Projekti, W123, 230E:n turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Projekti, W123, 230E:n turbotus

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Minulla on käytössä vakiokuntoinen vm. -84 W123 230E automaatilla. Autolla on ajettu noin 500 tkm.
Olen seurannut Diesel turbo juttuja ja nyt mietin kannattaako paljon ajettua bensa konetta turbottaa välijäähdyttimen kanssa? Konetta ei ole rääkätty.

30-50hv:n tehon lisäystä ajattelin.
Millaisilla paineilla tommosen tehon lisäyksen saisi?
Minkälaisella turbolla tuon tehon saisi?
Kestääkö moottori vai pitääkö hieman rempata konetta?

Kannattaako varmuuden vuoksi vaihtaa:
- paremmin kuumuutta kestävät venttiilit
- laakereiden vaihto
- mäntien tarkistus ja remppaus tarvittaessa

Mitä muuta? Bensan syöttö, pakoputkisto...?

Muu tekniikka tietysti pitää vaihtaa/tarkistaa tehon lisäyksen vuoksi, mutta nyt haluaisin keskittyä koneen turbottamiseen liittyviin asioihin.

Koneeseen on tehty 80tkm sitten kansi remppa.

Olenko ihan idiootti kun ajattelen 500tkm ajetun koneen turbottamista vai etsinkö suosiolla tehokkaamman koneen, 2.8E, 3.5L V8...
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Itsekkin hieman samanlaista projektia väsäilen (220E -> 230E projekti).
Siis eihän siinä varsinaisesti mitään järkeä ole mutta hauska "lelu" saattaa tulla. :wink:

Minulla kansi tulee periaatteessa kokonaan uusiksi ja siihen koneistetaan kilpaseetit. Turboksi KKK K24 ja pakosarjan teen itse. Putkeksi väännetään 3" rööri kunnon vaimentajilla (ei mitään mersun vakio labyrinttejä).
Kunhan kone on kunnossa niin eiköhän se n. 0.5baria ahtoa kestä. Joku viisaampi voi korjata jos olen ihan mettässä.. :D

Hienoa huomata että joku muukin kylähullu rakentaa satakakskolmosta..
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Voe kun opiskelijabudjetti kestäisi mutkan putkeen niin alkaisi mullakin ilo kilosta 8)

Mitäs suurin piirtein tulee kustannuksia jos niitä vaikka vähän erittelisi eri osa-alueista???
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Taitaa pepemon olla ainoa täältä kuka on turbottanut m102:a, mutta kokonaisbudu liikkunee jossain 3000-5000 €:n välillä, mahdollisesti enemmänkin, riippu lähtökohdista, tavoitteesta ja omasta näppäryydestä.
Eli "pystymetsästä" lähdettäessä saa varata paksun lompakon.
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Minulla on hovi turbottaja. Pitkän linjan turbo saabbi harrastaja. Joten hänen kanssa rojut kyllä saan kasaan.
Mutta kysymys kuuluu: "Kestääkö mylly, jos siitä turbolla otetaan 30-50hp lisää?" Eli mitään super turboa ei ole tarkoitus tehdä.
Miten suuret paineet tuommoiseen tehon lisäykseen tarvitaan?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Sami S kirjoitti: Eli mitään super turboa ei ole tarkoitus tehdä.


Siihen tarvitaankin diesel :wink:

Hyvällä ahtimella tuollaisiin teholisäyksiin ei kummoisia paineita tarvita, tuollainen 0,4 maksimissaan, siinäkin saattaa olla jo ylimääräistä.
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Ittellä hieman rankemmat tavotteet. Tuommoinen 200 luupäätä ensin ja sitten takomäntien yms. hilujen kanssa hieman enemmän.
Pitää luottaa mersun insseihin (vaikka hieman hirvittää kun on kattellu vormuloita..) Saa nähdä miten miehen käy, ilmoittelen kyllä tänne heti kun projekti taas etenee.
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

raul kirjoitti:Taitaa pepemon olla ainoa täältä kuka on turbottanut m102:a, mutta kokonaisbudu liikkunee jossain 3000-5000 €:n välillä, mahdollisesti enemmänkin, riippu lähtökohdista, tavoitteesta ja omasta näppäryydestä.
Eli "pystymetsästä" lähdettäessä saa varata paksun lompakon.
Jep, ja itse annoin ammattilaisten hoitaa homman.
On tullut nähtyä liian monta "kotiturboa" tässä kavereilla ja niistä on jäänyt jokseenkin pelottava mielikuva.

Itse koin olevani kuitenkin sen verran noviisi turbojen maailmassa että siihen olisi kulunut 100x enemmän aikaakin kun olisi itse opettelemalla tehnyt tuota asennusta kuin antaa jonkun sellaisen henkilön tehdä sen joka tekee hommat 15 vuoden rutiinilla.

Budjetin määrää hyvin pitkälti se kuinka hyvän ahtimen ym. osat haluaa laittaa, siinä on oikeastaan vain taivas rajana jos mopo karkaa käsistä.

Itse halusin sellaisen ahtimen joka toimii hyvin ja ahtaa jo alhaalta. (tähän olisi käynyt myös joku pieni Garretinkin fööni, mutta kun halusin myös sellaisen ahtimen jota ei tarvitse joka vuosi huoltaa ja potentiaalia pitää myös riittää jos joskus innostuu niin voi sitten vain hukkaportin jousta ruuvaamalla ottaa sitä lisäiloa)

Tuo oma ahtimeni rittää hyvin bensakoneessa sinne reilun 300hv paikkeille, mutta jos meinaat että piisaa joku ~150hv niin kyllä noita pieniä ahtimia on maailma täynnä.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Projekti, W123, 230E:n turbotus

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Sami S kirjoitti:Minulla on käytössä vakiokuntoinen vm. -84 W123 230E automaatilla. Autolla on ajettu noin 500 tkm.

30-50hv:n tehon lisäystä ajattelin.
Millaisilla paineilla tommosen tehon lisäyksen saisi?
Minkälaisella turbolla tuon tehon saisi?
Kestääkö moottori vai pitääkö hieman rempata konetta?

Mitä muuta? Bensan syöttö, pakoputkisto...?

Muu tekniikka tietysti pitää vaihtaa/tarkistaa tehon lisäyksen vuoksi, mutta nyt haluaisin keskittyä koneen turbottamiseen liittyviin asioihin.
30-50hv? -no enempää et tule irti saamaankaan tuolla K-jetillä, se kun loppui heti alkuunsa kesken. Lisärikastuspiirin asentamalla riittääkin sitten jo vaikka mihin.
Varoituksen sanana vielä muistutettakoon että tuo K-jetti lakkasi minullakin kokonaan toimimasta moitteettomasti ~6kk turbokäytön jälkeen, ja vika ei ole tiedossa vielä tänäkään päivänä. Ja enää se ei kiinnostakaan koska ruisku on vaihdettu jo sähköiseen.

0,3bar riittää jo tuollaisiin lukemiin ja eipähän paljoa käy edes koneen päälle tuollainen paine.

Bensan syöttöön minulla voisi olla halpa ratkaisu, eräs kaverini on valmistanut jo tusinan verran omia lisärikastuspiirejä ja hinnaksi muodostuu noin kymmenesosa siitä mitä sellainen maksaa virityspajalta ostettaessa.

Ota yhteyttä privaatisti jos kiinnostaa...
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Mutta jokaisessa asuu pieni pelle peloton. :D
En voi vastustaa kiusausta kokeilla mitä k-jetistä saa irti.
280E:n määräjakajaa ja suuttimia kehiin + pientä modifikaatioo niin johan alkaa bensa riittään (ainakin tiettyyn pisteeseen asti).
Taloudellisuudesta en kyllä menis sanoon mutta harvoin kulutus laskee kun auto lähdetään virittämään..vai ?? (mauri, jorma ja muut tiisselimiehet hiljaa!! :wink: )
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Tartteeko tommonen turbotus jonkunlaisia paperihommia vaikka tehot pysyisi sallituissa rajoissa...tai jos vaan heittää turbon eikä puhu siitä kenellekkään ja katsastusmies sen sitten löytää niin sanooko pahasti? Jos tarttee joitain paperihommia niin onkos ne minkä hintaisia?
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Käsittääkseni 230E:ssä on samat alustan osat sekä jarrut kun 280E:ssä (tais olla 1mm eroa), jotenka otetaan 280E vertailukohteeksi eli tehot ei saa kasvaa isommaksi mitä 280E:ssä on. Dynolappu vaan katsastusmiehelle millä todistat tehonkasvun. (ja OIKEA dynolappu itselle essonbaaria varten :lol: )
Tämä ei ole mitään 100% varmaa tietoa mutta näin olen tutkiessani käsittänyt.
Joku viisaampi voi korjata jos puhun ihan #askaa.. :wink:
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

mKA kirjoitti:Mutta jokaisessa asuu pieni pelle peloton. :D
En voi vastustaa kiusausta kokeilla mitä k-jetistä saa irti.
280E:n määräjakajaa ja suuttimia kehiin + pientä modifikaatioo niin johan alkaa bensa riittään (ainakin tiettyyn pisteeseen asti).
Taloudellisuudesta en kyllä menis sanoon mutta harvoin kulutus laskee kun auto lähdetään virittämään..vai ?? (mauri, jorma ja muut tiisselimiehet hiljaa!! :wink: )
onkos herrasväki tutkinut mitä maksaa esim. tuo määräjakaja? aika sikahintainen ainakin mitä varaosahausta katselee... (340€ halvin)
ja suuttimet siihen vielä.

melkein samalla hinnalla saa jo varmasti kunnon lisärikastuspiirin joka on täysin bolt-on ja sopii suoraan tuohon omaan K-jettiin. Ja riittää yli 300hv tehoihin.

PS. kulutus muuten laskee ainakin maantieajossa lähes tulkoon aina kun auto ahdetaan, johtuen parantuneesta väännöstä. itsekin tein moisen havainnon yhdistelmällä K-jet + lisärikastus kahdella 320cc suuttimella.

Nykyään ei enää mene vakiota pienemmällä kun on nuo 390cc suuttimet tuolla 8)
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Mutta entä jos herrasväellä pyörii nurkissa 3kpl 280E moottoria? :wink:
Kyllä tuo lisärikastuskin kävi mielessä mutta eiköhän tuokin yhdistelmä riitä johonkin asti.
Ja vastaus tulevaan kysymykseen: En aio laittaa 280E konetta pellin alle.. :)

btw. Pepemon, mainitsit jossain vaiheessa että kaverisi tekisi itse noita lisärikastushäsmäköitä. Ajattelin vain että jos kulutus karkaa käsistä tuolla määräjakajan ja suuttimien vaihdolla niin semmoinenkin saattaisi kiinnostaa. Se Pro Turbon sarja on hieman liian suolaisen hintainen. :?
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Vastaa Viestiin