Mistä apu oikealle puoltamiseen, w124?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Mistä apu oikealle puoltamiseen, w124?

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Potilas siis w124. Muuten loistopeli ajaa, mutta puoltaa oikealle. Takavuosina käytin nelipyöräsuuntauksessa, jossa todettiin oikean takarenkaan camberkulman olevan ulkona raja-arvoista, ts. kallistuneena liikaa sisäänpäin.

Vaihdettiin kaikki tukivarret, mutta ei apua. Eli ilmeisesti oikea takakulma on saanut kipeää jossain vaiheessa niin paljon, että cambertangon kiinnitys joko korissa tai pyörän päässä on lustuuksillaan.

Onkos tuolle nyt sitten jotain muuta tehtävissä kuin robotti, tai säädettävä cambertanko mallia nimimerkki epk? Noista säädettävistä tangoistahan ei taida kastsastusmies juuri tykätä, joten vaihtoehdoksi jäänee robotti...? Sekään ei niin hirveästi kiinnostaisi, joten tuleeko jollekin mieleen jotain kuningasajatusta...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No äkkiä ei tule mieleen kuin hommata sisäreunastaan riittävän paljon kulunut rengas, joka saattaa antaa tarvittavat pari kolme milliä "tasoitusta" renkaan ja tien kulmaan. Voi olla että kuluma on kuitenkin sitä luokkaa, että siitäkään ei katsastusmies tykkää :lol:
Ko. renkaita on kyllä hallit pullollaan, usein keturallaan olleiden etupäänkulmien seurauksena. Eli kokeile ainakin kokeilun vuoksi sellaista muuten hyvää gummia, joka on sisäreunastaan 30 mm leveydeltä liki silestone.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Tuota noin, kampeekos se myös silloin kun tie on aivan vaakatasossa. Tai onko se niin pahaa, että kampee vielä oikealle kun ajat vastaantulevien kaistaa, jolloin tien kallistus onkin vasemmalle? (kartoitetaan vähän ongelman suuruutta).

Tuo tien kallistuksen suuntaan ohjautuminenhan on kai jossainmäärin "ominaisuus". Rajansa kaikella tietysti.

Mites sitten eturenkaat? Ovatko samalla tasolla, noin niinkuin pituussuunnassa? Itsellä on oikea etupyörä vähän taaempana kun vasen. (n. 1-2cm). Jossain tätä joskus ihmettelin (olikohan Rollen tähtihuollossa), ja sanoivat että se on tarkoituksella niin, juurikin estämässä tuota oikealle vetämistä. Menee aika mukavasti suoraan, mutta sitten ohittaessa tai tien kallistuessa vasemmalle vähän vetää kyllä sinneppäin. Ei haittaa, pysyypähän hereillä
:lol: .

En ole nyt aivan varma johtuuko tuo vetely yleensäkkään takapyörän camberista, joku alustaspesialisti vois varmaan selventää. Mutta jos niin on, niin käännä vähän sitä vasenta puolta sisäänpäin. Onko alusta muuten madallettu?

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Mesun ominaisuus; ratti vinossa ja vetää oikealle.

Olisiko apusimpukka kiinni kunnolla? Kai siinä sellainen on oikean puolen lokasuojan tuntumassa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

JuriPotkuri kirjoitti:Tuota noin, kampeekos se myös silloin kun tie on aivan vaakatasossa. Tai onko se niin pahaa, että kampee vielä oikealle kun ajat vastaantulevien kaistaa, jolloin tien kallistus onkin vasemmalle? (kartoitetaan vähän ongelman suuruutta).

Tuo tien kallistuksen suuntaan ohjautuminenhan on kai jossainmäärin "ominaisuus". Rajansa kaikella tietysti.

Mites sitten eturenkaat? Ovatko samalla tasolla, noin niinkuin pituussuunnassa? Itsellä on oikea etupyörä vähän taaempana kun vasen. (n. 1-2cm). Jossain tätä joskus ihmettelin (olikohan Rollen tähtihuollossa), ja sanoivat että se on tarkoituksella niin, juurikin estämässä tuota oikealle vetämistä. Menee aika mukavasti suoraan, mutta sitten ohittaessa tai tien kallistuessa vasemmalle vähän vetää kyllä sinneppäin. Ei haittaa, pysyypähän hereillä
:lol: .

En ole nyt aivan varma johtuuko tuo vetely yleensäkkään takapyörän camberista, joku alustaspesialisti vois varmaan selventää. Mutta jos niin on, niin käännä vähän sitä vasenta puolta sisäänpäin. Onko alusta muuten madallettu?

Terv. Juri
Kyllä kampeaa myös silloin, kun tie on vaakatasossa. Toki vähemmän, mikäli jos tie olisi "valmiiksi" oikealle vievä...

Tuota vastaantulijoiden kaistalla ajelua en ole tullut kokeilleeksi, täytyypä testata.

Muuta erikoista en muista suuntauksessa olleen, kun tuon oikean takapyörän camberin. Kaikki muut pyörät olivat ihan jämptisti.

Kääntäsinhän minä ihan mielellään vasenta puolta sisäänpäin, vaan milläs käännät, kun ei ole säädettävä tanko... :) Tukivarsi irki ja ruuvipenkkiin ja sitten kymmenen kilon hienosäätövasaraa sille... :lol: Sillä kait se tokenis. Niin ja ei ole (todellakaan) matala alusta, päin vastoin. :oops:
chili kirjoitti:Mersun ominaisuus; ratti vinossa ja vetää oikealle.

Olisiko apusimpukka kiinni kunnolla? Kai siinä sellainen on oikean puolen lokasuojan tuntumassa.
Joo, kyllä apusimpukka löytyy ja ihan on kunnolla kiinni.

Kyllä v***ttaa, jos noinkin hyvä ajettavuus on pilattu moisella ominaisuudella... Noh, liika hyvä kait se sitten oliskin.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eikös oikeaa etupyörää pidä kallistaa taaksepäin/siirtää eteenpäin että ojaan kampeaminen poistuu. Näin muistelen farkussani säätöjen olevan, ja menee melkoisen suoraan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Niin koska etupyörien auraus on viimeksi tarkistettu?

Tuossa meidän toisessa pelissä (VAG) alkoi samat ongelmat kun vaihdoin alustasarjan ja hetken päästä jo huomasi eturenkaiden kuluvan sisäsyrjästä.

Aurauksen säätö ja ongelma on poissa.

Tuo on kyllä sellainen vaiva, että se todella ottaa päähän. Onneksi sain omasta kuntoon.
Viimeksi muokannut APR, Ti 12.08.2008 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
112 CDI A -02
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Timo L. kirjoitti:Eikös oikeaa etupyörää pidä kallistaa taaksepäin/siirtää eteenpäin että ojaan kampeaminen poistuu. Näin muistelen farkussani säätöjen olevan, ja menee melkoisen suoraan.
Siis tuota, tarkoitatko, että jos kampeaa vasemmalle, niin silloin kallistetaan taaksepäin ja jos oikealle, niin silloin siirretään pyörää eteenpäin...? Kun nyt ei yksinkertainen oikein tajunnut. :oops:

No mitenkäs sitten käy renkaiden kulumiselle, jos kampeamista aletaan kompensoimaan toista rengasta säätämällä? Vai onko niin pienestä kyse, ettei sen väliä?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Kävin koeajamassa joku aika sitten 230 farkkua vm-91, sekin puolsi oikealle, ja liikaa minusta. Sanoin aiheesta myyjälle, johon hän: sen täytyykin Saksan lainsäädännön mukaan tehdä niin. Eipä tullut kauppoja...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pakardinen kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Eikös oikeaa etupyörää pidä kallistaa taaksepäin/siirtää eteenpäin että ojaan kampeaminen poistuu. Näin muistelen farkussani säätöjen olevan, ja menee melkoisen suoraan.
Siis tuota, tarkoitatko, että jos kampeaa vasemmalle, niin silloin kallistetaan taaksepäin ja jos oikealle, niin silloin siirretään pyörää eteenpäin...? Kun nyt ei yksinkertainen oikein tajunnut. :oops:

No mitenkäs sitten käy renkaiden kulumiselle, jos kampeamista aletaan kompensoimaan toista rengasta säätämällä? Vai onko niin pienestä kyse, ettei sen väliä?
Ei vaan jos oikealle puoltaa, niin pyörää siirretään eteenpäin. Olikos W124:n pyöräntuennassa "pystyakselin" kallistus mahdollista... Mulla ainakin oikea pyörä on edempänä kuin kuskin puolen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

Yksi vaihtoehto on etta vie auton toiseen firmaan suuntauseen. Aika huimia eroja eri paikoissa ja pyyda viela tarkistamaan alustan osia samalla.
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

pinkka kirjoitti:Kävin koeajamassa joku aika sitten 230 farkkua vm-91, sekin puolsi oikealle, ja liikaa minusta. Sanoin aiheesta myyjälle, johon hän: sen täytyykin Saksan lainsäädännön mukaan tehdä niin. Eipä tullut kauppoja...
Olipa kekseliäs kauppias. :D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

W126:n kampeaminen oikeaan loppui vaihtamalla raidetangot. Oikean puolen tangonpää oli jo katsastajankin mielestä väljä ja muissakin jo orastavaa horoutta, mutta laitettiin samantien kaikki uusiksi. Siten lopullista kohdetta kampamiselle on vaikea paikantaa, mutta se auttoi. Menee kuin kiskoilla. Tangot laittanut asentaja tietää enemmän niiden säädöistä, mutta muihin kohtiin säädöissä ei koskettu.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Timo L. kirjoitti:Ei vaan jos oikealle puoltaa, niin pyörää siirretään eteenpäin. Olikos W124:n pyöräntuennassa "pystyakselin" kallistus mahdollista... Mulla ainakin oikea pyörä on edempänä kuin kuskin puolen.
Niin kyllä, eli tuom eturenkaan siirämisen hoksasin oikein, tuo taaksepäin kallistaminen vähän vaan hämäs... :oops:

Pystyakselin kallistus ei liene mahdollista w124:ssä, ainakaan takaa, ainakaan vakiotukivarsilla.

No minkäs verran sitä sitten karkeasti kannattaa ottaa eteenpäin? Ja liekö miten helppo rojekti?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pakardinen kirjoitti:No minkäs verran sitä sitten karkeasti kannattaa ottaa eteenpäin? Ja liekö miten helppo rojekti?
Tuohon en osaa ottaa mitään kantaa. Auto säädettiin paikallisessa merkkiliikkeessä asiantuntevan asentajan toimesta laser-laitteella ja autossa on originaalikoon renkaat. Vuodentakaiset arvot minulla on kyllä tallessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Pakardinen kirjoitti:No minkäs verran sitä sitten karkeasti kannattaa ottaa eteenpäin? Ja liekö miten helppo rojekti?
Parin minuutin homma jos on monttu, mutta sitten on kaikki kulmat pielessä. Mittaamallahan se on tehtävä. Onnistuuhan se kotonakin kun syventyy asiaan, mutta palkoille siinä ei oikein pääse.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Teepä sellanen testi, että:

1) Ajat suoraa tietä ja toteat, että auto kampeaa.

2) Pysähdy linja-autopysäkille

3) Laita pakki päälle - oata kunnon vauhti ja jarruta täysillä.

4) Lähde hissun kissun varovasti liikkeelle ja nosta nopeus varovasti 80 km/h.

Muuttuiko "vetäminen oikealle"? Jos muuttui, niin jossakin on väjää eikä väljyyttä kannata korjata säätelemällä alustaa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos 124 puoltaa oikealle ja nivelissä e ole väljää,
kyseessä on väärä ohjauskulman pystykallistus eli caster edessä.

Pyörät suorassa vasemmalla pitää olla 10 astetta ja oikealla 11 astetta.

Voi myös koittaa laittaa vasempaan etupyörään sisärenkaan, jos säätö
ei onnistu. Saattaa hiukan auttaa tai sitten ei.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

JarkkoN kirjoitti:Jos 124 puoltaa oikealle ja nivelissä e ole väljää,
kyseessä on väärä ohjauskulman pystykallistus eli caster edessä.

Pyörät suorassa vasemmalla pitää olla 10 astetta ja oikealla 11 astetta.
Tämä tieto löytyy MB:n omasta korjaamokäsikirjastakin, eli on myös tehtaalla todettu asia. Syynä on etupään osien toleranssit jotka saattavat "kerääntyä" , ja erilaiset casterit korjaa asian.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No niin, siinähän sitä tietoa kerrakseen. Tarkoituksena kyllä olikin käyttää pyörien suuntauksessa ihan tässä lähiaikoina, eli nytpähän ainakin osaa vaatia tuota kallistusta tuonne oikealle enemmän. Ja jos ei korjaannu, niin sitten casteria ruuvaamaan...

Kiitokset kaikille! Kertoilen sitten, kuinka kävi.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Pakardinen kirjoitti:nytpähän ainakin osaa vaatia tuota kallistusta tuonne oikealle enemmän. Ja jos ei korjaannu, niin sitten casteria ruuvaamaan....
Taisi olla kysymys nimenomaan tuosta olka-akselin takakallistumasta eli casterista.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No just. Nyt minä oon taas ihan pihalla. :oops:

Eli mites se nyt tarkalleen ottaen menee? Eikös pituusakselin suuntainen "siirtymä" ole caster ja pystyakselin suuntainen camber? Vai just toistepäin?

Ja kumpaako pitää muuttaa oikealle eteen isommaksi, niinkuin tuolla aiemmin sanottiin, että oikealle 11 astetta ja vasemmalle 10 astetta?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kallistus taaksepäin on eri suuruinen vasemmalla ja oikealla puolella autoa,
ts. eri renkaille. Oikean puolen ohjauskulmia säädetään siis enemmän kallelleen
taaksepäin kuin vasemman puolen. Kun käännetään ratista, niin kumpikin
pyörä kääntyy ikään kuin se olisi saranoitu johonkin akseliin. Tämän
"akselin" tulee siis olla taaksepäin kallellaan 10 astetta vasemmalla ja 11
astetta oikealla. Kallistus mitataan, kun pyörät ovat suorassa eli osoittavat
eteenpäin. Sivusuuntainen kallistus on sitten eri asia, samoin auraus.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Camber on renkaan sivukallistuma on renkaan pystysuuntaisen keskilinjan ja pystysuoran välinen kulma. (renkaan sivukallistuma)

Caster parantaa ajettavuutta ja vakautta suoraan ajettaessa (vähentää vaeltelun taipumusta). Liiallinen caster-kulma tekee ohjauksen jäykäksi ja huonontaa ohjaustuntumaa. Olkatapin takakallistuman ja pystysuoran välinen kulma, kun autoa katsotaan sivustapäin.
autodidakti
Racingrabbit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.03.2005 14:43
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit »

Itsellä edellinen auto (VW Transporter) kampesi pitkään oikealle.
Kokeiltiin vaihtaa niveliä,tukivarren puslia ja säädättää ohjauskulmia.
Loppujen lopuksi syy löytyi laahaavasta etujarrusta,eli jarrusatulan mäntä jumitti hieman.

Kokeiles ajella ilman jarruttelua 20-30km ja sitten pysäytät auton hissukseen,mieluummin ilman jarrutusta.Sitten työnnät sormen vanteen välistä vasten jarrulevyä ja huomaat kyllä jos jarru on laahannut.(nimimerkillä "sormensa polttanut")
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Juuei, ei paistella kananmunia kasireikästen päällä. :) Eli ei laahaa jarrut...

Perskatti, kun sais aikaseks käytettyä siellä suuntauksessa... :oops:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vaihda W123 niin puoltaminen hellittää.Ehkä W124:sta uudemmat saattas olla parempia :?: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ääh, satakaksnelonen on just hyvä! :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Vastaa Viestiin