Autoni Sprinter 312D -99 ajettu ~300 tkm, savuttaa melkoisesti (=takana ajajat heristelevät nyrkkiä) kaasua painettaessa. Pintakaasulla "päästöt" normaalit. Lisäksi tehot ovat tippuneet noin puoleen - kiihdytys 0-100 kestää suoralla about minuutin.
Moottori ei syö öljyä, eikä sitä ole myöskään jäähdytysnesteessä. Kaikki suodattimet ja öljyt on vaihdettu. Savukaan ei vaikuta palavalta öljyltä, vaan enemmänkin liian rikkaalta seokselta.
Mistä tuota vikaa kannattaisi kotikonstein lähteä etsimään?
Vikakoodeja ei ole vielä tarkistettu. Moottori käy ja kukkuu ihan normaalisti ilman sivuääniä. Ehkä pienoista käyntilämpötilan nousua lukuunottamatta.
Myös vinkit asiallisista diesel-korjaamoista pääkaupunkiseudulla ovat tervetulleita.
/MK
312D - 99 tehoton ja savuttaa
Tämä homma selvisi, kiitos vastauksista.
Letku, joka on imusarjan ja välijäähdyttimen välissä oli matkustamon puolelta rikki (lähes kokonaan poikki). Leikkasin siitä haljenneen 5 cm kaistaleen pois. Savutus loppui, ja samalla auto tuntui täysin erilaiselta. Letku lienee ollut enemmän tai vähemmän rikki koko ajan, koska tehoja löytyi enemmän kuin koskaan.
Soitto Veholle selvitti kyseisen L-muotoisen kappaleen hinnaksi 70e. Melko paljon 60 cm letkusta, mutta en jaksa alkaa metsästämään hydrauliliikkeistä vastaavaa muotoletkua.
Merkillistä ja yllättävää oli se, että käytin autoa parissa diesel-pajassa pääkaupunkiseudulla. Ensimmäisessä Espoolaisessa liikkeessä autoa katsottiin, ja sanottiin että kannen tiiviste on rikki 1. sylinterin kohdalla ja moottoriöljyt pääsevät palotilaan. Epäilin tämän todenperäisyyttä, koska putkesta tulevat savy oli MUSTAA, eikä auto syö öljyä. Korjausarvio oli 1300e.
Vehon "asiantuntija" taas kertoi ruiskupumpun olevan hajalla, ja tarjosi uutta satojen eurojen hintaan.
Tämä siis nyt OK, kiitokset vinkeistä.
P.S. Onko Sprinteriin olemassa suomen- tai englanninkielistä korjausopasta mallia Clymer/Haynes? Saksankielisen olen löytänyt, muttei oikein suju ilman sanakirjaa...
/mk
Letku, joka on imusarjan ja välijäähdyttimen välissä oli matkustamon puolelta rikki (lähes kokonaan poikki). Leikkasin siitä haljenneen 5 cm kaistaleen pois. Savutus loppui, ja samalla auto tuntui täysin erilaiselta. Letku lienee ollut enemmän tai vähemmän rikki koko ajan, koska tehoja löytyi enemmän kuin koskaan.
Soitto Veholle selvitti kyseisen L-muotoisen kappaleen hinnaksi 70e. Melko paljon 60 cm letkusta, mutta en jaksa alkaa metsästämään hydrauliliikkeistä vastaavaa muotoletkua.
Merkillistä ja yllättävää oli se, että käytin autoa parissa diesel-pajassa pääkaupunkiseudulla. Ensimmäisessä Espoolaisessa liikkeessä autoa katsottiin, ja sanottiin että kannen tiiviste on rikki 1. sylinterin kohdalla ja moottoriöljyt pääsevät palotilaan. Epäilin tämän todenperäisyyttä, koska putkesta tulevat savy oli MUSTAA, eikä auto syö öljyä. Korjausarvio oli 1300e.
Vehon "asiantuntija" taas kertoi ruiskupumpun olevan hajalla, ja tarjosi uutta satojen eurojen hintaan.
Tämä siis nyt OK, kiitokset vinkeistä.
P.S. Onko Sprinteriin olemassa suomen- tai englanninkielistä korjausopasta mallia Clymer/Haynes? Saksankielisen olen löytänyt, muttei oikein suju ilman sanakirjaa...
/mk