Haen SLK 230K:n Ruotsista ens viikolla
Haen SLK 230K:n Ruotsista ens viikolla
Termos
Pitäs ens viikolla hakee mersu uuteen kotiin.
Lujeskelin juttuja tuonnista ja täällä näyttää olevan asiantuntijoita. Olisko jotain mitä pitää muistaa kun hakee auton? Tuun Ahvenanmaan kautta takasi jotta käyttöönottoilmotus tehään sitte ilmesesti Eckerössä.
Sami
Pitäs ens viikolla hakee mersu uuteen kotiin.
Lujeskelin juttuja tuonnista ja täällä näyttää olevan asiantuntijoita. Olisko jotain mitä pitää muistaa kun hakee auton? Tuun Ahvenanmaan kautta takasi jotta käyttöönottoilmotus tehään sitte ilmesesti Eckerössä.
Sami
Meersulla ajalen,
- 230TE
- SLK 230K
- 230TE
- SLK 230K
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Kannattaa pitää huoli että saat itsellesi mukaasi ruotsalaisen rekisteriotteen molemmat osat eli DEL1 ja DEL2 ja lisäksi tietysti kannattaa laatia jonkinlainen kauppakirja. Rekisteröintikatsastuksessa pitää esittää rekisteriotteen lisäksi vaatimuksenmukaisuustodistus. Tämän todistuksen saa esimerkiksi maahantuojan tai TÜV:n kautta hankittua (auton papereissakin saattaa olla tällainen todistus mukana).
Auto on rekisteröintikatsastettava ennen auton rekisteröintiä suomalaiseen rekisteriin. Suomalaiset kilvet saa sitten siinä yhteydessä kun rekisteröi auton Suomeen. Ajoneuvon voi rekisteröidä vasta kun autovero on maksettu.
Tuota DEL2 -paperia ei välttämättä ruotsalainen myyjä halua luovuttaa jos myy autoa ulkomaille, koska myyjä voi epäillä että hänelle tulee hankaluuksia saada autoa rekisteristä pois Ruotsissa jos hän antaa DEL2 -paperin mukaan.
AKE:n mukaan ETA-valtiosta tuodun auton kohdalla on rekisteröintikatsastuksessa luovutettava ensisijaisesti rekisteröintitodistuksen osat I ja II. Jos toista osaa ei kuitenkaan ole saatavilla, voidaan hyväksyä myös rekisteröintitodistuksen osa I tai edellisen rekisteröintivaltion rekisteröintiviranomaisen todistus edellisestä rekisteröinnistä. Katsastuksessa vastaanotettavan rekisteröintitodistuksen on oltava alkuperäinen. Rekisteröintitodistuksessa on oltava merkittynä ajoneuvon rekisteröinti- tai käyttöönottopäivä.
Ruotsalaisilla kilvillä voi ajella Suomeen ja ruotsalaiset kilvet pitäisi sitten lähettää Ruotsin rekisteriviranomaiselle jotta edellinen omistaja saa auton Ruotsin rekisteristä pois. Omalla kohdallani entinen omistaja ei tahtonut saada autoa Ruotsissa pois rekisteristä ennen kuin laitoin myyjälle autoa koskevan suomalaisen rekisteriotteen kopion faxilla ja myyjä esitti tuon sitten Ruotsin rekisteriviranomaiselle (suomalaisen rekisteriotteen olin siis saanut rekisteröintikatsastuksen yhteydessä).
Satamassa ajoneuvosta pitää antaa Tullille käyttöönottoilmoitus ennen kuin autolla saa ajaa Suomen kansalainen Suomessa. Lisäksi autolla pitää olla liikennevakuutus jotta autolla saa ajaa.
Auto on rekisteröintikatsastettava ennen auton rekisteröintiä suomalaiseen rekisteriin. Suomalaiset kilvet saa sitten siinä yhteydessä kun rekisteröi auton Suomeen. Ajoneuvon voi rekisteröidä vasta kun autovero on maksettu.
Tuota DEL2 -paperia ei välttämättä ruotsalainen myyjä halua luovuttaa jos myy autoa ulkomaille, koska myyjä voi epäillä että hänelle tulee hankaluuksia saada autoa rekisteristä pois Ruotsissa jos hän antaa DEL2 -paperin mukaan.
AKE:n mukaan ETA-valtiosta tuodun auton kohdalla on rekisteröintikatsastuksessa luovutettava ensisijaisesti rekisteröintitodistuksen osat I ja II. Jos toista osaa ei kuitenkaan ole saatavilla, voidaan hyväksyä myös rekisteröintitodistuksen osa I tai edellisen rekisteröintivaltion rekisteröintiviranomaisen todistus edellisestä rekisteröinnistä. Katsastuksessa vastaanotettavan rekisteröintitodistuksen on oltava alkuperäinen. Rekisteröintitodistuksessa on oltava merkittynä ajoneuvon rekisteröinti- tai käyttöönottopäivä.
Ruotsalaisilla kilvillä voi ajella Suomeen ja ruotsalaiset kilvet pitäisi sitten lähettää Ruotsin rekisteriviranomaiselle jotta edellinen omistaja saa auton Ruotsin rekisteristä pois. Omalla kohdallani entinen omistaja ei tahtonut saada autoa Ruotsissa pois rekisteristä ennen kuin laitoin myyjälle autoa koskevan suomalaisen rekisteriotteen kopion faxilla ja myyjä esitti tuon sitten Ruotsin rekisteriviranomaiselle (suomalaisen rekisteriotteen olin siis saanut rekisteröintikatsastuksen yhteydessä).
Satamassa ajoneuvosta pitää antaa Tullille käyttöönottoilmoitus ennen kuin autolla saa ajaa Suomen kansalainen Suomessa. Lisäksi autolla pitää olla liikennevakuutus jotta autolla saa ajaa.
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
-Jos del1 löytyy varianttinumero ja e-hyväksyntä, ei tarvita vaatimuksenmukaisuustodistusta; näkevät konttorilla koneelta auton tiedot ja mitä vaatimuksia täyttää. Ainakin -97 bmw:n otteesta löytyi.
-Del2 ei tosiaan välttämättä tarvita, tekevät VV:lle RETU-kyselyn että onko esteitä suomeen rekisteröimiselle. Omasta autosta puuttu kun lähetin kilpien mukana takaisin VV:lle. Eli ei välttämätön mutta hieman nopeuttaa katsastusta, tuo RETU tuli viikossa eli ei paha.
-Del2 ei tosiaan välttämättä tarvita, tekevät VV:lle RETU-kyselyn että onko esteitä suomeen rekisteröimiselle. Omasta autosta puuttu kun lähetin kilpien mukana takaisin VV:lle. Eli ei välttämätön mutta hieman nopeuttaa katsastusta, tuo RETU tuli viikossa eli ei paha.
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Jaa, no, Tullin sivuilta kopioituna:sportsman kirjoitti:Suomen satamassa ei tarvitse tehdä mitään ilmoitusta minnekään.
Liikennevakuuutus pitää olla ja myös rekisterikilvissä virtaa.
Tuskinpa Suomen vakuutusyhtiöt myöntävät Ruotsin kilville
liikennevakuutusta.
"Satamassa ajoneuvosta pitää antaa Tullille käyttöönottoilmoitus, koska Suomessa vakinaisesti asuva henkilö ei saa ajaa Suomessa verottamattomalla autolla. Tullin vahvistama käyttöönottoilmoitus on pidettävä mukana ajoneuvossa. Mikäli ajoneuvolla on voimassa oleva ETA-valtion rekisteröinti ja liikennevakuutus, ajoneuvolle ei tarvita siirtolupaa. Mikäli ajoneuvon rekisteröinti ei ole voimassa, ajoneuvolle on otettava siirtolupa. Jos ajoneuvoa ei kuljeteta omilla pyörillä, mitään ilmoitusta tai lupaa ei tarvita."
Tämä on päivitetty Tullin internetsivujen mukaan 2009-04-23 15:58:04
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Näin vähän sivusta, mutta tarviiko auto katsastaa uudelleen suomen puolella jos se on katsastettu esim kuukausi sitten ruotsissa ? Ko vähän funtsin täs et laitatanko tuon oman auton suomen kilpiin vai jätänkö ruotsin kilpiin
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Nykyään on 6kk voimassa rekisteröintikatsastus (en ihan satavarma ole pituudesta, mutta pidempi kuin vanha 3kk)
Eikä tarvita ilmoituksia satamassa, senkun istuu penkkiin ja lähtee päästämään.
Jos auto on katsastettu juuri ruotsissa, riippuu vähän miten se suomessa hyväksytään. Hurreilla on vähän erilainen tuo katsastusaika, katsastuksen pitää "osua" suomalaiseen katsastusaikatauluun. Eli voi mennä ohi jommasta kummasta päästä. Täällähän on katsastus viimeistään käyttöönottopäivänä (jos ko. päivä on tiedossa)
Eikä tarvita ilmoituksia satamassa, senkun istuu penkkiin ja lähtee päästämään.
Jos auto on katsastettu juuri ruotsissa, riippuu vähän miten se suomessa hyväksytään. Hurreilla on vähän erilainen tuo katsastusaika, katsastuksen pitää "osua" suomalaiseen katsastusaikatauluun. Eli voi mennä ohi jommasta kummasta päästä. Täällähän on katsastus viimeistään käyttöönottopäivänä (jos ko. päivä on tiedossa)
Okei thänks tästä, pitääpä kaivella käyttöönottopäivä esille Ja semmonen että ko auto on uitettu saksasta aikoinaan että tuleeko siihen sen aivan ensimmäinen käyttöönottopäivä, vai ruotsissa ensimmäinen käyttöönottopäivä ? Tulipa selko tekstijumetsap kirjoitti:Jos auto on katsastettu juuri ruotsissa, riippuu vähän miten se suomessa hyväksytään. Hurreilla on vähän erilainen tuo katsastusaika, katsastuksen pitää "osua" suomalaiseen katsastusaikatauluun. Eli voi mennä ohi jommasta kummasta päästä. Täällähän on katsastus viimeistään käyttöönottopäivänä (jos ko. päivä on tiedossa)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Aina parempi että helpottuu turha säätäminen, itselläni vielä tammikuun alussa autoveroilmoituksen jätettyäni soittelivat Tullista perään ja kyselivät autoveroilmoitukseen liitteeksi kopiota tuosta Tullin käyttöönottoilmoituspaperista , vaikka Tullin silloisten ohjeiden mukaan ei tuota edes tarvittu liitteeksi autoveroilmoitukseen. Faxasin sitten tuon paperin heille.sportsman kirjoitti:Eipä ole Helsingin sataman tullit kyselleet enää mitään
saapumisilmoituksia.
Ovat jo kai huomanneet , että kuulutaan EU:n missä
on vapaa ihmisten, tavaroiden sekä pääomien liikkuvuus!
Tai, no, miten tätä nyt tulkitsee: "Ajoneuvon verotusta varten on annettava autoveroilmoitus ja ajoneuvon yksilöintilomake, joita saa tullitoimipaikasta ja Tullin verkkosivuilta kohdasta Sähköinen asiointi >Lomakkeet. Autoveroilmoituksen liitteeksi tarvitaan ajoneuvon kauppakirja tai muu luovutuskirja, ulkomainen rekisteriote, henkilöllisyystodistus. Tulli voi tarvittaessa pyytää muitakin verotukseen vaikuttavia asiakirjoja."
Tietysti tuo viimeinen lause antaa Tullille mahdollisuuden pyydellä vaikka mitä papereita auton tuontiin liittyen.
No, onneksi saan nyt sitten edes nuo tammikuun lopussa maksamani elv:t takaisin ja autoveron osuus jäi pienemmäksi kuin jos olisi tuonut muutaman kuukauden myöhemmin, siinä mielessä sattui hyvään saumaan tuo tuonti
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
OT:!!! Mutta tarviiko todellakin ottaa joku ruotsalainen/ruotsin ajokortin omistaja mukaan, kun haen auton autoliikkeestä ? Sanoivat ettei voi antaa autoliikkeen vakuutusta sellaiselle, jolla ei ole ruotsin ajokorttia. Onko totta ? Siis auto tuotaisiin siitä pikimmiten suomeen ja suomen kilpiin. Matka olisi Skellefteå-Haparanda. Vaikuttas ainakin helvetin retardilta idealta
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Ruotsalaista ajokorttia et varmasti tarvi mutta Ruotsalaisen henkilönumeron todennäköisesti kyllä. Periaattees sun / myyjän pitää hommata siirtokilvet ja sun hommata Suomesta vakuutus runkonumeron avulla etukäteen tai kun oot ostanut auton niin puhelimitse.h3ba kirjoitti:OT:!!! Mutta tarviiko todellakin ottaa joku ruotsalainen/ruotsin ajokortin omistaja mukaan, kun haen auton autoliikkeestä ? Sanoivat ettei voi antaa autoliikkeen vakuutusta sellaiselle, jolla ei ole ruotsin ajokorttia. Onko totta ? Siis auto tuotaisiin siitä pikimmiten suomeen ja suomen kilpiin. Matka olisi Skellefteå-Haparanda. Vaikuttas ainakin helvetin retardilta idealta
W219 320CDI
Ex
W164 350
W211 350
Ex
W164 350
W211 350
Jees kiitoksia paljon! Kaverille haetaan auto Skellefteåsta, ja minultahan löytyy suomalainen sekä ruotsalainen henk.tunnus. Eli ei pitäisi olla ongelmaJaksi kirjoitti:Ruotsalaista ajokorttia et varmasti tarvi mutta Ruotsalaisen henkilönumeron todennäköisesti kyllä. Periaattees sun / myyjän pitää hommata siirtokilvet ja sun hommata Suomesta vakuutus runkonumeron avulla etukäteen tai kun oot ostanut auton niin puhelimitse.
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Eikös se mene niin, että suomalaisella kortilla ei saa ajaa Suomessa ulkomaanrekisterissä olevaa autoa, jos tuota käyttöönottoilmoitusta ei ole tehty?Simo M. A. kirjoitti:Jaa, no, Tullin sivuilta kopioituna:
"Satamassa ajoneuvosta pitää antaa Tullille käyttöönottoilmoitus, koska Suomessa vakinaisesti asuva henkilö ei saa ajaa Suomessa verottamattomalla autolla. Tullin vahvistama käyttöönottoilmoitus on pidettävä mukana ajoneuvossa. Mikäli ajoneuvolla on voimassa oleva ETA-valtion rekisteröinti ja liikennevakuutus, ajoneuvolle ei tarvita siirtolupaa. Mikäli ajoneuvon rekisteröinti ei ole voimassa, ajoneuvolle on otettava siirtolupa.
Tämä on päivitetty Tullin internetsivujen mukaan 2009-04-23 15:58:04
Ei tähän päivään mennessä ole nuitten kanssa ole ollu/en ole muilakkaan kuulu olevan ongelmia minkkään luvan kanssa. Ihan normaalisti on paperien täytön jälkkeen ruottinkilvilä ajettu tulliin asti edellisen omistajan vakuutuksila. En tiä onko oikein toimittu, tosin liikkeistä ei olla autoja ostettu. Papereihin ollaan suomen h-tunnukset ja perästä ei ole kuulunu.
Ja sitte minusta saa suomen kortila ajjaa ulkomaan kilvissä olevaa autoa, kun auton omistaja on kyytissä. Varmaksi en tohi sanoa.
Ja sitte minusta saa suomen kortila ajjaa ulkomaan kilvissä olevaa autoa, kun auton omistaja on kyytissä. Varmaksi en tohi sanoa.
Pienempi vika, isompi leka.
Suomen siirtokilvilä ei saa ajjaa ruottissa. Niin ainaki tullissa sanovat kun ne luovuttavat maahantuotuun autoon. Ja niilä kilvilä saa ajjaa vain omistajan kanssa samassa osotteessa ajavat.Jaksi kirjoitti:Ruotsalaista ajokorttia et varmasti tarvi mutta Ruotsalaisen henkilönumeron todennäköisesti kyllä. Periaattees sun / myyjän pitää hommata siirtokilvet ja sun hommata Suomesta vakuutus runkonumeron avulla etukäteen tai kun oot ostanut auton niin puhelimitse.h3ba kirjoitti:OT:!!! Mutta tarviiko todellakin ottaa joku ruotsalainen/ruotsin ajokortin omistaja mukaan, kun haen auton autoliikkeestä ? Sanoivat ettei voi antaa autoliikkeen vakuutusta sellaiselle, jolla ei ole ruotsin ajokorttia. Onko totta ? Siis auto tuotaisiin siitä pikimmiten suomeen ja suomen kilpiin. Matka olisi Skellefteå-Haparanda. Vaikuttas ainakin helvetin retardilta idealta
Pienempi vika, isompi leka.
Tosi ku vesi, tuskin tosin ovat kovin tarkkoja tässä rajalla. Tuli sitä itekkin suharoitua kaverin autolla vaikka asuin suomessa, ja auto oli ruottin kilvillä.Oloffi kirjoitti:Ja sitte minusta saa suomen kortila ajjaa ulkomaan kilvissä olevaa autoa, kun auton omistaja on kyytissä. Varmaksi en tohi sanoa.
Mutta ihme pilkun nussimista, ko jos mä nyt oisin joskus oikeasti autoliikkeestä ostamassa autoa, ja se liike sattuis olemaan vaik tukholmas. Mulla on suomalainen ajokortti, mutta asun ruotsissa. Ja silti pitäs vielä joku ihmeen äijä ottaa messii jolla ruottalainen kortti, jepjep.
Huomenna pitäs auto lähtä hakemaan
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Mulla ei ainakaan ole Ruotsalaista korttia ja en oo ikinä siitä aatellut ongelmia tulevan eikä ainakaan ole tähän mennessä tullut.Autot on Ruotsin kilvissä ja kyl niillä ajetaan Suomesssa ja Ruotsissa.h3ba kirjoitti:Tosi ku vesi, tuskin tosin ovat kovin tarkkoja tässä rajalla. Tuli sitä itekkin suharoitua kaverin autolla vaikka asuin suomessa, ja auto oli ruottin kilvillä.Oloffi kirjoitti:Ja sitte minusta saa suomen kortila ajjaa ulkomaan kilvissä olevaa autoa, kun auton omistaja on kyytissä. Varmaksi en tohi sanoa.
Mutta ihme pilkun nussimista, ko jos mä nyt oisin joskus oikeasti autoliikkeestä ostamassa autoa, ja se liike sattuis olemaan vaik tukholmas. Mulla on suomalainen ajokortti, mutta asun ruotsissa. Ja silti pitäs vielä joku ihmeen äijä ottaa messii jolla ruottalainen kortti, jepjep.
Huomenna pitäs auto lähtä hakemaan
W219 320CDI
Ex
W164 350
W211 350
Ex
W164 350
W211 350
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Siis itse kun tuon SLK:n Ruotsista nyt toin vuodenvaihteessa niin ostin auton Ruotsista, se oli Ruotsin kilvissä ja ruotsalainen liikennevakuutus oli siinä voimassa. Heti oston jälkeen otin autolle suomalaisesta vakuutusyhtiöstä kaskon jo Ruotsissa, kaskon sai VIN:n perusteella. Suomalaista liikennevakuutusta autolle ei saanut Ruotsin kilville tai pelkälle VIN:lle. Ajoin ruotsalaisilla kilvillä Suomeen, tein satamassa Tullille tuon ilmoituksen käyttöönotosta ja samalla otin suomalaisen liikennevakuutuksen, sain tarrakilvet (näille tarrakilville taas saa suomalaisen liikennevakuutuksen) ja lähdin ajamaan kotiin. Postitin ruotsalaiset kilvet takaisin Ruotsiin Vägverket:lle. Itselläni oli ruotsalaisen rekisteriotteen DEL1 ja DEL2 (jotka otettiin rekisteröintikatsastuksen yhteydessä minulta, sain valokopiot näistä siinä itselleni vaikka enpä noilla kopioilla ole mitään tehnyt) ja kauppakirja. Sitten myyjä ruotsista soitteli perään ettei saa autoa pois Ruotsin rekisteristä, faxasin hänelle kopion Suomen rekisteriotteesta jonka olin saanut rekisteröintikatsastuksen yhteydessä niin sitten myyjä sai auton pois Ruotsin rekisteristä.
Nykyisin siis homma on mennyt ilmeisesti vielä siten helpommaksi että Tullille ei ilmoitusta tarvitse tehdä, (eikä tarrakilpiä enää tarvita ilmeisesti siis??) kuten edellä tässä ketjussa on huomautettu. Eli ostaa auton Ruotsista, ajelee ruotsalaisilla kilvillä Suomeen, ajelee näillä ruotsalaisilla kilvillä Suomessa normaalisti, tekee autoveroilmoituksen ja suorittaa rekisteröintikatsastuksen ja jatkaa ajelua Ruotsin kilvillä siihen asti että saa autoveron maksettua ja autoon Suomen kilvet ja sitten lähettää Ruotsin kilvet Vägverketille Ruotsiin. Tietysti autossa pitää sitten olla ruotsalainen liikennevakuutus voimassa siihen asti että saa suomalaiset kilvet ja näille suomalaisen liikennevakuutuksen. Mutta ei kai tuo edellisen omistajan ruotsalainen liikennevakuutus mihinkään katoa ennen kuin entinen omistaja on saanut auton pois Ruotsin rekisteristä ja sehän ei varmaan onnistu entiseltä omistajalta ennen kuin ruotsalaiset kilvet on palautettu.
Sellainen juttu vielä että omalla kohdallani rekisteröinti ei olisi vielä tammikuun lopussa onnistunut ellei autolla olisi ollut tarrakilpiä ja suomalaista liikennevakuutusta. Mennessä katsastuskonttorille rekisteröintikatsastuksesta saadun rekisteriotteen kanssa ja autovero maksettuna kysyi katsastustoimiston tyttö heti ensimmäiseksi että onhan autolla suomalainen liikennevakuutus ja hän katsoi tarrakilven rekisterinumeron perusteella koneelta että löytyykö vakuutusta, jos ei olisi löytynyt tietoa vakuutuksesta koneelta niin ei olisi hänen mukaansa rekisteröinti Suomeen onnistunut (edes vaikka olisi esitellyt suomalaista paperista vakuutustodistusta tai vakuutuskirjaa siinä). Mutta ilmeisesti tuokin on muuttunut sitten?
Välttämättömiä papereita on siis kauppakirja (tarvitaan autoverotusta varten ja toki hyvä olla olemassa muutenkin osoitukseksi että on auton ostanut eikä esim. varastanut) ja jonkinlainen rekisteriote (DEL1 riittää yksinkin käytännössä siis kuten edellä tässä ketjussa on mainittu). Rekisteriotteessa on vieläpä useimmiten tarvittavat tiedot vaatimuksenmukaisuuden osoittamiseksi rekisteröintikatsastuksessa.
Ruotsista hakee auton varsin helposti ja nopeasti ja tarjontaakin on yllättävän hyvin. Kruunun kurssikin on vielä nyt alamaissa. Ainoaksi harmittavaksi tekijäksi jää sitten se autoverolasku mikä tipahtaa postiluukkuun. Äkkiä siinä pääsee 10.000 - 15.000 eur makselemaan valtiolle, riippuen tietysti siitä että mitä tuo. Toisaalta saattaa silti säästää vähän kalliimmassa autossa 10.000 - 15.000 eur tuomalla sen Ruotsista ja maksamalla nuo verot.
Nykyisin siis homma on mennyt ilmeisesti vielä siten helpommaksi että Tullille ei ilmoitusta tarvitse tehdä, (eikä tarrakilpiä enää tarvita ilmeisesti siis??) kuten edellä tässä ketjussa on huomautettu. Eli ostaa auton Ruotsista, ajelee ruotsalaisilla kilvillä Suomeen, ajelee näillä ruotsalaisilla kilvillä Suomessa normaalisti, tekee autoveroilmoituksen ja suorittaa rekisteröintikatsastuksen ja jatkaa ajelua Ruotsin kilvillä siihen asti että saa autoveron maksettua ja autoon Suomen kilvet ja sitten lähettää Ruotsin kilvet Vägverketille Ruotsiin. Tietysti autossa pitää sitten olla ruotsalainen liikennevakuutus voimassa siihen asti että saa suomalaiset kilvet ja näille suomalaisen liikennevakuutuksen. Mutta ei kai tuo edellisen omistajan ruotsalainen liikennevakuutus mihinkään katoa ennen kuin entinen omistaja on saanut auton pois Ruotsin rekisteristä ja sehän ei varmaan onnistu entiseltä omistajalta ennen kuin ruotsalaiset kilvet on palautettu.
Sellainen juttu vielä että omalla kohdallani rekisteröinti ei olisi vielä tammikuun lopussa onnistunut ellei autolla olisi ollut tarrakilpiä ja suomalaista liikennevakuutusta. Mennessä katsastuskonttorille rekisteröintikatsastuksesta saadun rekisteriotteen kanssa ja autovero maksettuna kysyi katsastustoimiston tyttö heti ensimmäiseksi että onhan autolla suomalainen liikennevakuutus ja hän katsoi tarrakilven rekisterinumeron perusteella koneelta että löytyykö vakuutusta, jos ei olisi löytynyt tietoa vakuutuksesta koneelta niin ei olisi hänen mukaansa rekisteröinti Suomeen onnistunut (edes vaikka olisi esitellyt suomalaista paperista vakuutustodistusta tai vakuutuskirjaa siinä). Mutta ilmeisesti tuokin on muuttunut sitten?
Välttämättömiä papereita on siis kauppakirja (tarvitaan autoverotusta varten ja toki hyvä olla olemassa muutenkin osoitukseksi että on auton ostanut eikä esim. varastanut) ja jonkinlainen rekisteriote (DEL1 riittää yksinkin käytännössä siis kuten edellä tässä ketjussa on mainittu). Rekisteriotteessa on vieläpä useimmiten tarvittavat tiedot vaatimuksenmukaisuuden osoittamiseksi rekisteröintikatsastuksessa.
Ruotsista hakee auton varsin helposti ja nopeasti ja tarjontaakin on yllättävän hyvin. Kruunun kurssikin on vielä nyt alamaissa. Ainoaksi harmittavaksi tekijäksi jää sitten se autoverolasku mikä tipahtaa postiluukkuun. Äkkiä siinä pääsee 10.000 - 15.000 eur makselemaan valtiolle, riippuen tietysti siitä että mitä tuo. Toisaalta saattaa silti säästää vähän kalliimmassa autossa 10.000 - 15.000 eur tuomalla sen Ruotsista ja maksamalla nuo verot.
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Onnittelut erinomaisen auton hankinnastaZami124 kirjoitti:Kaikki meni nappiin ainakin Ruotsissa. Eikä täälläkään ole ollu mitää ongelmaa auton kanssa. SLK on pihas ja verolaput viety. Nyt vain odotellaan laskua.
Kiitos avusta.
Ei ole montaa mukavampaa hommaa pitkän talven jälkeen kuin aurinkoisena ja lämpimänä toukokuun päivänä istua autoon, laskea katto alas, kuunnella miten koivunlehdet suhisevat tuulessa ja linnut laulavat ja lähteä lipumaan katua eteenpäin.
Tarviko tarrakilpiä hankkia tai Tullille tehdä imoituksia vai voitko päästellä Ruotsin kilvillä kunnes saat Suomen kilvet?
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Minä poistan aina auto liikentestä kun myyn Suomen niin ei tarvitse vaakutuksia maksa,eikä se o kovin reillua jos ruotssin kilvillä ajellan Suomessa pitempän ja joku joutu vaakutussia maksaman ,se van teke sen että moni ei o halukass myymän auto jos ei heti sa pois nimilltän.Simo M. A. kirjoitti:Siis itse kun tuon SLK:n Ruotsista nyt toin vuodenvaihteessa niin ostin auton Ruotsista, se oli Ruotsin kilvissä ja ruotsalainen liikennevakuutus oli siinä voimassa. Heti oston jälkeen otin autolle suomalaisesta vakuutusyhtiöstä kaskon jo Ruotsissa, kaskon sai VIN:n perusteella. Suomalaista liikennevakuutusta autolle ei saanut Ruotsin kilville tai pelkälle VIN:lle. Ajoin ruotsalaisilla kilvillä Suomeen, tein satamassa Tullille tuon ilmoituksen käyttöönotosta ja samalla otin suomalaisen liikennevakuutuksen, sain tarrakilvet (näille tarrakilville taas saa suomalaisen liikennevakuutuksen) ja lähdin ajamaan kotiin. Postitin ruotsalaiset kilvet takaisin Ruotsiin Vägverket:lle. Itselläni oli ruotsalaisen rekisteriotteen DEL1 ja DEL2 (jotka otettiin rekisteröintikatsastuksen yhteydessä minulta, sain valokopiot näistä siinä itselleni vaikka enpä noilla kopioilla ole mitään tehnyt) ja kauppakirja. Sitten myyjä ruotsista soitteli perään ettei saa autoa pois Ruotsin rekisteristä, faxasin hänelle kopion Suomen rekisteriotteesta jonka olin saanut rekisteröintikatsastuksen yhteydessä niin sitten myyjä sai auton pois Ruotsin rekisteristä.
Nykyisin siis homma on mennyt ilmeisesti vielä siten helpommaksi että Tullille ei ilmoitusta tarvitse tehdä, (eikä tarrakilpiä enää tarvita ilmeisesti siis??) kuten edellä tässä ketjussa on huomautettu. Eli ostaa auton Ruotsista, ajelee ruotsalaisilla kilvillä Suomeen, ajelee näillä ruotsalaisilla kilvillä Suomessa normaalisti, tekee autoveroilmoituksen ja suorittaa rekisteröintikatsastuksen ja jatkaa ajelua Ruotsin kilvillä siihen asti että saa autoveron maksettua ja autoon Suomen kilvet ja sitten lähettää Ruotsin kilvet Vägverketille Ruotsiin. Tietysti autossa pitää sitten olla ruotsalainen liikennevakuutus voimassa siihen asti että saa suomalaiset kilvet ja näille suomalaisen liikennevakuutuksen. Mutta ei kai tuo edellisen omistajan ruotsalainen liikennevakuutus mihinkään katoa ennen kuin entinen omistaja on saanut auton pois Ruotsin rekisteristä ja sehän ei varmaan onnistu entiseltä omistajalta ennen kuin ruotsalaiset kilvet on palautettu.
Sellainen juttu vielä että omalla kohdallani rekisteröinti ei olisi vielä tammikuun lopussa onnistunut ellei autolla olisi ollut tarrakilpiä ja suomalaista liikennevakuutusta. Mennessä katsastuskonttorille rekisteröintikatsastuksesta saadun rekisteriotteen kanssa ja autovero maksettuna kysyi katsastustoimiston tyttö heti ensimmäiseksi että onhan autolla suomalainen liikennevakuutus ja hän katsoi tarrakilven rekisterinumeron perusteella koneelta että löytyykö vakuutusta, jos ei olisi löytynyt tietoa vakuutuksesta koneelta niin ei olisi hänen mukaansa rekisteröinti Suomeen onnistunut (edes vaikka olisi esitellyt suomalaista paperista vakuutustodistusta tai vakuutuskirjaa siinä). Mutta ilmeisesti tuokin on muuttunut sitten?
Välttämättömiä papereita on siis kauppakirja (tarvitaan autoverotusta varten ja toki hyvä olla olemassa muutenkin osoitukseksi että on auton ostanut eikä esim. varastanut) ja jonkinlainen rekisteriote (DEL1 riittää yksinkin käytännössä siis kuten edellä tässä ketjussa on mainittu). Rekisteriotteessa on vieläpä useimmiten tarvittavat tiedot vaatimuksenmukaisuuden osoittamiseksi rekisteröintikatsastuksessa.
Ruotsista hakee auton varsin helposti ja nopeasti ja tarjontaakin on yllättävän hyvin. Kruunun kurssikin on vielä nyt alamaissa. Ainoaksi harmittavaksi tekijäksi jää sitten se autoverolasku mikä tipahtaa postiluukkuun. Äkkiä siinä pääsee 10.000 - 15.000 eur makselemaan valtiolle, riippuen tietysti siitä että mitä tuo. Toisaalta saattaa silti säästää vähän kalliimmassa autossa 10.000 - 15.000 eur tuomalla sen Ruotsista ja maksamalla nuo verot.
W176 A200 cdi Cls 350 cdi-11 w218 sl 500-93 Vito-15
Entä jos tulee kolari kotimatkalla ? Sillain itsekkin tein, että myin auton suomeen ja pari päivää sen jälkeen poistin auton liikenteestäkoff kirjoitti:Minä poistan aina auto liikentestä kun myyn Suomen niin ei tarvitse vaakutuksia maksa,eikä se o kovin reillua jos ruotssin kilvillä ajellan Suomessa pitempän ja joku joutu vaakutussia maksaman ,se van teke sen että moni ei o halukass myymän auto jos ei heti sa pois nimilltän.
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86