Suutin remonttiko edessä? KORJATTU!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Suutin remonttiko edessä? KORJATTU!!!

Viesti Kirjoittaja karjis »

Tänään kun starttasin mersuni ja korvani kuuli erikoisen sivuäänen, käynnistettyäni moottorin alkoi melkonen supsutus eli jostakin vuotaa ilmaa. Ei muuta kun konepelti auki ja katsomaan mistä ääni on peräsin ja paikansin sen 5. sylinterin suuttimen juureen.
Auttaako kiristys moiseen vuotoon vai kannattaako suosiolla vaihtaa suuttimet samalla? Eräs ammattimies suositteli suuttimen vaihtoa samalla. Onko näin? Ja sepälle on aika pitkät jonot(kyselin niin n.2 viikkoo,mikäli ei peruutuksia tule) ja autolla ajettava päivittäin, joten mikä avuksi.
Viimeksi muokannut karjis, To 26.10.2006 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

katoppa tarkkaan ja ruutaa vaikka saippua vettä suuttimen juureen veikkaan et esikammion ja kannen välistä valskaa....
Itse tein ja säästin
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Juu se vuotaa esikammion ja kannen välistä. Mitähän kiiristäminen auttaa, silla on 2 vaihtoehtoo, joko parantaa tai pahentaa tilannetta.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Eikö tuo väli ole märkä?

Mihin tuota saippualiuosta tarvitaan?
Eikö suutinvuota ilmene aina märkivänä osana/paikkana?
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

väli on kuiva kuin... välistä tulee ilmaa sylinterin iskujen tahtiin. Ei Vuoda minkäänlaista nestettä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

karjis kirjoitti:väli on kuiva kuin... välistä tulee ilmaa sylinterin iskujen tahtiin. Ei Vuoda minkäänlaista nestettä.
Kuulostaa samalta kuin omassani oli. Haiseeko pakokaasu kun auto on käynnissä ja haistelet vuotokohdan yläpuolelta? Jos näin on niin tarkoittaa sitä että paine vuotaa esikammion ja kannen välistä. Suuttimen juuresta vuotaa harvoin.

Kiristys ei auta. Jos kuitenkin yrität kiristää (esikammiota) suutin pitäisi ottaa pois ja sit erikoistyökalulla vääntämään esikammiota tiukemmalle.
Jos otat esikammion pois (suosittelen) karstanpoistoa sekä puhdistusta varten muista ottaa hehkutulppa sitä ennen pois. Purkaminen puhdistus jne onnistaa helposti mutta kasaaminen voi tuottaa ongelmia. Esikammion kiristysrenkaan oikeille jengoille saaminen on se akilleen kantapää. Jos kulma on oikein ja kiristysrengas lähtee menemään melkeimpä sormivoimin niin loppu on helppoa. Jos taasen vähänkin rikot kannen kierteitä sillä esikammion kiristysrenkaalla on soppa valmis ja nimimerkillä kokemusta on.

Esikammiota ei voi laittaa väärin. Kannessa on hahlo ja vastaava löytyy esikammiosta. Jos kiristysrenkaan sekä esikammion poisvetotyökaluja ei ole saatavilla vie auto pajalle. Pajan hinta taisi olla jotain 120 eskoa pari vuotta sitten. Tein itsekkin niin että katsoin homman yhden kerran ammattilaisten tekemänä ja sit kun homma piti tehdä eri sylinteriin niin sit tein omin päin.

Sit muuten esikammion vetotyökalun vm10/89 200D:hen saa tehtyä 123:n 300D:n suutinrungosta . Ostin itteleni romikselta makso vissiin 10 egee. Esikammioita on sit montaa eri sortamenttia 200D:ssäkin joten sopivuuden saa selville vain kokeilemalla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla näkyy vähän sitä esikammiotyökalua, kiristysrengasta ja ulosvetotyökalua. Siinä pitää olla vain tarkkana, ettei koneen sisälle tipahda kovin paljoa moskaa. Koko juttu on tuossa.

...ja ne kammiot ovat varmasti tiukassa, eli kyllä siinä hommaa riittää. Parashan se olisi irroittaa kun kansi on irti.

Kammiot vedetään sitten tiukkaan, eli viisaammat katsokoot vääntömomentin kirjasta. Uudet kammiot ovat turhankin kalliita :(

Minulla ei tosin ollut mitään ongelmaa saada noita renkaita menemään kierteelle, toki ne kierteet pitää putsata hyvin. Se suutin tulee silleen vinoon siihen reikään, eli kannattaa katsoa tarkkaan niitä kierteitä miten sitä sinne ruuvvaa. Luulisi tuollaisen esikammion kartion sinne tiivistyvän, ellei se kansi sitten ole ihan ruvella siitä. Taisin muuten kuulla, että jotain mömmöä sinne väliin olisi joku laittanut, mutta enempää en osaa sanoa. Ehkä kannattaa kysyä ammattilaiselta mitä kannattaa tehdä, ei taida olla ensimmäinen laatuaan tuo tapaus. Mitä pikemmin sen saa kuntoon sen parempi, ettei sen reikä ota siis siipeensä.

Suuttimen alla sitten taas on tiivisteprikka, jotkut sanovat lämpöprikaksi, mutta se kait varmistui, ettei siitä vuoda. Se pitää uusia kun otat suuttimet pois.

- hehkut pois
- suuttimet pois
- esikammiot pas** ei kun pois :lol:

Eli se kammio kannattaa varmaankin ottaa pois, putsata reikä ja sitten kiristää. Mikäli sitä vain kiristää niin tuskin tulee tiiviiksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:Tuolla näkyy vähän sitä esikammiotyökalua, kiristysrengasta ja ulosvetotyökalua. Siinä pitää olla vain tarkkana, ettei koneen sisälle tipahda kovin paljoa moskaa. Koko juttu on tuossa.

...ja ne kammiot ovat varmasti tiukassa, eli kyllä siinä hommaa riittää. Parashan se olisi irroittaa kun kansi on irti.

Kammiot vedetään sitten niin tiukkaan kuin jaksaa, eli viisaammat katsokoot vääntömomentin kirjasta mutta ainakin yli 400 Nm. Uudet kammiot ovat turhankin kalliita :(

Minulla ei tosin ollut mitään ongelmaa saada noita renkaita menemään kierteelle, toki ne kierteet pitää putsata hyvin. Se suutin tulee silleen vinoon siihen reikään, eli kannattaa katsoa tarkkaan niitä kierteitä miten sitä sinne ruuvvaa. Luulisi tuollaisen esikammion kartion sinne tiivistyvän, ellei se kansi sitten ole ihan ruvella siitä. Taisin muuten kuulla, että jotain mömmöä sinne väliin olisi joku laittanut, mutta enempää en osaa sanoa. Ehkä kannattaa kysyä ammattilaiselta mitä kannattaa tehdä, ei taida olla ensimmäinen laatuaan tuo tapaus. Mitä pikemmin sen saa kuntoon sen parempi, ettei sen reikä ota siis siipeensä.

Suuttimen alla sitten taas on tiivisteprikka, jotkut sanovat lämpöprikaksi, mutta se kait varmistui, ettei siitä vuoda. Se pitää uusia kun otat suuttimet pois.

- hehkut pois
- suuttimet pois
- esikammiot pas** ei kun pois :lol:

Eli se kammio kannattaa varmaankin ottaa pois, putsata reikä ja sitten kiristää. Mikäli sitä vain kiristää niin tuskin tulee tiiviiksi.
Mömmöistä ei ole muuta kuin haittaa. Tästäkin on kokemusta. Riippuen auton vuosimallista suutin tulee vinoon tai sit ei tule. Juurikin tuo 10/89 on eka jossa suuttin tulee vinosti kanteen nähden. Näin siis 200D:ssä. Jos vuotoa on ollut pitemmän aikaa niin kammio on tosiaan aika tiukassa. Sellainen ulosvetovasara tarvitaan tietty jokatapauksessa. Mistä muuten hankit sen kiristysrenkaan työkalun?

Niin jos autolla ajelee eikä vuotoa korjaa niin vuotokohtaan tulee syöpymä ja sit sen tiiviiksi saaminen voi tulla ongelmaksi. Ittellä kävi niin että vuoto "salaa" siis niin etten tajunnut varmaan 1kk. No sitkun tajusin luulin että koneistettavaksi menee. No tein sit niin että menin hydrauliikka liikkeeseen ja hommasin kumisen O-renkaan muistaakseni 1.6 mm paksu ja jotain 27 halkaisija . Laitoin sen esikammion kaulaa vasten ja kakssin vehkeen. Moni sanoi et ei me kauaa kun vuotaa. No nyt autolla on ajettu jotain 50 tonnia ja vielä ei vuoda. Saa nähdä kauanko kestää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jari Ke kirjoitti:Mistä muuten hankit sen kiristysrenkaan työkalun?
Mauri H:lta mutta helpommalla sen saa Veholta :D , laitan vaikka illalla sen numerokoodin esille. Ei sen pitäisi kovin kallis olla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jari Ke kirjoitti: hommasin kumisen O-renkaan muistaakseni 1.6 mm paksu ja jotain 27 halkaisija . Laitoin sen esikammion kaulaa vasten ja kasasin vehkeen. Moni sanoi et ei me kauaa kun vuotaa. No nyt autolla on ajettu jotain 50 tonnia ja vielä ei vuoda. Saa nähdä kauanko kestää.
:shock: Miten kuminen O-rengas voi kestää tuomosessa paikassa :?: :shock: On kuitenkin melkoisen kuuma paikka koneen käydessä. :D
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mika.T kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti: hommasin kumisen O-renkaan muistaakseni 1.6 mm paksu ja jotain 27 halkaisija . Laitoin sen esikammion kaulaa vasten ja kasasin vehkeen. Moni sanoi et ei me kauaa kun vuotaa. No nyt autolla on ajettu jotain 50 tonnia ja vielä ei vuoda. Saa nähdä kauanko kestää.
:shock: Miten kuminen O-rengas voi kestää tuomosessa paikassa :?: :shock: On kuitenkin melkoisen kuuma paikka koneen käydessä. :D
Sitä ihmettelen itsekkin. Ajoin autolla kaikkiaan noin 200t ja tuolla virityksaellä noin 50t. Möin auton äskettäin kaverille joten kestävyydestä tulee lisätietoa. Nyt auto on välillä veneveturinakin. Vene ei tosin ole mikään muskeli mutta varmaan lujemmalle joutuu kun mitä minulla ollessaan.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Olisiko asiaan jotakin väliaikasta apua esim, jollakin lämmönestävällä silikoonilla/vastaavalla, koska jonot pajalle luokkaa 2-3 viikkoo ja ei ole varaa odotella sinne saakka. Asia tietennii pahenee ajaessa, mutta autolla on ajettava päivittäin satoja kilometrejä. Joten pika apu olisi tarpeen. Olisiko esim kuopion seudulla ketään, joka voisi/osaisi/olisi sen verran aikaa? Voisin vaikka jotaki maksaa siitä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

karjis kirjoitti:Olisiko asiaan jotakin väliaikasta apua esim, jollakin lämmönestävällä silikoonilla/vastaavalla, koska jonot pajalle luokkaa 2-3 viikkoo ja ei ole varaa odotella sinne saakka. Asia tietennii pahenee ajaessa, mutta autolla on ajettava päivittäin satoja kilometrejä. Joten pika apu olisi tarpeen. Olisiko esim kuopion seudulla ketään, joka voisi/osaisi/olisi sen verran aikaa? Voisin vaikka jotaki maksaa siitä.
Varmaa on että mikään silikoni ei pidä. Kun jonoja on niin käy lainaan tai osta se etukammion kiristysrenkaan työkalu irroita suutin (helppo homma) kiristä sitä etukammion kiristys rengasta laita suutin paikoilleen. Voi auttaa ja hommaan menee alle tunti.

Kuopion seudulta ei tietoa mutta 180 km matkaa Kuhmoon ja siellä on tämän asian osaava Tiiran Autosähkö. Tekeen muuten joskus lauantainakin hommia. Puhelin numero tuonne on 08 653 0081
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Näinhän se on, ettei siinä kestä mikään, joka ei ole tiukasti puristuksessa sillä 400+ Nm momentilla.

Se vuoto menee suoraan palotilaan tai siis tulee sieltä, jokaisen puristustahdin aikana siellä on miltei 20 baria painetta, sitten kun seos syttyy siellä on painetta ties kuinka paljon. [Onko kellään tietoa kuinka suuri on palotapahtuman painepulssi sylinterissä pahimmillaan, bar asteikolla ilmaistuna ?] Tuollaisella paineella irtosilikoni siinä aukon kohdalla ampuu tiehensä ja nauraa vielä mennessään. Välillä kun yrittää saada vesiputkea omakotitalossa pitämään, eikä edes siinä onnistu, vaikka painetta on vain 4 bar, niin kyllä kyrsii.

Pohdin tuota kumirenkaan kestävyyttä, se kuumuus ei ilmaisesti "ylety" siihen koska palotilassa oleva kuumuus ei pääse siirtymään sinne renkaan ja kammion kohdalle, koska nyt siellä ei ole yhtään ilmavuotoa. Mikäli vuoto tulee niin silloin siitä alkaa puhaltamaan pakokaasua, joka syö loputkin tiivisteestä. Taitaa se rengas olla siellä aikas littana. Siihen vaikuttaa siis vain noin 100 asteen eli kannen lämpö. Sinällään hauska tieto, että tuollainenkin voi toimia noin hyvin.

Niin tuo on siis homma, jonka mikä tahansa paja pystyy tekemään, eli ei vaadi mitään muuta erikoista kuin sen erikoisavaimen, joka maksaa joitain kymppejä Veholla. Kammion ulosvetäjässä on kyllä kanssa askartelemista ja siihen tarvittiin se romusuuttimen runko.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 20.10.2006 14:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Itse testailin äsken tuota 300D 124 saippuvedellä suuttimien juuresta.
Lähes jokainen suutin päästää jotain ohi, eli muodostaa kuplia.
Kuplia ei tule paljoa eli vuoto on todella pientä ja tulee mitä luultavammin kannen ja esikammion välisestä liitoksesta..

Kuinka paljon tuo "saa" vuotaa ennekuin käynti huononee ja miten tuon saa tukittua?
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

rado kirjoitti:Itse testailin äsken tuota 300D 124 saippuvedellä suuttimien juuresta.
Lähes jokainen suutin päästää jotain ohi, eli muodostaa kuplia.
Kuplia ei tule paljoa eli vuoto on todella pientä ja tulee mitä luultavammin kannen ja esikammion välisestä liitoksesta..

Kuinka paljon tuo "saa" vuotaa ennekuin käynti huononee ja miten tuon saa tukittua?
Minulla vuoto tuntuu kädellä ja vaikuttaa ajoon sen verran, että on huomattavasti laiskempi. Käy muuten ihan normaalisti.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rado kirjoitti:Itse testailin äsken tuota 300D 124 saippuvedellä suuttimien juuresta.
Lähes jokainen suutin päästää jotain ohi, eli muodostaa kuplia.
Kuplia ei tule paljoa eli vuoto on todella pientä ja tulee mitä luultavammin kannen ja esikammion välisestä liitoksesta..

Kuinka paljon tuo "saa" vuotaa ennekuin käynti huononee ja miten tuon saa tukittua?
Oikein odotin tätä :D pieni vuoto on ns. normaalia. Jos kuplia tulee harvakseltaan niin kaikki on ok. Näin sanottiin kun itse kysyin samaa roparilta.
Supsutusta tai naamaan tuntuvaa puhallusta suuttimien yllä ei kyllä saa olla se on selvä. Ja jos selvää pakokaasun hajua alkaa ilmetä on syytä varautua remppaan. Tuo veskolan linkittämt kuvat on mainio apu esikammioremppaan ensikertalaiselle. Näkee mitä on odotettavissa missäkin työvaiheessa.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Pohdin tuota kumirenkaan kestävyyttä, se kuumuus ei ilmaisesti "ylety" siihen koska palotilassa oleva kuumuus ei pääse siirtymään sinne renkaan ja kammion kohdalle, koska nyt siellä ei ole yhtään ilmavuotoa....

Siihen vaikuttaa siis vain noin 100 asteen eli kannen lämpö
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Tuon kumirenkaan kokeiluun päädyin silloin joskus juuri tuon päättelyn perusteella.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

alumiini rikkoja kammen ja kammion väliin.....tai voi sinne laittaa kittiäkin niin johan pitää mut en halua iroitella niitä sitten enää.....

se avain juu tarvtaan millä saa sen kammion lukitus mutterin irti ja sitten sen tumputus vehkeen :lol:

eli sellaisen ulosvetäjan mikä kerretään suuttimen jengoille ja siitten painolla kolistelemalla pitäisi nousta kun hieman tumputttaa :lol:

mut hehku ekaksi pois reiästä....
Itse tein ja säästin
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Tota kumirengas juttuu vois kokeilla hätäapuna, kun korjaamoille ei pääse kovin äkkiä. :(
Eli miten se O-Rengas laitetaan siihen? Lisäksi jotaki lämmönkestävää silikoonia?ajattelin kokeilla jos saisi toimimaan joksikin aikaa, jotta pääsisi tekeen se suutin remppa.
Viimeksi muokannut karjis, Pe 20.10.2006 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pirhana juu, kokeileppas noita esikammion korotusprikkoja. Niitä saa Veholta, vaikka se matalin malli 0,3 mm.

Kuva

Tuossa näkyy se esikammio, se prikka pujotetaan siihen niin kun kortonki aivan tapin juureen. :D

Kuva

Rupesin just pohtimaan, jotta tiivistyykö se sittenkin sinne juureen eikä tuohon kartioon, muutenhan nuo prikat ei toimisi ollenkaan.

Ei mitään silikoneja, ne liukuvat sieltä pois kun kiristää ja haittaavat vain kiristämistä.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 20.10.2006 15:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

prikkojen hinnaksi muodostu vaan 40euroa!!?
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

rado kirjoitti:prikkojen hinnaksi muodostu vaan 40euroa!!?
Ota huomioon että prikat sotetu Veholta ja hintoihin tulee +200% lisähintaa normaaliin verrattuna ns."Veho-lisä".

Mutta ei taida selvitä homma purkamatta suutinta.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mä olen korjannut menestyksekkäästi tuon esikammion vuodon pakoputken tiivistystahnalla. Eli esikammio ylös, ja kammion pinta smirkelin teräsharjalla puhtaaksi. Sitten ohuesti tiivistystahnaa esikammion tiivistyspintaan ja lujaan kiinni. Tiivistysaine paikkaa pikkusyöpymätkin. Roskia ei saa jäädä väliin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa minulla on 1,0 mm prikat, ne on ne kaikkein kalleimmat ja harvinaisimmat kun materiaalikin painaa gramman. Nuo 0,3 mm prikat on puolta halvemmat, vaikka varmasti vaikeammat valmistaa :lol:

Soittivat vielä perään, jotta oletko tosissasi noin paksuja sinne laittamassa, kun ei semmosia kukaan yleensä laita :D

Yritin tingata noita centtejä hinnasta pois mutta Vehon setä tai täti sanoi, jotta eihän semmoinen käy päinsä :lol:

...ja kyllä suutin otetaan aina pois, mutta se on se helpoin asia hommassa, jos vain ruiskutusputken saa helposti irti. Siihenkin sitten semmonen 14 avokita-avain tjms. on oltava. Honkkarista saa ainkin jonninlaisen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:Pirhana juu, kokeileppas noita esikammion korotusprikkoja. Niitä saa Veholta, vaikka se matalin malli 0,3 mm.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0317.jpg

Tuossa näkyy se esikammio, se prikka pujotetaan siihen niin kun kortonki aivan tapin juureen. :D

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0315.jpg

Rupesin just pohtimaan, jotta tiivistyykö se sittenkin sinne juureen eikä tuohon kartioon, muutenhan nuo prikat ei toimisi ollenkaan.

Ei mitään silikoneja, ne liukuvat sieltä pois kun kiristää ja haittaavat vain kiristämistä.
Juu ei mitään ylimääräisiä mömmöjä jos joskus vielä tarttee ottaa kammio pois. Nelonen kaksi kertaa ja kolmonen kerran Ykkönen ja kakkonen on vielä pysyny tiiviinä.

Joo se tiivistys tapahtuu nimen omaan juuresta EI kartiosta. Toisella kertaa tuohon neloseen laitoin sen O -renkaan. Tuota en tiennytkään että on olemassa oikein tähän tarkoitettuja renkaita. Metallia vissiin ovat? Jos ovat kovaa sellaista niin miten mahtavat tiivistää jos syöpymä on päässyt syntymään. Loistavat kuvat muuten
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

JP74 kirjoitti:Mä olen korjannut menestyksekkäästi tuon esikammion vuodon pakoputken tiivistystahnalla. Eli esikammio ylös, ja kammion pinta smirkelin teräsharjalla puhtaaksi. Sitten ohuesti tiivistystahnaa esikammion tiivistyspintaan ja lujaan kiinni. Tiivistysaine paikkaa pikkusyöpymätkin. Roskia ei saa jäädä väliin.
Tällee minullakin on yksi kammio kiinni....ja vois han joku tekijä mies sorvailla palikan millä venttiilin hiomatahnalla voisi tasoitella kannesta pohjan mihin kammio vastaa korjasin koneistamon pihalla mersusta vian sillee....
Itse tein ja säästin
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Jaa-a taisi cdi:n vikaherkkyys iskeä meikäläisellekin. Tsuputtavaa ääntä ja pakokaasun hajua havaittavissa konepellin alla. :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

e320 kirjoitti:Jaa-a taisi cdi:n vikaherkkyys iskeä meikäläisellekin. Tsuputtavaa ääntä ja pakokaasun hajua havaittavissa konepellin alla. :roll:
Sitten vain äkkiä suuttimet irti ja samalla sinne voi laittaa ne AMG:n suuttimet.

Ajattelin jos tuommonen CDI kone joskus rullaa pihaan niin ne suuttimet otetaan irti aivan ensimmäisenä kun niissä on kuitenkin tuo ominaisuus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja makeST »

supsutus alkoi myös täällä :evil:
<----kiiihtyyy

www.lakesteel.org
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

No niin ja on sitten aika palata "sorvin" ääreen...

On eräs aurinkoinen torstaiaamu ja mittarissa on -0,8ºC pakkasen puolella. Kello lähestyy uhkaavasti auton huoltoaikaa ja pelon sekaisin tuntein ajelen pajaa kohti. Luovutan auton avaimet pajalla vastaanottavalle työntekijälle ja huomasin pöydällä uudehkon TM:n ja aloin lukemaan sitä, kunnes tuli asentaja ja hän sanoi, että edessä on mahdollisesti kansiremontti... Itse en hyväksynyt mahdollisesti tulevaa kansiremonttia. "Seppä" suositteli erästä komeistamoa, jossa kannattaa käydä asiaa tutkimassa tarkemmin.
Eipä siinä muu auttanut, kun kohdistaa mersuntähti kohti koneistamoa ja odottaa tuomiota...
Koneistamolla kaveri kuunteli moottoria ja tuli siihen tulokseen, että ei ole mahdollisesti kannessa mitään vikaa. :shock: Seuraavaksi kohdistin paikalliseen mersuliikkeeseen ja korotusprikkaa ostamaan (maksoi muuten yhteensä 9,6€ korotusprikka ja lämpörikka yhteensä). Seuraavaksi ajelin toiveikkain mielin takasi moottorikoneistamolle ja luovutin auton heille.
Muutama tunti toivottomana hortoillessa meni ja palasin kuuntelemaan tuomiota ja oli kerrassaan ilo ylimmillään ja sitä iloa voi verrata siihen, kun tietää saavansa jotaki kivaa...! Tuomo kuuluu seuraavasti: Auto on kunnossa ja syy vuotoon oli, että suutin(esi)kammio oli jostakin syystä päässyt löystymään ja vuoti sen takia eikä syöpymiä ollut havaittavissa. Mutta sanoi, että suositelisi suuttimien vaihtoa, sillä pitää hieman ääntä.

Että tällainen tarina oli tälläkertaa... Seuraavaa tarinaa odotellessa ja kilometrejä nauttiessa toivotan forumin väelle mukavia lukuhetkiä ja raikkaita syys-/talvi-ilmoja.
Vastaa Viestiin