Projekti, W123, 230E:n turbotus
Projekti, W123, 230E:n turbotus
Minulla on käytössä vakiokuntoinen vm. -84 W123 230E automaatilla. Autolla on ajettu noin 500 tkm.
Olen seurannut Diesel turbo juttuja ja nyt mietin kannattaako paljon ajettua bensa konetta turbottaa välijäähdyttimen kanssa? Konetta ei ole rääkätty.
30-50hv:n tehon lisäystä ajattelin.
Millaisilla paineilla tommosen tehon lisäyksen saisi?
Minkälaisella turbolla tuon tehon saisi?
Kestääkö moottori vai pitääkö hieman rempata konetta?
Kannattaako varmuuden vuoksi vaihtaa:
- paremmin kuumuutta kestävät venttiilit
- laakereiden vaihto
- mäntien tarkistus ja remppaus tarvittaessa
Mitä muuta? Bensan syöttö, pakoputkisto...?
Muu tekniikka tietysti pitää vaihtaa/tarkistaa tehon lisäyksen vuoksi, mutta nyt haluaisin keskittyä koneen turbottamiseen liittyviin asioihin.
Koneeseen on tehty 80tkm sitten kansi remppa.
Olenko ihan idiootti kun ajattelen 500tkm ajetun koneen turbottamista vai etsinkö suosiolla tehokkaamman koneen, 2.8E, 3.5L V8...
Olen seurannut Diesel turbo juttuja ja nyt mietin kannattaako paljon ajettua bensa konetta turbottaa välijäähdyttimen kanssa? Konetta ei ole rääkätty.
30-50hv:n tehon lisäystä ajattelin.
Millaisilla paineilla tommosen tehon lisäyksen saisi?
Minkälaisella turbolla tuon tehon saisi?
Kestääkö moottori vai pitääkö hieman rempata konetta?
Kannattaako varmuuden vuoksi vaihtaa:
- paremmin kuumuutta kestävät venttiilit
- laakereiden vaihto
- mäntien tarkistus ja remppaus tarvittaessa
Mitä muuta? Bensan syöttö, pakoputkisto...?
Muu tekniikka tietysti pitää vaihtaa/tarkistaa tehon lisäyksen vuoksi, mutta nyt haluaisin keskittyä koneen turbottamiseen liittyviin asioihin.
Koneeseen on tehty 80tkm sitten kansi remppa.
Olenko ihan idiootti kun ajattelen 500tkm ajetun koneen turbottamista vai etsinkö suosiolla tehokkaamman koneen, 2.8E, 3.5L V8...
Itsekkin hieman samanlaista projektia väsäilen (220E -> 230E projekti).
Siis eihän siinä varsinaisesti mitään järkeä ole mutta hauska "lelu" saattaa tulla.
Minulla kansi tulee periaatteessa kokonaan uusiksi ja siihen koneistetaan kilpaseetit. Turboksi KKK K24 ja pakosarjan teen itse. Putkeksi väännetään 3" rööri kunnon vaimentajilla (ei mitään mersun vakio labyrinttejä).
Kunhan kone on kunnossa niin eiköhän se n. 0.5baria ahtoa kestä. Joku viisaampi voi korjata jos olen ihan mettässä..
Hienoa huomata että joku muukin kylähullu rakentaa satakakskolmosta..
Siis eihän siinä varsinaisesti mitään järkeä ole mutta hauska "lelu" saattaa tulla.
Minulla kansi tulee periaatteessa kokonaan uusiksi ja siihen koneistetaan kilpaseetit. Turboksi KKK K24 ja pakosarjan teen itse. Putkeksi väännetään 3" rööri kunnon vaimentajilla (ei mitään mersun vakio labyrinttejä).
Kunhan kone on kunnossa niin eiköhän se n. 0.5baria ahtoa kestä. Joku viisaampi voi korjata jos olen ihan mettässä..
Hienoa huomata että joku muukin kylähullu rakentaa satakakskolmosta..
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
Minulla on hovi turbottaja. Pitkän linjan turbo saabbi harrastaja. Joten hänen kanssa rojut kyllä saan kasaan.
Mutta kysymys kuuluu: "Kestääkö mylly, jos siitä turbolla otetaan 30-50hp lisää?" Eli mitään super turboa ei ole tarkoitus tehdä.
Miten suuret paineet tuommoiseen tehon lisäykseen tarvitaan?
Mutta kysymys kuuluu: "Kestääkö mylly, jos siitä turbolla otetaan 30-50hp lisää?" Eli mitään super turboa ei ole tarkoitus tehdä.
Miten suuret paineet tuommoiseen tehon lisäykseen tarvitaan?
Ittellä hieman rankemmat tavotteet. Tuommoinen 200 luupäätä ensin ja sitten takomäntien yms. hilujen kanssa hieman enemmän.
Pitää luottaa mersun insseihin (vaikka hieman hirvittää kun on kattellu vormuloita..) Saa nähdä miten miehen käy, ilmoittelen kyllä tänne heti kun projekti taas etenee.
Pitää luottaa mersun insseihin (vaikka hieman hirvittää kun on kattellu vormuloita..) Saa nähdä miten miehen käy, ilmoittelen kyllä tänne heti kun projekti taas etenee.
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Jep, ja itse annoin ammattilaisten hoitaa homman.raul kirjoitti:Taitaa pepemon olla ainoa täältä kuka on turbottanut m102:a, mutta kokonaisbudu liikkunee jossain 3000-5000 €:n välillä, mahdollisesti enemmänkin, riippu lähtökohdista, tavoitteesta ja omasta näppäryydestä.
Eli "pystymetsästä" lähdettäessä saa varata paksun lompakon.
On tullut nähtyä liian monta "kotiturboa" tässä kavereilla ja niistä on jäänyt jokseenkin pelottava mielikuva.
Itse koin olevani kuitenkin sen verran noviisi turbojen maailmassa että siihen olisi kulunut 100x enemmän aikaakin kun olisi itse opettelemalla tehnyt tuota asennusta kuin antaa jonkun sellaisen henkilön tehdä sen joka tekee hommat 15 vuoden rutiinilla.
Budjetin määrää hyvin pitkälti se kuinka hyvän ahtimen ym. osat haluaa laittaa, siinä on oikeastaan vain taivas rajana jos mopo karkaa käsistä.
Itse halusin sellaisen ahtimen joka toimii hyvin ja ahtaa jo alhaalta. (tähän olisi käynyt myös joku pieni Garretinkin fööni, mutta kun halusin myös sellaisen ahtimen jota ei tarvitse joka vuosi huoltaa ja potentiaalia pitää myös riittää jos joskus innostuu niin voi sitten vain hukkaportin jousta ruuvaamalla ottaa sitä lisäiloa)
Tuo oma ahtimeni rittää hyvin bensakoneessa sinne reilun 300hv paikkeille, mutta jos meinaat että piisaa joku ~150hv niin kyllä noita pieniä ahtimia on maailma täynnä.
Re: Projekti, W123, 230E:n turbotus
30-50hv? -no enempää et tule irti saamaankaan tuolla K-jetillä, se kun loppui heti alkuunsa kesken. Lisärikastuspiirin asentamalla riittääkin sitten jo vaikka mihin.Sami S kirjoitti:Minulla on käytössä vakiokuntoinen vm. -84 W123 230E automaatilla. Autolla on ajettu noin 500 tkm.
30-50hv:n tehon lisäystä ajattelin.
Millaisilla paineilla tommosen tehon lisäyksen saisi?
Minkälaisella turbolla tuon tehon saisi?
Kestääkö moottori vai pitääkö hieman rempata konetta?
Mitä muuta? Bensan syöttö, pakoputkisto...?
Muu tekniikka tietysti pitää vaihtaa/tarkistaa tehon lisäyksen vuoksi, mutta nyt haluaisin keskittyä koneen turbottamiseen liittyviin asioihin.
Varoituksen sanana vielä muistutettakoon että tuo K-jetti lakkasi minullakin kokonaan toimimasta moitteettomasti ~6kk turbokäytön jälkeen, ja vika ei ole tiedossa vielä tänäkään päivänä. Ja enää se ei kiinnostakaan koska ruisku on vaihdettu jo sähköiseen.
0,3bar riittää jo tuollaisiin lukemiin ja eipähän paljoa käy edes koneen päälle tuollainen paine.
Bensan syöttöön minulla voisi olla halpa ratkaisu, eräs kaverini on valmistanut jo tusinan verran omia lisärikastuspiirejä ja hinnaksi muodostuu noin kymmenesosa siitä mitä sellainen maksaa virityspajalta ostettaessa.
Ota yhteyttä privaatisti jos kiinnostaa...
Mutta jokaisessa asuu pieni pelle peloton.
En voi vastustaa kiusausta kokeilla mitä k-jetistä saa irti.
280E:n määräjakajaa ja suuttimia kehiin + pientä modifikaatioo niin johan alkaa bensa riittään (ainakin tiettyyn pisteeseen asti).
Taloudellisuudesta en kyllä menis sanoon mutta harvoin kulutus laskee kun auto lähdetään virittämään..vai ?? (mauri, jorma ja muut tiisselimiehet hiljaa!! )
En voi vastustaa kiusausta kokeilla mitä k-jetistä saa irti.
280E:n määräjakajaa ja suuttimia kehiin + pientä modifikaatioo niin johan alkaa bensa riittään (ainakin tiettyyn pisteeseen asti).
Taloudellisuudesta en kyllä menis sanoon mutta harvoin kulutus laskee kun auto lähdetään virittämään..vai ?? (mauri, jorma ja muut tiisselimiehet hiljaa!! )
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
Käsittääkseni 230E:ssä on samat alustan osat sekä jarrut kun 280E:ssä (tais olla 1mm eroa), jotenka otetaan 280E vertailukohteeksi eli tehot ei saa kasvaa isommaksi mitä 280E:ssä on. Dynolappu vaan katsastusmiehelle millä todistat tehonkasvun. (ja OIKEA dynolappu itselle essonbaaria varten )
Tämä ei ole mitään 100% varmaa tietoa mutta näin olen tutkiessani käsittänyt.
Joku viisaampi voi korjata jos puhun ihan #askaa..
Tämä ei ole mitään 100% varmaa tietoa mutta näin olen tutkiessani käsittänyt.
Joku viisaampi voi korjata jos puhun ihan #askaa..
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
onkos herrasväki tutkinut mitä maksaa esim. tuo määräjakaja? aika sikahintainen ainakin mitä varaosahausta katselee... (340€ halvin)mKA kirjoitti:Mutta jokaisessa asuu pieni pelle peloton.
En voi vastustaa kiusausta kokeilla mitä k-jetistä saa irti.
280E:n määräjakajaa ja suuttimia kehiin + pientä modifikaatioo niin johan alkaa bensa riittään (ainakin tiettyyn pisteeseen asti).
Taloudellisuudesta en kyllä menis sanoon mutta harvoin kulutus laskee kun auto lähdetään virittämään..vai ?? (mauri, jorma ja muut tiisselimiehet hiljaa!! )
ja suuttimet siihen vielä.
melkein samalla hinnalla saa jo varmasti kunnon lisärikastuspiirin joka on täysin bolt-on ja sopii suoraan tuohon omaan K-jettiin. Ja riittää yli 300hv tehoihin.
PS. kulutus muuten laskee ainakin maantieajossa lähes tulkoon aina kun auto ahdetaan, johtuen parantuneesta väännöstä. itsekin tein moisen havainnon yhdistelmällä K-jet + lisärikastus kahdella 320cc suuttimella.
Nykyään ei enää mene vakiota pienemmällä kun on nuo 390cc suuttimet tuolla
Mutta entä jos herrasväellä pyörii nurkissa 3kpl 280E moottoria?
Kyllä tuo lisärikastuskin kävi mielessä mutta eiköhän tuokin yhdistelmä riitä johonkin asti.
Ja vastaus tulevaan kysymykseen: En aio laittaa 280E konetta pellin alle..
btw. Pepemon, mainitsit jossain vaiheessa että kaverisi tekisi itse noita lisärikastushäsmäköitä. Ajattelin vain että jos kulutus karkaa käsistä tuolla määräjakajan ja suuttimien vaihdolla niin semmoinenkin saattaisi kiinnostaa. Se Pro Turbon sarja on hieman liian suolaisen hintainen.
Kyllä tuo lisärikastuskin kävi mielessä mutta eiköhän tuokin yhdistelmä riitä johonkin asti.
Ja vastaus tulevaan kysymykseen: En aio laittaa 280E konetta pellin alle..
btw. Pepemon, mainitsit jossain vaiheessa että kaverisi tekisi itse noita lisärikastushäsmäköitä. Ajattelin vain että jos kulutus karkaa käsistä tuolla määräjakajan ja suuttimien vaihdolla niin semmoinenkin saattaisi kiinnostaa. Se Pro Turbon sarja on hieman liian suolaisen hintainen.
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw