115 Etupyörän laakerit vaihtoon... jarruissa vikaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

115 Etupyörän laakerit vaihtoon... jarruissa vikaa

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

Tulipa tossa ostettua uudet laakerit ton w115:n etupyöriin, kun oikean etupyörän laakeri huutaa niin julmetusti 80km/h ylöspäin sinne 110km/h asti.

Mitäs tuota laakerinvaihtoa varten on hyvä tietää... en oo koskaan vaihdellut minkäänlaisia laakereita mihinkään kulkupeliin, joten lähinnä ajattelin, et mitä työkaluja ym... siihen tarvitsee. Onko tuo laakerinvaihto isokin homma. Hoituuko se ihan kohtuullisesti näin tee-se-itse -mies -meiningillä.
Viimeksi muokannut -Jarkki-, To 02.08.2007 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w115 220 -71
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

- laakerin ulkokehä voi olla tiukassa. Pitäisi olla hyvä tuurna, tai terävä reunainen putki, jolla kehää saa koputeltua irti.

- Laakeri säätö on tärkeä : kun kasaat niin kiristä ensin tiukkaan ( asennusvälykset poistuu ), sen jälkeen löysäät, ja jätät lievän välyksen.
Jos asia on uusi, niin kannattaa vielä tarkkailla tilannetta asennuksen jälkeen : kuumeneeko ajossa, onko välys edelleenkin sopiva ( ei liikaa, eikä liian vähän ).

Puhtaus on tärkeää, ja hyvät laakerivaseliinit
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

Jaahas... tänään otin ton etupyörän irti... ja huomasinkin, että jarrukengät ottaa kiinni jarrulevyyn... on siis jotenkin säädetty huonosti tai jotain. Sama juttu toisella puolella. Ei siis niin paljoa, että sitä välttämättä huomaa ajaessa, mutta kumminkin ne hinkkaa siellä koko ajan. Voi olla mahdollista, että tuo huutaminen lähteekin niistä jarruista... mutta tosin en ole huomannut, että se ääni mitenkään muuttuisi jarrutettaessa. Näyttäis autokorjaamot olevan lomilla nyt, joten miten noita jarruja säädetään niin, ettei ne laahaa. Vaikuttaako jarrunesteen määrä muuten tuohon... ei kai... mutta sitä kun on vaikea annostella sinne tehostajaan tarkalleen, koska se on sen verran kallellaan, että nyt toisessa säiliössä nestettä on hiukan yli enimmäisrajan ja toisessa vielä sopivasti alle.

Niin jos laakereita tarttee kuitenkin alkaa vaihtaa, niin kaipaisin vielä tarkempia ohjeita ton pyörän navan irrottamiseen.
w115 220 -71
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ei siinä mitään säätöä oo, eikä jarruneste vaikuta. Jos käsin pyörii ihan suht kevyesti niin on ok. Jos auto on seisonut pitempään tms. saattaa jarrut olla vähä jumissa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

jaa... no jotain vikaa tossa kyllä on. Auto on ollut normaalissa käytössä marraskuusta 2006. Ja se pyörä ei tosiaan pyöri mitenkään kevyesti, vaan kun sitä pyöräyttää reippaasti, niin se pyörii ehkä vähän päälle yhden kierroksen itsestään. Kokeilin niitä jarrulevyjä tossa ajon jälkeen (rauhallista ajoa suhteellisen pitkän matkaa ennen pysähdystä) ja ne olivat melkoisen kuumat.
w115 220 -71
Vastaa Viestiin