w211 vaikeroi yksinäisyyttään ? Merkillinen ääni
w211 vaikeroi yksinäisyyttään ? Merkillinen ääni
Olen huomannut nyt parina viimepäivänä merkillisen äänen mersun (S211 E320CDI) konepellin alta. Kun tulen kotiin ja pysäköin auton katokseen ja puolen tunnin päästä käyn auton vieressä, niin moottoritilasta kuuluu kummallinen ääni. Ääni on vähän kuin vikinää/vaikerrusta, joka kuuluu jaksottain: pari sekuntia vikinää - muutama sekunti taukoa ja sitä rataa. Ääni on melko heikko, mutta sen kuulee jos seisoo auton edessä vaikka konepelti on kiinni. Auto on siis parkissa avaimet taskussa ja ovet lukossa. Kun pellin avaa ja kuulostelee äänilähdettä niin se kuuluu moottorin etuosasta aika tarkalleen siitä kulmasta missä on öljynsuodatin, joku tehostin siinä alla ja alimpana laturi. Muoveja purkamatta mahdoton sanoa tarkemmin, kuuluuko se moottorin yläosasta vai alaosasta, mutta nimenomaan siihen kulmaan se on helppo kohdistaa (esim SBC-yksikkö on moottorin toisella puolella, joten siitä ei ole kyse. Webastoa ei ole). Jos moottorin käyttää hetken (muutama sekunti riittää) käynnissä niin ääni katoaa. Minulla on vaikeroinnista kännykällä nauhoitettu ääninäytekkin jos joku osaa neuvoa miten sellaisen saisi verkkoon foorumilaisille kuultavaksi.
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
S211 E320 T CDI A -03
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Luultavammin joku alipainetoiminen vekotin päästelee "höyryjä" pois rankan työpäivän jälkeen. 

S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Nih no tuskin puolen tunnin päästä ja kun sitä ei ole ensinkäänChili kirjoitti:Webasto tuulettaa itsestään savut pois. Webasto on ilmeisesti apumiehen puoleisen etupyörän etupuolella - ainakin minu Väikyssä se on siellä.

S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
1. Njoo, tuo alipainetoimisen (tai paineistetun) laitteen höyryjen päästely kuvaa ääntä ehkä parhaiten.
2. Jos autosta löytyisi webasto niin se olisi aika miellyttävä yllätys. Mistä muuten moisen parhaiten tunnistaa (itse weba on kait lokarin sisällä). Ainakaan monitoiminäytössä ei ole webaston ohjelmointi-menua. Suomessa asennettu DEFA lohkolämmitin löytyy. Niin ja ääni kuuluu siis siitä laturin luota (ei apparin lokarin sisältä)
3. Näätäkarkoitin ??? Jaa, sillä perusteella että konehuoneesta ei ole vielä tähän mennessä näätää löytynyt - niin ehkä siellä semmoinen laite on. Voitko valaista lisää ? Onko moinen yleinenkin keskieuroopassa, miten se toimii ja mistä sen tunnistaa Eli kyllä, tuotu Saksasta 2006.
Onko foorumilla netti-tietäjää: miten saisin helposti ääninäytefilen foorumin kautta kuultavaksi. Kotisivutilaa näyttäis sonera tarjoavan, mutta HTML on vielä opiskelematon vieras kieli.
2. Jos autosta löytyisi webasto niin se olisi aika miellyttävä yllätys. Mistä muuten moisen parhaiten tunnistaa (itse weba on kait lokarin sisällä). Ainakaan monitoiminäytössä ei ole webaston ohjelmointi-menua. Suomessa asennettu DEFA lohkolämmitin löytyy. Niin ja ääni kuuluu siis siitä laturin luota (ei apparin lokarin sisältä)
3. Näätäkarkoitin ??? Jaa, sillä perusteella että konehuoneesta ei ole vielä tähän mennessä näätää löytynyt - niin ehkä siellä semmoinen laite on. Voitko valaista lisää ? Onko moinen yleinenkin keskieuroopassa, miten se toimii ja mistä sen tunnistaa Eli kyllä, tuotu Saksasta 2006.
Onko foorumilla netti-tietäjää: miten saisin helposti ääninäytefilen foorumin kautta kuultavaksi. Kotisivutilaa näyttäis sonera tarjoavan, mutta HTML on vielä opiskelematon vieras kieli.
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
S211 E320 T CDI A -03
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Niin tuosta alipainejutusta sen verran että mulla ainakin ex 200cdi(tosin 210) narahteli,örisi ja vikisi hyvinkin tuon puolen tuntia pitemmän reisun jälkeen.
Viaksi/ominaisuudeksi paljastui alipaineletkun päässä ollut muovinen vähän yleismallisen bens.suodattimen näköinen vekotin joka sijaitsi repsikan sisäloksun päällä konetilassa.
Muistaakseni kuskin puolella oli samanlainen värkki....
Mene ja tiedä onko 211 kopassa samoja värkkejä?
Omaani en ole vielä paljoa ehtinyt tutustumaan kun on sen verran uusi tuttavuus.
Viaksi/ominaisuudeksi paljastui alipaineletkun päässä ollut muovinen vähän yleismallisen bens.suodattimen näköinen vekotin joka sijaitsi repsikan sisäloksun päällä konetilassa.
Muistaakseni kuskin puolella oli samanlainen värkki....
Mene ja tiedä onko 211 kopassa samoja värkkejä?
Omaani en ole vielä paljoa ehtinyt tutustumaan kun on sen verran uusi tuttavuus.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Jos sinulla on Soneran kotisivutilaa, niin ei siinä tarvits ohjalmointikieliä osata, että ääninäytteen saa sinne.
Saatko sen ääninäytteen lähetettyä multimediaviestinä tietononeellesi? Jos se onnistuu - ei vaadi ohjelmoititaitoa - niin sieltä saat sen ladattua kotisivuillesi ja sieltä saat edelleen linkin liitettyä Foorumille.
Saatko sen ääninäytteen lähetettyä multimediaviestinä tietononeellesi? Jos se onnistuu - ei vaadi ohjelmoititaitoa - niin sieltä saat sen ladattua kotisivuillesi ja sieltä saat edelleen linkin liitettyä Foorumille.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Näätäkarkotin se ei ainakaan ole, koska sen ääni ei kuulu ihmisen korvaan. Jos näätäkarkottimen kylkeen pistää korvan kiinni, voi kuulla parin minuutin välein äänen kun karkotin käy päällä.Hannu H kirjoitti:3. Näätäkarkoitin ??? Jaa, sillä perusteella että konehuoneesta ei ole vielä tähän mennessä näätää löytynyt - niin ehkä siellä semmoinen laite on. Voitko valaista lisää ? Onko moinen yleinenkin keskieuroopassa, miten se toimii ja mistä sen tunnistaa Eli kyllä, tuotu Saksasta 2006.
Joo, file on tietsikalla sekä kopioimalla kännystä (Nokia multimedia player tiedosto) että MMS viestinä sähköpostissa (wav-tiedosto). Siihen se osaaminen sitten tyssää. Tuo "lataa kotisivulle" kaipaisi väännettyä rautalankaa / mummo-ohjetta. Siitä kotisivusta sen verran että editorilla osaan nippa nappa kirjoittaa sinne tekstiä ja liittää kuvia, mutta äänen liittämiseen editorissa (nvu) nörttiyteni ei vielä ole riittävällä tasolla.Chili kirjoitti: Saatko sen ääninäytteen lähetettyä multimediaviestinä tietononeellesi? Jos se onnistuu - ei vaadi ohjelmoititaitoa - niin sieltä saat sen ladattua kotisivuillesi ja sieltä saat edelleen linkin liitettyä Foorumille.
LISÄYS: My Space -accountti löytyy myös ja sinne saa ladattua kuvia ja videoita ja on sinne muut saaneet lisättyä biisejäkin, joten se voisi olla myös kelvollinen julkaisukanava, mutta ei kyllä auennut sielläkään mulle kuinka niitä ääniä liitetään (defaulttina on vain "liitä kuvia ja videoita").
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
S211 E320 T CDI A -03
Sun pitäisi ensi töikseen siirtää se wav-tiedosto johonkin palvelimelle eli käytännössä vaikka sinne MySpace accountin taakse. Kun se on siirretty sinne, pitäisi kopioida ko. paikan URL-linkki elikkä sivun osoite tuolta yläpalkista ja liittää se sitten tänne Forumiin.
Voit liittää linkin yksinkertaisesti vastaamalla johonkin viestiin täällä:
- klikkaa oikean yläkulman URL-täppää
- liitä kopioimasi URL-linkki perään
- klikkaa uudestaan URL-täppää
Toimii noin!
Voit liittää linkin yksinkertaisesti vastaamalla johonkin viestiin täällä:
- klikkaa oikean yläkulman URL-täppää
- liitä kopioimasi URL-linkki perään
- klikkaa uudestaan URL-täppää
Toimii noin!
Minulla kuuluu myös välillä autosta sähköistä vikinää/valitusta moottoritilasta. Olen epäillyt, että se liittyisi jotenkin jarrujärjestelmään.
Ääni kuuluu etenkin, jos auto on pysäköity mäkeen. Ääni kuuluu hyvinkin 30-60 min pysäköinnin jälkeen.
Vähään aikaan en ole tosin ääntä taas kuullut.
Ääni kuuluu etenkin, jos auto on pysäköity mäkeen. Ääni kuuluu hyvinkin 30-60 min pysäköinnin jälkeen.
Vähään aikaan en ole tosin ääntä taas kuullut.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Tilannekatsaus / lisämateriaalia tarjolle:
Tänään taas vikisee noin puoli tuntia pysäköinnin jälkeen. Kokeilin ensin edellä veikattuja kohteita: Avasin paisuntasäiliön korkin - paineet ulos - vikinä vain jatkuu. Seuraavaksi avasin polttoainesäiliön - paineet pois jos niitä siellä olikaan - vikinä vaan jatkuu. Vikinä kuuluu tarkalleen moottorin kuskinpuoleisesta etukulmasta. Taisin alussa virheellisesti sanoa että siinä on alimpana laturi, mutta näyttää että siinä onkin päällekkäin kaksi kpl hihnakäyttöisiä laitteita (ohjaustehostin ja joku muu mikä ?). Avasin ylemmän tehostajan öljykorkin - ei vaikutusta. Myöskään ehdotettua alipaineletkun "filtteriä" en paikallistanut. Jatketaampa "valehtelijoiden klubia" (muistatteko sen TV-ohjelman...). Elikkä alla linkki, jossa huonohko video aiheesta, mutta vikinä kuuluu kyllä selvästi: uusia veikkauksia peliin !
VIDEO: http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... D=50879321
EDIT: Ja vastaus myös ylempänä olleeseen ilmastointi-kysymykseen: kyllä, pidän ilmastointia aina päällä.
Tänään taas vikisee noin puoli tuntia pysäköinnin jälkeen. Kokeilin ensin edellä veikattuja kohteita: Avasin paisuntasäiliön korkin - paineet ulos - vikinä vain jatkuu. Seuraavaksi avasin polttoainesäiliön - paineet pois jos niitä siellä olikaan - vikinä vaan jatkuu. Vikinä kuuluu tarkalleen moottorin kuskinpuoleisesta etukulmasta. Taisin alussa virheellisesti sanoa että siinä on alimpana laturi, mutta näyttää että siinä onkin päällekkäin kaksi kpl hihnakäyttöisiä laitteita (ohjaustehostin ja joku muu mikä ?). Avasin ylemmän tehostajan öljykorkin - ei vaikutusta. Myöskään ehdotettua alipaineletkun "filtteriä" en paikallistanut. Jatketaampa "valehtelijoiden klubia" (muistatteko sen TV-ohjelman...). Elikkä alla linkki, jossa huonohko video aiheesta, mutta vikinä kuuluu kyllä selvästi: uusia veikkauksia peliin !
VIDEO: http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... D=50879321
EDIT: Ja vastaus myös ylempänä olleeseen ilmastointi-kysymykseen: kyllä, pidän ilmastointia aina päällä.
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
S211 E320 T CDI A -03
Ainakaan netin välityksellä tuo ääni ei kuulosta miltään vuodolta, jäähtymiseltä, yms.
Ettei se kuitenkin ole se näätä-karkotin?
http://www.harps.hu/termekek/autos_nyestriaszto_en.htm
Ettei se kuitenkin ole se näätä-karkotin?
http://www.harps.hu/termekek/autos_nyestriaszto_en.htm
Ilmastointilaitteen kompressorista ääni kuuluu.
Höyrystimeltä tuleva ( imuputki ) kylmäainejäämät kompressorille aiheuttaa tuon äänen ( vikinän ) kompressorissa
( venttiiliääni ). Tai kompressorin painepuolen venttiili vuotaa sisäänpäin.
Ilmiö ei ole mitenkään vaarallinen, venttiili kompressorissa vaan vähän falskaa.
Vähän niinkuin sydämen läppävika, kohinaa ja ohivirtausta.
Höyrystimeltä tuleva ( imuputki ) kylmäainejäämät kompressorille aiheuttaa tuon äänen ( vikinän ) kompressorissa
( venttiiliääni ). Tai kompressorin painepuolen venttiili vuotaa sisäänpäin.
Ilmiö ei ole mitenkään vaarallinen, venttiili kompressorissa vaan vähän falskaa.
Vähän niinkuin sydämen läppävika, kohinaa ja ohivirtausta.
Tämä kuulostaa todennäköisimmältä syyltä. Se alempi hihnakäyttöinen mötikkä on siis ilmastoinnin kompura. Meinaatko ettei vaadi välitöntä ohituslaikkausta elikkä kompuran remonttia ?rumilus kirjoitti:Ilmastointilaitteen kompressorista ääni kuuluu.
Vähän niinkuin sydämen läppävika, kohinaa ja ohivirtausta.
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
S211 E320 T CDI A -03
En usko että olisi mitään huolestuttavaa, se vaan on kymätekniikan ominaisuus kun lämpötilan vaihtelut kylmäainekierrossa ovat talvella niin suuria . Paineet kuumakaasupuolella noin 25 bar imupuolella 1.5-3 bar.Hannu H kirjoitti:Tämä kuulostaa todennäköisimmältä syyltä. Se alempi hihnakäyttöinen mötikkä on siis ilmastoinnin kompura. Meinaatko ettei vaadi välitöntä ohituslaikkausta elikkä kompuran remonttia ?rumilus kirjoitti:Ilmastointilaitteen kompressorista ääni kuuluu.
Vähän niinkuin sydämen läppävika, kohinaa ja ohivirtausta.
Paineet vaikuttaa suoraan komperessorin venttiileihin eikä niihin pysty mitenkään vaikuttamaan. Venttiilit joko pitää tai hiukan falskaa. Sitten kun venttiilit alkaa likaa falkaamaan, kompressori alkaa kohisemaan ja kuumenemaan, sitten onkin jo paljon pahempi juttu, yleensä kompressorin vaihto. Sinun tapauksessa ei ole syytä huoleen, kylmätekniikan mittareilla asia selviäsi heti, onko radikaalista vikaa kylmäainekierrossa, kuten kompressorin venttiileissä ,expansioventtiillissä tai suodatin/kuivaimen tukkeutuminen.
Tänään kokeilin ensimmäistä kertaa laittaa ilmastoinni pois jo aamulla töihin lähtiessä. Koko päivän siis ilmastointi OFF ja kotiintulon jälkeen taas sama vikinä. Siis eikö sen kuuluisi loppua ellei kompura tee töitä (ei paine-eroja ?). Onko todellinen selitys siis vielä hausa ?
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
S211 E320 T CDI A -03
Kumma että en omasta ole tuollaista koskaan huomannut, en kyllä ole sitä jäänyt ajon jälkeen pidempään ihailemaan vaikka vähän syytä olisikin.Hannu H kirjoitti:Tänään kokeilin ensimmäistä kertaa laittaa ilmastoinni pois jo aamulla töihin lähtiessä. Koko päivän siis ilmastointi OFF ja kotiintulon jälkeen taas sama vikinä. Siis eikö sen kuuluisi loppua ellei kompura tee töitä (ei paine-eroja ?). Onko todellinen selitys siis vielä hausa ?

W211:ssä kompura kuitenkin pyörii aina, mahtaakohan venttiilit sitten sulkea kiertoa ihan täysin. Toisaalta näillä keleillä ei kompura lähde varsinaisesti käyntiin vaikka ilmastointi olisi päällä.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Oliskos hirveän kaukaa haettu ajatus, että takaisinkierrätys (EGR) tyhjentää ittiään...
Volkkareissa ainakin joskus ajon jälkeen jää ikäänkuin "humisemaan" ja auton ympärillä haisee pakokaasu... Toisaalta taas "vikinä" ja se, jos ei katku käy nokkaan, ei sitten oikein sovi...


Volkkareissa ainakin joskus ajon jälkeen jää ikäänkuin "humisemaan" ja auton ympärillä haisee pakokaasu... Toisaalta taas "vikinä" ja se, jos ei katku käy nokkaan, ei sitten oikein sovi...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.