Hyytynyt johtotähti?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Hyytynyt johtotähti?

Viesti Kirjoittaja penax »

Tällaista ei ole ennen tapahtunut ja taas tapahtui!

Nimttäin kun emäntä oli käymässä Keskisellä niin paluumatkalla mersu hyytyi. Lienee pa-siivilä tukossa. Lämpötila oli n. -15 C.

Tyntuu oudolta, koska olen sen juhannuksen maissa vaihtanut.

Kävin illalla seitsemän maissa paikallisen dieselkorjaamon pitäjän kotona anelemasa uutta siivilää. Onneksi asuu pajansa pihapiirissä. Kaveri totesi heti että olet tankannut kesälaatua. En tietenkään voi olla varma asiasta, mutta kyllä täällä päin on jo pari kuukautta ollut mittareissa ainakin talvilaatutarrat.

Jäbä kertoi todenneensa viime talvena useampia tapauksia joissa huoltoasema on myynyt kesälaatua talvilaadun hinnalla! On kuulemma saatu kiinni jopa moisesta.

Toki siinä onkin suuri kiusaus jos kelit ovat lauhoja. Hintaero on sen verran suuri ja tavaran kiertoaika huoltsikan säiliöissä on kuitenkin melko lyhyt.
Mutta sitten joskus saattaa käydä kuten mulle.

Kun pääsin hätiin niin kokeilin sahata startilla ja kas kummaa, pirssi käynnistyi, toki hieman ontuen. En sitten alkanut suodatinta tien päällä vaihtamaan vaan kitkuttelin satakunta kilometriä parin pysähdys- ja sulattelutauon voimin kotiin. Pitää maanantaina vaihtaa uusi suodatin.

Nyt sitten tulee myös mersuun polttoaineen esilämmityssysteemi. Jetassa on edellisen omistajan itse tekemä systeemi, jossa tankilta tuleva polttoaine virtaa lämppärin paluuletkun sisällä parikymmentä senttiä. Ei ole kertaakaan jäätynyt vaikka viime talvi oli dieselmiehille melko hankala. Meilläkin golffi hyytyi pariinkin otteeseen.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

toinen suht hyvä konsti on tankata bensaa tiiselin sekaan... ite viimetalvena tankkailin kovimmilla pakkasilla (-38-42astetta!) noin 5-6litraa bensaa 40-50litraan tiiseliä. eikä ollut minkäänlaisia ongelmia... jyräytin jopa ilman roikkaa käyntiin -34asteesta! tosin pakko oli muuten olisin kyllä lämmittänyt eka.. :?
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

En tiedä onko varusteissa mitä eroa, mutta meillä ainakin kiertää polttoaine jäähdytysnesteellä toimivan lämmityselementin kautta, viimetalvena ei hyytänyt pakkasilla käyntiinsaamisen ja lämpiämisen jälkeen kertaakaan, suodattimen ollessa kovimmillakin pakkasilla lämmin...Tosin huonoa tuossa on että joutuu vähintään kerran vuodessa laittamaan suodattimet uusiin, kondensoituminen on aika rankkaa lämpötilaeroista johtuen...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Oletko tankannut kenties Shelliltä? Itselle kävi niin että auto hyytyi ensimmäisenä -10 pakkas aamuna tien poskeen.
Kaverini jolla on kesällä ostettu nissan pick-up oli tankannut samalta asemata kuin minä ja uusi nissani hyytyi myös vaikka pitäisi olla kaikki hienoudet polttoaine puolella.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Kummallista :roll: Minä olen toiminut aina niin kuin tuo isäpappa on neuvonut. Eli tankkaan tankin aina täyteen ja syksyllä vaihdan polttoaineen suodattimen, enkä käytä mitään ylimääräisiä litkuja polttoaineen seassa. Näin on toimittu minun autoni kanssa uudesta asti, eikä se ole koskaan hyytynyt. (kop kop)

Nyt en ole varma vanhemmista, mutta ainakin omassani (-91 200D) on polttoaineen lämmitys. Putket kiertää kannessa.

Ja olen minä urheillut tuon kesälaadunkin kanssa :shock: , eikä sen pitäisi omien kokemusten mukaan vielä -15asteessa temppuilla :? . Ukon W210 jämähtää kyllä kesälaadulla ennen minun pirssiä. Sekin on kokeiltu. :D
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Syksyllä suodattimet vaihtoon ja tankki aina täyteen, ne ovat helpot ja yksinkertaiset ohjeet, joilla olen minäkin dieselin vauhdissa pitänyt.

Ja kesälaadulla voi tosiaan urheilla vielä -15 asteessa. Ei ole hyytynyt.

Polttoaine suodattimetkin ovat tietysti oma lukunsa. Vertasin Boschin suodinta johonkin italian tekeleeseen ja kas kummaa, Boschilaisen halkaisija oli yli sentin tuon tekeleen halkaisijaa suurempi. Olisikohan sisuskaluissakin jotain pieniä eroja......
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

En ole minäkään mitään lisäaineita käyttänyt. Onhan w124:ssä polttoaineenlämmitin vakiona. Viime talvena tuli ajeltua kylminmillään 38 asteen pakkasessa. Käyntiikin piti sahata 35 asteen pakkasesta.Kun ei ollut mahdollisuutta saada autoa roikkaan. Väittäisin ettei vuoden 86 entiselle taksille ole yhtään hullunmin käynistyä tuosta pakkasesta 14 tunnin seisomisen jälkeen.
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Tommi M kirjoitti:Oletko tankannut kenties Shelliltä? Itselle kävi niin että auto hyytyi ensimmäisenä -10 pakkas aamuna tien poskeen.
Kaverini jolla on kesällä ostettu nissan pick-up oli tankannut samalta asemata kuin minä ja uusi nissani hyytyi myös vaikka pitäisi olla kaikki hienoudet polttoaine puolella.
No totta mooses, Shelliltäpä hyvinkin! Ainakin viimeiset 4 tankillista on laitettu shelliläistä, pärjäävät meinaan hinnassa ainakin täällä meillä päin.

Lainaus Mihalinelta:"En tiedä onko varusteissa mitä eroa, mutta meillä ainakin kiertää polttoaine jäähdytysnesteellä toimivan lämmityselementin kautta..."

Ei mulla ole mitään lämmityssysteemiä, mutta kuten eka viestissä totesin niin tulossa on.

Lainaus Jannelta:"Polttoaine suodattimetkin ovat tietysti oma lukunsa. Vertasin Boschin suodinta johonkin italian tekeleeseen ja kas kummaa, Boschilaisen halkaisija oli yli sentin tuon tekeleen halkaisijaa suurempi. Olisikohan sisuskaluissakin jotain pieniä eroja......"

Vaihdoin tänään kanssa Boschilaisen, aiempi (se tukkeutunut) oli Framin tuotteita.

Muuten se karkeasuodatin oli täynnä mustaa mönjää, joka oli osittain saostunut purkin seinämiin niin, että liukeni vasta ravistelun jälkeen polttoaineeseen. Menee tankin huuhteluksi ensi tilassa.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
kimseppanen75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
Paikkakunta: Lammi

Dieseli

Viesti Kirjoittaja kimseppanen75 »

No minäkin olen joskus asunut pakkasseudulla. Muutaman kerran piti tehdä tienviereen nuotio jotta sai polttoainesuodattimen pohjalla olevan jään sulamaan ja kipattua vetenä pois.

Kerran -43°C kylmyydessä lämmitin pa-tankin pohjaa vartin kosanilla. Polttoaineen kun sai lämpöseksi niin sillä pääsi hyvinkin tunnin eteenpäin. Noiden räpellyksien jälkeen olen alkanut pakkasilla laittamaan vähän bensaa sekaan.

Autoina oli Ford ja VW 1,6 ltr dieseleillä. Bensaa opin laittamaan sekaan vasta patrolliin, jolla ei ollut ongelmia pakkasella.
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Ite oon käyttäny aina Teboilin aineita, kesälaadulle luvataan -15 joka kestää jos on suodattimet vaihdettu hiljan. Paitsi ensipakkasia (-18) Viime talvena hyyty johtotähti -30 pakkasessa kun tulin maakunnasta ja jouduin tankkaamaan A24- asemalta ,ni siinä sitä oltiin. :cry: Dieselin jäänestoo oon kovimmilla pakkasilla käyttäny, ni ei murheita.
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Vastaa Viestiin