w126:n pakoputken tekoa, vinkkejä?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

w126:n pakoputken tekoa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Olis tarkotus takoa tohon 420Sel uus putkisto.... Tällä hetkellähän siinä on tuo mesen vakioputki, eli pakosarjat yhdistyy ja sieltä tulee isosta pöntöstä kahella pillillä, katin, parin vaimentajan ja takapönikän läpi kaasut....

autohan on vähäpäästönen eli lambdalla ja katilla varustettu.. jotka sinne täytyy myös sovittaa.
Olis tarkotus, et jatkossa tulis molemminpuolin putket takaa lähinnä tyylin takia.. alku yhdellä ja haarottaa se vähän ennen taka-akselia. Mietinkin, että miten tota moottorin murinaa sais vähän kasvatettua sillälailla, ettei se kumminkaa häiritse metelillään matkustusmukavuutta :lol: et kuinka "pieniä" vaimentajia sinne uskaltaa pistää :?:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
gothammer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 05.04.2008 12:02

Re: w126:n pakoputken tekoa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja gothammer »

Itsellä on toistaiseks vielä SEC:ssä alkuperäisputki, mutta farkkuun (420 väykky) tehtiin itse tuplaputket.
Rööri tulee alkuperäisenä taka-akselin etupuolelle josta se on vedetty taka-akselin ali yhdellä putkella. Väykyssä on alunperinkin poikittainen pönttö takatilan lattian alla, joten korvasin sen 84-92 (third generation) Camaro/Firebirdin vaimentimella. Ääni muuttui kertaheitolla, se on sekoitus saksalaista hienomekaniikkaa ja mississippin laivamoottorin jytinää ;) Olen tyytyväinen.

Toi 126:nen on hieman hankalampi, siinä varapyöräkotelo tukkii muuten hyvän tilan kontin alla. Tietysti, jos varapyörän korvaisi muilla ratkaisuilla ja muotoilisi kontin pohjan uudestaan, voisi tuommoinen poikittaispönttö toimia siinäkin. Itse suunnittelen SEC:iin "nurkkaputki" ratkaisua, hiukan CLS-tyyliin, mutta se tuskin vielä tälle kesälle syntyy.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://www.mbcustoms.fi/gallery.php?ima ... 8/Sec2.jpg

vararengaskotelo laikalla vittuun ja putket tilalle :wink: putket saa hienosti reunoille ja riittävän ylös että ei jää mitään roikkoputkia sinne...
Avatar
gothammer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 05.04.2008 12:02

Viesti Kirjoittaja gothammer »

laineracing kirjoitti:http://www.mbcustoms.fi/gallery.php?ima ... 8/Sec2.jpg

vararengaskotelo laikalla vittuun ja putket tilalle :wink: putket saa hienosti reunoille ja riittävän ylös että ei jää mitään roikkoputkia sinne...
Noinhan se kannattaa tehdä. Mä laittaisin vielä lämpöeristeeksi pellin tai maton tohon putkien ja pohjan väliin. Mutta tyylikkäästi toteutettu.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Itellä on secissä tähän tyyliin:

Kuva

Kuva



Eli ei oo muita pönttöjä ku takana läpivirtausvaimentimet.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Kinnunen kirjoitti:Itellä on secissä tähän tyyliin:

[ [url=http://img244.imageshack.us/img244/8190/555190sw5.th.jpg] ][/URL]

[ [url=http://img152.imageshack.us/img152/2375/555187eg6.th.jpg] ][/URL]



Eli ei oo muita pönttöjä ku takana läpivirtausvaimentimet.
Hyvältä näyttää. Onko putkia yhdistetty etupäästä mitenkään? Kelpaakohan äänet katsastajalle?
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Ei oo yhdistetty mitenkään. Eikä oo ollu katsastusmiehellä sanomista. Heikkohermosemmat varmaan laittas silleen että tulee yhtenä putkena niin että välissä on yksi vaimennin tai katalysaattori, ja loppuosa sitten kahtena. Sillä tavalla ois ihan sivistyneet äänet. Tässä omassa tapauksessa lähentelee jo mauttomuuden rajoja :D
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Jostain olen altistunut huhulle että erilliset putket olisi hyvä yhdistää läheltä moottoria. Lieneekö tällä oikeasti merkitystä?

Mielessä olisi vetää omaan secciin vain yksi paksumpi rööri ja ehkäpä peräti kahdella pöntöllä.
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

kyllähän kasi koneissa ns. H-putkesta on hyötyä, äänet muuttu tasaisemmiksi ja ihan tehon kannallatakin ainakin noissa kuutiotuumalaveteissa se jopa yleensä muutaman amerikaponin lisää... :roll: 8)
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Joskus kattoin (olikohan Discovery) televisiosta ohjelmaa, jossa tekivät tästä uuden mallin Mustangista kilpa-autoa. Niin siinä oli se X:n mallinen liitoskappale muuten suorissa putkissa. Perustelivatten sitä sillä, että auttaa optimoimaan putkiston tyhjenemisen... Tiedä sitten... :?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Pakardinen kirjoitti:Joskus kattoin (olikohan Discovery) televisiosta ohjelmaa, jossa tekivät tästä uuden mallin Mustangista kilpa-autoa. Niin siinä oli se X:n mallinen liitoskappale muuten suorissa putkissa. Perustelivatten sitä sillä, että auttaa optimoimaan putkiston tyhjenemisen... Tiedä sitten... :?
Homma perustuu siihen että kun esim. 1 ja 5 pytty on peräjälkeen sytytysjärjestyksessä niin ykköspytyn pakokaasu imee 5 pytyn kaasuja peräänsä. tai siis synnyttää pienen imun 5 pytyn pakoventtiilille. niin 5 pytyn kaasut pääsevät vapaammin virtaamaan putkeen. Eli ei mene moottoritehoa hukkaan pakokaasun työntämisessä pois, ja muutenkin saadaan sylinterin täyttö tapahtumaan paremmin overlapin aikana.
Eli H:n ja X:n hyödyt: kaasut paremmin pois, enemmän uutta kamaa pyttyyn, tasaisempi käynti, parempi sylinterin jäähdytys, kone kauempana nakutusrajasta yms.

Tämä kaikki siis vain jos V koneen tuplaputket on yhdistetty toisiinsa edes H:lla mielummin X:llä

Tämä pätee siis kaikkiin koneisiin joissa edes osa sytytys järjestyksestä menee lohkon kyljeltä toiselle. (lähes kaikki moottorit)

Esim. 500SEC sytytysjärjestyshän muistaakseni on 1-5-4-8-6-3-7-2 eli etenkin sellaiseen X:n tekisin!
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mitä tästä opimme? Kannattanee tehä ainakin jonniinmoinen liitos...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Jotain tällasta ajattelinkin.

Kysytäänpä tässä nyt vielä että ei ole kenenkään silmiin sattunut että olis M117 -moottoriin sopivia nätimpiä pakosarjoja myynnissä jossain?
Vastaa Viestiin