Öljynvaihtovinkkejä 124 200D, erhm, aloittelijalle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
LK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 12.08.2003 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Öljynvaihtovinkkejä 124 200D, erhm, aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja LK »

Olisi tuossa viikonloppuna tarkoitus vaihtaa itse öljyt 8)

Vaikka autoja olen pidellyt neljättätoista vuotta, ei nakki ole vielä tähän mennessä viuhahtanut omalle kohdalle.

Kyselisinkin neuvoja arvoisalta raadilta, miten hommasta selviytyisi mahdollisimman ehjin nahoin.

Teoriassa homma on ilmeisesti varsin yksinkertaista, pohjapultti irti, odotellaan että öljyt valuvat pois, pultti takaisin, suodatin uusiksi ja uudet öljyt sisään. Sitten tarkastetaan että öljytikun merkintöjen puolivälissä (about) sojottaa musta raina. Öljyä menee vissiin siinä kanisterillinen (?)

Mielessä kuitenkin kummittelee öljyjä aikaisemmin vaihtaneen ammattihenkilön kommentti, että mersussa pitäisi muistaa vielä joku "jippo" öljyjä vaihdettaessa. Muistini mukaan se saattoi liittyä jotenkin öljysuodattimeen.

Tässä samassa yhteydessä utelisin kakssatasen 124-koppaisen diisselin vm 1989 öljypohjan pultin tuumakokoa, että säästyisi taas yhdeltä ryömimiseltä.

Tarkoitus olisi vaihtaa samalla ilmasuodatin. Se on vissiin tyyliä vanhaa pois ja uutta tilalle...

Kysymystä kysymyksen perään. Jos joku ennättäisi vastata johonkin :o
L.K.
"Koneet eivät koskaan voi korvata inhimillistä typeryyttä."
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Eka yllätys odottaa sua, kun menet autosi alle, germaani on laittanut vielä muovit koneen ja lootan alle. Jotka sinänsä ovatkin hyvä olla paikallaan, kulutuksen ja äänieristyksen vuoksi. Elikkäs niitä joudut avaamaan..
Varaa öljyä tarpeeksi, se neljän litran kanikka ei riitä kuin riisikuppeihin. Muistaakseni öljytilavuus 6,5 litraa..

Ilmansuodattimen vaihdoin eilen. Kotelosta keulaan menevä haitariletku irti, samoin kotelon vasemassa reunassa oleva letku siitä irti ja sitten enää koteloa pitävät klipsit auki. Ja näin onkin kuuppa kourassasi :wink:
Viimeksi muokannut Esa H., To 05.10.2006 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Otat propun veke ja annat öljyjen valua pihalle ja sitte samalla vanha suodatin ulos jotta siitänkin valuu öljyt pois. Meniköhän sitä öljyä noin 5,5 litraa.

Pohjamuovia irrottaessa kannattaa varoa ettei ole käytössä kiinalaista räikkää, säästyy ylimääräiseltä sairaalareissulta :lol: :oops: :shock: :wink: :P :D
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Konstit on monet, sano.

Helpoin konsti vaihtaa öljyt on imuvaihto, Mercedes-moottorit on jo 1970-luvulta lähtien suunniteltu imuvaihtoa silmällä pitäen.
Autotarvikeliikkeestä voi hankkia 20 eurolla esim. "King"-merkkisen imuvaihtajan. Vaatii sähkövirran. Tätä käytettäessä:

-öljytikku pois, täyttökorkki auki/raolleen
-imuletku tikun reiästä sisään pohjaan asti
-vaihtaja tukevasti paikoilleen, tyhjennysletkun alle astia
-pumppu käyntiin
-pumpun imiessä öljyä vaihda öljynsuodatin

Kun öljyä ei enää tule, vaihtaja pois ja uudet öljyt sisään. Täytä ylämerkkiin asti jonka jälkeen auto hetkeksi käymään. Katso että öljymäärän merkkivalo sammuu ja öljynpaineet nousevat. Sammuta auto ja anna öljyn valua öljypohjaan. Tarkista öljyt ja lisää tarvittava määrä (suodatin täyttyy käynnin aikana).

Ja kyllä, kyllä se imuvaihtaja ottaa kaiken öljyn sieltä pois. Tietysti silloin tällöin kannattaa vaihtaa propunkin kautta, ettei jumitu kiinni :) .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Peksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 20.03.2006 20:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Toinen vaihtoehto on vaihtaa öljyt yläkautta eli öljynvaihtopumpulla (hinta rapiat 20€). Akusta virta, imuletkua öljyntäyttöaukosta sisään niin paljon kuin suosiolla menee. Toista letkua pitkin vanhat öljyt tyhjään kanisteriin.

Helppoa, ei tarvitse ryömiä auton alle. Toki jos käytössä on monttu tai nosturi, alakautta vaihtaminenkaan ei ole kummoinen homma.

Öljynsuodatinta uusiessa kannattaa vaihtaa suodattimen kannen tiiviste ja kannessa olevan tikun kaksi o-rengasta. Samassa tikussa on suodattimen ilmauskanava joka on ehdottomasti puhallettava paineilmalla auki.

6,2-6,3 litraa öljyä on riittävästi 200d:hen. Liikaa ei kannata laittaa jottei öljy vaahtoudu.

Vaihdettuasi öljyt, käytä moottoria sen verran että öljynpaineet nousee ja tarkasta öljytaso tikusta.

EDIT: Myöhästyin.. :roll:
Autoni on loistava - olen aina jonon ensimmäinen.

MB W124 200d -90
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olen ottanut tavaksi vaihtaa sen propun ja kupariprikan niin ei ainakaan propun vuoksi tuhoudu öljypohja, ja Viton om601:ssä se nyt ainakin näytti olevan 13 mm lenkille sopiva pultti. Ei maksa pultti juuri mitään.

Öljynsuodatin on muihin autoihin verrattuna panos, joka sijaitsee muovisen kannen alla. Tähän kanteen myydään omaa erikoisavainta, mutta se aukeaa toki riittävän suurella hylsyllä (32 mm Vitossa), ja tuon "erikoisavaimen" saa KL varaosista, eli samasta paikasta suodatin, pultti, tiivisteprikka sekä avain. Tuo kansi voi olla tiukassa, joten sitä ei kannata hajottaa huonolla avaimella.

Suodattimen mukana on 3 kumirenkulaa, jotka laitetaan siihen muovikanteen, ja se irtoaa muovipidikkeestä kun rohkeasti ottaa panoksesta kiinni ja painaa sen muovikärjen maassa olevaa laudan pätkää vasten.

Voi olla, että edellä oleva ei aivan päde autoosi mutta sinne päin kuitenkin. Vanhoissa oikeissa mersuissa lienee metallia muovin sijasta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kannattaa lisäys vaiheessa kaataa öljyä suodattimeen / suodatinkoteloon, niin lähtee öljyt kiertään nopeammin.

Kerran kattelin korjaamolla mersun (ei oma) öljynvaihto projektia, jossa öljyä ei kaadettu suodatin koteloon. No kone käyntiin, tuntu kauheelta kuunnella sitä kilinää joka lopuksi muuttu ajoittaiseksi kirskumiseksi, loppuhan se parin minuutin päästä, samalla asentaja totesi, ettei saa antaa kierroksia kun öljyt ei vielä kierrä suodattimessa..... ei niin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minusta tuo imuvaihto on ihan p!"¤%"!stä... En tule ikinä vaihtamaan öljyjä omista autoista niin.. Kaikki sakat jää öljypohjaan..

Eli ainoa "oikea" tapa on laskea öljyt propusta pois. :wink:

Öljypohjat on yleensä suunniteltu niin että proppu on kaikkein alimpana... Joten kaikki sattumat yleensä laskeutuu propun eteen.

Ja sitten kun mersussa on mittatikku toisella laitaa konetta niin milläs ne sattumat sieltä pois saadaan? :D
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Öljynsuodattimen jipot:

Käytä esim. Hengstin laatusuodattimia. Asiallisen suodattimen mukana tulee uusi suodatinkotelon tiiviste ja öljypropun kupariprikka. Tongi vanha tiiviste suodatinkotelon kannesta varovaisesti jollain käyrällä piikillä ja laita uusi mielellään öljyttynä uraan. Taisi tuossa suodatinkannentapin alapäässä olla vielä toinen vaihdettava o-rengastiiviste, ei jaksa muistaa vaikka muutama sata kertaa tullut harjoiteltua. Öljyä sekin ennenkuin työnnät suodatinpaketin paikoilleen. Tiivisteiden öljyäminen estää niiden kiertymistä pois paikoiltaan asennusvaiheessa.

Öljynsuodatinkotelonkannentapin [ :shock: sanahirviö] alapäässä on iso reikä, josta puhaltamalla ilmaa samaisessa varressa yläpäässä olevasta neulalla pistetyn kokoisesta toisesta reijästä pitäisi ilman kulkea läpi. Itse en kyllä joka kerta viitsinyt puhallella.

Kantta kiristettäessä olisi hyvä käyttää momenttiavainta, mulla on joskus päässyt pinnapultti menemään poikki, kun on liian innokkaasti mennyt vääntämään.

Ei sitä suodatinta mikään pakko ole etukäteen öljyllä voidella, kyllä ne paineet nousee muutamassa sekunnissa jos öljypumppu on kondiksessa ja käytetty alkuperäistä laatua vastaavaa suodatinta.

Kukaan ei tainnut vielä mainita sitä itsestään selvyyttä, että kun öljyä ryhtyy vaihtamaan, koneen pitää olla käyntilämmin.

Siihen pohjaproppuun on helppo päästä käsiksi, jos leikkaa propun kohdalle pohjamuoviin ison reijän, josta mahtuu propun irroittamaan ja valuttamaan öljyt ulos. Vähän sottaisempaa mutta nooh, niin paljon helpompaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Peksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 20.03.2006 20:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Mika.T kirjoitti:Minusta tuo imuvaihto on ihan p!"¤%"!stä... En tule ikinä vaihtamaan öljyjä omista autoista niin.. Kaikki sakat jää öljypohjaan..
Eikös se suodatin ole sitä varten että sakat ja ja muut roskat jää sinne..? :wink:

Monet puhuvat, että öljypohjaan laskeutuu metallia ja ties mitä. Minä olen sitä mieltä että koneessa on kyllä jotain vialla jos moottoriöljyn seassa on metallia.. :shock: Vaihteistoöljyn seasta sitä tosin saattaa löytyä. Öljynkierrossa olevat epäpuhtaudet johtuvat pääosin polttoaineen palamisesta.
Autoni on loistava - olen aina jonon ensimmäinen.

MB W124 200d -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei ne vain aina lähde öljypumpum imun mukana kiertoon. :D

Mutta tuomosta hommaa että koneen pitäis olla lämmin, En ole ikuna kuullut. :shock: Tosin usein miten se ainaki mulla on...
Avatar
Uula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 19.04.2005 16:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Uula »

CDI:stä ei imemällä lähde kuin puolet öljyistä! :twisted:
S 202 C200CDI Touring
exät: MB 200D -66
Ascona A 1,9 -74
Ascona C 1.6 -82
Ascona C 2,0i-88

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
Peksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 20.03.2006 20:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Mika.T kirjoitti:Ei ne vain aina lähde öljypumpum imun mukana kiertoon. :D

Mutta tuomosta hommaa että koneen pitäis olla lämmin, En ole ikuna kuullut. :shock: Tosin usein miten se ainaki mulla on...
Öljy kannattaa vaihtaa moottorin ollessa lämmin juuri siksi että nämä epäpuhtaudet ovat tällöin sekoittuneena öljyn joukkoon eivätkä makaa siellä öljypohjassa. Ja kyllä kunnossa oleva Mersun öljypumppu niitä hiukkasia jaksaa kierrättää ellei vallan mahdottomia metallinmurikoita ole öljyn seassa.. :lol:

CDI:stä ei tosiaan lähde kaikki öljyt imemällä mutta alunperinhän kysyttiin öljynvaihtovinkkejä 124 200d:hen.
Autoni on loistava - olen aina jonon ensimmäinen.

MB W124 200d -90
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Peksi kirjoitti:Öljy kannattaa vaihtaa moottorin ollessa lämmin juuri siksi että nämä epäpuhtaudet ovat tällöin sekoittuneena öljyn joukkoon eivätkä makaa siellä öljypohjassa.
Onhan se noinkin, mutta vielä tärkeämpää on öljyn viskositeetti, eli vanhat jäykät öljyt eivät valu kylmänä kunnolla kokonaan koneesta ulos.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Taxana kirjoitti:
Peksi kirjoitti:Öljy kannattaa vaihtaa moottorin ollessa lämmin juuri siksi että nämä epäpuhtaudet ovat tällöin sekoittuneena öljyn joukkoon eivätkä makaa siellä öljypohjassa.
Onhan se noinkin, mutta vielä tärkeämpää on öljyn viskositeetti, eli vanhat jäykät öljyt eivät valu kylmänä kunnolla kokonaan koneesta ulos.
Juu kone lämpimäksi ja sit kun kädet kestää ni proppu auki. Kokeilin muutaman kerran koemielessä 200D:stä öljynvaihtoa siten että ekax imin öljytikun reiästä kaiken mikä tuli ja heti perään sit proppu pois. Öljy mikä prupunkautta tuli pois olisi hyvinkin sopinut 1/4 dl kuppiin. Kaikki öljy siis tulee pois imemälläkin tästä koneesta mutta kuitenkin itse vaihdan aina propun kautta. Kun teet sen reiän siihen suojaan propun kohdalle niin tee siitä soikea. Kun propun ottaa pois kokonaan tulee öljy aika kaarella alkuun. Kun reikä on soikea niin öljyä ei lennä "panssarin" päälle.

Omassa 200D:ssä oli tosiaan ihan rehellinen panssari. Ei kainuun korvissa paljoa kivistä tarvinnu välittää. Paksua 2.5 - 3 mm plootua. Käytin sitä kerran pois kun pesin sen. Painoakin ko. panssarilla ihan miehekkäästi. Liekkö ollut alkuperäinen? Hyvin se kuitenkin istui paikalleen ja muotoilutkin oli kohdillaan. Reikä öljynvaihtoa varten oli valmiina mutta muotoilu oli perseestä. Öljyä meinasi väkisten roiskua panssarin päälle vaikka alkuvalumista rajoitti. Nykyisessä 300td:ssä on muovirimpula ja kivistä tosiaan kannattaa välittää :)
Avatar
LK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 12.08.2003 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Kiitokset vinkeistä

Viesti Kirjoittaja LK »

Eiköhän näillä neuvoilla pärjää jo alkuun... eli kiitokset ahkerasta kommentoinnista :)

Taidanpa sitten kuitenkin hoitaa homman pohjapropun kautta ja ruuvailen sen "panssarinkin" irti...

Kannaa varmaan rykäistä sukeltajan kumipukukin päälle, tulee siitä varmaan sen verran kuraista touhua 8)
L.K.
"Koneet eivät koskaan voi korvata inhimillistä typeryyttä."
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Timo L. kirjoitti:Konstit on monet, sano.

Helpoin konsti vaihtaa öljyt on imuvaihto, Mercedes-moottorit on jo 1970-luvulta lähtien suunniteltu imuvaihtoa silmällä pitäen.
Autotarvikeliikkeestä voi hankkia 20 eurolla esim. "King"-merkkisen imuvaihtajan. Vaatii sähkövirran. Tätä käytettäessä:

-öljytikku pois, täyttökorkki auki/raolleen
-imuletku tikun reiästä sisään pohjaan asti
-vaihtaja tukevasti paikoilleen, tyhjennysletkun alle astia
-pumppu käyntiin
-pumpun imiessä öljyä vaihda öljynsuodatin

Kun öljyä ei enää tule, vaihtaja pois ja uudet öljyt sisään. Täytä ylämerkkiin asti jonka jälkeen auto hetkeksi käymään. Katso että öljymäärän merkkivalo sammuu ja öljynpaineet nousevat. Sammuta auto ja anna öljyn valua öljypohjaan. Tarkista öljyt ja lisää tarvittava määrä (suodatin täyttyy käynnin aikana).

Ja kyllä, kyllä se imuvaihtaja ottaa kaiken öljyn sieltä pois. Tietysti silloin tällöin kannattaa vaihtaa propunkin kautta, ettei jumitu kiinni :) .
Noh, niin. Tulipa hankittua imupumppu. Fixus-liikkeestä, 24 euroa. Oli pakko kokeilla heti kun pääsi omaan pihaan, vaikka oli nappaskengät jalassa ja valkoset kaulassa.
Hommahan toimi hemmetin hyvin. Reilu 10 minuuttia ja kaikki ohi. Suodatinta en toki vielä vaihtanut, se tapahtuu vkonloppuna.
Elikkäs, monttu jää ny toimettomaksi ainakin siltä osin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
gianell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ma 10.04.2006 15:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja gianell »

kyllä varmasti lähtee cdi-moottoreistakin öljy imuvahtajalla pois...ainut on jotkut a-mallin cdi:t missä on semmonen huohotin letku joka haarautuu öljytikusta niin se huohotin letku pitää tukkia nii sit siitäkin tulee öljyt pois.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Siellä moottoriöljyn seassa voi olla laakerikuulia.

Vanhat alipainepumput on kuulalaakeroitu ja kuulat lähtevät
jossain vaiheessa irti ja putoavat öljypohjaan. Ne olisi helppo
kalastaa, jos öljytulpan päässä olisi magneetti. Itse hommasin
pieniä supermagneetteja öljytulppaan laitettaviksi ja aion kokeilla,
tarttuuko niihin mitään. Supermagneetti on vain muutaman mm
kanttiinsa, mutta jaksaa kannatella satoja grammoja.

Se alipainepumppu kannattaa olla liukulaakeroitu.
Vastaa Viestiin