ABS - Anturi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
klaze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.02.2004 11:14
Viesti:

ABS - Anturi

Viesti Kirjoittaja klaze »

Saakohan tota abs-anturia auki jotenkin / väkivalloin? kun on johto katkennut ihan juuresta ja näkyy nuo anturit maksavan ihan kiitettävästi..

Vai olisko jollain halpa paikka mistä tilata / ylimääräistä anturia.. w124 taakse.. ?
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1175
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Anturi

Viesti Kirjoittaja Ari »

Purkaamo Venetmäeltä Viialasta saanet käytetyn anturin noin 50e:lla.
Käytetyssä riskinsä,mutta itse olisin sen valmis ottamaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Oireet

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Miten tuo oireilee, kun yksi anturi on pois pelistä?

Yhdellä työkaverilla on 126:ssa sellaiset oireet, että ASR ja ABS valot vilkahtelevat silloin tällöin ja ABS tuntuu välillä olevan hieman yliherkkä (=pedaali täräjää kuivalla asfaltillakin). Olisiko kyse anturivauriosta?
Terveisin
Tero
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1175
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

anturi

Viesti Kirjoittaja Ari »

Todennäköisesti anturi.Jos täristää kuivallakin niin silloin systeemi ei toimi.Merkkivalon valon pitäisi myös silloin palaa.
Itselläni erikoiset kokemukset:
ABS:t korjattiin isolla rahalla(tosin käytetyt "uudet" osat:anturit ja keskusyksikkö).mutta silti valo syttyi turhan usein muutaman viikon kuluttua korjauksesta,eikä abs siis pelittänyt silloin.Täristi tämän tästä,oli keli mikä vaan.
Molemmilla kerroilla,auton pestyäni,vaivat hävisi.Nyt ollut ok jo viikkoja.
Että kerääkö ne anturit noin likaa?Kovin ovat herkkiä siinä tapauksessa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Heh en kyllä laittasin 50e käytettyyn anturiin kun uusi on 130e eikä käytetyn toimivuudesta ole takeita.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Re: Oireet

Viesti Kirjoittaja jo vain »

flosse kirjoitti:Terve!

Miten tuo oireilee, kun yksi anturi on pois pelistä?

Yhdellä työkaverilla on 126:ssa sellaiset oireet, että ASR ja ABS valot vilkahtelevat silloin tällöin ja ABS tuntuu välillä olevan hieman yliherkkä (=pedaali täräjää kuivalla asfaltillakin). Olisiko kyse anturivauriosta?
Ennen pysähtymistä pedaali täräjää. ABS-järjestelmä luulee riittävän anturilta tulevan liikeinfon puuttuessa, että pyörä lukkiutuu samaan tapaan kun liukkaallakin ja ABS keskus katkoo tuolta anturi viallinen pyörältä jarrusylinteriltä paineita.

Oma kokemus on, että yksi lievästi viallinen kuitenkin yo:n aiheuttava anturi ei sytytä ABS valoa.

/Jo vain
300 SE
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Onko vapaaehtoisia selittämään tyyliin kädestä pitäen että mistä mä löydän ne abs anturit ? Tai joku kuva! Onhan niistä tullu luettua muttako kovakallonen tuntuu olevan :D
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Re: Oireet

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

jo vain kirjoitti:
flosse kirjoitti:Terve!

Miten tuo oireilee, kun yksi anturi on pois pelistä?

Yhdellä työkaverilla on 126:ssa sellaiset oireet, että ASR ja ABS valot vilkahtelevat silloin tällöin ja ABS tuntuu välillä olevan hieman yliherkkä (=pedaali täräjää kuivalla asfaltillakin). Olisiko kyse anturivauriosta?
Ennen pysähtymistä pedaali täräjää. ABS-järjestelmä luulee riittävän anturilta tulevan liikeinfon puuttuessa, että pyörä lukkiutuu samaan tapaan kun liukkaallakin ja ABS keskus katkoo tuolta anturi viallinen pyörältä jarrusylinteriltä paineita.

Oma kokemus on, että yksi lievästi viallinen kuitenkin yo:n aiheuttava anturi ei sytytä ABS valoa.

/Jo vain

omasta mielestäni yksikin viallinen anturi sytyttää abs-valon palamaan ja tuo yliherkkä pedaali johtunee luultavastikin noista anturien/abs hammaskehien paskaisuudesta tai voihan se hammaskehä olla vaurioitunutkin.
edesmennyt
W201
pena p
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 30.10.2009 14:40

Re: Oireet

Viesti Kirjoittaja pena p »

mikko1981 kirjoitti:
jo vain kirjoitti:
flosse kirjoitti:Terve!

Miten tuo oireilee, kun yksi anturi on pois pelistä?

Yhdellä työkaverilla on 126:ssa sellaiset oireet, että ASR ja ABS valot vilkahtelevat silloin tällöin ja ABS tuntuu välillä olevan hieman yliherkkä (=pedaali täräjää kuivalla asfaltillakin). Olisiko kyse anturivauriosta?
Ennen pysähtymistä pedaali täräjää. ABS-järjestelmä luulee riittävän anturilta tulevan liikeinfon puuttuessa, että pyörä lukkiutuu samaan tapaan kun liukkaallakin ja ABS keskus katkoo tuolta anturi viallinen pyörältä jarrusylinteriltä paineita.

Oma kokemus on, että yksi lievästi viallinen kuitenkin yo:n aiheuttava anturi ei sytytä ABS valoa.

/Jo vain

omasta mielestäni yksikin viallinen anturi sytyttää abs-valon palamaan ja tuo yliherkkä pedaali johtunee luultavastikin noista anturien/abs hammaskehien paskaisuudesta tai voihan se hammaskehä olla vaurioitunutkin.


Mulla oli 190e Mesessä takaanturi rikki,ja oireili juuri noin. Oli helppo mitata,laitoin yleismittarin asentoon 20ohmia ja johdot anturien liittimiin vuorotellen,ajoin ensin 40km/h ja lukema oli edessä oikealla n.175.Sen jälkeen 60km/h lukema n.190. 80km/h lukema n.210. Vasen puoli näytti vähän suurempia arvoja,40km/h n.300. 60km/h n.320. 80km/h n.340. Eli lukemien nousut olivat molemmissa kuitenkin tasaiset.Kun mittasin takimmaisen tunnistimen niin mittarin lukemat menivät 0-2000 välillä vauhdista riippumatta joten se tunnistin oli rikki.ABS-valo paloi ennen tunnistimen vaihtoa koko ajan ja poljin tärisi pienessä vauhdissa,nyt kaikki oireet ovat poissa ja auto toimii hyvin.
pena p
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 30.10.2009 14:40

Viesti Kirjoittaja pena p »

h3ba kirjoitti:Onko vapaaehtoisia selittämään tyyliin kädestä pitäen että mistä mä löydän ne abs anturit ? Tai joku kuva! Onhan niistä tullu luettua muttako kovakallonen tuntuu olevan :D
Mersun anturit ovat etupyörissä jarrukilven takana,kahdella kuusiokoloruuvilla kiinni ja takapyörille yhteinen vetoperän oikealla puolella yhdellä kuusiokoloruuvilla.Liittimet ovat takana takapenkin alla repsikan puolella ja edessä iskaritolpan yläpäässä pystyssä oleva pötikkä
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kun seuraa johtoa, mikä menee etu pyörälle, niin ei voi erehtyä. sinne menee jarrulektu ja sitten se ABS anturin piuha. eli se on se toinen niistä.

joissain malleissa saattaa olla viä lisänä jarrujen kuluneisuuden anturit ja niihinkin sitten piuha. mutta kuiteskin enimmillään 3 johtoo menee per etupyörä.

takana se on perämurikan kyljessä.

sellanen musta sormenvahvunen pari senttiä pitkä mokkula, vähän niinku puolikas sormiparisto, mutta vaan musta. ja tosiaan m6 kuusiokolopultilla kiinni. ei näy muutaku se anturin perä, että tuntomerkkejä voi koittaa yhdistää sitten, kun anturi on irti.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Kiitos ja kumarrus :wink:
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: ABS - Anturi

Viesti Kirjoittaja TDi »

Muutama pikku kysymys...
Vika siis kolmiovalo syttyy 60jälkeen, abs valo sillontällön ja poljin korahtelee lähes nolla vauhdissa jarruttaessa.
Muistaako joku abs anturien ohjearvoja paikallaan mitattuna ?
Ja mistä farkussa se taka anturin töpseli löytyy ?
Kokeili jo putsata kaikki, edestä vaihdoin laakerit, kilvet, levyt ja putsasin kehät ne on ihan hyväkuntoiset. Renkaat on silmämääräisesti tasaseen kuluneet, kohta vaihdan tietty talvirenkaat että saa nähä.
Molemmat etu anturit näyttää 20k ohm.
Ja mistä saan halvimmalla tälläseen 95vm uusia antureita?

Edit luin että tuo 20k ohm viittaa siihen että mittasin töpselin väärästä päästä. Katon huomenna vielä uusiks.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ABS - Anturi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vika ei todennäköisesti löydy mittaamalla sitä anturin käämiä, se on vain pieni osa kokonaisuutta. Oleellista on että napa ei klonksu, jolloin anturin ja hammaskehän etäisyys vaihtelee. Tuo aiheuttaa usein keltaisen valon kun ajaa kuoppaa, ta kun vain ajaa tarpeeksi kovaa. Klonksumista tapahtuu jos pyörän laakeri on väljä. Ruosteinen ja törkykunnossa, metallimujua sisältävä hammaskehä heikentää signaalia, pitäisi putsata ja joskus pitäisi saada anturi lähemmäs, kun ruoste on tehnyt tarpeeksi tehtäväänsä. Onnistuu rälläkkätempulla. Eri kokoiset renkaatkin aiheuttavat keltaisen valon kun nopeus nousee tietyn rajan yli.

Skoopilla mittaamalla tuo äkkiä selviäisi millä anturilla on huono signaali.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ABS - Anturi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

20kOhmia tosiaan viittaa siihen että mittasit yksikön impedanssia et anturin.

Olihan ilmanpaineet kohdillaan? Tarkista :wink: Nimimerkillä vähä samat oireet läx kun pistin paineet kohdilleen tosta 250DT:stä

Mutta tässä kuitenkin mittatuloksia

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ja+mitattu" onclick="window.open(this.href);return false;

Anturin saat käytettynä ehjänä Raptecilta
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: ABS - Anturi

Viesti Kirjoittaja TDi »

Juu kiitos. Rengaspaineita oon kokeillu heti ensimmäisenä, ei vaikutusta :/ Oskilokooppia ei tähänhätään ole, mittaan vielä ja katon tuo välyksen tarvittaessa laikkaa sitten. Harmittaa vaan mutta jos eivät järkevästi tule kuntoon niin ottaa valot irti. Absit kuitenki pelaa samoin asd että suurtavahinkoo ei pääse käymään.
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: ABS - Anturi

Viesti Kirjoittaja TDi »

Mittailin nuo anturit tosiaan etu-oikea 1730ohm, E/V 1620ohm, Taka 1350ohm. Osaako nuitten perusteella vielä mitään sanoa ? Kokeilin nuita rengaspaineita muutella, pientä korkeuseroa renkaissa passasin ne paineella saman "korkuiseksi" ei mitään muutosta.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ABS - Anturi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Takasen ohmimäärä kulostaa isolle mutta voi silti olla kunnossa. Onkos sinulla erilevyiset renkaat edessä vs. takana?

Mutta jos kerta absit pelaa ni ilma jarrujärjestelmässä saa kans ABS -lampun sytymään ja sama hommeli ASD:ssäkin Jos siellä on ilmaa ni ASD:n lamppu saattaapi syttyä
Vastaa Viestiin