Mistä apu oikealle puoltamiseen, w124?
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Mistä apu oikealle puoltamiseen, w124?
Potilas siis w124. Muuten loistopeli ajaa, mutta puoltaa oikealle. Takavuosina käytin nelipyöräsuuntauksessa, jossa todettiin oikean takarenkaan camberkulman olevan ulkona raja-arvoista, ts. kallistuneena liikaa sisäänpäin.
Vaihdettiin kaikki tukivarret, mutta ei apua. Eli ilmeisesti oikea takakulma on saanut kipeää jossain vaiheessa niin paljon, että cambertangon kiinnitys joko korissa tai pyörän päässä on lustuuksillaan.
Onkos tuolle nyt sitten jotain muuta tehtävissä kuin robotti, tai säädettävä cambertanko mallia nimimerkki epk? Noista säädettävistä tangoistahan ei taida kastsastusmies juuri tykätä, joten vaihtoehdoksi jäänee robotti...? Sekään ei niin hirveästi kiinnostaisi, joten tuleeko jollekin mieleen jotain kuningasajatusta...?
Vaihdettiin kaikki tukivarret, mutta ei apua. Eli ilmeisesti oikea takakulma on saanut kipeää jossain vaiheessa niin paljon, että cambertangon kiinnitys joko korissa tai pyörän päässä on lustuuksillaan.
Onkos tuolle nyt sitten jotain muuta tehtävissä kuin robotti, tai säädettävä cambertanko mallia nimimerkki epk? Noista säädettävistä tangoistahan ei taida kastsastusmies juuri tykätä, joten vaihtoehdoksi jäänee robotti...? Sekään ei niin hirveästi kiinnostaisi, joten tuleeko jollekin mieleen jotain kuningasajatusta...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
No äkkiä ei tule mieleen kuin hommata sisäreunastaan riittävän paljon kulunut rengas, joka saattaa antaa tarvittavat pari kolme milliä "tasoitusta" renkaan ja tien kulmaan. Voi olla että kuluma on kuitenkin sitä luokkaa, että siitäkään ei katsastusmies tykkää
Ko. renkaita on kyllä hallit pullollaan, usein keturallaan olleiden etupäänkulmien seurauksena. Eli kokeile ainakin kokeilun vuoksi sellaista muuten hyvää gummia, joka on sisäreunastaan 30 mm leveydeltä liki silestone.
Ko. renkaita on kyllä hallit pullollaan, usein keturallaan olleiden etupäänkulmien seurauksena. Eli kokeile ainakin kokeilun vuoksi sellaista muuten hyvää gummia, joka on sisäreunastaan 30 mm leveydeltä liki silestone.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Tuota noin, kampeekos se myös silloin kun tie on aivan vaakatasossa. Tai onko se niin pahaa, että kampee vielä oikealle kun ajat vastaantulevien kaistaa, jolloin tien kallistus onkin vasemmalle? (kartoitetaan vähän ongelman suuruutta).
Tuo tien kallistuksen suuntaan ohjautuminenhan on kai jossainmäärin "ominaisuus". Rajansa kaikella tietysti.
Mites sitten eturenkaat? Ovatko samalla tasolla, noin niinkuin pituussuunnassa? Itsellä on oikea etupyörä vähän taaempana kun vasen. (n. 1-2cm). Jossain tätä joskus ihmettelin (olikohan Rollen tähtihuollossa), ja sanoivat että se on tarkoituksella niin, juurikin estämässä tuota oikealle vetämistä. Menee aika mukavasti suoraan, mutta sitten ohittaessa tai tien kallistuessa vasemmalle vähän vetää kyllä sinneppäin. Ei haittaa, pysyypähän hereillä
.
En ole nyt aivan varma johtuuko tuo vetely yleensäkkään takapyörän camberista, joku alustaspesialisti vois varmaan selventää. Mutta jos niin on, niin käännä vähän sitä vasenta puolta sisäänpäin. Onko alusta muuten madallettu?
Terv. Juri
Tuo tien kallistuksen suuntaan ohjautuminenhan on kai jossainmäärin "ominaisuus". Rajansa kaikella tietysti.
Mites sitten eturenkaat? Ovatko samalla tasolla, noin niinkuin pituussuunnassa? Itsellä on oikea etupyörä vähän taaempana kun vasen. (n. 1-2cm). Jossain tätä joskus ihmettelin (olikohan Rollen tähtihuollossa), ja sanoivat että se on tarkoituksella niin, juurikin estämässä tuota oikealle vetämistä. Menee aika mukavasti suoraan, mutta sitten ohittaessa tai tien kallistuessa vasemmalle vähän vetää kyllä sinneppäin. Ei haittaa, pysyypähän hereillä
.
En ole nyt aivan varma johtuuko tuo vetely yleensäkkään takapyörän camberista, joku alustaspesialisti vois varmaan selventää. Mutta jos niin on, niin käännä vähän sitä vasenta puolta sisäänpäin. Onko alusta muuten madallettu?
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Kyllä kampeaa myös silloin, kun tie on vaakatasossa. Toki vähemmän, mikäli jos tie olisi "valmiiksi" oikealle vievä...JuriPotkuri kirjoitti:Tuota noin, kampeekos se myös silloin kun tie on aivan vaakatasossa. Tai onko se niin pahaa, että kampee vielä oikealle kun ajat vastaantulevien kaistaa, jolloin tien kallistus onkin vasemmalle? (kartoitetaan vähän ongelman suuruutta).
Tuo tien kallistuksen suuntaan ohjautuminenhan on kai jossainmäärin "ominaisuus". Rajansa kaikella tietysti.
Mites sitten eturenkaat? Ovatko samalla tasolla, noin niinkuin pituussuunnassa? Itsellä on oikea etupyörä vähän taaempana kun vasen. (n. 1-2cm). Jossain tätä joskus ihmettelin (olikohan Rollen tähtihuollossa), ja sanoivat että se on tarkoituksella niin, juurikin estämässä tuota oikealle vetämistä. Menee aika mukavasti suoraan, mutta sitten ohittaessa tai tien kallistuessa vasemmalle vähän vetää kyllä sinneppäin. Ei haittaa, pysyypähän hereillä
.
En ole nyt aivan varma johtuuko tuo vetely yleensäkkään takapyörän camberista, joku alustaspesialisti vois varmaan selventää. Mutta jos niin on, niin käännä vähän sitä vasenta puolta sisäänpäin. Onko alusta muuten madallettu?
Terv. Juri
Tuota vastaantulijoiden kaistalla ajelua en ole tullut kokeilleeksi, täytyypä testata.
Muuta erikoista en muista suuntauksessa olleen, kun tuon oikean takapyörän camberin. Kaikki muut pyörät olivat ihan jämptisti.
Kääntäsinhän minä ihan mielellään vasenta puolta sisäänpäin, vaan milläs käännät, kun ei ole säädettävä tanko... Tukivarsi irki ja ruuvipenkkiin ja sitten kymmenen kilon hienosäätövasaraa sille... Sillä kait se tokenis. Niin ja ei ole (todellakaan) matala alusta, päin vastoin.
Joo, kyllä apusimpukka löytyy ja ihan on kunnolla kiinni.chili kirjoitti:Mersun ominaisuus; ratti vinossa ja vetää oikealle.
Olisiko apusimpukka kiinni kunnolla? Kai siinä sellainen on oikean puolen lokasuojan tuntumassa.
Kyllä v***ttaa, jos noinkin hyvä ajettavuus on pilattu moisella ominaisuudella... Noh, liika hyvä kait se sitten oliskin.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Eikös oikeaa etupyörää pidä kallistaa taaksepäin/siirtää eteenpäin että ojaan kampeaminen poistuu. Näin muistelen farkussani säätöjen olevan, ja menee melkoisen suoraan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Niin koska etupyörien auraus on viimeksi tarkistettu?
Tuossa meidän toisessa pelissä (VAG) alkoi samat ongelmat kun vaihdoin alustasarjan ja hetken päästä jo huomasi eturenkaiden kuluvan sisäsyrjästä.
Aurauksen säätö ja ongelma on poissa.
Tuo on kyllä sellainen vaiva, että se todella ottaa päähän. Onneksi sain omasta kuntoon.
Tuossa meidän toisessa pelissä (VAG) alkoi samat ongelmat kun vaihdoin alustasarjan ja hetken päästä jo huomasi eturenkaiden kuluvan sisäsyrjästä.
Aurauksen säätö ja ongelma on poissa.
Tuo on kyllä sellainen vaiva, että se todella ottaa päähän. Onneksi sain omasta kuntoon.
Viimeksi muokannut APR, Ti 12.08.2008 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
112 CDI A -02
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Siis tuota, tarkoitatko, että jos kampeaa vasemmalle, niin silloin kallistetaan taaksepäin ja jos oikealle, niin silloin siirretään pyörää eteenpäin...? Kun nyt ei yksinkertainen oikein tajunnut.Timo L. kirjoitti:Eikös oikeaa etupyörää pidä kallistaa taaksepäin/siirtää eteenpäin että ojaan kampeaminen poistuu. Näin muistelen farkussani säätöjen olevan, ja menee melkoisen suoraan.
No mitenkäs sitten käy renkaiden kulumiselle, jos kampeamista aletaan kompensoimaan toista rengasta säätämällä? Vai onko niin pienestä kyse, ettei sen väliä?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Ei vaan jos oikealle puoltaa, niin pyörää siirretään eteenpäin. Olikos W124:n pyöräntuennassa "pystyakselin" kallistus mahdollista... Mulla ainakin oikea pyörä on edempänä kuin kuskin puolen.Pakardinen kirjoitti:Siis tuota, tarkoitatko, että jos kampeaa vasemmalle, niin silloin kallistetaan taaksepäin ja jos oikealle, niin silloin siirretään pyörää eteenpäin...? Kun nyt ei yksinkertainen oikein tajunnut.Timo L. kirjoitti:Eikös oikeaa etupyörää pidä kallistaa taaksepäin/siirtää eteenpäin että ojaan kampeaminen poistuu. Näin muistelen farkussani säätöjen olevan, ja menee melkoisen suoraan.
No mitenkäs sitten käy renkaiden kulumiselle, jos kampeamista aletaan kompensoimaan toista rengasta säätämällä? Vai onko niin pienestä kyse, ettei sen väliä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
W126:n kampeaminen oikeaan loppui vaihtamalla raidetangot. Oikean puolen tangonpää oli jo katsastajankin mielestä väljä ja muissakin jo orastavaa horoutta, mutta laitettiin samantien kaikki uusiksi. Siten lopullista kohdetta kampamiselle on vaikea paikantaa, mutta se auttoi. Menee kuin kiskoilla. Tangot laittanut asentaja tietää enemmän niiden säädöistä, mutta muihin kohtiin säädöissä ei koskettu.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Niin kyllä, eli tuom eturenkaan siirämisen hoksasin oikein, tuo taaksepäin kallistaminen vähän vaan hämäs...Timo L. kirjoitti:Ei vaan jos oikealle puoltaa, niin pyörää siirretään eteenpäin. Olikos W124:n pyöräntuennassa "pystyakselin" kallistus mahdollista... Mulla ainakin oikea pyörä on edempänä kuin kuskin puolen.
Pystyakselin kallistus ei liene mahdollista w124:ssä, ainakaan takaa, ainakaan vakiotukivarsilla.
No minkäs verran sitä sitten karkeasti kannattaa ottaa eteenpäin? Ja liekö miten helppo rojekti?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Tuohon en osaa ottaa mitään kantaa. Auto säädettiin paikallisessa merkkiliikkeessä asiantuntevan asentajan toimesta laser-laitteella ja autossa on originaalikoon renkaat. Vuodentakaiset arvot minulla on kyllä tallessa.Pakardinen kirjoitti:No minkäs verran sitä sitten karkeasti kannattaa ottaa eteenpäin? Ja liekö miten helppo rojekti?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Parin minuutin homma jos on monttu, mutta sitten on kaikki kulmat pielessä. Mittaamallahan se on tehtävä. Onnistuuhan se kotonakin kun syventyy asiaan, mutta palkoille siinä ei oikein pääse.Pakardinen kirjoitti:No minkäs verran sitä sitten karkeasti kannattaa ottaa eteenpäin? Ja liekö miten helppo rojekti?
Teepä sellanen testi, että:
1) Ajat suoraa tietä ja toteat, että auto kampeaa.
2) Pysähdy linja-autopysäkille
3) Laita pakki päälle - oata kunnon vauhti ja jarruta täysillä.
4) Lähde hissun kissun varovasti liikkeelle ja nosta nopeus varovasti 80 km/h.
Muuttuiko "vetäminen oikealle"? Jos muuttui, niin jossakin on väjää eikä väljyyttä kannata korjata säätelemällä alustaa.
1) Ajat suoraa tietä ja toteat, että auto kampeaa.
2) Pysähdy linja-autopysäkille
3) Laita pakki päälle - oata kunnon vauhti ja jarruta täysillä.
4) Lähde hissun kissun varovasti liikkeelle ja nosta nopeus varovasti 80 km/h.
Muuttuiko "vetäminen oikealle"? Jos muuttui, niin jossakin on väjää eikä väljyyttä kannata korjata säätelemällä alustaa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Jos 124 puoltaa oikealle ja nivelissä e ole väljää,
kyseessä on väärä ohjauskulman pystykallistus eli caster edessä.
Pyörät suorassa vasemmalla pitää olla 10 astetta ja oikealla 11 astetta.
Voi myös koittaa laittaa vasempaan etupyörään sisärenkaan, jos säätö
ei onnistu. Saattaa hiukan auttaa tai sitten ei.
kyseessä on väärä ohjauskulman pystykallistus eli caster edessä.
Pyörät suorassa vasemmalla pitää olla 10 astetta ja oikealla 11 astetta.
Voi myös koittaa laittaa vasempaan etupyörään sisärenkaan, jos säätö
ei onnistu. Saattaa hiukan auttaa tai sitten ei.
Tämä tieto löytyy MB:n omasta korjaamokäsikirjastakin, eli on myös tehtaalla todettu asia. Syynä on etupään osien toleranssit jotka saattavat "kerääntyä" , ja erilaiset casterit korjaa asian.JarkkoN kirjoitti:Jos 124 puoltaa oikealle ja nivelissä e ole väljää,
kyseessä on väärä ohjauskulman pystykallistus eli caster edessä.
Pyörät suorassa vasemmalla pitää olla 10 astetta ja oikealla 11 astetta.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
No niin, siinähän sitä tietoa kerrakseen. Tarkoituksena kyllä olikin käyttää pyörien suuntauksessa ihan tässä lähiaikoina, eli nytpähän ainakin osaa vaatia tuota kallistusta tuonne oikealle enemmän. Ja jos ei korjaannu, niin sitten casteria ruuvaamaan...
Kiitokset kaikille! Kertoilen sitten, kuinka kävi.
Kiitokset kaikille! Kertoilen sitten, kuinka kävi.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
No just. Nyt minä oon taas ihan pihalla.
Eli mites se nyt tarkalleen ottaen menee? Eikös pituusakselin suuntainen "siirtymä" ole caster ja pystyakselin suuntainen camber? Vai just toistepäin?
Ja kumpaako pitää muuttaa oikealle eteen isommaksi, niinkuin tuolla aiemmin sanottiin, että oikealle 11 astetta ja vasemmalle 10 astetta?
Eli mites se nyt tarkalleen ottaen menee? Eikös pituusakselin suuntainen "siirtymä" ole caster ja pystyakselin suuntainen camber? Vai just toistepäin?
Ja kumpaako pitää muuttaa oikealle eteen isommaksi, niinkuin tuolla aiemmin sanottiin, että oikealle 11 astetta ja vasemmalle 10 astetta?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Kallistus taaksepäin on eri suuruinen vasemmalla ja oikealla puolella autoa,
ts. eri renkaille. Oikean puolen ohjauskulmia säädetään siis enemmän kallelleen
taaksepäin kuin vasemman puolen. Kun käännetään ratista, niin kumpikin
pyörä kääntyy ikään kuin se olisi saranoitu johonkin akseliin. Tämän
"akselin" tulee siis olla taaksepäin kallellaan 10 astetta vasemmalla ja 11
astetta oikealla. Kallistus mitataan, kun pyörät ovat suorassa eli osoittavat
eteenpäin. Sivusuuntainen kallistus on sitten eri asia, samoin auraus.
ts. eri renkaille. Oikean puolen ohjauskulmia säädetään siis enemmän kallelleen
taaksepäin kuin vasemman puolen. Kun käännetään ratista, niin kumpikin
pyörä kääntyy ikään kuin se olisi saranoitu johonkin akseliin. Tämän
"akselin" tulee siis olla taaksepäin kallellaan 10 astetta vasemmalla ja 11
astetta oikealla. Kallistus mitataan, kun pyörät ovat suorassa eli osoittavat
eteenpäin. Sivusuuntainen kallistus on sitten eri asia, samoin auraus.
Camber on renkaan sivukallistuma on renkaan pystysuuntaisen keskilinjan ja pystysuoran välinen kulma. (renkaan sivukallistuma)
Caster parantaa ajettavuutta ja vakautta suoraan ajettaessa (vähentää vaeltelun taipumusta). Liiallinen caster-kulma tekee ohjauksen jäykäksi ja huonontaa ohjaustuntumaa. Olkatapin takakallistuman ja pystysuoran välinen kulma, kun autoa katsotaan sivustapäin.
Caster parantaa ajettavuutta ja vakautta suoraan ajettaessa (vähentää vaeltelun taipumusta). Liiallinen caster-kulma tekee ohjauksen jäykäksi ja huonontaa ohjaustuntumaa. Olkatapin takakallistuman ja pystysuoran välinen kulma, kun autoa katsotaan sivustapäin.
autodidakti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ti 08.03.2005 14:43
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
Itsellä edellinen auto (VW Transporter) kampesi pitkään oikealle.
Kokeiltiin vaihtaa niveliä,tukivarren puslia ja säädättää ohjauskulmia.
Loppujen lopuksi syy löytyi laahaavasta etujarrusta,eli jarrusatulan mäntä jumitti hieman.
Kokeiles ajella ilman jarruttelua 20-30km ja sitten pysäytät auton hissukseen,mieluummin ilman jarrutusta.Sitten työnnät sormen vanteen välistä vasten jarrulevyä ja huomaat kyllä jos jarru on laahannut.(nimimerkillä "sormensa polttanut")
Kokeiltiin vaihtaa niveliä,tukivarren puslia ja säädättää ohjauskulmia.
Loppujen lopuksi syy löytyi laahaavasta etujarrusta,eli jarrusatulan mäntä jumitti hieman.
Kokeiles ajella ilman jarruttelua 20-30km ja sitten pysäytät auton hissukseen,mieluummin ilman jarrutusta.Sitten työnnät sormen vanteen välistä vasten jarrulevyä ja huomaat kyllä jos jarru on laahannut.(nimimerkillä "sormensa polttanut")
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo