LISÄVALOJEN ASENNUS 124.EEN

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

LISÄVALOJEN ASENNUS 124.EEN

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Sellaista asiaa tiedustelisin, olisiko kellään kokemusta lisävalojen
asentamisesta 124:een, lähinnä puskurin alle, ilman että tarvissisi
asentaa spoileria puskurin alle.
p.0400-504502
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ihan vaan tässä näin vinkkinä heitän, että 124:ään on saatavana myös lisäkaukovaloja, jotka asennetaan alkup. sumarien tilalle..
w115,123,124,126,210 yms.
ztn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 17.06.2003 11:16

Lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja ztn »

Melko hintavia vaan on ne "kirkkaat lasit", taisi olla 160e kappale eli 320e maksaa autoon lasit.... jos ei entiset rikki ole niin ei kyllä noin paljoa kehtaa maksaa lasista.

Hellan pyöreät lisäpitkät saa 80 euron hintaan, ja asennus onnistuu 5 euroa maksavalla asennuskilvellä (tulee rekisterikilven alle). Asennus tosin pitää tehdä puskurin päälle..

-Mikko-
-MB SLK-
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 928
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: Lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

ztn kirjoitti:Melko hintavia vaan on ne "kirkkaat lasit", taisi olla 160e kappale eli 320e maksaa autoon lasit.... jos ei entiset rikki ole niin ei kyllä noin paljoa kehtaa maksaa lasista.
Kl-varaosissa lasit oli vanhempaan 105e ja uudempaan 99e. No kalliit kuiteskii noihin tarvike lamppuihin verrattuna. :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

KL:n lehdessä on tarjous 370€/pari koko umpiot.
Aika paljon, mutta siinä on kaikki uutta.
Omassani on tollaset. Kyllä niillä ainakin näkee hyvin, eikä ole mitään ylimääräsiä ulokkeita puskurin päällä :shock:
Aattelin laitella sumarit puskurin alle, kun ehdin/viitsin.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 928
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Jani kirjoitti:KL:n lehdessä on tarjous 370€/pari koko umpiot.
Juu, mutta pelkkien lasien vaihdolla selviää. Ei tarvitse ostaa koko toosaa.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Guula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 21.10.2003 22:05
Paikkakunta: Kajaani

Re: LISÄVALOJEN ASENNUS 124.EEN

Viesti Kirjoittaja Guula »

0090463 kirjoitti:Sellaista asiaa tiedustelisin, olisiko kellään kokemusta lisävalojen
asentamisesta 124:een, lähinnä puskurin alle, ilman että tarvissisi
asentaa spoileria puskurin alle.
Hmm.. Et oo harkinnu et pistät lisävalot kiinni maskiin? Itsestäni paras vaihtoehto. Tai sitten toi asennuskilpi ois toinen ihan hyvä vaihtoehto. Niin ja sit kaverille oli tarkotus laittaa silleen et lattarauta tulis maskin alta, mut joutus varmaan vähän työstämään puskuria.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

tuo kyl kuulostaa ihmeelliseltä toi että "puskurin alle" siis miks sinne, miks ei ajovalojen tasolle? siitä kait ne parhaiten näyttää... :\ eikä ehken siinä mee niin herkästi paskaksikaan ku siellä alhaalla..
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Ehdottomasti maskiin! Siinä on niiden paikka. Toimii, muuten samalla vähän syylärin suojana kovilla pakkasilla, mutta ennen kaikkea ulkonäon kannalta niiden paikka on siinä. Sitten johdotukset siten, että ne saa kesäksi napattua helposti pois. Ei sen kummempaa...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

turussa oon nähnyt maskin sisäpuolella olevat lisävalot, tiedä sitten valotehosta, tosin ISOT ne oli 8)
Avatar
Guula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 21.10.2003 22:05
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Guula »

epk kirjoitti:turussa oon nähnyt maskin sisäpuolella olevat lisävalot, tiedä sitten valotehosta, tosin ISOT ne oli 8)

kajaanissa on kans parissa mesessä ollu vaan ei oo mun mielestä kovin häävin näköset viritykset..paistaa rumasti läpi päivällä sieltä alta, kun eivät ole päällä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Guula kirjoitti:
epk kirjoitti:turussa oon nähnyt maskin sisäpuolella olevat lisävalot, tiedä sitten valotehosta, tosin ISOT ne oli 8)

kajaanissa on kans parissa mesessä ollu vaan ei oo mun mielestä kovin häävin näköset viritykset..paistaa rumasti läpi päivällä sieltä alta, kun eivät ole päällä.

onhan se noinkin, tosin karmeammat ne siinä ulkona on :shock:
Avatar
Guula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 21.10.2003 22:05
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Guula »

epk kirjoitti: onhan se noinkin, tosin karmeammat ne siinä ulkona on :shock:
Mun mielestä ne käy hyvin meben keulaan, mutta maku kysymys tosiaan :)
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

minun mielestä ne kyl kans käy paremmin siihen ulos ku että sinne alle. kunhan ei nyt mitään saatanan tuikkukynttilän kokosii ja tehosii ala siihen naulaamaan.
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä ne siihen keulalle ihan kivasti sopii, kunhan ovat tarpeeksi järeätä kaliiberia, eli aika lailla samaa kokoa auton omien kanssa.
Ja näkyvyys talvella ajaa kyllä ulkonäön ohi, ainakin kun täällä valaisemattomalla landella asuu.

Niin ja jos puskurin alle asentaa, niin ongelmaksi muodostuu kantama, valot on suunnattava prosentin laskulla, joten auton omien valojen alle asennettujen lisävalojen valokiila jää lyhyemmäksi. Samalle tasolle kannattaa asentaa.

Kuva
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Yes. Toteaisin vielä, että tuo Maurin mainitsema teline (jollainen itsellänikin on) on siitä hyvä, että sen saa tosiaan irti, ja siihen voi asentaa tarvittaessa uudetkin valot. Esimerkiksi itsestäni tuntuu, että nämä nykyiset Boschit ei nyt NIIN hyvät olekaan kuin luulin. Nytpä on jo teline valmiina ja johdot, sen kun vaan iskee uudet valotoosat kiinni, ei tarvitse porailla eikä ihmetellä.

Noita maskin sisällä olevia valojahan oli mm. 40-luvulla Peugeotin 203 (?) mallissa. Itselleni on tullut joskus sama idea mieleen lisävalojen suhteen. Kesällä en kyllä hirviäisi mokomalla ratkaisulla yhtään jarruttaa syylärille menevää ilmavirtaa... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Joo lisäkaukovalot tietysti maskiin, mutta eikö sumuvalot ole paremmat puskurissa? Joku joskus selitti, että ne hajottavat paremmin sumua kun ovat vähän alempana ja sumuvaloillahan ei mitään kantavuuksia haeta.
Avatar
jari lehtinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.04.2003 12:57

Viesti Kirjoittaja jari lehtinen »

kannattas ehkä lukee TEKNIIKAN MAAILMA vm.96 num.15 ennenkö rupee turhia "hilavitkuttimia" nokalle asentelemmaan.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

jari lehtinen kirjoitti:kannattas ehkä lukee TEKNIIKAN MAAILMA vm.96 num.15 ennenkö rupee turhia "hilavitkuttimia" nokalle asentelemmaan.
Sattuisko kellään oleen ko. lehteä ja skanneria, kiinnostais toi artikkeli.
Itellä on kyllä TM-lehtiä v:sta -67eteenpäin, mutta 96 vuodelta ei yhtään :(
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kyllä tuo lehti löytyy, mutta ei niillä omiin umpioihin laitettavilla likapitkillä nyt niin hyvää tehoa saa, ennemmin pidän sumarit (joita jutussa ylistettiin) ja laitan kunnon lisäpitkät keulille, ja sitten kesäksi pois.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mutta kuten tänään Maurin kanssa pääteltiin (ja kuten TM:kin on usein todennut), nuo auton omat valot kannattaa pitää iskussa -- oli lisäpitkät tai ei. Jos nimittäin nokalla on jotkut über-lisäkaukovalot ja sitten ihan läpipaskot lähivalot, ajaminen pimeällä on todella kiusallista. Lähivalojen on syytä olla edes tyydyttävässä kunnossa, jotta kaukovalot pois knipattaessa "säkki päähän-tunnetta ei synny.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, ja vaikka ne sumaritkin ovat laittomat, ovat ne hyvät lisälähivalot pahalla kelillä... ainakin kun ne on kunnolla suunnattu.
Avatar
Jukka K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:18
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka K. »

Mauri H. kirjoitti:Kyllä ne siihen keulalle ihan kivasti sopii, kunhan ovat tarpeeksi järeätä kaliiberia, eli aika lailla samaa kokoa auton omien kanssa.
Ja näkyvyys talvella ajaa kyllä ulkonäön ohi, ainakin kun täällä valaisemattomalla landella asuu.

Niin ja jos puskurin alle asentaa, niin ongelmaksi muodostuu kantama, valot on suunnattava prosentin laskulla, joten auton omien valojen alle asennettujen lisävalojen valokiila jää lyhyemmäksi. Samalle tasolle kannattaa asentaa.
Onko noita valoja tuossa kuvassasi tuettu mitenkään muualta kuin valojen jalasta. AInakin mulle on katsastusmies valittanut jos valoissa ei ole kahta tukipistettä.
__________________
1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca

Take It Easy Is Job 1.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jukka K. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Kyllä ne siihen keulalle ihan kivasti sopii, kunhan ovat tarpeeksi järeätä kaliiberia, eli aika lailla samaa kokoa auton omien kanssa.
Ja näkyvyys talvella ajaa kyllä ulkonäön ohi, ainakin kun täällä valaisemattomalla landella asuu.

Niin ja jos puskurin alle asentaa, niin ongelmaksi muodostuu kantama, valot on suunnattava prosentin laskulla, joten auton omien valojen alle asennettujen lisävalojen valokiila jää lyhyemmäksi. Samalle tasolle kannattaa asentaa.
Onko noita valoja tuossa kuvassasi tuettu mitenkään muualta kuin valojen jalasta. AInakin mulle on katsastusmies valittanut jos valoissa ei ole kahta tukipistettä.
Ei ole tuettu, eikä ole ollut tarvettakaan. Nuo Hellan 3000:set ovat kevyet vaikka suuret ovatkin, jolloin eivät tärise kuin todella voimakkaassa nimismiehen kiharassa kovaa ajaessa. Se tukirauta jossa ne ovat kiinni on tosi vahvaa tavaraa ja neljällä 8 mm pultilla kiinni, mutterit hitsattu puskurin taakse pystypeltiin.

Ei ole maastureissa eikä muissakaan autoissani koskaan ollut yläkiinnitystä, eikä koskaan ole tullut sanomista.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Alakiinitys riittää jos se on niin tukeva etteivät valot pääse heilumaan.
Avatar
Jukka K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:18
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka K. »

Ei ole tuettu, eikä ole ollut tarvettakaan. Nuo Hellan 3000:set ovat kevyet vaikka suuret ovatkin, jolloin eivät tärise kuin todella voimakkaassa nimismiehen kiharassa kovaa ajaessa. Se tukirauta jossa ne ovat kiinni on tosi vahvaa tavaraa ja neljällä 8 mm pultilla kiinni, mutterit hitsattu puskurin taakse pystypeltiin.

Ei ole maastureissa eikä muissakaan autoissani koskaan ollut yläkiinnitystä, eikä koskaan ole tullut sanomista.
Milloin nuo säännöt on muuttunut? Mulla on ainakin yhden kerran auto hylätty katsastuksessa, kun ei ollut yläkiinnikettä. Piti vielä olla säädettävä yläkiinnike.
Eikä ollut siitä kiinni, että valot olisivat heiluneet pelkällä alakiinnikkeellä.
Vai onkohan tuo katsastusasema ja katsastaja kohtainen juttu.



[/quote]
__________________
1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca

Take It Easy Is Job 1.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Asensin yhteen autoon jouluna Hella rallye FF1000-lamput,
semmoset kirkaslasiset, eikä niihin ollut tarkoitettukaan ylätukea.
Koppa oli semmosta "meneekö halki" muovia, ja alatuki tuli suoraan umpioon kiinni sen kuoren läpi.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No mullahan tuollaiset avatarissakin näkyvät Hella 3000 blue lisävalot.Alakiinnitys itsetehdyllä telineellä maskissa ja yläkiinnitys 8mm kierretangolla kiristettynä maskia vasten,ei tärise vaikka ajaisi mihin!

Valotehoa noissa riittää kyllä hyvin mutta silti samanlaiset valosäännökset kuin ruotsissa olisivat poikaa...

Kyllähän erilliset lisävalot ihan erimaata kuin sumareitten paikalle tulevat.Sumareitten paikallekin tulevat ovat kyllä varmasti ihan pätevät,tuossa TM lehdessä tosiaan niitä ainakin kehuivat!
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Jotenki typerää ettei suomessa saa laittaa juuri mitään lisävaloja keulaan ja sit mietitään ku tulee hirvikolari iltahämärässä... :shock: mut toisaalta kyl
taas vastaantulijaa häikäsee isot valot keulassa, mut onhan noita rekoissaki isot valot eikä se nyt ainakaan minua oo koskaan haitannu, ku tajuaa vaihtaa lyhyet päälle ajoissa :wink:
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mites mersussa laitat lisävaloille tukiraudat, ainakaan ei onnistu jos lamput puskurissa kiinni...
Vastaa Viestiin