Vito cdi suuttimen pultit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Vito cdi suuttimen pultit

Viesti Kirjoittaja sprint »

Tossa hämmästykseksi huomasin kun otin vitosta suuttimen pultin irti ja paineilmalla puhalsin reikää puhtaaksi niin jäähdytys nestettehän sieltä tuli ihan kivasti. Onko Cdi koneessa suutinten pultit läpireijillä kiinni, joka olis tavallaan aika loogista muuten reikä tulppaa jossain vaiheessa. Kuitenkin pelkään pahinta että pohja on kadonnut pultti onkalosta :oops: .
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kansi halki :(

Se paineilma kun ei riitä siihen pultin reiän puhdistukseen. Sitten vedetään uusi pultti "pohjaan" jossa onkin sitä pikipaskaa jäljellä.

Lopputulos= Suutin liian löysällä, polttaa tiivisteen uudestaa ja kansi halki :cry:

Löytyy ehjä cdi kone jos tarvetta ilmenee.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

etsi dealer nimimerkin ohjeet.... muistini mukaan hän täytti pohjan jollain tiivisteaineella joten ei syytä huoleen.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Aki P kirjoitti:Kansi halki :(

Se paineilma kun ei riitä siihen pultin reiän puhdistukseen. Sitten vedetään uusi pultti "pohjaan" jossa onkin sitä pikipaskaa jäljellä.

Lopputulos= Suutin liian löysällä, polttaa tiivisteen uudestaa ja kansi halki :cry:

Löytyy ehjä cdi kone jos tarvetta ilmenee.
Meinaatko kannen halkeamisella sitä että pultin pohjaamisen johdosta tulee reikä vesitilaan ??

mnkki: Kiitos vinkistä ja lohdutuksesta :wink: .

Tuntuu kyllä todella omituiselta ja ohuelta toi kannen osuus jos voi noilla momenteilla tulla reikä. Oliskohan mersulla taas laadunvalvonta pettänyt :roll: .
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei täyttä varmuutta ole että se juuri sen pultin takia halkiais mutta jotain yhteyttä sillä asialla on.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

se kansi halkeaa siten,että kun "joku" on laittanut uuden pultin puhdistamatta reikää huolellisesti niin tavallisesti venttiilikannen päälle vuotanut polttoaine valuu siihen reikään ja uusi pultti toimii kiristäessä ikäänkuin " mäntänä", jolloin paineen täytyy johonkin päästä. Ja pultin reiän alla on sopivasti vesikanava luultavasti aika lähellä,koska tällainen tapaus ei ole harvinaista.
Tässä vaihtoohjeet jota nimimerkki dealer on minulle ystävällisesti toimittanut:

:shock: Löysää sitä torxpulttia reilusti (ainakin puoli senttiä koholle), jätä kuitenkin paikalleen, anna johtojen ja putkien olla paikallaan ja laita auto käyntiin.
Anna käydä niin kauan että suutin nousee ylös; saattaa kuulua "sätkytystä" mutta se ei hajota mitään.

Sitten pultti ja se "keinukappale" pois, suutinputki irti jakoputken puoleisesta päästä ja vääntelet suuttimen irti siitä suutinputkesta pitäen.
Meisselillä voi kangeta avuksi.

Suuttimen alapäässä on tiivisterikka, se on "merkkikohtaista" tavaraa.

Meillä on työpaikalla lisäksi kalvain jolla puhdistetaan suutin ja sen paikka kannessa, mutta voita saada sen muutenkin pitämään jos ei ole kauan vuotanut.

Muista puhdistaa pultinreikä HUOLELLISESTI tai kansi menee vesitilaan puhki kun kiristät.
Uusi pultti, 7 Nm + 90 astetta. :D
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pystyykö tuon vesivuodon kanssa kuitenkin elämään, jos pultti on paikoillaan? Eli vuotaako se johonkin muualle? Itse kokeilisin korjausta, jos kansi on tuolta halki. Ei siinä ainakaan mitään menetä. Eli nesteet pois, reikä puhtaaksi kierretapilla, tinnerillä ja kaasupillillä. Superepoksia sopivasti reikään ja pultti kiinni. Ongelma saattaa siirtyä seuraavaan mahdolliseen avauskertaan, mutta voihan auton pistää kiertoon...

Superepoksi on muutenkin ihan älyttömän hyvä aine kaikkiin patentteihin, kunhan vaan saa pinnat aivan puhtaaksi. Itse olen todennut ton kaasupillillä kuumentamisen hyväksi keinoksi, rasva palaa pois. Kokemusta on mm. mesen öljypohjan korjaamisesta, öljynjäähdyttimen lähdön "liittämisestä" ja muidenkin alumiinikappaleiden yhdistämisestä hankalissakin tapauksissa.
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

ei se vesi muualle tule kuin siitä pultin reiästä eli kuten ehdotit JP74 ei siinä muuta tarvitse tehdä.... uskoisin että " kierrossa" on montakin cdi-autoa jossa tuo pultinreikä on "vesivikainen"
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Sain yksityisviestillä kiinni dealer:n ja kertoili että siihen pulttiin voi laittaa tiivistemassaa ja kovaa ajoa 8) . Aina oppii mersun kanssa uutta, mutta kohta täytyy varmaan vaihtaa harraste auto johonkin työjuhtaan :roll: .
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vito cdi suuttimen pultit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lieköhän pitänyt :D

Mutta asiaakin oli; suuttimen pultin reiän puhtaaksi puhaltamiseen löytyy BGS:ltä sopivia paineilmapistooleja, mallit BGS 3215 (tai 8706)
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin