mitä öljyä käytät

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kumpu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 10.12.2006 21:31

mitä öljyä käytät

Viesti Kirjoittaja kumpu »

Mitä öljyä käytät ? oletko huomenna eroja eri öljy merkkien kohdalla?
Itse käytän (1998 202 220 cdi) castrolia, kun autoni oli huollossa en muistanut sanoa mitä rasvaa koneeseen laitetaan.
Tarkistin öljyt ajettuani n. 1500 km huollosta niin tikku oli melkein alarajassa!!katsoin h- kirjasta mitä litkua koneeseeni oli laitettu shell helixiä(kyllä katsoin huollon jälkeen että oljy oli ylä rajassa) Nyt käytettyäni castrolia n. vuoden , niin öljyn raja laskee muutaman millin.
W201 1988
W202 1998 220 cdi
W201 2,6
1973 450 slc
w124 230
cheevy 1971
Toivopasuuna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 07.05.2008 22:05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toivopasuuna »

Mobil rally formula 5w-50. Jotku sanoo että ehdottomasti tätä.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mobil 1 5W50 ympäri vuoden. Prismassa tarjoushinta 29,90 per 4 litraa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Olen käyttänyt vm 1991 300D:ssä moottorissa viimeajat Castrol TXT Softec 0W-30 - eikä kuluta. Ei kuluttanut aiakisemmin Castrol Magnateciä 5W-40 eikä Castrol Edgeä 0W-40. Öljynpaineet tyhjäkäynnillä kuumana yli 1,2 bar. Seuraavana käytän ilmeisesti Teboil Diamond, koska huolto on vieressä. Öljynvaihto 10'000 km. Auton mittarissa on 280'000 km - Saksantuonti.

Uuusissa autoissakin ion suuntaus ohuempiin öljyihin - pienempi kitka.

Perässä ja automaattilaatikossa käytän vain MB:n öljyjä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Molemmissa 124:ssä Shell 5W40 synteettinen. W123:ssa taisi olla Teboilin 10W40.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

10W-30 kesät talvet ja vaihtoväli maksimissaan 10 tkm, mieluiten 7-8. Nyt on 610 tkm kakkosnelosen mittarissa ja kovasti alkaa houkuttelemaan ajatus sen miljoonan rikkomisesta, ku siitä on kerta toisaalla ollu puhetta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

miljoonan rikkomisesta

Viesti Kirjoittaja geoman »

Uskon, että onnistut, kun ajotavat on kunnossa - luulen, että tärkein ohje on ettei sammuta välittömästi kovan ajon jälkeen - kestää sitten kannentiivistekin (oma käsitykseni).
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jackie kirjoitti:10W-30 kesät talvet ja vaihtoväli maksimissaan 10 tkm, mieluiten 7-8. Nyt on 610 tkm kakkosnelosen mittarissa ja kovasti alkaa houkuttelemaan ajatus sen miljoonan rikkomisesta, ku siitä on kerta toisaalla ollu puhetta.
No, vielä on 400 tkm jäljellä eli yhden normikoneen ikä :?

Joopa, Valvolinen 5/40:t sisällä, toimivat hyvin kyllä. Syytä merkinvaihtoon ei ole, ellei sitten puhdasta kokeilunhalua siksi lasketa :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Valvolinen MaxLife ja ei tarvi miettiä muuta
Avatar
Jpartan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 09.03.2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jpartan »

Ostin mesen kun sillä oli ajettu 200 000 ja nyt mittarissa 240 000. Aluksi käytin Mobilin Rally Formulaa ja sitten Sunecon 5W/ 40. Öljyt ja suodattimen vaihdan kerran vuodessa, mittariin kertyy 10 000 km.

Tuskin autovanhukselle mitään ihmeitä tapahtuu jos nyt ostan esim. Teboil 5W/40 joka maksaa 20e/4 litraa?

Pirssi siis C 180 -94 W202.
MB C 180 vm. 1994
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Itse käytän nyt ympärivuotisesti teboilin SHDP 10W30, 27:50€ 10 litraa. On hyvää, tota ne käyttää raskaassa kalustossakin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ilman muuta Mobilin öljyt, itsellä 0W-40.

Öljyä ei pala, mutta vaihdossa menee 8 litraa 10 tkm:n välein.
Avatar
mirri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 04.04.2008 07:36
Paikkakunta: Käpälämäki

Viesti Kirjoittaja mirri »

Teboilin Diamonttia, dieseleissä ja bensakoneissa, on vaan hyviä kokemuksia :D
MB 300 SL -90
Daimler Coupe V-12 -76
Corvette avo 427 -69
Porsche 928 S4 -89
Honda CB 1100 R-83
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

Valvoline durablend diesel
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kaikkiin laitteisiin Mobil Delvac MX 15w40 60€/20l (Tai joskus Delvac Super 13xx 45€/20l tai 1400 50€/20l). Käyvät myös prätkien märkäkytkimelle koska eivät sisällä kitkanpienennysaineita. Hyvä käyttää kaikissa samaa niin ei tule tenkkapoo.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

W123 dieseleissä on ollut vuosien varrella käytössä ainakin Shell Helix Diesel Plus 10W-40 ja Mobil 1 RF 5W-50. W124-korisissa taas Mobil 1 RF 5W-50, Shell Helix Ultra 5W-40, Shell Helix Ultra 0W-40 ja Mobil 1 0W-40.
Viimeksi muokannut AriK123, Ti 30.01.2024 16:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Etwas Anders
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Etwas Anders »

Oma 505 tkm ajettu W124 300D:ni tykkää Shellin Rimula 5W-50 öljystä,ei syö sitä juuri lainkaan,välillä oon käyttäny Shellin kalliimpaa Helixiä,mutta sitä taas Mese syö enemmän.
Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Etwas Anders kirjoitti:Oma 505 tkm ajettu W124 300D:ni tykkää Shellin Rimula 5W-50 öljystä,ei syö sitä juuri lainkaan,välillä oon käyttäny Shellin kalliimpaa Helixiä,mutta sitä taas Mese syö enemmän.
'
Onko tuo Rimula sitä jota mm. Agrimarket myy ihan tynnyrikaupalla?

Toimii siis 603:ssakin ilmeisesti hyvin. Itsellä tuppaa kovemman poljennan jälkeen vähän joku nostin välillä kalkattelemaan tyhjäkäynnillä, ajattelin että voiskohan senkin eliminoida öljylaatua vaihtamalla -- vaikka tuossa ylempänä vähän muuta lupailenkin :lol:
Isosta ei ole kiinni, tyhjäkäynnin nosto 750:sta 800 kieppiin jo poistaa äänen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jpartan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 09.03.2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jpartan »

Onko mitään merkittävää eroa synteettisella Teboilin Gold öljyllä ja täyssynteettisella Diamond 5W 40 öljyllä? Kummatkin taitavat täyttää Mersun viralliset vaatimukset. Tosiaan tuo vaihtoväli 1 vuosi/10 000 km.

Täälläpä onkin tarkat MB-vaatimukset:
http://www.whnet.com/4x4/oil.html

Jpartan kirjoitti:Ostin mesen kun sillä oli ajettu 200 000 ja nyt mittarissa 240 000. Aluksi käytin Mobilin Rally Formulaa ja sitten Sunecon 5W/ 40. Öljyt ja suodattimen vaihdan kerran vuodessa, mittariin kertyy 10 000 km.

Tuskin autovanhukselle mitään ihmeitä tapahtuu jos nyt ostan esim. Teboil 5W/40 joka maksaa 20e/4 litraa?

Pirssi siis C 180 -94 W202.
MB C 180 vm. 1994
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Onko mitään merkittävää eroa

Viesti Kirjoittaja geoman »

Diesel 60x koneille tuntuu riittävän kunhan öljy täyttää tehtaan asettaman vaatimuksen. Moottori kestää normaalikäytössä oli siellä TB:n Power- HPD - Gold - tai Diamond. Ilmeisesti ero tulee vain kylmäkäynnistyksessä sekä pätkäajossa ja ominaisuuksissa jos öljynvaihtoväli pitenee. Halvempia öljyjen viskositetti pitää valita kesä/talvi.
Avatar
Jpartan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 09.03.2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jpartan »

Motonetista löytyi Teboilin synteettinen Gold 5 W 40 (4 l/20 e), joka täyttää MB:n vaatimukset/ACEA/API. Eiköhän tuo alle 10 000 km/vuosi mene mukavasti noilla öljyillä. Ja onhan tuolla pikkukoneella ajettukin jo 240 000 km :D

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-2004

Synteettinen moottoriöljy bensiini- ja dieselmoottoreille ympärivuotiseen käyttöön. Täyttää vaatimukset API SJ/CF, ACEA A3/B3, MB 229.1, VW 502.00/505.00.
MB C 180 vm. 1994
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Lidilissä oli jokin aikaa sitten 5 l kannu jotain saksalaista öljyä olisiko ollut 10w40 jossa luki isolla "MB 229.1". Hinta jotain <15€ ???

Juu en ostanut mutta jos halpaa haluaa niin siitä !
W202022 111961 722423
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Saksalaiset ovat säästäväisiä ja ajavat halvoilla öljyillä.
Vaan kannattaako jopa yli 100.000 euroa uutena maksaneisiin
autoihin laittaa hiukan halvempia öljyjä säästöjen toivossa?
Ihan halvat öljyt kuulemma jättävät kalvoa öljykanaviin
ja saattaa siitä venttiilit alkaa naputtaa.
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

itse käytän Mobil 1 5W50 ympäri vuoden myös. Ei oo sen suurempaa empiiristä tutkimusta tullut suoritettua öljyjen eroista, mutta luotan vanhempaan sukupolveen joka on ilmaissut ehdottomuuden tuohon mobiliin... :)
Avatar
cdi turbo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 11.11.2007 09:33
Paikkakunta: TIEN PÄÄLLÄ
Viesti:

mece ja oljyt

Viesti Kirjoittaja cdi turbo »

Mobil delvac 1 5v-40 40 e kannu vaihdossa menee 9.5 l 313 cdi
kolme kertaa vuodessa vaihdan enkä muita huoli paras öljy ja laatuunsa nähden halpa Mersulle parasta
Avatar
sakke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.05.2007 23:35
Paikkakunta: Loimaa

Re: mece ja oljyt

Viesti Kirjoittaja sakke »

Valvolinen MaxLife
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Teboil Diamond diesel 5w-40 täyssynteettinen.¨

osottautunut hyväksi öljyksi. Varsinkin koneissa joissa venttiilien nostajat tahtoo naputella. :D

Tällä öljyllä taisi olla aika mainiot kylmäkäynnistys ominaisuudetkin parisen vuotta sitten jossakin testissä. ei jähmety kovassakaan pakkasessa.
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Liqui-Moly Synthoil High Tech 5 W-40

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... _1306.html
W202022 111961 722423
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Tepoilin timanttia on täsä tullut käytettyä, kun tuosta kotikylän halpahallista on saanut sitä suorastaan edullisesti.
Nyt oli timantit kaupasta loppu niin otin kokkeeksi sitä Tepoilin Goldia 10W-40. Saa nähdä mitä ruotsalais-saksalainen turbodiesel siitä tykkää.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
JMT84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 20.05.2008 21:39
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja JMT84 »

Shell Rimula Ultra 10-40W täyssynteettiset on om603 turbossa ja om617 vaparissa. Hyvin on toiminut. :D
Näillä mennään:
W211 500E -03
Audi A6 3.0TDi Quattro -09
s124 300TDT -91 PPD

Exät:
Opel Manta B 1.6S -78
s203 320CDI -05 -Tuikutettu-
BMW E39 535iA -96
W124 300D -89 PPD (EX M104)
s123 300TD -81/84
W123 240D STT Turbo -85
s124 250TD -91
BMW 525i -91
W124 300E - 24 -89
Audi 100CS 2.2i -86
Vastaa Viestiin