!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Potifaari kirjoitti: Lämmöt nousee nopeammin ja tuntuu kestävän ilman webastoa maantiellä pari viisarinleveyttä yli 80 (82 asteen termari vaihdettiin syksyllä)... ON lämmintä sisälläkin... :lol:
Ettei vaan olis ollu 92-asteen termari ? Niitä on vissiin jotakuinkin kahta versiota 92 ja 87 (88:akin näkyy). Epäilys on, että tuo 92 on enempi Suomen olosuhteisiin, mutta merkkiliikkeet näkyy joskus suosittavan tuota 87/88:aa. Jospa lukevat Saksan versiota varaosalistasta ja siinä on "kesä-termari" suosituksena. Tai voisiko olla sitten mallikohtaisia eroja CDI-koneissa erikokoisissa / eri vuosimalleissa. Mersuguru Heleniuksella näky olevan 92-asteisia.

Vaikka termari on 92, niin mittarin viisari ei suinkaan nouse ihan vastaavaan lämpöön, vaan jonkun asteen alempana. Jotain pari viisarin leveyttä yli 80. Mulla ehkä asteikosta tulkiten näyttäs jotain 85-86. Varmaan vielä eri kokoisissa koneissa on erilailla heittoa termarin normilämpö vs. mittarissa näkyvä.

Ja tosiaan, kun pakkasta alkaa olla reilusti yli 10, niin ei jaksa nostaa enää normilämpöön, jos vauhti 80-100. 120-vauhdissa jaksaa nostella vielä 15-20 -pakkasilla.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Näin vuosi termarin vaihdosta näyttää siltä että aika nopeaan nuo "hyytyy",ei lämpene auto enää samalla tahdilla kuin termarin vaihdon jälkeen. Taitaa jäädä hiukan auki. Lämmöt pitää kuitenkin mukavasti kunhan ylös nousevat eli ei aihetta vaihtoon.
gipsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 06.01.2006 11:48
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja gipsy »

"Korjaus on halpa (uusi termari jotain 60 ekee)"
Vaihdatin termarin Mega-autossa. Hinta töineen 224 euroa, jotta
se halpuudesta. Hommahan on tärkeä, mutta nuo operaatioiden
hinnoittelut menevät aivan hilsekerroksen yli.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

gipsy kirjoitti:"Korjaus on halpa (uusi termari jotain 60 ekee)"
Vaihdatin termarin Mega-autossa. Hinta töineen 224 euroa, jotta
se halpuudesta. Hommahan on tärkeä, mutta nuo operaatioiden
hinnoittelut menevät aivan hilsekerroksen yli.
Katsoitko mitä maksaa Motonetissa?

Minä sain sieltä aidon Wahlerin antureineen Sprinteriin aika edullisesti.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

gipsy kirjoitti:"Korjaus on halpa (uusi termari jotain 60 ekee)"
Vaihdatin termarin Mega-autossa. Hinta töineen 224 euroa, jotta
se halpuudesta. Hommahan on tärkeä, mutta nuo operaatioiden
hinnoittelut menevät aivan hilsekerroksen yli.
Mihin autoon? W210 Wahler maksoi muistaakseni 20-30€ paikallisessa tarvikeliikkeessä joten on ainakin asennushinta kohdillaan MIKÄLI automalli sama. Ymmärrettävää kun tuntuu kalliilta :)
Omassä täyspitkä diesel joten tilaa vähemmän kuin nelosissa,silti vaihtotyö omasta mielestä luokkaa helppo. Tuntia ko. työhön ei saa tuhrattua,ainakaan ammattilainen.
velluhassi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 09.10.2006 11:02
Paikkakunta: Pyhäselkä

Viesti Kirjoittaja velluhassi »

Vitoon ostin uuden termarin varaosaliikkeestä hintaan 38€. En ole vielä laittanut paikalleen. Katsotaan nostaako lämmöt sittten paremmin.
velluhassi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 09.10.2006 11:02
Paikkakunta: Pyhäselkä

Viesti Kirjoittaja velluhassi »

Nyt on termari paikallaan, wahler oli merkiltään. ei vielälään nouse lämmmöt mittarin mukaan kuin noin 70 asti. ajomatka nyt on ollut melko lyhyt kylläkin. kuumaa ilmaa kyllä riittää, joten epäilen ettei vaan tuo mittari näytä lähellekään oikein.
Avatar
ah54
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 08.02.2007 17:51
Paikkakunta: kajaani

203 cdi 200:n moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja ah54 »

moottorin lämmöt ei nouse, vaihdoin termarin eikä auttanut mitään.
keula on topattu tukkoon.Keittelin vanhaa termaria kattilassa ja toimii oikein.Tein sitten testin. Otin vesiletkupihdit ja puristin ylävesiletkun tukkoon ja lähin koeajulle, johan nousi lämmöt.Niin että missä vika?
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti:Uudellakaan termarilla ei lämpöjä saanut vedättämälläkään ku välillä käväsemään 80:n yläpuolella
Vaikuttaa vähän siltä, että webasto kränää. Tais tulla turhan hätiköiden vaihettua tuo termostaatti. Pitää alkaa tutkia tota webaa, et mitä siinä pitäis ekaks tarkistaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
ah54
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 08.02.2007 17:51
Paikkakunta: kajaani

203 cdi 200 moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja ah54 »

Autossani ei ole webastoa. Autotalo Hartikaisessa tarkistettiin sähkövastus, ei toimi.Uusi vastus maksaa 535 euroa ja asennus n. 180.
Eivät osanneet sanoa vastuksen tehoa, niin että kuinka suuri vaikutus
sillä on moottorin lämpenemiseen.Vesijäähdytteisen laturin teho on 190 ah, kyllähän se jonkinmoista vastusta lämpimänä pitää. Termostaatti ei sulje kiertoa totaalisesti, jonkinverran lämpöä karkaa syyläriin kokajan vaikka mulla on autossa uusi termostaatti.Miksi on näin, onko se vika vai ominaisuus?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: 203 cdi 200 moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

ah54 kirjoitti:Miksi on näin, onko se vika vai ominaisuus?
Niin no... onhan siellä termarissa se pikkureikä, josta aina vähän lirisee...
Mutta sen lautasen kyllä tulisi olla täysin kiinni, sitä vaan on hankalampi todeta muuten kuin irroittamalla ja vesikattilalla liedellä lämmittämällä.
Noin ne termostaatit ennen wanhaan testattiinkin, ennen kuin rynnättiin tilaamaan uutta ja kallista varaosaa :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
ah54
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 08.02.2007 17:51
Paikkakunta: kajaani

203 cdi 200 moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja ah54 »

ah 54 viittaa ensimmäiseen lähettämäänsä viestiin. Termarin keittely on tuttua puuhaa. Uutta termaria en ole vielä keitellyt kun varaosan toimittaja ihmetteli ettei niissä ennen ole vikoja ollut.Aamulla luukuttelin töihin kolmos ja nelos vaihteella kortinlähtönopeuksia noin 12 km.Lämmöt nousi päälle 60 astetta, luultavasti myös syylärissä koska ylävesiletku oli kuuma.Pakkasta täällä Kainuussa oli aamulla 34.5 astetta.
Risto L
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 15.11.2006 19:36

Re: 203 cdi 200 moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Risto L »

ah54 kirjoitti:Autossani ei ole webastoa. Autotalo Hartikaisessa tarkistettiin sähkövastus, ei toimi.Uusi vastus maksaa 535 euroa ja asennus n. 180.
Eivät osanneet sanoa vastuksen tehoa, niin että kuinka suuri vaikutus
sillä on moottorin lämpenemiseen.Vesijäähdytteisen laturin teho on 190 ah, kyllähän se jonkinmoista vastusta lämpimänä pitää. Termostaatti ei sulje kiertoa totaalisesti, jonkinverran lämpöä karkaa syyläriin kokajan vaikka mulla on autossa uusi termostaatti.Miksi on näin, onko se vika vai ominaisuus?
Sama vika taitaa vaivata minullakin. Termostaatti ja jäähdyttäjän nesteet on vaihdettu noin kaksi kuukautta sitten. Eberiä huudattamalla lämmöt kyllä nousee tuonne 90 asteeseen mutta kilometrejä se vaatii noin 50 ennenkuin sinne saakka kerkiää. 10 kilometrin matkalla ei lämmöt ehdi nousta kuin ehkä 50 asteeseen.

Vikailmoitusraportissa luki: "Sähköinen automaattinen lisälämmitin ei toimi". Onkohan tuo kyseinen automaattinen lisälämmitin sama värkki kuin se joka on tuon tuhkakupissa olevan katkaisijan takana?
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

On se.
Tulipa lyhyt vastaus :D .
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

:roll: A 170 cdi:hin W168 kyselin termarin lämpötiloja ei ollut kuin 87c .
Lopuksi ostin Veholta , oli yksi vaihtoehto ja siinä ei ilmoitettu astelukua ollenkaan.
Vaivaani ei ollut tuolla termarin vaihdolla mitään vaikutusta ja lämpötiloista en tiedä kun ei ole autossa lämpömittaria jäähdytys nesteelle.

Vaiva oli ettei Webastoa saa mitenkään pois päältä auton käydessä (ei sammu edes lämmittimen Off nappulastakaan) ,
tehdas asennettu polttoaine lämmitin polttaa aina vähintään pienemmällä teholla . Myös silloin kun kone on kuuma ja termostaatti (vanha ja uusittu) päästää jäähdytysnestettä syyläriin jäähtymään.

Auto on kyllä lämmin, mutta vie liikaa polttoainetta. 5.9l satasella on minimi ennätykseni, siinä on valmistajan ilmoituksen mukaan tasan 2.0l liikaa.
Tarttis varmaan tehdä tolle Weballe jotain, vika vai ominaisuus?
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Liittyen em.termarinvaihto-operaatioihin. Kannattaa tsekata ettei laita liikaa glykolia. -40° C pakkasnestemittarissa muuttuu ajan myötä (esim.veden haihtuminen) -50°C:ksi ja lämmönsiirtokyky huononee.
Risto L
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 15.11.2006 19:36

Re: 203 cdi 200 moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Risto L »

Risto L kirjoitti:Sama vika taitaa vaivata minullakin. Termostaatti ja jäähdyttäjän nesteet on vaihdettu noin kaksi kuukautta sitten. Eberiä huudattamalla lämmöt kyllä nousee tuonne 90 asteeseen mutta kilometrejä se vaatii noin 50 ennenkuin sinne saakka kerkiää. 10 kilometrin matkalla ei lämmöt ehdi nousta kuin ehkä 50 asteeseen.
Kävin vaihtamassa termarin uudelleen takuuvaihtona. Taas lämpenee nopeasti tuonne 90 asteeseen (noin 20 km / 15 min). Eli edellinen termari toimi moitteettomasti lähes kaksi kuukautta - kestävän oloisia värkkejä.
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

olen vaihtanut termarin 2kk sitten. lämmöt pysyy pikkasen yli 80 astetta pakkasella kuin pakkasella ja ilman sähkövastusta ja webastoa. auto 320cdi
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

kyllä näin kesällä päästiin melkeen tuonne 80asteeseen mut talvella se on haavetta :roll: silloin mennään tuossa 50-60välissä,kai sitä vois termostaatin vaihtaa ennen kun tulee taas kylymä :shock:
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tänään vaihdoin omaan veholta ostetun termarin koteloineen. Lämpö nousi motarilla 80 asteeseen ja kevyellä ajolla 75. Nyt on n. 85-90 myös kevyessä maantieajossa. Hintaa tuli 83€ termari ja vähän nestettä. Tunti töitä amatööriltä. Joten tuo yli 200€ hinta on täyttä kusetusta.
Saako muuten sen pelkän termostaatin ja tiivisteen jostakin erikseen. Ihan vaan ajattelin nuukuuksissa jos menee 2v ja 1pv jälkeen taas vaihtoon. Nyt kun on varakotelo hyllyssä johon voi päivittää uuden termarin valmiiksi.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

termari vaihdettu vitoon,lämmöt nousee viisarin verran yli 80asteen,eli nyt oon tyytyväinen :lol: ei muuta kun talvea odottelemaan :roll:
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Minulla tuntuisi olevan sama operaatio edessä... Kiva kiva, mutta minkäs teet.

Edit. 8.9.
Eilen hain termostaatin koteloineen vehosta (55€) ja tänään asensin sen, nyt ovat lämmöt tasaisesti 80C. Vanha termostaatti oli 87C, mutta tuo uusi oli eri osanumerolla ja on 85C. Vaihtaminen ei ollut kummoinen homma.
Ex. S202 cdi -99
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mullekin myivät 85 asteisen. Lämmöt roikkuu viisarin leveyden alle 80 astetta. Onko kukaan löytänyt C200CDI -99 malliin lämpöisempää termaria. Pohjanmaalla Käyttöauto (merkkihuolto) ei tunne muita termareita kuin tuon 85 asteisen.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

markoala kirjoitti:Tänään vaihdoin omaan veholta ostetun termarin koteloineen. Lämpö nousi motarilla 80 asteeseen ja kevyellä ajolla 75. Nyt on n. 85-90 myös kevyessä maantieajossa. Hintaa tuli 83€ termari ja vähän nestettä. Tunti töitä amatööriltä. Joten tuo yli 200€ hinta on täyttä kusetusta.
Saako muuten sen pelkän termostaatin ja tiivisteen jostakin erikseen. Ihan vaan ajattelin nuukuuksissa jos menee 2v ja 1pv jälkeen taas vaihtoon. Nyt kun on varakotelo hyllyssä johon voi päivittää uuden termarin valmiiksi.
En sanois tuota hintaa mitenkään ku....k..ksi. Mietipäs, jos olisit yrittäjänä tossa korjaamossa. Pitää maksaa vuokrat ja palkat. Joka tuntia et pysty laskuttaan. Aina on jotain hommaa, johon menee aikaa.

Eli kustannuslaskelma Euroissa, oletetaan, että maksoi 200 Euroa:

83 Osat
3 Neste
2 Pienosat
35 omakustannushinta tunnin työlle. Muista, että auto pitää siirtää, vaihtaa osa, siirtää takas, palvella asiakas tuodessa, hakiessa, puhelimessa. Palkka+sivukulut+vakuutus, jne.
15 eur vuokra+työkalut+lämmitys+sähkö ainakin/tunti

138 Euroa tulee tosta. Jos yrittäjä haluaa katetta, niin sihen jää vielä 62 Euroa = 31%. Tästä pitää vielä maksaa monenlaista menevää kulua ja kattaa aikaa, jota et pysty laskuttaan.

Ihan normaalia businesta sanoisin.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

c220cdi -98 syö termareita. Tänään ostin kolmannen tai neljännen termarin vehosta a 54euroa viimeisen kolmen ja puolen vuoden aikana. Kilometrejä tullut tuona aikana noin 150tkm.

Edellinen termari oli vaihdettu viimekevättalvena, mutta kuittia ei enää ole, ei mennyt takuuseen. Säilyttäkää noi kuitit :oops:

Kulutus seka-ajossa nyt 8.8l/100km normaalin 7l/100km sijaan, joten huomenna pakko vaihtaa tuo termari.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Niin amatööriltä tunti töitä. Mielestäni vehon asentajalta ei saa mennä työhön ainakaan niin kauan. Joten muuttuu vielä kalliimmaksi. Onneksi en ole yrittäjä, en, enkä ala. Enkä edes ajattele.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
eizzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 11.12.2007 12:29
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Voisiko joku kertoa ohjeita viton termarin vaihtoon?
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

markoala kirjoitti:Niin amatööriltä tunti töitä. Mielestäni vehon asentajalta ei saa mennä työhön ainakaan niin kauan. Joten muuttuu vielä kalliimmaksi. Onneksi en ole yrittäjä, en, enkä ala. Enkä edes ajattele.
Niin, mutta kun asioit yrittäjien firmoissa, niin tämä logiikka tulee silloin esille. Eli turha on valittaa asiasta tyyliin "itsekin teen halvemmalla". Jos näin on, niin sitten pitää tehdä ite, niinku teitkin.

Kysy hinta ennenkun teetät yhtään mitään ja sitten jos on kallis, niin tee itte sitte, tai etsi halvempi paikka.

Tämä on oikeasti ainoa järkevä tapa hoitaa toi ongelma.

Siis.

1. Kysy hinta
2. Päätä teetätkö
3. Jos et teetä, niin tee itse, tai koita ettiä halvempi.

Ja näin siis teitkin ymmärtääkseni ja kaikki hyvin.

Toi hinta firmassa sisältää siis paljon kaikkee, mistä ei itse tehdessä tule kustannusta. Jos ei laske omalle työlle paljon hintaa, niin saa tehdä vaikka päivän, niin on halvempi, kun tunti korjaamolla.

Ite teen mm. ovien pikku laittoa. Ei maksa mitään. Mutta varmaan 10 tuntia on menny...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Oiva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 04.10.2006 12:19
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Terve - jukka-tre. Kiitos muistutuksesta. 290 TD:n kone ei tuota lämpöä sisälle riittävästi, mittari on koko ajan viisarin verran alle 80. Auto on sakasan tuonti, joten täytyy vaihdattaa termari. Palataan asiaan. Pi/Nurmo.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Oiva kirjoitti:Terve - jukka-tre. Kiitos muistutuksesta. 290 TD:n kone ei tuota lämpöä sisälle riittävästi, mittari on koko ajan viisarin verran alle 80. Auto on sakasan tuonti, joten täytyy vaihdattaa termari. Palataan asiaan. Pi/Nurmo.
Moi !

Jaaha, eli tämä siis ei ole CDI:n vika pelkästään. Eli ehkä on tuossa 97 -paikkeilla alettu ostaan termostaatteja jostain vinku-intia-tehtaasta. Ja sitten hajoo kaikissa yhtä lailla. Tosin onhan tolla jo ikää 10v. Ehkä lie jo termostaatin käyttöikä siinä muutenkin.

No vaihto siis tolle mahd. pian, jottei rasita konetta suotta.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin