Ässäni tärisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Ässäni tärisee

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Minulla on W140 ja kun sillä ajaa about 90 km/h, laivani tutisee. Vaivaa ei esiinny hitaammassa tai nopeammassa ajossa. Rättinivelet on ehjiä ja tukilaakerin vaihdoin. Tasapainoja on kardaanissa muutama. En huomaa mitään irronneen siitä ja pohjamassaakaan ei ole. Vika esiintyy kesä -ja talvirenkailla. Ristinivel tuntuu toimivan. Ideoita, arvon palstalaiset??
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Ässäni tärisee

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

mwessman kirjoitti:Minulla on W140 ja kun sillä ajaa about 90 km/h, laivani tutisee. Vaivaa ei esiinny hitaammassa tai nopeammassa ajossa. Rättinivelet on ehjiä ja tukilaakerin vaihdoin. Tasapainoja on kardaanissa muutama. En huomaa mitään irronneen siitä ja pohjamassaakaan ei ole. Vika esiintyy kesä -ja talvirenkailla. Ristinivel tuntuu toimivan. Ideoita, arvon palstalaiset??
En olis niinkään varma, että renkaiden vaikutus olis poissuljettu. Mulla on täristäny monet satsit renkaita/vanteita ja epäilty vaikka mitä just kardaaneista jarulevyistä, laakereista ja vaikka mistä alkaen. Lähes aina on vika lopulta löytynyt renkaista/vanteista.

Nyt on taas (hetkellisesti ainakin) täysin tärinätön. Jes, että on hieno ajaa autoa, kun on pyöreet renkaat alla. :shock:

Ollut just tuollainen 90-100 km/h paikkeilla tärinää. Sama kesä/talvirenkailla noin abaut. Ettei aluksi uskonu, että on renkaissa. Välillä enempi, välillä vähempi ja välillä vähän isommissakin vauhdeissa, välillä ei.

No syitä on ollut 6 kpl:

1. Renkaiden tasapainoitus vaan ei ole ollut kohdallaan. Irronneita painoja, tunareita painottajia, rikkinäisiä koneita joilla ei saa painoon.

2. Pystyheittoa renkaissa. Iso ja painava auto käy renkaiden päälle. Vääntö rikkoo rakennetta. Tulee kuprua, joka pahenee ajossa ja pystyheittoa, eli soikeutta. Tämän näkee tasapainotus-koneessa, mutta vain asiantuntija, ei satunnainen kesä-apulainen. Alunperinkin voi olla soikea tai muuten rikkinäinen rengas.

3. Sivuttais-heittoa. Rengas alunperin päin p:tä asennettu. Väpättää sivusuunnassa. Karmee varsinkin edessä.

4. Vanne kiero tai pystyheittoinen. Ei näy päällepäin, kuin tosi asiantuntijan kattoessa. Mulla oli tämmönen ja onneksi löyty lopulta. Karmeeta, kun mikään rengashomma ei meinaa auttaa ja aina vaan tärisee. Vaatii sinniä hakee vikaa.

5. Vääränlaiset vanteet. Mulla oli keskiöt väärälaiset yksissä vanteissa. Se tosin aiheutti, ettei niillä voinu juuri 80 enempi ajaa, tärinä hirvee ja pultit löysty.

6. Autossa jotain rikki, mulla raidetankojen päät vaihdettu.


Usko tai älä, niin ainakin 10 kertaa oon käyny rengasfirmoissa 2 vuoden aikana. Yksi satsi vanteita on menny romuksi, 1 vanne korjattu sorvissa, 1 vanne ostettu uusi ja yksi uusi koko sarja. Renkaita on käännelty vanteilla pari kertaa koko sarja ja tasapainoteltu, etten edes muista montako kertaa.

Kuntoon on tullu viimesen päälle, mutta karmee taistelu. Edellisten autojen kanssa ei ollu tämmöstä. Huonoo tuuria kait ja mitä isompi vannekoko, niin sitä isommat murheet...

Eli katopa nämä asiat vielä varmuudeksi...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Renkaat etc.

Viesti Kirjoittaja markku »

Mansen suuri poika on ollut sinnikäs rengasbisneksen suhteen. Minä olen luovuttamut jo siinä tilanteessa että ratti ei vatkaa, mutta eturenkaissa pientä tärinää on, kokeiltu 1*Continental 2*Michelin. Takarenkaisiin en jaksanut syventyä lainkaan = pajan jäljiltä.

Tässä olisi Jukalle bisneksen paikka, rupeat konsultoimaan äSSän omistajia tasapainotuksen suhteen ja epätoivoiset W140-omistajat kantavat sinulle viimeiset siementryffelinsäkin saadakseen renkaat kuntoon.

Tästä aiheesta on ollut useampiakin threadeja aiemmin ja aika lailla tappiomielialaa on ilmassa.
S320L -97
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Jep, tervetuloa kerhoon :x
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
john doe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 20.07.2007 09:06
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja john doe »

W140 on hyvin ronkeli vekotin renkaiden suhteen. Jos Sulla on varaa ajella Ässällä niin sit on oltava fyffee ostaa siihen parhaimmat renkaat mitä löytyy. Tässä kohtaa ei kannata tinkiä Ässän kanssa. Auton ajettavuus kärsii ja tulee tuhlattua sitten rahaa kaikenlaisiin muihin tarpeettomiin ja arvokkaisiin osiin. Laita alle sellaset tunnetut M-kirjaimella alkavat niin auto on elementissään.

Perustelut:
Kun raskas auto seisoo ajon jälkeen niin halparenkaat asettuvat ja tilapäisesti pitävät muotonsa, eli renkaissa ilmenee pystyheittoa joka sit ravistaa rattia tietyissä nopeuksissa. Kun olet ajanut 100km niin ravistus saattaa poistua. Itsekin sorruin halparenkaisiin kerran ja ainoa ratkaisu oli korottaa ilmanpaineita joka pitää renkaan pyöreämpänä.
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Renkaat etc.

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

markku kirjoitti: Tässä olisi Jukalle bisneksen paikka, rupeat konsultoimaan äSSän omistajia tasapainotuksen suhteen ja epätoivoiset W140-omistajat kantavat sinulle viimeiset siementryffelinsäkin saadakseen renkaat kuntoon.
Huono konsultoida Ässiä, kun ajelen vaan tällä Väykyllä.

Mutta tuo rengasasia on juuri noin vaikea pahimmillaan, kuin kuvailin tuossa yllä.

Nyt on mennyt kohta 3000 km täysin tärinättä ja kyllä on juhlaa. Nyt on alla jotain 10 000 ajetut Misukat, jotka jo täristi aika laillakin. Se korjaantui, kun ensin kerran tasapainotettiin -> parani, muttei hyvä. Uusi yritys ja todettiin pystyheittoa -> kaikki renkaat pois vanteilta ja uudelleen takas, tasapainoitus. Nyt on sitten ollu siittä alkaen viimesen päälle hyvä. Tämä on siittäkin hieno juttu, että nyt tuli varmuus, että tämäkin vannesatsi on nyt kunnossa.

Että sinnikkyyttä vaan tohon rengasasiaan.

On järjetöntä ajaa hienolla autolla, jonka ainoa tiehen ottava osa on kierossa tai soikee... :shock: Eikö?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin