6mm elmentit?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

6mm elmentit?

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Kyseli 6 mm elementeistä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 6mm elmentit?

Viesti Kirjoittaja veskola »

jep, 45...50 HP per sylinteri saa 6 mm elementillä...toki koneen pitää muuten olla sellainen, että se teho mahdollistuu.

(pientä sählinkiä viestien kanssa)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

huomaan... siinä kai ne tärkeimmät oliki kiitoksia vaan... :?
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Onkos turbo insinööreillä kokemuksia holset h1d runkoon rakennetuista
ahtimista 48mm imulla ja 55mm pakopuolella? aattelimpavaan että
oilisiko tuommoisesta mihinkään vai laittaakko samantien hx35?
milläkierros alueella tuommoinen hx35:nen toimisi?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Halvin (varmasti) toimivista ahtimista on luultavasti OM606,n vakioahdin.
Sitten seuraavaksi katselisin noita Master Powerin hukkaportillisia, joko se suurin, tai toiseksi suurin.

Eiköhän nuista löydy sopiva kaveri kuuden millin elementeille ja parinsadan tehoille.

Tuolle tehomäärälle ei varmaankaan kannata erikseen mitään ruveta teetättämään, tai edes mitään erikoista ruveta ostamaan.
Menee oikeasti hukkaan vaan raha.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Nyt on tulossa johonki holsetin runkoon rakennettu ahdin joo ja tosiaan
olen vain kuullut että holsetti tekee vahvoja turboja jonka vuoksi otin
semmoisen proturbolta lappeenrannasta.

mites ku hukkaportti on säädetty aukeamaan 1.5bar:ssa aikasintaan
ni joudunko heti ensimmäiseksi asentamaan turboruuvin?
muutenhan käy niin että ohjausyksikkö menee vikatilaan vai mitä ootte mieltä? hukkaporttiin otettiin vähän pelivaraa jos tässä vaikka innostuu :wink:

onko holsetit kaikki pääsääntösesti kuulalaakeri ahtimia vai vieläkö valmistavat liukulaakeri turboja? olen vain kuullut että kuulalaakeri turbojen huolto/korjaus mahdollisuudet ovat lähes olemattomat ja usein kuulemma huonosti pidetty vapaavirtaus suodin on syynä kuuliksen rikkoutumiseen? :cry:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mittaako ohjausyksikkö autossasi ahtopainetta ? :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Jep ja se on ottanut siitä oikein elämän tehtävän ! :evil:
ainaki tuntuu siltä dynossa penkiteltiin ja nosteltiin paineita muinoin
niin vikatilaan löi kokoajan.

ja jos ei ohjausyksikkö niin mikä sitten?
joku pistää hanttiin?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tiedä minkä vuoden auto on kyseessä, mutta näissä vanhemmissa on vain ylipainetarkkailu, jonka voi hyvin ottaa pois käytöstä. Yleensä se katkaisee ruiskutuspumpulle menevän ahtopaineen jos menee ylipaineelle, jolloin syöttömäärä leikkaantuu.

Mikäli autossasi on mekaaninen ruiskutuspumppu ja ahdin, niin silloinhan ei tarvita mitään ohjausyksikköä, eli sen MAP (paineanturi) anturille menevän letkun voi jättää kykemättä.

Mikäli ahtimen hukkaporttia ohjataan ohjausyksiköllä niin on kaksi vaihtoehtoa:
- vaihtaa ahdin täysin mekaaniseksi, jolloin se itse säätää ahtopaineen.
- bleedata ohjausyksikön paineletkusta haluttu ahtopaine.

Kerroppa tarkemmin miten tuo vikatila ilmeni ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Autossa on siis sähköohjattu ruiskutus pumppu ja vuosimallia 96.
hukkaportilta menee alipaineletku suoraan johonkin anturille josta jatkaa
matkaansa heti viäressä olevalle ohjausyksikölle "aivoille" ja ajotietokone
ilmoittaa heti paineiden noustua yli 1,1barin että jotain on vialla
ja sitä vika koodia ei käsittääkseni pysty omin avuin poistamaan?

ja tosiaan syöttö katkeaa tässäkin mallissa kai? sillä tehot tippuvat heti kun paineita yrittää nostaa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

oolrait. Ensimmäinen juttu olisi ottaa yhteyttä tuonne Karalaan ja laittaa sinne ohjausyksikköön sellaiset käskyt, että sieltä saadaan sitä syöttöä. Samassa paikassa saattaa se ahtopaineen asetuskin onnistua halutuksi. Mikäli ahtopainetta ei saada ohjelmallisesti asetettua sen saa kyllä itsekkin kikkailtua suuremmaksi, eli aivan perinteinen bleedaus siihen letkuun, joka menee ohjausyksikön anturille...missä ikinä se sitten onkaan.

Ohjausyksikkö näkee esimerkiksi 0,8 bar kun todellinen paine on 1,3 bar ja säätää ahtimen hukkaportin sen mukaisesti eikä syöttö katkea.

Onko uuden ahtimen kanssa tarkoitus toimia siten, että ohjausyksikkö säätää paineen, vai onko tarkoitus että siinä on perinteinen painekello ja siten ahdin toimii itsenäisesti ?

Ensimmäinen vaihtoehto vaatii tuon bleaadauksen tai mieluummin sen uudelleen ohjelmoinnin, ja oikeastaan myös se toinenkin vaihtoehto, koska ohjausyksikön on hyvä luulla ahtopaineen olevan siellä normaalissa, jotta syöttö on kohdillaan.
Lehtonen250 kirjoitti:hukkaportilta menee alipaineletku suoraan johonkin anturille josta jatkaa
Uskoisin, että hukkaportilta menee alipaineletku mokkulalle, jota ohjausyksikkö käskee sähköisesti, eli säätää sen avulla ahtopainetta. Eikös se ole sellainen musta mokkula, jossa on kaksi tai kolme alipaineletkua ja sähköjohdot ? Siis ahtopaineen säädin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Kyllä! mokkulapa hyvinkin ja uusi ahdin minkäpitäs nyt tulla
olisi tarkoitus saada toimimaan samalla periaatteella kuin orginaali.

eli näin itse suunnittelin: asennamme turboruuvin ja ahtimen
jonka jälkeen otamme yhteyden karalaan ja kuten olin ymmärtävinäni
kuuden millin elementeillä saamme syöttöä noin 30% lisättyä
näin ainakin mynästä antoivat ymmärtää. välijäähy meillä jo olikin
asennettuna ja taisi tuolla "aivoissa" olla jokin tikituning lastu valmiina
jonka nyt sitten poistamme.
yhtiömme kiittää tiedoista ja toivottaa hyvät ja rauhalliset joulut! :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vältämättä ei tarvita edes sitä turboruuvia, kannattaa tiedustella Karalalta. Se saattaa saada softan kartoista halutun paineen aikaiseksi ihan vakiokokoonpanolla. Sekin kannattaa varmistaa, että MAP anturi pystyy mittaamaan sinne saakka, johon se ahtopaine halutaan. Ellei pysty niin sitten se turboruuvi on vältämätön.

Tuosta MAP anturin mittausalueesta on jäsen tuikku kirjoitellut aika paljon. Luulen että se on 1,5 tai 2,0 bar se maksimi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin