Tuliko turbo tiensä päähän?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Punisher69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 05.10.2005 22:09
Paikkakunta: Joutseno
Viesti:

Tuliko turbo tiensä päähän?

Viesti Kirjoittaja Punisher69 »

Vito 110D

Ahtopaine on laskenut tasaisesti ja ei nouse enää, kuin 0.4

Kiihtyvyys jo aika maltillista, eli paras puhti alkaa olla pois.

Juuri tuli 200000 kilometriä täyteen.

Onko turbon vaihto edessä, vai olisiko mahdollista että kysessä pienempi vika?
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R

"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Joku ahtoputki/letku halki tai irti? Myös pakosarjan mutterit on mallia löystyvä. Omasta alkoi turbo vinkumaan kun meni rikki, myös öljyä oli ahtoputkissa.
Avatar
Punisher69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 05.10.2005 22:09
Paikkakunta: Joutseno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punisher69 »

Ei päästä kyllä mitään poikkeavaa ääntä.

Letkujen tarkistus pitänee suorittaa.
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R

"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tarkista että ahtopaine pääsee vapaasti ruiskutuspumpun kellolle. Veikkaisin syöttöjen puutosta, syystä tai toisesta. Vedä vaikka väliaikaisesti letku suoraan painekotelolta pumpulle. Nythän siellä on välissä suojakytkentä. Tuon kuvan "alasyöttö" kello.

Tarkista myös että hukkaportin vipu on tiukasti kiinni.

Mikäli siellä on paineputkissa vuoto, kannattaa aloittaa välijäähdyttimen alemman letkun kohdalta, sieltä klemmari ruostuu ensimmäisenä poikki, kun suolapaska lentää suoraan siihen. Tämä kannattaa uusia joka tapuksessa,ja käytetään vain hyvälaatuisia klemmareita.

Kyllä se löysällä pakosarjalla ahtaa aivan hyvin, kokemusta on. :oops:

Ei turbo yleensä vikaannu sillain, että ahtopaine alkaisi laskemaan, vaan se ruikkaa öljyä sinne ja tänne tai alkaa pitämään ainakin outoa ääntä. Ahtoputkissa oleva öljy on aivan normaali ilmiö aivan tehtaan paketissa olevassa autossa, ei syytä huoleen. Öljy tulee sinne huohottimen kautta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

pumpun kalvolta tulee letku imusarjaan. Ota vaikka rautalankaa ja putsaa se imusarjan puoleinen metalliputki, mihin letku kiinnittyy. Joskus menee göntsäfönderistä tukkoon. 2 Vitoon on jeesannut, toki vuotojakin alipaineine letkuissa voi olla. Myös hukkaportti voi olla "vähäisen käytön" vuoksi ihan jumissakin.. :roll:
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Vaihda myös polttoaine suodattimet. Itsellä oli vastaavia oireita ja oli kiinni suodattimen tukkeutumisesta tai osittain jäätymisestä
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Olisko turbon päittäslaakeri pettänyt, ja / tai turbiinipuolen siivestä revennyt kappaleita pois. Oli vaan yks samanlainen tapaus. .Ei ollut voimaa kun 70 heppaa, kun oli käyny penkissä
Avatar
Punisher69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 05.10.2005 22:09
Paikkakunta: Joutseno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punisher69 »

Ainakin coolerin ilmaputket öljystä märät ja jäähdyttimen kennot ui öljyssä.

Ilmansuodattimessa kourallinen hiekkaa ja polttoainesuodatin tukkeessa.

Taas seisoo paku pukeilla, motivaatiota odotellessa........... :wink:
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R

"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Lainaan tätä vanhaa topiccia kun on niin etevä otsikko:

Ihmeteltiin kun auto on vähän laiskanpuoleinen. Ahtojakaan ei kerää kuin 0,4bar. Sitten ruuvattiin ahdin ja kansi irti ja eipä ihme. Välystä ei oo eikä vuoda öljyä. Tällainen vika vain on, voiko sen korjata kotikonstein?:

Kuva

Oletettavasti ei, mutta mistäs sitä ikinä tietää...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Uus pakopesä vaan ahtimeen. Sen voi vaihtaa itsekkin.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

OK! Hieno kuulla. (ei mitään kunnollisia turbokokemuksia mulla). Toi on alkuperäisasennuksena Audi 100 turbo (MC) moottorista peräisin, olisko se KKK? Mutta mikä numero? Jos jollain olisi tietoa ja sattumalta ehjä pakopesäkin niin YV:llä tavoitta aostajan :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Punisher69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 05.10.2005 22:09
Paikkakunta: Joutseno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punisher69 »

...palataanpa tähän vielä sen verran, että pakopesä oli tässäkintapauksessa halki. Ahdin huollettiin suuremman remontin ohessa ja taas mennään vanhaan mallin :lol:
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R

"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Sergey kirjoitti:OK! Hieno kuulla. (ei mitään kunnollisia turbokokemuksia mulla). Toi on alkuperäisasennuksena Audi 100 turbo (MC) moottorista peräisin, olisko se KKK? Mutta mikä numero? Jos jollain olisi tietoa ja sattumalta ehjä pakopesäkin niin YV:llä tavoitta aostajan :)
ahdin on mc moottorissa tyyppiä kkk 24
vanhemman audin ahdin on tyyppiä kkk 26 muuten samanlainen kuin 24 mutta pakosiipi on 55mm kiinnitykset ja komputa ovat samoja
näissä ahtimissa on usein vikana pakosiiven syöpyminen pienemmäksi
saksan ebay siellä ovat halpoja

55mm siivelle oleva pakopesä löytyy 10€
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kumpikos olis sitten tulevaisuutta ajatellen parempi ahdin? kkk26 vai kkk24? Jos autoa tekis mieli vähän piristää 160hp -> 200hp? Noita kkk26 nimittäin löytyis vaikka mistä mutta tuota kkk24 ei oo paljoa tarjolla, toki on... mutta jostain syystä vähemmän.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

suht saman vertaisia ovat 270hv pitäisin maksimitehona 24 ahtimelle 26kkk + 20hv audin s4 mallissa on kkk24 lastuttamallahan siitä tulee se 270 hv sport quatrossa on 306 hv ja kkk26
Vastaa Viestiin