Öljyn imuvaihdot?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Kaizu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:47

Öljyn imuvaihdot?

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Mielipiteitä ko. asiasta. Tuleeko ne öljyt kunnolla sieltä tuossa imuvaihdossa?

Mahtaako tähän hommaan löytyä kohtuu hintaista härveliä, alkaisi onnistumaan jo rivarin pihassakin toi öljyjen vaihto, kun muuten ei viitsi alkaa, naapurit alkaa kitisemään kun aina vähän propun kautta sottaantuu.
C 220cdi 4matic w205
E 250 cdi c207
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Tulee

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tulee ja ei.
Halpahallin vahtajilla ei tule tyhjäksi. Kunnon ammattimiehen paineilmajärjestelmään liitettävällä vehkeellä kyllä tyhjenee. Paremmin, kun valuttamalla. Imu on meinaan valtava ja öljy lähtee liikkeelle joka nurkasta ja poterosta ja putkesta.

Itse vaihtaisin silti välillä valuttamalla, jos proppu olisi kunnossa.
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Kuten jo aiemmin täällä kerroin, niin eivät ne ammattimiehetkään aina hommassa imemällä onnistu... (Vehossa ottivat n. 2l vanhaa pois ja 6,5 uutta tilalle...) :evil:

Eräs tuttu automekaanikko (Toyota) oli sitä mieltä, että valuuttaminen on ainoa oikea vaihtoehto, että niin se kone tulee varmasti tyhjimmäksi... En sitten tiiä kumpi keino parempi?

Mersulla käyttävät varmasti imua siksi ettei tarvi purkaa puolta pohjaa ennen proppuun käsiksi pääsyä... Ainakin Volvon ja Toyotan huolloissa valutetaan, vaikka imuvehkeetkin löytyisivät...
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Niin sanoivat tekevänsä juu

Viesti Kirjoittaja Boss »

imuvaihtoja veholla juuri tuon takia ettei tarvii pohjapanssaria nyhtää irti joka autosta.Äiteen autoon nuorempana vaihtelin imuvaihtajalla kun meitin huoltoasemalla sattui semmoinen olemaan ja toimi ihan ok kun laittoi sopivan suuttimen vehkeeseen. Muistaakseni se vaan käytön myötä tukkeutui tuo imuri aika herkästi ja jälki oli tietysti sen näköistä. Valuttamalla ainakin tietää milloin on tyhjä....
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Olen vaihtanut omaan mersuuni öljyt viimeiset 20 kertaa halvalla imuvaihtajalla.

Kyseessä on joku "cd cardic"- tyyppinen muovirakenteinen imuvaihtaja joka maksoi muistaakseni 100 markkaa.

kun kayttää koneen lämpöiseksi ennen öljynvaihtoa, 8 litran öljytilavuudesta ei koneeseen jää kuin pari desiä vanhaa öljyä.

Laite ottaa virran auton akusta ja pitää aika pahan kuuloista rapisevaa ääntä. Olisi varmaan hyvä olla samanlainen uusi hyllyssä, ettei joskus jää vaihto kesken :D , mutta kyllähän se on jo 20 vaihtoa kestänyt.

Taatusti näppärämpää ja siistimpää kuin ruveta purkamaan pohjapanssaria tieltä pois.


PS. tuohon uudempaan mersuuni teetätin ensimmäisen öljynvaihdon n. kuukausi sitten. Eipä tainnut merkkiliikkeen vehkeillä kone tulla tyhjäksi, kun jouduin omalla vaihtajallani huollon jälkeen poistamaan n. puoli litraa öljyä koneesta, kun ajotietokone kertoi sitä olevan liikaa koneessa.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Temppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 25.04.2003 15:54
Paikkakunta: E-Savo

Viesti Kirjoittaja Temppa »

Tollanen on kyllä pakkohankinta. Ei tässä rivarin pihassa jaksa käydä nyhtään tota panssaria irti. Bilteman luettelossa 19,90€. pitää laittaa tilaus meneen ku pitää tilailla samalla fillariin osia.
Avatar
Kaizu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:47

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Hyviä vinkkejä että mihin ne jäteöljyt? Tiedän kyllä konsteja niistä eroon pääsemiseksi, mutta onko oikein suositeltaviakin keinoja?
C 220cdi 4matic w205
E 250 cdi c207
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Pohjapanssarista

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Temppa kirjoitti:Tollanen on kyllä pakkohankinta. Ei tässä rivarin pihassa jaksa käydä nyhtään tota panssaria irti. Bilteman luettelossa 19,90€. pitää laittaa tilaus meneen ku pitää tilailla samalla fillariin osia.
Seuraavan kerran kun nyhtäätte panssarin alas niin rälläkällä pieni pala panssarista pois propun kohdalta niin ei tarvi sen jälkeen irottella panssaria ja öljynvaihto sujuu.
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

reikä

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Seuraavan kerran kun nyhtäätte panssarin alas niin rälläkällä pieni pala panssarista pois propun kohdalta niin ei tarvi sen jälkeen irottella panssaria ja öljynvaihto sujuu.
Eikä välttämättä rälläkälläkään, rasiaporalla reijästä saattaisi tulla jopa siisti...
Renaultillahan tuollainen reikä pohjamuovissa onkin.

MUTTA, muovissa reikä -> pikkukivet, ym. lika&törky kerääntyy hitaasti, mutta varmasti... (no joo voi olla et oli turha kannanotto.)
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Re: reikä

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Janne M kirjoitti:
Seuraavan kerran kun nyhtäätte panssarin alas niin rälläkällä pieni pala panssarista pois propun kohdalta niin ei tarvi sen jälkeen irottella panssaria ja öljynvaihto sujuu.
Eikä välttämättä rälläkälläkään, rasiaporalla reijästä saattaisi tulla jopa siisti...
Renaultillahan tuollainen reikä pohjamuovissa onkin.

MUTTA, muovissa reikä -> pikkukivet, ym. lika&törky kerääntyy hitaasti, mutta varmasti... (no joo voi olla et oli turha kannanotto.)
Kuten ennen laulettiin että autot oli rautaa ja miehet.. eikun kuinka se meni
no joo mulla on ainakin yykaakoossa n.3mm rautaa se panssari. Nykyään taidetaan puhua uudemmissa pölysuojista jos meinaan ne on muovista tehty.
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

muåvi

Viesti Kirjoittaja Janne M »

niin, ainakin W124-eteenpäin pohjan suojat ovat muovia, 123 tyylistä panssaria ei ole (vakiona). Ja tuo muovihan on pölysuojan lisäksi äänieriste ja pienentää ilman vastusta...
En nyt tarkkaan muista, mutta jostakin lähteestä olen lukenut että tuo tasainen pohja pienentää ilmanvastusta jopa kymmeniä prosentteja...
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

muovia joo.

Viesti Kirjoittaja juha »

Mulla on ollut mahdollisuus vaihtaa tallissa öljyt mutta sehän käy ainakin w124:ssä helposti jopa ilman tunkkia jos ei keulaa ole madallettu! Pyörien eteen noin puolen metrin kakkosnelosen pätkät ja aja auto niiden päälle. Keula nousee juuri sen verran että saa pohjamuovin pois ja öljy tiputettua. Ei tarvitse kikkailla tunkin kanssa, lankunpätkät on siis tunkkiin verrattuna jopa turvallisempi vaihtoehto!

Pohjamuovi toimii melueristeenä kun se vähentää ilman pyörteilyä moottoritilassa. Samalla vähenee ilmanvastus. Etuna myös paskaantumisen väheneminen konehuoeessa. Tuo muovinpala on myös aika suolaisen hintainen joten jos sitä leikkelemään lähtee niin parempi osua kerralla oikeaan.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: muovia joo.

Viesti Kirjoittaja Ekku »

juha kirjoitti:Mulla on ollut mahdollisuus vaihtaa tallissa öljyt mutta sehän käy ainakin w124:ssä helposti jopa ilman tunkkia jos ei keulaa ole madallettu! Pyörien eteen noin puolen metrin kakkosnelosen pätkät ja aja auto niiden päälle. Keula nousee juuri sen verran että saa pohjamuovin pois ja öljy tiputettua. Ei tarvitse kikkailla tunkin kanssa, lankunpätkät on siis tunkkiin verrattuna jopa turvallisempi vaihtoehto!

Pohjamuovi toimii melueristeenä kun se vähentää ilman pyörteilyä moottoritilassa. Samalla vähenee ilmanvastus. Etuna myös paskaantumisen väheneminen konehuoeessa. Tuo muovinpala on myös aika suolaisen hintainen joten jos sitä leikkelemään lähtee niin parempi osua kerralla oikeaan.
Mielestäni tuo imuvaihto on edelleenkin siistimpi ja näppärämpi tapa öljynvaihtoon. Jos autossa on pohjapanssari, niin ei tuo alakautta vaihto käy tosiaan kovin helposti.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitä reikään tulee, senhän tekee vaikka sellasel puunporaus setillä, missä on eri kokoisia reikä"jyrsimiä" vaihdettavissa yhteen pidikkeesen. Ku reikä o ready, tekee vaikka jostain muovin palasesta reikään peitelevyn... ni ei men paskat siitä sisäl...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Pohjapoanssari

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mulla on ässässä lisävarusteena rautainen pohjapanssari ja proppu öljypohjan takaosassa vasemmassa kyljessä. Nostan auton oikeaa etupyörää ilmaan ja sen jälkeen avaan propun. Öljy valuu ensin siististi pohjapanssarille ja sitten siitä kulmasta vatiin. Minua ei pohjapanssari haitaa yhtään.

W126:ssahan ei ole niitä muoveja siellä moottorin alla.

Nyt olen kyllä vaihdattanut imulla, kun proppu nuljaantunut, eikä hylsy enään pure. Lenkkiä taas ei saa paikalleen sen pohjapanssarin takia :)..Eli nyt sen voi sanoa haittaavan.
lampion
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 05.12.2006 14:48

Viesti Kirjoittaja lampion »

Tuoteryhmä: Kemikaalit - Öljyt, rasvat, voiteluaineet

tuotekuva


ÖLJYNVAIHDIN

Käsikäyttöinen öljypumppu öljyn/voiteluaineen poistoon autoista, moottoripyöristä, venemoottoreista, ruohonleikkureista ym. Soveltuu myös muille nesteille.
Käsipumppu aiheuttaa alipaineen, jolloin öljy imeytyy säiliöön. Venttiili sulkeutuu automaattisesti, kun säiliö tulee täyteen. Alaskääntyvä jalkatuki.
Säiliö: 7,3 litraa, asteikko.
Letkujen mitat: ulkohalk./sisähalk. x pituus
6,0/4,0 x 900 mm.
6,7/5,0 x 900 mm.
10,0/8,0 x 1350 mm.

Lisätietoja: Käyttöohje



Tuotenro
36190


49,00 €

Bilteman tavaraa, mainio laite vaikka joulukuusenjalan tyhjennykseen ilman sotkua. Käytän autoissa, veneissä, pihakoneissa, ei tarvi sähköä, iso säiliö.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Onkos tuo koneen proppu magneettinen? Kun vaihdelaatikossahan se on ainakin. Jos on niin olisihan se hyvä kattoa joskus että onko roskaa kertynyt... Mutta jos ei niin se siitä sitten... Ite olen bilteman/motonetin käsinpumpattavalla imulla vaihtanut ja ihan hyvin se on sitä aina pois imenyt...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Imuvaihtimella on kyllä hyvä vaihtaa ei tarvii sotkea pyhä paitta jos on vaan kunnolla toimiva. Mutta ite vaihan ihan panssarin ja ropun irrottamalla tosin toi nosturi on se "pikku" apu siinä että voi pyhä paita päällä lurauttaan öölit koneesta pois ja takas 8) toi bilikan vaihdin ainakin on itellä toiminut kaikenlaisten nesteiden vaihdossa ihan hyvin mitä nyt vähän pieni purkki siinä on mutta suosittelen joka tapauksessa muillekkin...
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
Pepe K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 21.01.2007 18:37
Paikkakunta: siinä puolessavälissä

Viesti Kirjoittaja Pepe K »

lampion kirjoitti:Tuoteryhmä: Kemikaalit - Öljyt, rasvat, voiteluaineet

tuotekuva


ÖLJYNVAIHDIN

Käsikäyttöinen öljypumppu öljyn/voiteluaineen poistoon autoista, moottoripyöristä, venemoottoreista, ruohonleikkureista ym. Soveltuu myös muille nesteille.
Käsipumppu aiheuttaa alipaineen, jolloin öljy imeytyy säiliöön. Venttiili sulkeutuu automaattisesti, kun säiliö tulee täyteen. Alaskääntyvä jalkatuki.
Säiliö: 7,3 litraa, asteikko.
Letkujen mitat: ulkohalk./sisähalk. x pituus
6,0/4,0 x 900 mm.
6,7/5,0 x 900 mm.
10,0/8,0 x 1350 mm.

Lisätietoja: Käyttöohje



Tuotenro
36190


49,00 €

Bilteman tavaraa, mainio laite vaikka joulukuusenjalan tyhjennykseen ilman sotkua. Käytän autoissa, veneissä, pihakoneissa, ei tarvi sähköä, iso säiliö.
Ostin taannoin tuollaisen Bilteman käsipumpun enkä ole sillä onnistunut saamaan kertaakaan öljyjä ulos koneesta :evil: olenkohan tehnyt asian jotenkin väärin vai oliko pumppu susi jo syntyessään :roll:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Öljytikun putki menee mersussa melkein pohjaan asti,jää ehkä millin pohjasta vajaaksi tuo tikunputken mitta joten imuvaihtajan letkun voisi patentoida suoraan siihen tikunputkeen ja homma toimii.Itse vaihtaisin öljyt työpaikalla kunnon imuvaihtajalla mutta kun ei koskaan muista sanoa pomolle että tuo mersun tikunputkeen tarkoitetun adapterin mukanaan :? .Näin siis W123:sen kohdalla ja varmasti pätee muihinkin mersuhin,toyotat ja volvot on erikseen,niitä ei ole suunniteltu imuvaihtoihin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

[quote="Pepe K"][quote="lampion"]Tuoteryhmä: Kemikaalit - Öljyt, rasvat, voiteluaineet

tuotekuva


ÖLJYNVAIHDIN

Käsikäyttöinen öljypumppu öljyn/voiteluaineen poistoon autoista, moottoripyöristä, venemoottoreista, ruohonleikkureista ym. Soveltuu myös muille nesteille.
Käsipumppu aiheuttaa alipaineen, jolloin öljy imeytyy säiliöön. Venttiili sulkeutuu automaattisesti, kun säiliö tulee täyteen. Alaskääntyvä jalkatuki.
Säiliö: 7,3 litraa, asteikko.
Letkujen mitat: ulkohalk./sisähalk. x pituus
6,0/4,0 x 900 mm.
6,7/5,0 x 900 mm.
10,0/8,0 x 1350 mm.

Lisätietoja: Käyttöohje



Tuotenro
36190


49,00 €

Bilteman tavaraa, mainio laite vaikka joulukuusenjalan tyhjennykseen ilman sotkua. Käytän autoissa, veneissä, pihakoneissa, ei tarvi sähköä, iso säiliö.[/quote]Ostin taannoin tuollaisen Bilteman käsipumpun enkä ole sillä onnistunut saamaan kertaakaan öljyjä ulos koneesta :evil: olenkohan tehnyt asian jotenkin väärin vai oliko pumppu susi jo syntyessään :roll:[/quote]


Oiskohan osunut joku maanantai kappale? :roll:

Edit: taaskaan ei lainaus toimi oikein? :shock: :roll: ihme juttu....
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Pepe K kirjoitti:
lampion kirjoitti:Tuoteryhmä: Kemikaalit - Öljyt, rasvat, voiteluaineet

tuotekuva


ÖLJYNVAIHDIN

Käsikäyttöinen öljypumppu öljyn/voiteluaineen poistoon autoista, moottoripyöristä, venemoottoreista, ruohonleikkureista ym. Soveltuu myös muille nesteille.
Käsipumppu aiheuttaa alipaineen, jolloin öljy imeytyy säiliöön. Venttiili sulkeutuu automaattisesti, kun säiliö tulee täyteen. Alaskääntyvä jalkatuki.
Säiliö: 7,3 litraa, asteikko.
Letkujen mitat: ulkohalk./sisähalk. x pituus
6,0/4,0 x 900 mm.
6,7/5,0 x 900 mm.
10,0/8,0 x 1350 mm.

Lisätietoja: Käyttöohje



Tuotenro
36190


49,00 €

Bilteman tavaraa, mainio laite vaikka joulukuusenjalan tyhjennykseen ilman sotkua. Käytän autoissa, veneissä, pihakoneissa, ei tarvi sähköä, iso säiliö.
Ostin taannoin tuollaisen Bilteman käsipumpun enkä ole sillä onnistunut saamaan kertaakaan öljyjä ulos koneesta :evil: olenkohan tehnyt asian jotenkin väärin vai oliko pumppu susi jo syntyessään :roll:
:lol:
painat vain lainaa nappia ja kirjoittelet [/quote] tekstin perään.
autodidakti
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Itse en ole vielä tuota imuvaihtajaa kokeillut mutta jos tuolla kerrostalon autotallissa joutuisin öljyn vaihtoon, niin varmasti olisi näppärä peli.

Suurempi ongelma minun mielestäni ovat nämä peltikuoriset suodatinpatruunat. Niitä ei meinaa saada mitenkään autosta pois ilman, että valuttaa moottorin kyljelle parin ravintola-annoksen verran vanhaa öljyä. Mm. M102:ssa suodatin on sijoitettu ääliömäisesti moottorin takaosaan pystyyn, ja liemi valuu sieltä pohjamuovin päälle lillumaan. Sijoituspaikka on varmaan perua 123:n ajoilta, jolloin suodatin oli vielä irtopatruuna ja siis todennäköisesti siistimpi vaihtaa.

Pitäisikö suodattimen päähän lyödä kunnon reikä ja imaista sitä kautta (vaikka sillä imuvaihtajalla) ensin tötterö tyhjäksi.

t.
Risto
E500 – 211.070
vilippus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 17.11.2003 22:42

Viesti Kirjoittaja vilippus »

jari_w123 kirjoitti:Öljytikun putki menee mersussa melkein pohjaan asti,jää ehkä millin pohjasta vajaaksi tuo tikunputken mitta joten imuvaihtajan letkun voisi patentoida suoraan siihen tikunputkeen ja homma toimii.Itse vaihtaisin öljyt työpaikalla kunnon imuvaihtajalla mutta kun ei koskaan muista sanoa pomolle että tuo mersun tikunputkeen tarkoitetun adapterin mukanaan :? .Näin siis W123:sen kohdalla ja varmasti pätee muihinkin mersuhin,toyotat ja volvot on erikseen,niitä ei ole suunniteltu imuvaihtoihin.
Joo, toimii myös w124:ssä.:D

Tämän vinkin näin jossain täällä foorumilla.
Otetaan tyhjä 10 litran kannellinen maalipurkki.
Kanteen kaksi reikää joista toiseen 1,5 metrin puutarhaletkun pätkä sopii kiinni.
Letkun toinen pää mittatikun putkeen.
(Siis putken päähän: ei tarvi tunkea öljyyn asti. Mittatikun putki toimii imuputkena)
Venttiilikopan korkki pois (että pääsee korvaus ilmaa)
Pölynimurilla imetään maalipurkin toisesta reiästä alipainetta maalipurkkiin.
Öljyt lähtee iloisesti koneesta ja vielä lopussa voi hörsiä vähän ilmojakin koneen läpi että varmasti tulee kaikki.

Olen kokeeksi tämän jälkeen ottanut öljyropun pois, varmistaakseni lähtikö kaikki, eikä kyllä pisaraakaan tullut enää ropun reijästä.

Siihen loppui meikäläisen pohjapanssari sulkeiset öljynvaihdoissa.

Olen kyllä samalla "pänikällä" vetassut myös öljynlauhduttimen tyhjäksi kun olen vaihtanut suodatinta. (turbo-300)

Aina varmempi tietenkin jos maalipurkki olisi 20-litran niin ei räisky toisesta reijästä sinne pölynimurin letkuun.
Eipä sillä, puhtaana se kyllä meikäläisen Hooveri on pysynyt. :D
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Re: muovia joo.

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

juha kirjoitti:Mulla on ollut mahdollisuus vaihtaa tallissa öljyt mutta sehän käy ainakin w124:ssä helposti jopa ilman tunkkia jos ei keulaa ole madallettu! Pyörien eteen noin puolen metrin kakkosnelosen pätkät ja aja auto niiden päälle. Keula nousee juuri sen verran että saa pohjamuovin pois ja öljy tiputettua. Ei tarvitse kikkailla tunkin kanssa, lankunpätkät on siis tunkkiin verrattuna jopa turvallisempi vaihtoehto!
Entäs kun se auto on keula"ylhäällä" niin öljyhän on öljypohjan "takaosassa". Ei tuu välttämättä kaikki pihalle. :wink:

Vai onkohan se roppukin siellä takaosassa.. :roll:

Itse oon nyt kerran imassu Motonetistä ostetulla (sillä kalliimmalla) öljyimurilla ja aika mukavasti tuli tyhjäks. Muutama tippa vielä heru kun otti ropun auki.
Avatar
Pepe K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 21.01.2007 18:37
Paikkakunta: siinä puolessavälissä

Viesti Kirjoittaja Pepe K »

vilippus kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Öljytikun putki menee mersussa melkein pohjaan asti,jää ehkä millin pohjasta vajaaksi tuo tikunputken mitta joten imuvaihtajan letkun voisi patentoida suoraan siihen tikunputkeen ja homma toimii.Itse vaihtaisin öljyt työpaikalla kunnon imuvaihtajalla mutta kun ei koskaan muista sanoa pomolle että tuo mersun tikunputkeen tarkoitetun adapterin mukanaan :? .Näin siis W123:sen kohdalla ja varmasti pätee muihinkin mersuhin,toyotat ja volvot on erikseen,niitä ei ole suunniteltu imuvaihtoihin.
Joo, toimii myös w124:ssä.:D

Tämän vinkin näin jossain täällä foorumilla.
Otetaan tyhjä 10 litran kannellinen maalipurkki.
Kanteen kaksi reikää joista toiseen 1,5 metrin puutarhaletkun pätkä sopii kiinni.
Letkun toinen pää mittatikun putkeen.
(Siis putken päähän: ei tarvi tunkea öljyyn asti. Mittatikun putki toimii imuputkena)
Venttiilikopan korkki pois (että pääsee korvaus ilmaa)
Pölynimurilla imetään maalipurkin toisesta reiästä alipainetta maalipurkkiin.
Öljyt lähtee iloisesti koneesta ja vielä lopussa voi hörsiä vähän ilmojakin koneen läpi että varmasti tulee kaikki.

Olen kokeeksi tämän jälkeen ottanut öljyropun pois, varmistaakseni lähtikö kaikki, eikä kyllä pisaraakaan tullut enää ropun reijästä.

Siihen loppui meikäläisen pohjapanssari sulkeiset öljynvaihdoissa.

Olen kyllä samalla "pänikällä" vetassut myös öljynlauhduttimen tyhjäksi kun olen vaihtanut suodatinta. (turbo-300)

Aina varmempi tietenkin jos maalipurkki olisi 20-litran niin ei räisky toisesta reijästä sinne pölynimurin letkuun.
Eipä sillä, puhtaana se kyllä meikäläisen Hooveri on pysynyt. :D
Jumankauta toihan on hieno systeemi :D kuinka ei ennen tullut mieleen, vanhoja imureja on nurkat täynnä, vaimon privaatti imukonetta kun ei siihen hommaan uskalla lainata.
Toimiikohan tuo muissakin autoissa??
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: muovia joo.

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JUHHisi kirjoitti:Entäs kun se auto on keula"ylhäällä" niin öljyhän on öljypohjan "takaosassa". Ei tuu välttämättä kaikki pihalle. :wink:
Saattaahan sinne muutama tippa enemmän jäädä. Ainakin omassa kotterossa on öljypohjassa kuitenkin iso syvennys, jossa proppu on. Takapäästä on melkoinen kallistus tuota syvennystä kohti, joten ei sinne litratolkulla sitä lientä jää vaikka auton pikku luiskille ajaakin. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ainakin 124 200D:n öljynvaihto "yläkautta" on niin vaivaton, ettei ole imuvaihtajat käyneet edes mielessä.
Niin pohjamuovi on ollut ainakin viimeiset 10 vuotta pois paikaltaan.

Eli tällälailla:
-konepelti auki
-vanha suodatin pois
-öljypalju potkaistaan koneen alle
-yläkautta roppu pois, tilaa on ruhtinaallisesti
-uusi suodatin paikalleen sillä aikaa kun vanhat öljyt valuu pois
-roppu paikalleen
-uutta HPDSuperia 6,5 litraa koneeseen ja se on siinä 0,3 tuntia
Ei tarvi tunkkeja tai lankkuja eikä imureita talliin tielle on muutenkin täynnä.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

juhaoh kirjoitti:Ainakin 124 200D:n öljynvaihto "yläkautta" on niin vaivaton, ettei ole imuvaihtajat käyneet edes mielessä.
Niin pohjamuovi on ollut ainakin viimeiset 10 vuotta pois paikaltaan.

Eli tällälailla:
-konepelti auki
-vanha suodatin pois
-öljypalju potkaistaan koneen alle
-yläkautta roppu pois, tilaa on ruhtinaallisesti
-uusi suodatin paikalleen sillä aikaa kun vanhat öljyt valuu pois
-roppu paikalleen
-uutta HPDSuperia 6,5 litraa koneeseen ja se on siinä 0,3 tuntia
Ei tarvi tunkkeja tai lankkuja eikä imureita talliin tielle on muutenkin täynnä.
Juu tuo on kätevä tapa jos muovi on pois ja proppu hyvällä paikalla.Ois mukava joskus kokeilla tuohon omaan autoon imuvaihtajalla kun tulee noita proppuja pyöriteltyä satoja vuodessa,ois vähän vaihtelua kun omaan vaihtaa öljyjä :lol: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jälleen totean, että M-B:n moottorit on jo 70-luvulta lähtien suunniteltu imuvaihtoon; siitä kertoo tulppaanin muotoinen öljytikun putken yläpää. Viimeiset 2-3 vuotta olen vaihtanut pelkästään imuvaihtajalla W123/W124 ja hyvin on mennyt.

Tuo Roiston mainitsema peltipatruunan ominaisuus oli kyllä todella ikävä yllätys M103:n myötä. Purua saa aina varata auton alle jos ei matalaa astiaa ole saatavilla. Toista oli W123:ssa, helppo oli paperisuodatin kaivaa kotelosta ja uusi tilalle. Minkähän takia se edes muutettiin? Taitaahan tuossa uudessa olla aavistuksen suurempi suodatuspinta-ala.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin