230E Vaihteiden lukumäärä?
230E Vaihteiden lukumäärä?
Paikallisella jobbarilla on tarjolla 124 korinen 230E vm 89.
Auto oli melko hienossa kunnossa, mutta silmään pisti nelivaihteinen aski.
Autotalli.com:n teknisten tietojen mukaan vaihteita pitäisi olla viisi, vai olenko aivan hakoteillä?
Jos nelivaiheinen kuuluu asiaan onko kellään kokemuksia moisesta?
Välitykset oletettavasti melkoisen pitkät, onko neljä/viisi vaihteisen suorituskyvyssä tai kulutuksessa eroja?
Auto oli melko hienossa kunnossa, mutta silmään pisti nelivaihteinen aski.
Autotalli.com:n teknisten tietojen mukaan vaihteita pitäisi olla viisi, vai olenko aivan hakoteillä?
Jos nelivaiheinen kuuluu asiaan onko kellään kokemuksia moisesta?
Välitykset oletettavasti melkoisen pitkät, onko neljä/viisi vaihteisen suorituskyvyssä tai kulutuksessa eroja?
Kummaa
Kyllä itselläni olleessa 230E:ssä oli ihan ehta 5-lovinen aski. 200E on kyllä ollut kaupan 4-vaihteisellakin, muistaakseni, mutta 2.3-litraisessa pitäisi olla automaattisesti 5-lovinen. Mutta ei se alta pois ole, että tuo laatikko olisi vaihdettu tai sitten yksinkertaisesti tilattu "vajaana". Kuulostaa kyllä hurjalta. Toistaalta kaverilla on '92 200D ja loota on ollut vain 4-vaihteinen vielä tuolloinkin.
Neljä- ja viisipykäläisen eroiksi veikkaan, että molemmissa nelkku on suora ja välitykset samat. Suorituskyky olisi siis identtinen ja vitonen tuo sitten kulutussäästöä maantieajossa. Nelosellahan ne huippunopeudet otetaan joka tapauksessa.
Neljä- ja viisipykäläisen eroiksi veikkaan, että molemmissa nelkku on suora ja välitykset samat. Suorituskyky olisi siis identtinen ja vitonen tuo sitten kulutussäästöä maantieajossa. Nelosellahan ne huippunopeudet otetaan joka tapauksessa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Kummaa
Minäkin veikkasin viitosta talous vaihteeksi.. Mahtaa muuten olla '92 200D kova tykki lähteen viitosella yhreksänkympin vauhdista.. Velipoijalla oli '95 200DA hääautona, kehui että muuten upea ja hiljainen, mutta hermoja vaativa kiihrytyksissä ja ohituksissa, sai asua jalka kaasun päällä ja pohjassapa vielä..Jukka N. kirjoitti:Kyllä itselläni olleessa 230E:ssä oli ihan ehta 5-lovinen aski. 200E on kyllä ollut kaupan 4-vaihteisellakin, muistaakseni, mutta 2.3-litraisessa pitäisi olla automaattisesti 5-lovinen. Mutta ei se alta pois ole, että tuo laatikko olisi vaihdettu tai sitten yksinkertaisesti tilattu "vajaana". Kuulostaa kyllä hurjalta. Toistaalta kaverilla on '92 200D ja loota on ollut vain 4-vaihteinen vielä tuolloinkin.
Neljä- ja viisipykäläisen eroiksi veikkaan, että molemmissa nelkku on suora ja välitykset samat. Suorituskyky olisi siis identtinen ja vitonen tuo sitten kulutussäästöä maantieajossa. Nelosellahan ne huippunopeudet otetaan joka tapauksessa.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Re: Sai
Aivan. Nelisylinterisissä W124:ssä oli vakiona vain 4-vaihteinen manuaali. Tilanteeseen taisi tulla korjaus 1992, kun moottoritkin vaihtuivat neliventtiilisiksi (pl. OM601). Vai olisiko ollut jo pahvikylkien myötä. Selviäisi kyllä esitteestä, mutta kun en ole sen tykönä.Mauri H. kirjoitti:Kyllä 230 E:tä sai nelivaihteisella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Sai
Eikä se huuto nyt mitenkään ratkaiseva näissä Suomen 80-100-120 km/h pääväylävauhdeissa ole. Tietysti jos ajosta on yli puolet moottoriteitä, niin tuo kulutus voipi nelivaihteisella vähän käydä korpeamaan..Mauri H. kirjoitti:Kyllä 230 E:tä sai nelivaihteisella. Mersujen manuaaleissa viitonen on ylivaihde, joten nelivaihteiset kulkevat yhtä hyvin, kuluttavat ja huutavat sitten enemmän maantiellä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Käsittämätöntä että 230E:n sai 4-vaihteisena... Miltei yhtä käsittämätöntä kuin että 200D:n sai automaattina. (200DA:n omistajat älkööt pahastuko kommenttiani... ) Mielestäni kun elektronisia edeltävät automaatit vähän veivät riemun diesel-ajamisesta. Uudemmat ovat sitten oma lukunsa. Kokemukseen varmaankin on myös moottorikehityksellä osuutensa...
Vanhemmat automaatit vaihtoivat mielestäni vähän liian innokkaasti pienemmälle. Ja liian innokas pienemmälle vaihtaminen vie ilon dieselin väännöstä. Turhan kepittämisen mukana tuleva porruuttaminen aiheuttaa vain takanatulevan savustumista. Taannoin olisin halunnut 300DTA:nikin mieluummin ilman A:ta, mutta kun sitä ei manuaalina oltu tehtykään niin ei auttanut mikään.
Kepin veivaamisen riemuja alleviivasi,
-T
Vanhemmat automaatit vaihtoivat mielestäni vähän liian innokkaasti pienemmälle. Ja liian innokas pienemmälle vaihtaminen vie ilon dieselin väännöstä. Turhan kepittämisen mukana tuleva porruuttaminen aiheuttaa vain takanatulevan savustumista. Taannoin olisin halunnut 300DTA:nikin mieluummin ilman A:ta, mutta kun sitä ei manuaalina oltu tehtykään niin ei auttanut mikään.
Kepin veivaamisen riemuja alleviivasi,
-T
Ainakin äitin kauppakassi W123 240TD vaihtaa suunnilleen suoraan suurimmalle, kunhan liikkeelle pääsee... Jos oikein alkaa varttimailiaikaa testaamaan , mutta alkaa koneen huuto hirvittämään, niin kaasua löysätessä laatikko pistää suoraan nelosen silmään viidenkympin vauhdista. Eikö mene kolmoselle, vaikka miten yrität kickdownia. Siinä sitä sitten saa nauttia siitä väännöstä...eerola kirjoitti: Vanhemmat automaatit vaihtoivat mielestäni vähän liian innokkaasti pienemmälle. Ja liian innokas pienemmälle vaihtaminen vie ilon dieselin väännöstä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Mersun automaatissahan on tosi hyvät säädöt, mulla oli TDT aiemmin sellainen ettei kaasulla juuri alaspäin vaihtanut, vaijerin kiristämisen jälkeen alkoi alaspäin vaihdot onnistuu reippaalla poljennalla, mutta edelleen väännöllä eteneminenkin sujuu reilullakin kaasulla. Eli jos diesel vaihtaa liian herkästi alaspäin, vaijeria löysemmälle.eerola kirjoitti:Vanhemmat automaatit vaihtoivat mielestäni vähän liian innokkaasti pienemmälle. Ja liian innokas pienemmälle vaihtaminen vie ilon dieselin väännöstä. Turhan kepittämisen mukana tuleva porruuttaminen aiheuttaa vain takanatulevan savustumista. Taannoin olisin halunnut 300DTA:nikin mieluummin ilman A:ta, mutta kun sitä ei manuaalina oltu tehtykään niin ei auttanut mikään.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Appiukolla on 200DA -91. Hyvin silläkin kerkeää, eikä se hirveesti jää manuaalille. Kyseisessä autossa on vieläpä tehot hukassa muutenkin. Ilmeisesti tukossa, appivanhempien ajotavat huomioiden.eerola kirjoitti:Käsittämätöntä että 230E:n sai 4-vaihteisena... Miltei yhtä käsittämätöntä kuin että 200D:n sai automaattina. (200DA:n omistajat älkööt pahastuko kommenttiani... ) -T
Itse en ole tuolla autolla ajanut muutamana vuoteen. Mutta vieressä istuneena vaimon ajaessa väittäisin kanssa, että turhan laiskasti vaihtaa pienemmälle, kun kun tarvetta ilmenee. Myös ylöspäin vaihtaa aika pehmeästi. Täyskiihdytyksessä kyllä vetää kierrokset tappiin, ennen isompaa vaihdetta. Pienemmälle ei sitten helposti vaihdakkaan, ainakaan 4-3:lle.
Sitä ei kyllä auta mennä säätelemään, minut varmaan teilattaisiin lopullisesti, enhän saa edes ajaa tuolla autolla. Pessyt sen olen ja vähän vahaillut, siihen se sitten jääkin.
...No totuushan on, että sillä ei pääse ohi, ylämäessä vauhti tippuu ja väännöstä ei voi puhua. Fiat Uno 60S:ssäkin oli enemmän vääntöä, kun tuossa 200D:ssä.
Itse pidän automaatista vain tehokkaan moottorin yhteydessä ja sylintereitä saisi olla automaatin kanssa vähintään se 6, jotta ajosta tulee arvokasta.
Lisäys:
E-S nappi on bensamersuissa hyvä keksintö. Vaijerin voi säätää vaikka kuinka kireelle ja sporttiseksi, kun E-asento nollaa kuitenkin tilanteen ja se päällä voi aina nauttia pienilläkin kierroksilla ajosta ja antaa väännön kuljettaa autoa.
Mulla on W124 200E -91 ja 4-vaihteisella lootalla. Ennen kunnon koeajoa, viiteen vaihteeseen tottuneena, kauhistelin kys. seikkaa ja olin jo vaihdattamassa laatikkoa viisivaihteiseksi, mutta eipähän tuo mitenkään huono juttu ole ollutkaan. Välityksen ovat todella pitkät kolmosella voi vedettää 150 km/h asti! Vastaavasti nelosella ei tee juuri mitään alle 70 km/h, kyllä sillä tasaista ajaa, mutta pieneenkin ylämäkeen vaihtaa mielellään pienempää pesään. Ts. kierrokset eivät edes moottoritienopeuksissa ole hirveän korkeat, ja näin ollen melu/kulutus pysyvät aisoissa.
En tiedä, mitä vastaava viisilovinen kiesi kuluttaisi, mutta tuolla omalla on talvikulutus jäänyt 10 litraan satasella, vaikka ajan lyhyttä kaupunkiajoa (parikymmentä kilsaa kerrallaan). Ensimmäinen yhteinen kesämme on vasta tulossa, joten katsotaan, miten lämmin ilma ja suvikumit vaikuttavat juomahaluun.
En tiedä, mitä vastaava viisilovinen kiesi kuluttaisi, mutta tuolla omalla on talvikulutus jäänyt 10 litraan satasella, vaikka ajan lyhyttä kaupunkiajoa (parikymmentä kilsaa kerrallaan). Ensimmäinen yhteinen kesämme on vasta tulossa, joten katsotaan, miten lämmin ilma ja suvikumit vaikuttavat juomahaluun.