Lasinpyyhkijä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Lasinpyyhkijä

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Mistähän johtuu kun kaverini 124 230E lasinpyyhkijä pysähtyy oikealle
ja minun autossani vasemalle Mikä on pielessä Eikö se normaalisti kuulu
pysähtyä vsemmalle j.s.lehti.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Jospa se on vaan laitettu väärään asentoon edellisessä asennuksessa?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

En tiedä, onko kaukaa haettu:
Oikeanpuoleinen ohjaus, pyyhin oikealla.
Eli jospa pyyhkijän moottori joskus vaihtunut :roll:

Kuva
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

eiköhän sen booreissa saa kummalle puolelle vaan pysähtymään. :roll:
Mutta eikö ole parempi pyyhkiä heti kuskin puoli :idea:
autodidakti
Avatar
gianell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ma 10.04.2006 15:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja gianell »

nii tai sitten menny siitä mekanismistä rattaat niin ei palauta sitä siihen alkuperäseen asentoon
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

normaalisti pitää pysähtyä vasemmalle.

Jos se pysähtyy oikealle mutta toimii muuten täysin, niin siinä on brittiläistä tekniikkaa.
Jos se olisi pelkistä booreista kiinni niin kuin tuolla aiemmin epäiltiin niin se pyyhkisi konepeltiä.:shock:

(voin toki olla väärässä, mutta jos olen, niin vänkään vastaan) :twisted:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Eikös sen saa pysähtymään ihan mihin kohtaan klasia vaan - riippuen siitä, mihin kohtaan se nyt sattuukaan sojottamaan, kun moottori on omassa "nollakohdassaan". Eli vaikkapa DTM-tyylisesti pystyyn keskelle.

Onko mekanismeille 2 eri varaosanumeroa eli vasemmalta ja oikealta ajetatville erikseen?

Edit: Niin ja sillä sen saa pyyhkimään konepeltiä, että sen pyyhinmekanismin keskellä niiden ihme vipusten välissä olevan poorikiinnityksen laittaa vika kohtaan. :)
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1946
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

JeremyH kirjoitti:normaalisti pitää pysähtyä vasemmalle.

Jos se pysähtyy oikealle mutta toimii muuten täysin, niin siinä on brittiläistä tekniikkaa.
Jos se olisi pelkistä booreista kiinni niin kuin tuolla aiemmin epäiltiin niin se pyyhkisi konepeltiä.:shock:

(voin toki olla väärässä, mutta jos olen, niin vänkään vastaan) :twisted:
Taitaa olla just näin, en ainakaan saa muistikuvaa mieleen miten se olisi mahdollista saada pysähtymään oikealle? Toki se voi olla mahdollista, mutta jos ohjain yksikkö olisi oikeanpuoleisesta ohjauksesta olevasta autosta.

Mekaanikka on varmaan ihan samanlaiset kummassakin tapauksessa.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Vastoin nyt parempaa tietoa:
Muistelen että tuosta pyyhkimen pysähtymispaikasta olisi ollut täällä aikaisemminkin juttua. Muistelen että silloin joku täällä kertoi, että noissa alkusarjan 124:ssa se todellakin pysähtyi oikealle puolelle. Miksi ja missä vaiheessa se sitten vaihtoi puolta, niin en tiedä.

Vai muistelenko nut ihan omiani?

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
HV83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Su 17.08.2008 14:56

Viesti Kirjoittaja HV83 »

eiks uudemmissa pysähdy toiselle puolelle, muistelisin
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Noname »

Viimekesänä purkasin systeemin atomeiksi ja jotekin on sellainen mielikuva että sen pyyhkimen saa jäämään just siihen asentoon kun vaan itse haluaa. Moottori pitää vaan ajaa ensin "nollakohtaan" ja sitten lukita takaa iso mutteri kiinni kun on ensin mallannut sitä lasille. Ei ole vaikea homma kunhan vaan pitää osat tarkasti järjestyksessä.

Se mutteri "24" näkyy kuvassa 20.

Tässä aika hyvät kuvat aiheesta:
http://web.mac.com/dakota/Mercedes/Proj ... perv2a.pdf

Vihjeenä kerrottakoon että sisään kannattaa laittaa vain vaseliinia joka kestää pakkasta :!: Tulipahan kokeiltua sekin kantapään kautta.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

JuriPotkuri kirjoitti:Vastoin nyt parempaa tietoa:
Muistelen että tuosta pyyhkimen pysähtymispaikasta olisi ollut täällä aikaisemminkin juttua. Muistelen että silloin joku täällä kertoi, että noissa alkusarjan 124:ssa se todellakin pysähtyi oikealle puolelle. Miksi ja missä vaiheessa se sitten vaihtoi puolta, niin en tiedä.

Vai muistelenko nut ihan omiani?

Terv. Juri
Ensimmäisen vuosikerran w201:ssa pyyhkijä lepäsi oikealla puolella, eikä siinä ollut sitä vartta, mikä työntyi tuulilasin yläkulmia kohti..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Noname kirjoitti:Viimekesänä purkasin systeemin atomeiksi ja jotekin on sellainen mielikuva että sen pyyhkimen saa jäämään just siihen asentoon kun vaan itse haluaa. Moottori pitää vaan ajaa ensin "nollakohtaan" ja sitten lukita takaa iso mutteri kiinni kun on ensin mallannut sitä lasille. Ei ole vaikea homma kunhan vaan pitää osat tarkasti järjestyksessä.

Se mutteri "24" näkyy kuvassa 20.

Tässä aika hyvät kuvat aiheesta:
http://web.mac.com/dakota/Mercedes/Proj ... perv2a.pdf

Vihjeenä kerrottakoon että sisään kannattaa laittaa vain vaseliinia joka kestää pakkasta :!: Tulipahan kokeiltua sekin kantapään kautta.
Tätä juuri mie yritin sanoa tuossa pari viestiä ylempänä... :)
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Skraba kirjoitti:Tätä juuri mie yritin sanoa tuossa pari viestiä ylempänä... :)
Juu, näin se taitaa olla että sillä moottorilla pystyy kikkailemaan sen lepopaikan ihan mihin haluaa. Jos pelkkiä booreja säätää niin ei toimi.
Olipas muistaakseni kaverillakin W201:sessä sillä tavalla että pysähtyy keskelle.
Sitä miten se käytännössä tapahtuu, en ymmärrä.
Mutta, mahtaisiko sama onnistua W210:ssa?
keskelle pysäyttäminenhän olisi aerodynaamisempaa.

Noname tuolla selittää miten se muutetaan, mutta miten se pyyhin ymmärtää käydä koko lasin jos sen pysähtymis kohta on keskellä?

Edit: Eli "brittimalli" tarkoittaa ilmeisesti sitä että moottoriin on valmiiksi säädetty nollakohta eri paikkaan.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Uskokaa nyt vaan mitä tuo "noname" sanoo. Pyyhkijä tekee aina saman liikkeen, linkun asennolla moottorin boorilla säädetään vain nollakohta eli liikkeen aloituskohta. Ei vaadi mitään sen ihmeellisempää, nokkapeltiä ei saa sillä pyyhittyä vaikka tekisi mitä :D
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

AM kirjoitti:Uskokaa nyt vaan mitä tuo "noname" sanoo. Pyyhkijä tekee aina saman liikkeen, linkun asennolla moottorin boorilla säädetään vain nollakohta eli liikkeen aloituskohta. Ei vaadi mitään sen ihmeellisempää, nokkapeltiä ei saa sillä pyyhittyä vaikka tekisi mitä :D
Jos nollakohta on keskellä lasia niin mistä se pyyhin tietää lopettaa ennen konepeltiä? eli normaalistihan pyyhin kääntyy aloituskohdastaan n.180 astetta, mutta jos aloittaa keskeltä niin 90 asteen jälkeen pitää jo kääntyä takaisinpäin ettei mennä konepellille.
Ainakin esim. VW LT:ssä boorin kääntö aiheutti sen että pyyhin pyyhki pissapojan suuttimet mäkeen :evil:

Selittäkää mulle mersun pyyhkimen toiminnan salat pilkulleen, kiitos.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

[quote="JeremyH"

Jos nollakohta on keskellä lasia niin mistä se pyyhin tietää lopettaa ennen konepeltiä? [/quote]

En ole kysynyt :D Niin se vaan tekee. Tuossa tapauksessa pyykäisee ensin apukuskin puolen, menee kuskin puolelle alas ja siitä sitten pysähtyy aloitus kohtaan keskelle.

En ole sen tarkemmin tutustunut muitten autojen tai tuonkaan mekanismiin. Olisiko niin että "normaali" autossa pyyhkijän moottori pyörii molempiin suuntiin ja siinä on moottorissa jotkut rajakytkimet missä tietää vaihtaa suuntaa? Ja mersun moottori sitten taas pyörii koko ajan yhteen suuntaan ja tuon edestakaisen liikkeen tekee vain linkkujen rakenne. En tosiaan tiedä, näin äkkiä ajateltuna takana voisi olla jotain tuollaista.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Saako sen muuten laittaa siihen keskelle? Vai pillastuuko katsastus-setä?
Käskihän ne ottaa Lada-kerhon viirinkin pois taustapeilistä :evil: oli kuulemma näköesteenä.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

AM kirjoitti:[quote="JeremyH"

Jos nollakohta on keskellä lasia niin mistä se pyyhin tietää lopettaa ennen konepeltiä?
En ole kysynyt :D Niin se vaan tekee. Tuossa tapauksessa pyykäisee ensin apukuskin puolen, menee kuskin puolelle alas ja siitä sitten pysähtyy aloitus kohtaan keskelle.

En ole sen tarkemmin tutustunut muitten autojen tai tuonkaan mekanismiin. Olisiko niin että "normaali" autossa pyyhkijän moottori pyörii molempiin suuntiin ja siinä on moottorissa jotkut rajakytkimet missä tietää vaihtaa suuntaa? Ja mersun moottori sitten taas pyörii koko ajan yhteen suuntaan ja tuon edestakaisen liikkeen tekee vain linkkujen rakenne. En tosiaan tiedä, näin äkkiä ajateltuna takana voisi olla jotain tuollaista.[/quote]

Normaaleissa autoissa pyyhkijänmoottori pyörii vain yhteen suuntaan.
Mekanismi tekee sen edestakaisen liikkeen.
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Harri126 kirjoitti:
Normaaleissa autoissa pyyhkijänmoottori pyörii vain yhteen suuntaan.
Mekanismi tekee sen edestakaisen liikkeen.
Eli ei siinäkään pitäisi vaikuttaa mitään pyyhkimisalueeseen vaikka moottorin päästä asentoa muuttaakin?
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

AM kirjoitti:Eli ei siinäkään pitäisi vaikuttaa mitään pyyhkimisalueeseen vaikka moottorin päästä asentoa muuttaakin?
Eli taas minä höpötän aivan sekavia :oops:
LT:n pyyhin kylläkin viuhtoi aivan väärään suuntaan, mutta purin koko koneiston palasiksi ja asensin uudestaan. Sen jälkeen toimi oikein.
Ilmeisesti boorit oli väärin pyyhkijän päästä. :oops:

eli nyt jos yhtään ymmärrän niin jos moottorissa ei ole nollakohdan säätöä niin onnistuuko nollakohdan muutto ottamalla moottorin boori auki, kääntämällä pyyhkimet toiseen asentoon käsin ja sen jälkeen moottorin boorit taas kiinni?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

JeremyH kirjoitti:eli nyt jos yhtään ymmärrän niin jos moottorissa ei ole nollakohdan säätöä niin onnistuuko nollakohdan muutto ottamalla moottorin boori auki, kääntämällä pyyhkimet toiseen asentoon käsin ja sen jälkeen moottorin boorit taas kiinni?
Jep. Eli pyyhkijämekanismin kammen ollessa irti moottorista aja moottori sähköseen nollakohtaansa, eli piuha kiinni ja viiksestä käyttää tihkulla -> moottori pyörittää aikansa ja pysähtyy nollakohtaan. Sitten mekanismi haluttuun asentoon ja kampi kiinni moottoriin. Huomioi myös se, lähteekö pyyhkijä seuraavaksi repsikan puolta pyyhkimään vai "oikeaoppisesti" kuskin puoli ensin.

edit: kirotusvire korjattu.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

siis ei näin:
Kuva
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Vastaa Viestiin