Pienin vanteen ET-luku S211:ssä ilman muutostöitä?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Pienin vanteen ET-luku S211:ssä ilman muutostöitä?

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mikä on pienin vanteen ET-luku, joka todistettavasti toimii ilman rullausta tai levitystä W211-korimallin farmari-Mersussa.

Lukua ilmoitettaessa on tokikin kiinnostavaa myös tietää esimerkiksi pääsevän vanteen leveys :wink:

Toimivuus tarkoittaa, että mahtuu pyörimään raapimatta kaikissa oloissa.

Saksalainen väitti tällaista:

8,5x19 ET25 245/35
9,5x19 ET28 275/30

Suomalaista tietoutta kuulisin mielelläni, ettei mene shoppailuhurahduksen hetkellä hintavaksi ja mielipahaa aiheuttavaksi hölmöilyksi?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

AMG-Brabus-Carlsson-akselilla näyttäisivät suosivan aika lailla saman näköisiä vanneleveyksiä ja ET-lukuja kuin muissakin viimeisien 10 vuoden aikana esitellyissä Mersu-malleissa. Nyrkkisääntö siis lienee edelleen: 8.5" leveällä vanteella ÉT30 alkaa olla se raja, jonka alle ei kannata mennä ellei tiedä, mitä on tekemässä.

211:n erona pienempiin korimalleihin näyttäisi olevan että eteen mahtuu 245-leveä rengas suhteellisen mutkattomasti.

Saksalaisen esimerkin 8.5" leveä ET25-etuvanne vaikuttaa tältä pohjalta aika vaikealta uskoa. Tai kyllä sen varmastikin mahtumaan saa, mutta että ilman rullausta ja muuta sen sorttista askartelutoimintaa... :roll:

Saksalaisen takavanteen reuna kulkee samoilla kohdilla kuin Carlssonin leveimmän tuuninkivanteen linja. Joten vaikka 9,5x19 ET28 kuulostaakin aika hurjalta muutokselta verrattuna maltillisimpiin "Classic-perusvanteisiin", lienee mahdollista että se saattaa jopa toimiakin. Näin siksi, että luotan jossain määrin siihen että isot viritysfirmat tietävät että se toimii, minkä he lupaavat toimivan.

Miten rengastus vaikuttaa 211-korimalliin yleisesti? 8,5 leveillä ET30-vanteilla arvioin renkaan jäävän takana reilun sentin verran sisään. Tästä arviosta seuraa ajatus, että miltä ratin takana mahtaisi tuntua, jos kokeilisi tuuman verran leveämpää takavannetta...

Eli: Menettääkö E-Mersu suuntavakautensa, jos siihen laittaa taakse leveämmät renkaat kuin eteen? Tämä on tullut kokeilluksi SLK:ssa ja CLK:ssa. Kumpaankaan näistä en suosittele "sekarengastusta". Miten käy E-Mersun reagoi jos siihen laittaa eturenkaita leveämmät takarenkaat?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
mikkiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 31.07.2007 11:03
Paikkakunta: kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja mikkiz »

Aiemmin on keskusteltu mm. tälläistä 211:n vanteista.
Tuolla linkit kuviin, joista näkee suunnilleen kuinka ulos noilla ET-luvuilla vanteet tuli. Suuntavakauteen ei ainankaan omasta mielestä tuo 245-edessä ja 265-takana juurikaan vaikuttanut. Vertailu kohtana toimi talvipyörät, jotka oli 225-leveänä joka nurkassa.

Edelleenkin olen sitä mieltä että S211 oli tuolla rengastuksella ja Airmatic alustalla ehkä suuntavakain auto jolla on tullut ajeltua. Talvella pehmeät kitkat vievät osansa tästä... Omassa oli vielä menossa takatukivarret vaihtoon, joten uusilla tukivarsilla tuo olisi ollut luultavasti vieläkin vakaampi. Haku reisulla tuli moneen kertaan mietittyä kuinka auto käyttäytyy Suomen urapoluilla, mutta onneksi pelko oli turhaa.
EX: S211 Avantgarde, Airmatic DC jnejne....
Vastaa Viestiin