w126 mootturin lämpötunnistin?(käynnistys vaikeudet/kulutus)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

w126 mootturin lämpötunnistin?(käynnistys vaikeudet/kulutus)

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Tuossa w126 420 olen huomannu ikävän haitan lämpimänä, saa sahata käyntiin aika pitkään ennenkuin lähtee... Kylmänä lähtee vittuilematta. :roll: Voisko tuota vikaa koittaa paikantaa lämpinä esim, jos nykäsis kylmäkäynnistyssuuttimelle menevän piuhan irti? tai mitä tuossa lämpöanturassa pitäs olla ohmeja kun moottori lämmin/kylmä?
Ja voiko mahdollisesti johtua huono käynnistyvyys lämpimänä jostain muusta viasta?

Koitin foorumin haun kautta hakea vastaavia judetsuja mutta herjas erroria niin päätinpä sitten kysäistä... :evil:
Viimeksi muokannut Pegasus, Su 23.11.2008 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Anturivika

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vika voi olla vaikka missä,mutta ensin kannata tutkia kaikki anturit/letkut,
onko kuumana normaali tehot?kulutaako normaalia enemmän?kuuluuko epänormaalia ääntä?piuhoja irrotelemalla voi varovasti kokeilla
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mootturin lämpötunnistimesta kysymys?

Viesti Kirjoittaja karra »

Pegasus kirjoitti:Tuossa w126 420 olen huomannu ikävän haitan lämpimänä, saa sahata käyntiin aika pitkään ennenkuin lähtee... Kylmänä lähtee vittuilematta. :roll: Voisko tuota vikaa koittaa paikantaa lämpinä esim, jos nykäsis kylmäkäynnistyssuuttimelle menevän piuhan irti? tai mitä tuossa lämpöanturassa pitäs olla ohmeja kun moottori lämmin/kylmä?
Kylmäkäynnistyssuutin toimii lämpöaikakytkimen ohjaamana. Eli jos koneen lämpö on alle tietyn rajan suuttimelle menee ohjaus muistaakseni 8 sekunnin ajan...lämpötilaraja taisi olla jotain 40...50 astetta tai siellä päin. Eli kuumana ei pitäisi vaikuttaa mitenkään (ellei vuoda läpi mutta se on kai aika harvinaista).

W126 420 on KE -jetronicci missä siis lambda-ohjaus ja seoksia ei pääse itse muuttamaan. Eli kaikki mahdolliset muut asiat ensin kuntoon kuten ilmavuodot ja sytytysosat jne. Jos sinulla on suomi-versio niin ei saata olla kattia mutta silti lambda pitäisi löytyä...onko mikä versio ja millaiset ovat päästöt olleet katsastuksessa?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: mootturin lämpötunnistimesta kysymys?

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

karra kirjoitti:
Pegasus kirjoitti:Tuossa w126 420 olen huomannu ikävän haitan lämpimänä, saa sahata käyntiin aika pitkään ennenkuin lähtee... Kylmänä lähtee vittuilematta. :roll: Voisko tuota vikaa koittaa paikantaa lämpinä esim, jos nykäsis kylmäkäynnistyssuuttimelle menevän piuhan irti? tai mitä tuossa lämpöanturassa pitäs olla ohmeja kun moottori lämmin/kylmä?
Kylmäkäynnistyssuutin toimii lämpöaikakytkimen ohjaamana. Eli jos koneen lämpö on alle tietyn rajan suuttimelle menee ohjaus muistaakseni 8 sekunnin ajan...lämpötilaraja taisi olla jotain 40...50 astetta tai siellä päin. Eli kuumana ei pitäisi vaikuttaa mitenkään (ellei vuoda läpi mutta se on kai aika harvinaista).

W126 420 on KE -jetronicci missä siis lambda-ohjaus ja seoksia ei pääse itse muuttamaan. Eli kaikki mahdolliset muut asiat ensin kuntoon kuten ilmavuodot ja sytytysosat jne. Jos sinulla on suomi-versio niin ei saata olla kattia mutta silti lambda pitäisi löytyä...onko mikä versio ja millaiset ovat päästöt olleet katsastuksessa?
Ei ole välttämättä lambdaa.
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

USA-vienti, joten on kaikki härpäkkeet, eli vähäpäästöinen.
Nyt kun olen tuossa tutkinut asiaa lähemmin, niin on yhtä huono käynnistyyn sekä kylmänä, että lämpimänä. Aloin miettiin mahdollisuutta, jos pa-järjestelmästä katoaa paine :?: Kun samuttaa auton ja lähes välittömästi käynnistää niin ei mitään ongelmaa, mutta kun odottelee 10min ja rupee starttaileen, niin tuntuu kuin olis koko järjestelmä tyhjänä eli hörähtää käyntiin ku aikasa tarttaa ja sammahtaa ja toisella alkaa jo pysymään käynnissä. Tänään kävin sitte moottoritilasta kaikki suihkuputket ym läpi ja ei ollu löysää missään eikä vuotoja silmämääräisesti ollut havaittavissa. Täytyy varmaan mitauttaa tuosta järjestelmästä paine ja tutkia säilyttääkö se sitä kuinka pitkään... Huono noita bensa vuotoja hakea, ku tuppaa haihtuu aika joutusasti. :roll:
Niin ja päästöt oli kyllä hyvät, kun viikko aikaa sitten auton katsastin :P
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mootturin lämpötunnistimesta kysymys?

Viesti Kirjoittaja karra »

Harri126 kirjoitti:
karra kirjoitti: W126 420 on KE -jetronicci missä siis lambda-ohjaus ja seoksia ei pääse itse muuttamaan.

Jos sinulla on suomi-versio niin ei saata olla kattia mutta silti lambda pitäisi löytyä...onko mikä versio ja millaiset ovat päästöt olleet katsastuksessa?
Ei ole välttämättä lambdaa.
Onko näin, luulin että KE:ssä sähköhydrauliselle rasialle tulee aina lambda-tieto muiden tietojen lisäksi :? .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Kyllä, tuossa pihalla olevassa 420 sellissä ei ole lambdaa. Vm -86.
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

nyt tuli paine tuosta järjestelmästä mitattua ja kyllä sielä paine pysyy (mitattuna määräjakajan yläkammiosta kylmäkäynnistys suuttimen lähdöstä) päälle 3bar sammtuksen jälkeen ja pitkään. Tulo putkistossaki pysy paine, joten ei vuotoja voi sielläkään olla... Määräjakan alakammiosta en alkanu mittaileen ku ei vaikuttanu vikoja olevan paineen pysymisessä. Varmistin myös että kylmäkäynnistys suutin ei vuoda. (lähinnä odotin sammutuksen jälkeen ja käytin putkea auki ja kyl siellä paine pysyy)

Kylmänä lähtee kohtuudella käymään eli kun tarttaa ja hörähtää käymään niin se myös jää käyntiin. Lämpimänä seisomisen jälkeen moottoria saa pyörittää ja sitten kun hörähtää niin kierrokset käy 1500 laskee ja sammuu... toisella lähtee ja pysyy käynnissä. Säätääkö se sitten tuota ennakkoa startin aikana, vai täytyykö siellä olla sitte joku alipaine vuoto ? :roll: mietin, ihmettelen toisaalta alipainevuotoa kun auto 3vk sitten katastettu ja päästöt ollu hyvät... jo sillon ollu tuo tarttailu hankalaa... vois tietenki nykästä tuon kylmäkäynnistys suuttimen johdon veks lämpimänä ja katsoa vaikuttaako käynnistykseen.. Eli lämpimänä kun sammuttaa, niin vielä 5min sammutuksen jälkeen lähtee ilosesti käymään. mystinen vika... :roll:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Perskuta!

Nyt on meikäläiselle tullut sama vika.
Lämpimänä, kun auto on seissyt vähän aikaa saa startata niin, että alkaa jo hävettämään. :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

No tulipa taas tutkittua tuo suuttimen johdon irroituksen merkitys... ei sillä ollu mitään merkitystä lämpimänä käyntiin lähdön kanssa... joten vika on siis muualla. perkule... eikait se auta ku käydä ostaan purkki startti pilottia ja suhuutella ajan kuluksi pitkin konetta ja katella hörpsiikö se oikeasti jostaki ilmoja :roll: ja siltikin uusia kaikki alipaine piuhat, multa en siltikän usko siihen vikaan... pitää varmaan ostaa se ajotuislamppu ja seurata startin aikana muuttuuko ajoitus.
Auton kulutus tällä hetkellä 15l/100km ja lähinnä sitä rauhallista maantie ajoa... jotenkin tuossa on vielä pari litraa enemmän ku yleensä on ollut :roll: olenko väärässä(?) ajan siis vielä 100km/h nopeudessa kolmosella, ilmeisesti se on kumminkin taloudellisin vaihde, jos ajattelee että paras vääntökin on vasta tuossa 3700rpm:n kohdalla.. ja nelosella alipainemittarikin on puolessavälissä satasen vauhdissa... ilmeisesti nuo economy mittarit luotettavia on :D

Täytyy pähkäillä.. hävettäähän tuo kaupan pihassa hehkutella kasia :oops: :evil:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1630
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Millaiset ylijännitereleet noissa ässissä on? Eiks ne säädä sitä tyhjäkäyntimoottoria, joka vois tuollaista aiheuttaa?
Meillä oli lämpötunnistimen johto irtipoikki syksyllä. Sitä ei huomannut, kun johto oli tunnistimen sisällä irronnut. Tuolloin käy sitten niin että vastus menee äärettömään ja boksi käsittää, että kylmä kone ja antaa niin paljon bensaa kuin mahdollista eli ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan eikä muutenkaan oikeastaan voi ajaa. Mutta tuota tilannettahan sulla ei tietenkään ole-silloin tulee jo mustaa pakoputkesta kun käy älyttömän rikkaalla.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Omasta oli kanssa toisen johdon yhteys poikki.
Juotin siihen johdon, mutta epäilen sen toimivuutta kuitenkin.

Kunhan innostun niin ostan ihan ensimmäiseksi uuden anturin ja sen jälkeen voi ihmetellä lisää. :shock:

Autolla ajetaan yleensä vain lauantaisin kauppaan ja takaisin.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

no kyllä kait se siihen jotenki vaikuttaa, mutta taitaa tuo varsinainen säätäminen jäädä tuon idle speed control unitin hoidettavaksi.

5 minsaa ku auto seisoo sammutuksen jälkeen ni ei ole mitään ongelmaa tossa käyntiin lähdössä, kone siis lämmin ja tunnistimen ohmit 605ohms. ja mitä kauemmin aikaa kuluu sammutuksesta niin sen enemmän sitä saa pyörittää ja odottaa, mut aina se kumminki käyntiin lähtee.

Moottorin lämmöt kun putoaa tuonne +40c kohdalle tai alle niin tunnistin näyttää 2.0 K ohms. Eli luulis ton tunnistimen ainaki pelaavan. todettakoon vielä, että mitä enemmän pakkasta niin sen helpommin se käyntiin lähtee ja vielä ekalla jää käymäänkin. Jotenki vaan tuntus että bensaa siellä menee reilummin ku pitäis :roll: jos kulutusta ajattelee. lämpimänä myöskin ravisee/ontuu enemmän tai vähemmän ja vaihde päällä valoissa huomaa sellasta kierrosten lievää hyppimistä ja joskus jopa ärsyttävän paljon.

Tulpat, johdot, pyörijä ja kansi vaihdettu, että ei ihan heti niissä pitäs vikoja olla.. :roll:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pegasus kirjoitti:Auton kulutus tällä hetkellä 15l/100km ja lähinnä sitä rauhallista maantie ajoa... jotenkin tuossa on vielä pari litraa enemmän ku yleensä on ollut :roll: olenko väärässä(?) ajan siis vielä 100km/h nopeudessa kolmosella, ilmeisesti se on kumminkin taloudellisin vaihde, jos ajattelee että paras vääntökin on vasta tuossa 3700rpm:n kohdalla.. ja nelosella alipainemittarikin on puolessavälissä satasen vauhdissa... ilmeisesti nuo economy mittarit luotettavia on :D
Liikaa kuluttaa mielestäni. Tässä mercefreakenin sivuilta arvoja:
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t 0,89 (med kat.: 0,93) liter
fra 09/87: 0,87 (med kat.: 0,91) liter
-ved 120 km/t 1,10 (med kat.: 1,16) liter
fra 09/87: 1,07 (med kat.: 1,13) liter
-ved bykjøring 1,46 (med kat.: 1,49) liter
fra 09/87: 1,51 (med kat.: 1,54) liter

Itse ajelin hetken aikaa 1988 500SE:llä ja maantiellä meni sinne kympin pintaan sadalla :o . Itse ajelisin ihan D-asennossa, ainakin maantienopeuksilla; tietty 420 ei ole niin vääntävä kuin 500 mutta siinä kyllä riitti potkua vaikka taisi maantiellä kierrokset olla siinä parin tonnin paikkeilla :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

D:llä sitä sentään tulee ajettua aina, kun muuten jos kolmosella ruppee keppiä piteleen, ni aina ku löysäät kaasun ni loota jaruttaa liianki hyvin :D Eipä tuon laivan kuulu vaihtaa nelosta vielä tuossa sadan vauhdissa, lähinnä ite sen kaasua hölläämällä saanu päälle... :D mut nyt olen luopunu siitä ja teen tässä uutta kulutus mittausta, mut jo nyt voi sanoa että ei se vieläkään näytä menevän noilla arvoilla. petskuta. massamittarihan ilmeisesti voi vaikuttaa tuohon syöntiin, mutta onko ilmamassa/määrämittarin toimimattomuuden todentamiseen joku tietty oire, jotta sitä vois syytellä?

Olen vähän miettiny jos käyttäs pakokaasutestissä kaaraa ja jos siellä näkys palamattoman aineen määrä liian korkeena ni periaattessahan se silloin juo liikaa.
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Itsellä samaa ongelmaa ja viime tankin kulutus melkein 18l/100km (pelkkää kaupunkiajoa)
alkaa jo itku tulla ja ideat loppu.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Pegasus kirjoitti:D:llä sitä sentään tulee ajettua aina, kun muuten jos kolmosella ruppee keppiä piteleen, ni aina ku löysäät kaasun ni loota jaruttaa liianki hyvin :D Eipä tuon laivan kuulu vaihtaa nelosta vielä tuossa sadan vauhdissa, lähinnä ite sen kaasua hölläämällä saanu päälle... :D mut nyt olen luopunu siitä ja teen tässä uutta kulutus mittausta, mut jo nyt voi sanoa että ei se vieläkään näytä menevän noilla arvoilla. petskuta. massamittarihan ilmeisesti voi vaikuttaa tuohon syöntiin, mutta onko ilmamassa/määrämittarin toimimattomuuden todentamiseen joku tietty oire, jotta sitä vois syytellä?

Olen vähän miettiny jos käyttäs pakokaasutestissä kaaraa ja jos siellä näkys palamattoman aineen määrä liian korkeena ni periaattessahan se silloin juo liikaa.
Mulla on nelonen päällä jo viidenkympin vauhdissa. :shock:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Soittelin tuossa jo korjaamolta apua, missä auto viimeksi oli. Tähän onkelmaan, niin käskettiin kääntää rikkaammalle seoksia, kun jäi laihalle katsastusta varten. josko tulisi näihin ongelmiin jonkukaan näköstä muutosta. Pitäs 12litralla mennä sadalle. nytkin oli kerennyt jo syömään 75kmlle 14.5l!! Kun kävin uudestaa laittaan tankin piripintaan.

Käänsin tuossa töistä lähtiessä alle varttikierroksen ja ei siinä oikeen minusta tunnu mitään muutoksia. Autohan on myös nykinyt jos painaa vain "hajun" verran kaasua. Ja tuskin muuttu tuo lämpimänä sahauttelu, mutta sen näkee huomenna kun saan vähän testiä tehtyä.
Seuraava vaihtoehto on, että mulla on väärä ilmamassa/määrä mittari paikallaan, kun niitäki on kotona kaksi, ja en nyt yhtään muista kumpi on auton oma. Katittomassa/katillisessa on kuulemma näissäkin eroja(?). Pitäs tieten tuo lautasen toleranssiki kattoa. :roll:
Halleluuja.. Jos ei viat ruppee selviään, ni paiskaan auton kyllä pajalle, en ruppee omaa päätä kaljuunnuttaan, siksi jos toisekseen voihan se vika olla itse koneessa eikä pelkästään apuleitteissa, ja kyllä tämä vielä selviää kun selvitellään. :twisted:

Niin kyselin korjaamolta tuosta vaihdelaatikon politiikasta ja siitä millä vaihteella sitä pitäs kaaraa ajaa. ja sain taas kuulla sen mitä pelkäsinkin. Kuulemma economymittarikin on käytännöllisesti katsoen harhaanjohtava, kun perustuu käytännössä vain siihen alipaineen mittaukseen. Kolmosella, kun ajaa 80km/h - 100km/h ni ei se viisari paljon näytä, mutta kierroksia on koneessa jo 3000rpm< joka taas tietenki vaikuttaa siihen kulutukseen, kun nelos vaihteella ne on omassa 100km/h vauhdissa n 2000rpm ja economy mittari huilaa jo lähes puolessavälissä.

Vittumaisia vikoja, ei voi muuta sanoa. :evil:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
jarmohi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.10.2006 22:27
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarmohi »

Pegasus kirjoitti:Soittelin tuossa jo korjaamolta apua, missä auto viimeksi oli.
Hep!

Olisi mielenkiintoista tietää, saitko tämän kuntoon ja vielä sen, että miten? Olen nimittäin itse samassa liemessä..
MB SL500 r129 1996
MB E W212 2009
Puh. 044-2544178
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

tuntuu olevan aika yleinen vika että kuumana joutuu jonkun aikaa sahaamaan käyntiin :evil: myös omassani 500 secissä on sitä samaa vikaa ollu ja meinaa olla vieläkin...jos joku ton vian saa selville niin varmaan aika moni ois kiitollinen :D
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Täällä myöskin samaa vikaa, tosin kyseessä uudempi malli: S 500 vm. 95
Lämpimänä huono käynnistymään, yleensä lähtee vain kaasu pohjassa. Pyörii hetken melko raskaasti ja savuttaa mustaa. Veikkailen viaksi tuota moottorin lämpötilatunnistinta tai sen johtimia. Eli boksi saa väärää tietoa ja antaa lämpimänäkin lisähuikkaa käynnistettäessä. Kylmänä lähtee tosi hyvin ja pyörii tasaisesti. Huomenna alamme tutkimaan kaverin kanssa, missä vika. Tästä mallista pystyy lukemaan vikakoodit testeripistokkeesta led- lampulla, tosin tarvitaan autodata avuksi. Voin neuvoa miten se tapahtuu, jos jollain tarvetta.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Eipä pystykään lukemaan ledillä tätä mallia, 95 vaihtuu juuri uudempaan systeemiin. Vanhempia malleja pystyy lukemaan.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Pegasus kirjoitti:no kyllä kait se siihen jotenki vaikuttaa, mutta taitaa tuo varsinainen säätäminen jäädä tuon idle speed control unitin hoidettavaksi.

5 minsaa ku auto seisoo sammutuksen jälkeen ni ei ole mitään ongelmaa tossa käyntiin lähdössä, kone siis lämmin ja tunnistimen ohmit 605ohms. ja mitä kauemmin aikaa kuluu sammutuksesta niin sen enemmän sitä saa pyörittää ja odottaa, mut aina se kumminki käyntiin lähtee.

Moottorin lämmöt kun putoaa tuonne +40c kohdalle tai alle niin tunnistin näyttää 2.0 K ohms. Eli luulis ton tunnistimen ainaki pelaavan. todettakoon vielä, että mitä enemmän pakkasta niin sen helpommin se käyntiin lähtee ja vielä ekalla jää käymäänkin. Jotenki vaan tuntus että bensaa siellä menee reilummin ku pitäis :roll: jos kulutusta ajattelee. lämpimänä myöskin ravisee/ontuu enemmän tai vähemmän ja vaihde päällä valoissa huomaa sellasta kierrosten lievää hyppimistä ja joskus jopa ärsyttävän paljon.

Tulpat, johdot, pyörijä ja kansi vaihdettu, että ei ihan heti niissä pitäs vikoja olla.. :roll:
Useimmissa Mersuissa tuon moottorin nesteen lämpötilatunnistimen vastusarvon tulee olla 200-3500 ohmia, mottorin lämpötilasta riippuen.
Viimeksi muokannut rokka65, Ti 11.05.2010 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Ex vaimolla oli joskus -86 vuoden 230TE, siinä oli tuo sama tauti. Toimi moitteettomasti muuten, mutta taskulämpinä ei tahtonut käynnistyä. Avuksi löytyi käynnistystekniikka, eli lämpinä käynnistys kaasupoljin puoleen väliin painettuna. Kerran jopa toisella autolla jouduin menemään s-marketin pihalle käynnistämään auton, kun ei jostaan syystä hän tajunnut opettamaani käynnistysmetodia. Lisäksi ellei käynnistänyt kaasua painamalla, oli tyhjäkäynti n.400-500rpm, jos starttasi kaasua painamalla, oli tyhjäkäynti lämpimänä heti 650rpm. Sopivan lämmin kun moottori oli, sitä olisi tosiaan saanut sahata vaikka akun tyhjäksi ennen kuin käynnistyi ellei kaasua painanut startatessa. Tämä ei välttämättä toimi isommissa mersuissa, mutta 230E malleissa jokusissa on tuntunut auttavan. Se, että mikä on varsinainen vika, on kyllä epäselvää minullekkin, koska muuten toimi aivan virheettömästi. Liian laihaa seosta epäilin, mutta en ole varma, kun tuli ero ennen kuin vika selvisi, niin vaimosta kuin ko.autosta.
Vastaa Viestiin