Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
runner87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 20.07.2009 11:07

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja runner87 »

veskola kirjoitti:Tähän ketjuun kerään ohjeet miten kotona säädetään, lähinnä rivipumpusta, lisää tehoa. Sama tieto on saatavilla mutta tieto on hyvinkin pirstaloituneena, joten on korkea aika koota tieto ns. yksiin kansiin. Jokaisella autotyypille tulee tarvittaessa omat osionsa, joten mikäli sinulta löytyy aiheeseen sopivia vinkkejä tai kuvia niin lähetä allekirjoittaneelle.

Mikäli löydät asiavirheitä, vinkkejä tjms. ilmoita niistä YV:llä, kiitos.
Morjesta! Ensin täytyy kiittää hyvistä ohjeista, säätäminen sujui hyvin ja helposti. Sitten toinen asia, mikähän autossa vikana kun ruuvasin 190:sen 2,5 ltraisesta dieselistä niin paljon kuin se vain on mahdollista,niin että kierrokset laskee normaalisti, mutta voima savua ei tule yhtään? Tiedän kyllä että siitä puuttuu se kaikkein tärkein eli ahdin mutta eikö tuostakin pitäisi mustaa savua tulla?
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Savut

Viesti Kirjoittaja juster »

Suorittelin ohjeen mukaisen säädön pari vuotta sitten ja ensimmäisessä katsastuksessa meni savut yli 3, mutta puolituttu katsastusmies armahti, no ennen seuraavaa säädin tehoja hieman pienemmäksi ja kierroksia alemmas, jotta ei tulisi ongelmia katsastuksessa. No seuraavalla kerralla savut 2,97, eli tiukalle meni. Nyt olisi kolmas katsastus edessä säädön jälkeen ja vähän epäilyttää miten käy, olen tulpannut egr-venttiilin alipainen letkun ja olen miettinyt kumpaan suuntaan se mahtaa vaikuttaa, pitäisikö ottaa katsastuksen ajaksi kuula pois letkusta.

Saattaapi olla tietysti jotain muutakin häikkää, joka aiheuttaa savua, esim. turbo, josta menisi öljyä läpi? öljyn kulutus ei kuitenkaa ole valtavaa.

T:J
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Savut

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katsastukseen menet morkoolin letku tulpattuna. Pitäisi auttaa turboissa. Lisäksi tietysti käännät morkoolin kellon päältä syötöt minimiin, ei se silloin voi savuttaa mittauksessa. Maksimi kierrosluku ei tuohon oikeastaan vaikuta mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

savuja

Viesti Kirjoittaja juster »

näin vähän ajattelinkin, huolestuttavaa on se että morkooli oli ohitettuna jo viime katsastuksessa. No käyn koittamassa miten käy.
Hyvä tietää kuitenkin että kuula saa pysyä letkussa.

T:J
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: savuja

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jos se kuula pitää pakokaasun pakosarjassa ja imusarjan läpän auki niin silloin se on oikein sekä katsastuksessa, että ajossa. Joku virkaintoinen inssi saattaa ehkä ihmetellä jos EGR vivut ei liiku, mutta en ole kuullut, että ketään olisi hylätty tuon vuoksi katsastuksessa. Katsastukseen vain pitää laittaa se morkoolinestotulppaus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

ahtamaton syöttö

Viesti Kirjoittaja juster »

saakohan ahtamattoman syötön säädöllä savutusarvoa alas yhtään katsastusta ajatellen? ruuvia ilmeisesti kiinnipäin.

T:J
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ahtamaton syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saa

Katso siitä kellosta kummalle puolelle tulee ahtopaine, ja ruuvaa vastakkaiseen suuntaan. (Mikäli ahtopaine painaa "kalvoa" alaspäin, päästä kalvoa ruuvilla ylöspäin -> syöttö pienenee.)
Lisää tietoa: www.skg.fi
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juster »

Jep. Säädin ruuvia kiinnipäin kaksi kierrosta ja tulos oli toivottu. Savutus laski viime katsastuksen 2,97:stä 1,48. Hieno juttu, säädän kyllä ruuvin takaisin koska kulkupuolessa pientä eroa havaittavissa, lähinnä alavääntö on pienempi.

t:J
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juster kirjoitti:Hieno juttu, säädän kyllä ruuvin takaisin koska kulkupuolessa pientä eroa havaittavissa, lähinnä alavääntö on pienempi.

t:J
Sitä en epäile ollenkaan, ja ettekkö säätäisi jopa 2,5-3 kierrosta lisää nyt kun ruuvi on verrytelty :wink:

Asiantuntijoiden ja tekniikan tohtoreiden mielestä tosin pumpun ruuvailu on turhanpäivästä hommaa. Sen takia sitä tulee itse harrastettua aika ajoin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

veskola kirjoitti:W123 / W124 mallit

Edellä olevaan W638 ohjeeseen lisäyksenä. Punaista mokkulaa ei vältämättä ole mutta sen tilalla lienee jokin alipainekello (W124), ja vetävien kierrosten nostamiseksi sinne "ruuvin" ja jousen väliin pitäisi ängetä 2 mm prikka, jos haluaa nostaa yhtä ylös kuin ylläolevassa ohjeessa.

Tästä löytyvät vastaavat ruuvit W123 ja W124 malleihin, eli samalla ohjeella voidaan toimia.
Tämä kohta meni vähän ohi meikäläiseltä. Tuossa kuvassa puhutaan maksimikierroksista, ei vetävistä. Nämä eivät kuitenkaan taida olla ihan sama asia

Mitenkäs tuo prikan änkeäminen tapahtuu sitten? Saako ruuvin ruuvattua kokonaan pihalle niin, että prikan voisi asentaa sinne väliin? Vai meneekö soveltamiseksi?

Niin elikkä ruuvataanko näissä 124-malleissa sitten muuta kuin syöttöruuvia ja tyhjäkäyntiruuvia? :roll:
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

250D pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja WKW »

Moro!

Pumppu on irti, mutta takakannen alta näkyy vain 3 alimmaista ruuvia. Mistä tyhjäkäyntiä tällöin säädetään? -89 OM 602.

Ilmeisesti hyrgas kyseli aiemmin ketjussa samaa?
W124 250D -89
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sampo N. kirjoitti:
veskola kirjoitti:W123 / W124 mallit

Edellä olevaan W638 ohjeeseen lisäyksenä. Punaista mokkulaa ei vältämättä ole mutta sen tilalla lienee jokin alipainekello (W124), ja vetävien kierrosten nostamiseksi sinne "ruuvin" ja jousen väliin pitäisi ängetä 2 mm prikka, jos haluaa nostaa yhtä ylös kuin ylläolevassa ohjeessa.

Tästä löytyvät vastaavat ruuvit W123 ja W124 malleihin, eli samalla ohjeella voidaan toimia.
Tämä kohta meni vähän ohi meikäläiseltä. Tuossa kuvassa puhutaan maksimikierroksista, ei vetävistä. Nämä eivät kuitenkaan taida olla ihan sama asia

Mitenkäs tuo prikan änkeäminen tapahtuu sitten? Saako ruuvin ruuvattua kokonaan pihalle niin, että prikan voisi asentaa sinne väliin? Vai meneekö soveltamiseksi?
Ei sinne tarvi sitä prikkaa laittaa. Normaalissa 200d, 250d ja 300d koneissa säätö riittää yli 6500 kierrokseen Jolla saadaan vetävät kierrokset noin 5500 paikkeille.

Noissa "isolohkoissa" (2.3d 2.9d ja 3.5d) voi olla erilainen tuo maks kierrosten säätö jolloin sellaiseen pumppun täytyy laittaa prikkoja mutterin alle että pumpusta saadaan maks,kierrokset yli6000.

WKW kirjoitti:Moro!

Pumppu on irti, mutta takakannen alta näkyy vain 3 alimmaista ruuvia. Mistä tyhjäkäyntiä tällöin säädetään? -89 OM 602.
Siinä pumpun takakannen yläpuolella on sähkömagneetti (ELR = sähköinen tyhjäkäynnin säädin) jonka alta löytyy perinteiset tyhjäkäynnin säädöt.
Viimeksi muokannut Mika.T, Pe 23.10.2009 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuo prikkahommelin, jonka olen kirjoittanut pohjautuu kuultuun tietoon Herleviltä. En sitten tiedä puhuttiinko silloin nimenomaan Viton pumpuista, eli "isolohkosta" :lol: , ehkä niin, vai jostain tietystä vuosimallista pumpuissa.

No kokeileva huomaa miten käy ja säätää sitten lisää myöhemmin jollei kierrokset riitä.

Itse en ole yhtään prikkaa laittanut minnekkään.

---> Kävin editoimassa ohjetta Mika T. tiedon mukaiseksi. Kiitos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Mulla taas oli max. kierrokset 200d:ssä noin 5500rpm, jolloin säätö oli "tapissaan". Piti laittaa prikka ruuvin taakse että sai ~6000rpm. Pumppu 7mm Pasin tekele.
S210 220 CDI A -02
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kiitos tästäkin tiedosta. Semmoinenkin tiedoksi, että MynäDieselin 7 mm pumppuihin taidetaan vaihtaa semmoinen jousi, ettei prikkoja tarvita. Tämän kuulin itse pumppumestarilta :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla kiersi vastaavasti ex 300d vapari varkku ihan säätämällä kiekkamittarin asteikon yli ja reilusti. :shock:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti:Kiitos tästäkin tiedosta. Semmoinenkin tiedoksi, että MynäDieselin 7 mm pumppuihin taidetaan vaihtaa semmoinen jousi, ettei prikkoja tarvita. Tämän kuulin itse pumppumestarilta :wink:
Joo ei tarvi ja kannattaa olla varovainen sen ruuvin kans, ettei tuu yllätyksiä.
Käytännösä ite testattu :wink:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jeemu kirjoitti:
veskola kirjoitti:Kiitos tästäkin tiedosta. Semmoinenkin tiedoksi, että MynäDieselin 7 mm pumppuihin taidetaan vaihtaa semmoinen jousi, ettei prikkoja tarvita. Tämän kuulin itse pumppumestarilta :wink:
Joo ei tarvi ja kannattaa olla varovainen sen ruuvin kans, ettei tuu yllätyksiä.
Käytännösä ite testattu :wink:
Ei tuu, mulla on mersun tekemät kiertokanget :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
veskola kirjoitti:Kiitos tästäkin tiedosta. Semmoinenkin tiedoksi, että MynäDieselin 7 mm pumppuihin taidetaan vaihtaa semmoinen jousi, ettei prikkoja tarvita. Tämän kuulin itse pumppumestarilta :wink:
Joo ei tarvi ja kannattaa olla varovainen sen ruuvin kans, ettei tuu yllätyksiä.
Käytännösä ite testattu :wink:
Ei tuu, mulla on mersun tekemät kiertokanget :lol:
Meinaan noita kierroksia.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jeemu kirjoitti:Meinaan noita kierroksia.
No kun saisi nyt alkuun tyhjäkäynnillä toimimaan mutta kun ei niin ei :roll:

Mikä ***tu siinä muuten voi olla että lämpömittari näyttäää "nollaa" vaikka lämmintä tulee kabiiniin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Viesti Kirjoittaja Islander »

tarvittais apua! Tuossa pumpun kannessa on joku toinenkin antrui tai joku homma mihin menee pari johtoa? olisiko se tuo egr?
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Islander kirjoitti:tarvittais apua! Tuossa pumpun kannessa on joku toinenkin antrui tai joku homma mihin menee pari johtoa? olisiko se tuo egr?
Takakannen alareunassa???

Se on "nykimiseneston solenoidi" Löytyy uudemmista manuaalilaatikollisista.
Sen kun ottaa pois niin alta löytyy pari ruuvia lisää jolla saa takakannen kokonaan pois.

Sieltä alta löytyy samat säätöruuvit kuin tavallisesta pumpustakin.
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Viesti Kirjoittaja Islander »

Onko sillä merkitystä minkänäköinen tuo syöttöruuvi on kun omassa tuo on iso pultti joka tasapäinen ja mutterilla? ihan erinäköinen kuin noissa kuvissa
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nykimisenestolla varustetussa pumpussa se syöttöruuvi on tosiaan hieman erinäköinen ja jousikuormitteinen. (Mutta täsmälleen samallakohdalla kuin "normaalissakin pumpussa") Eli menee sormilla painamalla sisään.

Muistuipa tässä mieleen sekin että sen nykimisenaston solenoidin alle pitää tehhä esim 1.5mm rautalangasta korokeprikka kun sen laittaa takaisin paikoilleen.

Muuten syötön ruuvaus ei juurikaan vaikuta.
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Viesti Kirjoittaja Islander »

Mika.T kirjoitti:Nykimisenestolla varustetussa pumpussa se syöttöruuvi on tosiaan hieman erinäköinen ja jousikuormitteinen. (Mutta täsmälleen samallakohdalla kuin "normaalissakin pumpussa") Eli menee sormilla painamalla sisään.

Muistuipa tässä mieleen sekin että sen nykimisenaston solenoidin alle pitää tehhä esim 1.5mm rautalangasta korokeprikka kun sen laittaa takaisin paikoilleen.

Muuten syötön ruuvaus ei juurikaan vaikuta.
Joo saatiin syöttöä nostettua vain 1,5kierrosta kun otti tosiaan tuohon mokkulaan kiinni. Pitää paremmalla ajalla nostaa sitten enemmän,mutta kyllä nytkin huomasi eron aikalailla.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
MarkoT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 03.02.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja MarkoT »

-UG- kirjoitti:Ja jotta ei jäisi roikkumaan ilmaan, niin vastaan itse itselleni :D

OM617a:ssa on muista poikkeava pumppu.

Eli se osa nro 70 on ALDA joka säätelee syöttöä turbon paineen mukaan. Jos toimii (saa painetta ja kalvot ehjät) niin ahdettua syöttöä voi säätää ALDAn päällä olevasta ruuvista.

Muissa viestiketjuissa on ollut puhetta myös

***pumpun perästä näkyvästä ruuvista***

jolla voi säätää jotain. Täysin ei ole varmaa mitä. Kun joskus jaksan ottaa pumpun auki, niin täytyy myös kokeilla muita ruuveja joita kuvien mukaan sieltä kyllä löytyy melko vastaavasti kuin tässä viestiketjussa olevissa esimerkeissä.

-Tomi
Tämä kiinnostaa minuakin koska tuon ruuvin kärki vastaa pumpun sisällä johonkin ja ruuvi paikallaan kannen asentaminen on hankalaa. Itse en irroittanut suodatinkoteloa ja ahdasta oli, 8mm räikkälenkki ja siihen talttapäinen ruuvauskärki, auttoivat paljon.

Marko
niemema
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 16.05.2009 16:22

ruiskutus pumpunsäätäminen

Viesti Kirjoittaja niemema »

Minkä verran kestää syöttöä lisätä 300d että savu arvot pysyypi lain sallimissa rajoissa?Olisko esim.valmiita arvoja kellään jotka ovat pumpua säädellyt.Muuttuuko auto täysin kun pumpun säätää?
Tomppa300d
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 07.08.2009 21:16

Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Tomppa300d »

veskola kirjoitti:W638 / W638 Vito 108D 110D V230 turbodiesel
Säädä seuraavasti:
- Avaa syöttöruuvia 2,5 kierrosta sen hetkisestä asennosta.
- Älä koske tyhjäkäynnin tasain ruuviin
- Vetävät kierrokset 4 kierrosta kiinni
- Avaa tyhjäkäyntiruuvia 2,5 kierrosta sen hetkisestä asennosta (tai niin paljon kuin tulee), meillä tuli noin 2 1/4
- Tyhjäkäynnin hienosäätö, säädä tästä kiinni siten, että auto käy normaalia tyhjäkäyntiä.
- Alasyöttö: Säädä tästä aina tarpeen mukaan
Kiitos veskolalle ensinnäkin todella hyvistä ohjeista!

Säädin omasta 300d:stä alasyöttöä eli ALDA yksikön ruuvia neljä kierrosta auki. Saattaa olla, että antoi hieman lisää vääntöä alakierroksille.

Ruiskutuspumpusta säädin syöttöä kaksi kierrosta auki ja vetäviä kierroksia 3 kierrosta kiinni. Tuo toimenpide antoi selvästi lisää potkua :)

Nämä asiat vaan jäi vielä epäselväksi:

-Miten vetävien kierrosten ruuvi siis vaikuttaa? Antaako kone alempaa vääntöä kun ruuvia väännetään kiinni vai lisää kierroksia?
-Miten ylipäätään vapaasti hengittävässä 300d:ssäni on pumpussa ALDA yksikkö? Eikös tuo ALDA liity nimenomaan turbon toimintaan? Vapaasti hengittävässä koneessa ilmeisesti ALDA saa olla ruuvattuna aivan auki?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vetävien kierrosten ruuvi vaikuttaa ymmärtääkseni pumpun sisällä oleviin painoihin, jotka rajoittavat syöttöä keskipakovoiman avulla pyöriessään, kiinni päin ruuvatessa muutetaan tuon keskipakovoimasäätimen toimintaa, jolloin syöttö ei laske kierrosten noustessa.

Vaparissa on, siis osassa, tuo alda sen takia, että se rajoittaa syöttömäärää esimerkiksi ajettaessa korkealla vuoristossa, jossa ilma on "ohuempaa". Mitä korkeammalla ollaan sitä pienempi on ilmanpaine. Perusilmanpainehan on noin 1 bar absoluuttisella ilmanpaineasteikolla, jossa "täydellinen" alipaine on 0 bar. Maanpäällä tuo paine vaihtelee hitusen tuossa 1 bar tietämillä.

http://fmi.fi/saa/tilastot_5.html
Ilmanpaine Suomessa
Korkein Suomessa mitattu ilmanpaine oli 1065,7 hPa (hehtoPascalia, aikaisemmin millibaaria) Helsingissä 22.1.1907.

Alin Suomessa mitattu ilmanpaine on 940,0 hPa Raumalla 27.2.1990. Aikaisempi ennätys oli 942,1 hPa Korsnäsin Moikipäässä 16.12.1982.

Keskimääräinen ilmanpaine Suomessa on noin 1012 hPa. Myös ilmanpaineessa esiintyy vuodenaikavaihtelua. Keskimääräinen ilmanpaine on pienin tammikuussa ja suurin toukokuussa. Tammikuussa keskimääräinen ilmanpaine vaihtelee Utsjoen 1007 hPa:sta Pohjois-Karjalan 1013 hPa:han, toukokuussa taas Lounais-Suomen 1014 hPa:sta Itä-Suomen yli 1015 hPa:han.
1 mbar = 0.001 bar = 0.1 kPa = 1 hPa (hectopascal)

Niin ja kiitos niille ketkä aikoinaan antoivat noita ohjeita tänne ja minulle, minähän vain kirjoitin ne puhtaaksi :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tomppa300d
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 07.08.2009 21:16

Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Tomppa300d »

veskola kirjoitti:Vetävien kierrosten ruuvi vaikuttaa ymmärtääkseni pumpun sisällä oleviin painoihin, jotka rajoittavat syöttöä keskipakovoiman avulla pyöriessään, kiinni päin ruuvatessa muutetaan tuon keskipakovoimasäätimen toimintaa, jolloin syöttö ei laske kierrosten noustessa.
Joo tuossa englanninkielistä korjaamokäsikirjaa tavaillessani löysinkin tuon saman tiedon. Näyttää vetävien kierrosten ruuvin kiristäminen vaikuttavan siten, että 1/2 kierrosta tuo 150 kierrosta lisää.
Niin ja kiitos niille ketkä aikoinaan antoivat noita ohjeita tänne ja minulle, minähän vain kirjoitin ne puhtaaksi :roll:
Niin mutta onhan tuossa teksin kokoamisessakin oma työnsä. :)
Vastaa Viestiin