Kumpi vai kampi ei vaan 500 vai 560 SEC

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Kumpi vai kampi ei vaan 500 vai 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO

Olisin aikeissa ostaa jonkinlainen SEC mese
mutta ei tiiä kumpi 500 vai 560
että mitähän eroja on muutkuin koneen koko
kyselee aivan noviisi mesemies

JONES Mansesta
Mercedes-Benz 312 D -98 Sprinter
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Riippuu kumpaan sulla rahat riittää ja jos äsköinen vastaus ei mitenkään sinua hetkauta niin 560:sen ostasin minä ainakin.
250CE 1969
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

126-korinen SEC eli 1983-1991on siis kyseessä.
Näin vanhoja ja paljon kuluttavia autoja tuskin hankit
arkiajoon, joten käyttökuluilla ei liene paljon merkitystä.
Kumpikin vie varmasti paljon bensaa ja ovat kalliita pitää.
Se 560 on selvästi janoisempi kuin 500.
Kauniita ja hienoja autoja ovat ja olen ajanut molemmilla ja
harkinnut vakaasti ostaaksenikin.

Jos vaan mahdollista, niin valitse 560. Erona 500:en on
huippumallin parempi vakiovarustelu. 560:ssa oli lähes kaikki
mahdollinen vakiona ja tietysti myös isompi ja tehokkaampi
moottori. Hintaerokin oli melkoinen ja keräilyarvoa 560:lla
on varmasti enemmän.

Hyvää SEC:a alkaa olla vaikea löytää, ruoste ja kilometrit
ja huono kunto ovat yleisiä vaivoja tarjolla olevissa autoissa.
Keräilijät lienevät jo korjanneet hyvät talteen. Hyvien yksilöiden
hinnat alkavat kohta nousta. Hyviä on niin vähän tarjolla, että
valintaan vaikuttaa, mitä sattuu löytymään.

Jos taas ajattelet autolla ajaa ihan arkiajoakin, niin kyllä se 500
voisi olla hiukan mukavampi kustannettava ja sitä on varmasti
enemmän tarjolla. Noissa ihan vanhimmissa ei ole katalysaattoria
ja auto kulkee silloin rivakammin ja vähemmällä bensalla.

Ruoste kannattaa katsoa tarkasti ja ilmastointi ei
välttämättä toimi. Muitakin vikoja voi olla korjaamatta, sillä auto on
kallis korjata verrattuna esim. E-sarjaan. Ne turvavyön ojentimet
ovat yksi mahdollinen vikalähde, ja turvatyynyt voivat olla pelkkiä
kulisseja. Korinvaihtoja ei kannata ostaa, voi tulla ongelmia
prosenttien kanssa ja keräilyarvoa ei juuri ole.

Jos SEC:n ostat, niin laita tänne kuvia.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Itse ostaisin ehdottomasti 560sec:in. Käytännön suorituskkyky on huomattavasti parempi ja polttoaine kulujen väittäisin olevan normi ajossa samalla tasolla 500:sen kanssa.
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Mitä se ruostekkaan niin haittaa jos ostohinta on kohdallaan, laitattaa/laittaa kuntoon niin siitä pääsee, mutta jos auto on jo valmiiksi "kallis" ja ruosteet tulee kaupanpäälle niin sillon voi enemmän vit uttaa.
250CE 1969
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO

KIITOS KIITOS
hienoista vastauksista

ja auto ei tulisi jokapäiväiseen ajoon
vaan harrastus autoksi
eli vois käydä jäätelöllä ja kokoontumisissa
ja sen semmoista

JONES Mansesta
Mercedes-Benz 312 D -98 Sprinter
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

500 sarjan mersua itsekkin kuolaan. nätti yksilö löytyy turusta prisman vierestä ok talon pihalta ja on kuin pakasta vedetty.
Partanen.net
Lasse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 16.12.2003 17:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Onko 500 ja 560 alustoissa eroja?

Olen ostamassa iskareita omaan 560:een.
Bilstein sprintiä (B8 ) tuntuu olevan tarjolla 500sec mutta ei 560.
Olettaisin, että käyvät 560:een?

560:ssä on kai tasonsäätö vakiona.
Mun autoon on vaihdettu jossain vaiheessa normaalit iskarit taakse.
Ajattelin tilata saksasta bilsteinit.
S211 200cdi -09
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Sama alusta molmmissa. 560:sessa on alunperin tasonsäätö, eli 500:sen iskarit käy.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Oikeasti jos SEC:ä etsii, niin kannattaa tutustua kyseisen firman laitteisiin. Löytyy nimittäin todella vähän ajettuja yksilöitä japanista

http://www.esv.fi/index.php?info=open&id=332

tai

http://www.esv.fi/index.php?info=open&id=460
220.128 Black Mirror
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Sama alusta molmmissa. 560:sessa on alunperin tasonsäätö, eli 500:sen iskarit käy.
Jos paikallaan on vielä tasonsäätöiskarit ja haluaa käyttää vakioiskareita, niin tulee myös jouset vaihtaa. Tasonsäädön yhteydessä käytetään löysempiä takajousia....niin ja tukkia tietysti tasonsäädön nestekierto.

Hankintalistasta on unohtunut loppusarjan 420 SEC joka on tehokkaampi, kuin välisarjan 500 SEC (231 HP)...vääntöä hieman uupuu, mutta 420:llä voi oikeasti matkailla, polttoaineen kulutus pysyy alle 11 l/100 helposti ja jopa alle 10l/100 päsee, missä 560 SEC vie noin 13-15 l/100. Kaupunkipyörityksessä kulutus on ihan sama, mutta jos haluaa käyttää autoa siihen tarkoitukseen johon se on tehty, siis pitkien matkojen näyttävään, nopeean, siirtymiseen, alkaa polttoaineenkulutuskin näillä hinnoilla jo merkitä ehkä jotain. Lisäksi 420:ssä ei ole moinimutkaista jarrutusnyökkäyksenestosysteemiä taka-akselissa...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Jukka L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Pe 04.06.2004 23:23
Paikkakunta: Länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jukka L. »

Viimeksi muokannut Jukka L., Ke 25.11.2009 16:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

voi saatana :shock: nyt on linjat kohillaan, upeet vanteet 8)
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Upeat koottavat :shock: 8) :shock:

Speksit kiinnostaa... onkos takana joku 11x18 vai peräti 12...?
Sakemannicäbi
Avatar
Jukka L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Pe 04.06.2004 23:23
Paikkakunta: Länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jukka L. »

Juu, kyllä tuo germaani look alkaa hahmottumaan :o edessä on 9" leveät (huuli 2,25") ja takana 11" (huuli 4,25") Huvittavinta on kun ajaessa kattoo sivupeilistä niin huuli törröttää ulos pyöränaukosta :D
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jukka sun auto on aitoa Wheelpornoa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: Kumpi vai kampi ei vaan 500 vai 560 SEC

Viesti Kirjoittaja JTY »

Jones kirjoitti:SE OM MORO

Olisin aikeissa ostaa jonkinlainen SEC mese
mutta ei tiiä kumpi 500 vai 560
että mitähän eroja on muutkuin koneen koko
kyselee aivan noviisi mesemies

JONES Mansesta
Et sit kovin pitkää pärjänny ilman ässää :lol:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO

Ei tässä vielä oo mitään ostettu
kun tarvis se harrastus maasturi
sieltä tallista seisomasta myydä

mut sitten kun se on muutettu rahaksi
niin sit kyllä joku mese ettitään
jäi sen verran hyvä maku ässä mesestä

JONES Mansesta
Mercedes-Benz 312 D -98 Sprinter
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO

Nyt olis yksi harrastus auto myyty
ja ISOO 560 SEC tekee mieli
jos joltain löytyy saa tarjota
kaikkia tarjouksia kuunnellaan ja katellaan
vai tarviiko hakee saksasta

JONES Mansesta
Mercedes-Benz 312 D -98 Sprinter
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

560 SEC 1990, 224 tkm, alle 5000 euroa (Tukholma):
http://www.blocket.se/stockholm/MB_560_ ... ?ca=11&w=3
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

http://www.blocket.se/stockholm/Mb_560_ ... ?ca=11&w=3

Siinä varavaihtoehto samasta kylästä
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO

No nyt alkoi kiinnostaa
tahtoo lisää
ja kohta tahtoo coupen
pahasti kuume nousee
auttaisikon possulääkkeet

JONES Mansesta
Mercedes-Benz 312 D -98 Sprinter
melsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:40
Paikkakunta: Kermäk

Viesti Kirjoittaja melsu »

Virossa pienempi koneinen, mutta lisäkuvien mukaan oikein siistin oloinen:

http://fin.auto24.ee/webcache_kasutatud ... 24_ee.html

lisäkuvat:

http://picasaweb.google.com/daljajev/Se ... 5HWlfn55AE#
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

420:ssa on sitten suppeampi vakiovarustus kuin 560:ssa,
kannattaa tarkistaa huolellisesti esim. ilmastointi ja muut
halutut varusteet.
Viimeksi muokannut JarkkoN, Ti 17.11.2009 12:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jones kirjoitti:SE OM MORO

No nyt alkoi kiinnostaa
tahtoo lisää
ja kohta tahtoo coupen
pahasti kuume nousee
auttaisikon possulääkkeet

JONES Mansesta
Jos Ruotsista haet, niin ehkä Sergey tai joku muu
monta autoa Ruotsista hakenut suostuisi auttamaan. Kun saat auton
haettua, niin tuo se Tampereen Mese-miittiin nähtäväksi.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

unski kirjoitti:Hankintalistasta on unohtunut loppusarjan 420 SEC joka on tehokkaampi, kuin välisarjan 500 SEC (231 HP)...vääntöä hieman uupuu, mutta 420:llä voi oikeasti matkailla, polttoaineen kulutus pysyy alle 11 l/100 helposti ja jopa alle 10l/100 päsee, missä 560 SEC vie noin 13-15 l/100.


560:lläkin pääsee maantiellä n.10:llä litralla kunhan ei ajele yli 130km/h. Omalla testattu kesäkelillä, cruisen kanssa, vauhti n.125km/h. 8)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO

Kun en mistään löydä ja
kiinnostaa pirusti tommonen 560 sec
mutta kun ei tommoisen veropäätöksestä ole tietoakaan
niin paljonko sulla oli jos saa udella
kun en tiiä kuinka oma pudjetti oikein riittää
kun rahaa ei oikein ole eikä toi puukaan ole vielä tehnyt satoakaan
vaikka kuinka olen sitä kastellut
kun huijasivat pientä ostaan jonkun rahapuun
ja sanoivat että tekee sisätiloissa ainakin kaksi satoa vuodessa

JONES Mansesta
Mercedes-Benz 312 D -98 Sprinter
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

No moromoro! Josko tarkotit multa kysyä, niin täsmennäkkö pikkasen tilannetta, jotta osaan vastata ja hän mitä tahtoo tietää? En ihan pääse jyvälle... Mutta itte en ole tuonu tuota secciä tänne -88 vaan sen ensimmäinen omistaja toi sen, ei Veho.

Samanalaisen köyhän miehen rahapuun oon tainnu itekki saada nurkkiin. :?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO

Jos jossin näkyy hyviä 500 secekkejäkin
niin kyllä nekin kiinnostaa
että ei se välttämättä tarvi olla 560 sec
kunhan olis siisti ja kunnossa
että pääsin ajeleen

JONES Mansesta
Mercedes-Benz 312 D -98 Sprinter
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tullin sivuilla on noita tapauskohtaisia veropäätöksiä. Esim. lokakuu 2009:

Vuoden 1989 560 SEC 119 tkm, verotusarvo 8603 e, autovero 2864 e.
Vuoden 1985 500 SEC 358 tkm, verotusarvo 3581 e, autovero 1185 e.
Vastaa Viestiin