkin samaa venttiiliä).
-Uusi kuivain.
- Pikaliitinadapterit suur/pienpainepuolelle (erilaisilla aineilla eri liittimet)
Näiden hommien jälkeen järjestelmä täytetään ja nautitaan viileästä...
MB W201 2.5 TURBO
Niinhän se on ettei pysy sisällä hyvin. Itsellä toimi noin kuukauden r134:llä ja siiten ei enää lähde päälle. "Paikka-ainetta" toki on tarjolla. 49:ssä on myös osa 134:ää.xr5t kirjoitti:ei missään tapauksessa saa käyttää r12 järjestelmässä r134 siihen kuuluva korvaava aine on ic49 jos se järjestelmä on tiivis eikä vuoda niin tuo r134 pysyy siellä yhden kuukauden
Eikö nyt kukaan esimerkiksi forumin sponsoreista voisi tuoda maahan nuita täyttösatseja ja paikkasatseja R12 järjestelmille?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Kyllä jämpti on niin!xr5t kirjoitti:ei missään tapauksessa saa käyttää r12 järjestelmässä r134 siihen kuuluva korvaava aine on ic49 jos se järjestelmä on tiivis eikä vuoda niin tuo r134 pysyy siellä yhden kuukauden
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Mulla on pysynyt tuo RS24 jo yli vuoden sisällä.
Tiedä sitten onko se niin hyvää kuin se iceon49 vai mikäsenytolikaan.
( lainaus esitteestä )
R12 korvaava lyhyen- ja pitkän aikavälin kylmäaine
RS-24 on helppokäyttöinen R12 korvaava kylmäaine. Laitoksessa ei tarvitse vaihtaa käytössä- olevaa voiteluöljyä, joten vältytään kalliilta muutostyöltä. RS-24 mahdollistaa pitkän aikavälin ratkaisun R12:lle useimmissa käyttökohteissa kuten hermeettisissä ja puolihermeettisissä kompressoreissa, kotitalouden kylmälaitteissa, kylmähuoneissa, maidonjäähdyttimissä, juoma-automaateissa ja autokylmälaitteissa.
Ominaisuuksiltaan RS-24 on melkein täydellinen valinta R12:n tilalle mitä tulee ominaisuuksiin kuten yhteensopivuuteen perinteisten ja synteettisten voiteluaineiden kanssa, samanlaisiin suoritusarvoihin, matalaan kuumakaasulämpötilaan, ei-syttyvyyteen, ja suhteellisen lyhyeen elinikään ilmakehässä. Suoritusarvot verrattuna R12 on kuvattu kuvissa 1, 2 ja 3 . Ominaisuudet tekevät tänä päivänä RS-24 kylmäaineesta ainutlaatuisen R12 korvaavan kylmäaineen markkinoilla.
Tiedä sitten onko se niin hyvää kuin se iceon49 vai mikäsenytolikaan.
( lainaus esitteestä )
R12 korvaava lyhyen- ja pitkän aikavälin kylmäaine
RS-24 on helppokäyttöinen R12 korvaava kylmäaine. Laitoksessa ei tarvitse vaihtaa käytössä- olevaa voiteluöljyä, joten vältytään kalliilta muutostyöltä. RS-24 mahdollistaa pitkän aikavälin ratkaisun R12:lle useimmissa käyttökohteissa kuten hermeettisissä ja puolihermeettisissä kompressoreissa, kotitalouden kylmälaitteissa, kylmähuoneissa, maidonjäähdyttimissä, juoma-automaateissa ja autokylmälaitteissa.
Ominaisuuksiltaan RS-24 on melkein täydellinen valinta R12:n tilalle mitä tulee ominaisuuksiin kuten yhteensopivuuteen perinteisten ja synteettisten voiteluaineiden kanssa, samanlaisiin suoritusarvoihin, matalaan kuumakaasulämpötilaan, ei-syttyvyyteen, ja suhteellisen lyhyeen elinikään ilmakehässä. Suoritusarvot verrattuna R12 on kuvattu kuvissa 1, 2 ja 3 . Ominaisuudet tekevät tänä päivänä RS-24 kylmäaineesta ainutlaatuisen R12 korvaavan kylmäaineen markkinoilla.
Kyllä se nyt on ollut varmaan kaikille selvä ettei se R134 pysy R12 järjestelmissä hyvin. Kuitenkin on olemassa "paikkausainetta" joka tiivistää letkuja, jotta myös R134 pysyisi paremmin sisällä. Se miten se sen tiivistämisen tekee on sitten eri juttu. Jotain pitää R12 tlalle pistää kun sitä ei saa mistään. Ostan heti kilon R12:ta omaan pirssiin jos vaan joku myy sitä mulle. R134 ongelmat R12 järjestelmissä on puitu jo tälläkin foorumilla.xr5t kirjoitti:jos kompuran kyljessä lukee r-12 niin ei se siitä muukksi muutu parilla o-renkaalla
r-12 ehjästä letkusta tulee r-134 läpi olvat testanneet saippua vedellä lumikko huollossa
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Paikkausainetta
En oo tollasesta kyllä kuullu, enkä ikinä kyllä laittais.
Kuumakaasu venttiili ku käy muutenkin kuumana niin sitten toi superaine palaa siihen venttiiliin kiinni ja se jää kantamaan. Siinä se kompukka pyörii mutta tehoa ei irtoa.
Letkut uusiksi niin onnistuu varmemmin.
Kuumakaasu venttiili ku käy muutenkin kuumana niin sitten toi superaine palaa siihen venttiiliin kiinni ja se jää kantamaan. Siinä se kompukka pyörii mutta tehoa ei irtoa.
Letkut uusiksi niin onnistuu varmemmin.
MB C 180 kompressor -07
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
Vertailtiin tuossa kaverin kanssa ja ainakin minun autossa vm.91 on
samaa letkua kuin kaverin vm.94 R-134a järjestelmässä.
Toinen ihmetystä herättävä asia on että Daimler-Benz käyttää R-12 tiivisteitä
R-134a järjestelmissä itsekkin. Kun tutkin vähän asiaa niin selvisi että
kompuran sekä venttiilien tiivisteet on samat kummassakin järjestelmässä.
Muistan lukeneeni DuPontin kylmätekniikka tietopakkausta jossa todettiin
seuraavaa: laboratorio testeissä ei ole voitu osittaa etteikö yleisesti
käytettävät R-12 tiivisteet sopisi yhteen R-134a kanssa.
En nyt väitä että ne R-12 tiivisteet on parhaat mahdolliset. Varmasti ne vuotavat enemmän kuin uudet R-134a tiivisteet. R-134a ei varmasti pysy
ikivanhassa R-12 järjestelmässä jossa on elähtäneet letkut ja tiivisteet.
Uskon kuitenkin sen pysyvän kohtuu hyvin sisällä täysin huolletussa R-12
järjestelmässä.
Olen mittaillut järjestelmän jäähdytystehoa/taloudellisuutta eikä se ole
havaittavasti laskenut 2kk aikana.
Aika näyttää...
samaa letkua kuin kaverin vm.94 R-134a järjestelmässä.
Toinen ihmetystä herättävä asia on että Daimler-Benz käyttää R-12 tiivisteitä
R-134a järjestelmissä itsekkin. Kun tutkin vähän asiaa niin selvisi että
kompuran sekä venttiilien tiivisteet on samat kummassakin järjestelmässä.
Muistan lukeneeni DuPontin kylmätekniikka tietopakkausta jossa todettiin
seuraavaa: laboratorio testeissä ei ole voitu osittaa etteikö yleisesti
käytettävät R-12 tiivisteet sopisi yhteen R-134a kanssa.
En nyt väitä että ne R-12 tiivisteet on parhaat mahdolliset. Varmasti ne vuotavat enemmän kuin uudet R-134a tiivisteet. R-134a ei varmasti pysy
ikivanhassa R-12 järjestelmässä jossa on elähtäneet letkut ja tiivisteet.
Uskon kuitenkin sen pysyvän kohtuu hyvin sisällä täysin huolletussa R-12
järjestelmässä.
Olen mittaillut järjestelmän jäähdytystehoa/taloudellisuutta eikä se ole
havaittavasti laskenut 2kk aikana.
Aika näyttää...
MB W201 2.5 TURBO
vuodoista
Toi vuotohomma on lähinnä semmonen että r134a tulee pienemmästä reiästä ulos kuin r12, molekyylirakenteen takia.
Ja tiivisteiden sopivuus liittyy taas öljyihin.
r12 on mineraali öljyt ja r134a polyesteri öljyt.
kaikki vanhat tiivisteet ei siedä tota esteri öljyä.
Ja tiivisteiden sopivuus liittyy taas öljyihin.
r12 on mineraali öljyt ja r134a polyesteri öljyt.
kaikki vanhat tiivisteet ei siedä tota esteri öljyä.
MB C 180 kompressor -07
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
Herätelläänpä taas viime kevään topiccia ilmastointihuollosta.
R134a päivitetyn järjestelmän vuoden jälkeinen tilanne on seuraavanlainen: Ilmastointi toimii!
Ainetta oli tosin vuotanut hieman löysäksi jääneestä kuivaimen liitoksesta mutta ei niin paljoa ettei järjestelmä toimi. Kiristin liitoksen ja ainetta lisättiin vähän.
Tämä kyllä mielestäni jo todistaa sen että R-12 järjestelmän VOI onnistuneesti täyttää R-134a:lla.
Katsotaan miten laite toimii ensi vuonna...
R134a päivitetyn järjestelmän vuoden jälkeinen tilanne on seuraavanlainen: Ilmastointi toimii!
Ainetta oli tosin vuotanut hieman löysäksi jääneestä kuivaimen liitoksesta mutta ei niin paljoa ettei järjestelmä toimi. Kiristin liitoksen ja ainetta lisättiin vähän.
Tämä kyllä mielestäni jo todistaa sen että R-12 järjestelmän VOI onnistuneesti täyttää R-134a:lla.
Katsotaan miten laite toimii ensi vuonna...
MB W201 2.5 TURBO